Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?


Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?

Vår himmelske Fader elsker oss og ønsker at vi skal kommunisere med ham i bønn. Når vi ber, skulle vi fortelle vår himmelske Fader hva vi føler i hjertet. Vi skulle ikke gjenta meningsløse ord eller setninger. Gjennom oppriktig, inderlig bønn kan vi føle nærhet til vår himmelske Fader.

Forbered deg åndelig

Hvilke meningsfylte erfaringer har du hatt med bønn? Hva har disse erfaringene lært deg om å kommunisere med vår himmelske Fader? Hva har du gjort for at dine bønner skal bli mer meningsfylte?

Når har du hørt de unge mennene i quorumet be? Hvordan kan du hjelpe dem å gjøre sine bønner mer meningsfylte? Hvordan kan det å forstå hvordan de kan kommunisere med vår himmelske Fader, hjelpe dem nå og i fremtiden?

Når du forbereder deg, skulle du ydmykt studere disse ressursene. Hva ønsker du at de unge mennene skal oppdage om bønn?

Lukas 22:41-42; Helaman 10:5; L&p 46:30-31 (Vi skulle søke Guds vilje når vi ber)

3 Nephi 14:7; L&p 9:7-8 (Bønn skulle etterfølges av trofast innsats)

3 Nephi 17-19 (Jesus Kristus ber sammen med nephittene og underviser om bønn)

Moroni 10:3-5 (Be med tro, et oppriktig hjerte og ærlig hensikt)

Veiledning til Skriftene, “Bønn”, 19

Carol F. McConkie, “Sjelens dype trang”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 25-26

Juan A. Uceda, “Vår Herre Jesus Kristus lærer oss å be”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 30-32

Henry B. Eyring, “Prestedømmet og personlig bønn”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 84-87

Jeg oppfyller min plikt overfor Gud (2010), 38

Bønn”, Tro mot pakten (2004), 7-12

Video: “Daglig brød: Erfaring”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren elsket og ba for dem han underviste. Når vi blir kjent med og elsker dem vi underviser, ber vi for dem ved navn og om konkrete utfordringer og muligheter de står overfor.

Bilde

Video: “Styrk våre familier”

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Del med klassen historien fra eldste Juan A. Ucedas tale “Vår Herre Jesus Kristus lærer oss å be”. Hva synes de unge mennene er gripende med denne historien? Hvilke opplevelser med bønn kan du eller de unge mennene dele med hverandre? 

  • Be de unge mennene tegne et bilde som forestiller noe de lærte i forrige ukes leksjon, og be dem om å presentere bildene sine. Hva har de gjort for å anvende det de har lært? Har de spørsmål eller ytterligere innsikt om det de lærte?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å forstå hvordan de kan gjøre sine bønner mer meningsfylte. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Skriv navnene på medlemmene av Guddommen på tavlen. Be de unge mennene bruke søster Carol F. McConkies tale “Sjelens dype trang” til å lage en liste over hvordan hvert medlem av Guddommen er involvert når vi ber. Be de unge mennene se i søster McConkies tale for å finne svar på  følgende spørsmål: “Hvordan ber vi til vår himmelske Fader? Hva betyr det å be i Jesu Kristi navn? Hvordan kan Den hellige ånd påvirke våre bønner?” Be dem lage en liste over ting de kan gjøre for å gjøre sine bønner mer meningsfylte. De kan plassere disse listene hvor de kan se dem i sitt hjem, og velge en ting å fokusere på hver uke. 

  • Velg historier og korte sitat fra president Henry B. Eyrings tale “Prestedømmet og personlig bønn” som du føler vil være mest meningsfylte for de unge mennene i quorumet. Skriv disse historiene eller sitatene på forskjellige ark. Be de unge mennene velge et ark, lese det for quorumet og lede en diskusjon om hva som undervises. Hvordan kan bønn hjelpe dem i deres prestedømstjeneste? Vurder å dele en erfaring der din prestedømstjeneste ble velsignet ved bønn, eller be de unge mennene om å dele lignende opplevelser. 

  • Be de unge mennene finne et eksempel på bønn i Skriftene som de finner inspirerende (foreslå om nødvendig at de leser skriftstedene som er nevnt i denne oversikten), eller vis videoen “Daglig brød: Erfaring”. Be dem fortelle hva de finner ut og hva de lærer om bønn av dette eksemplet.

  • Be de unge mennene lese et skriftsted om bønn (for eksempel de som er foreslått i denne oversikten). Be dem skrive ned et prinsipp om bønn som de lærer av skriftstedet og et eksempel på dette prinsippet fra sitt eget eller andres liv. Be dem fortelle et annet quorumsmedlem hva de skrev. Hva lærte de unge mennene av hverandre som kan hjelpe dem å gjøre deres bønner mer meningsfylte?

  • Be hver ung mann om å studere ett av prinsippene for bønn som er behandlet i Tro mot pakten,side 7-12, eller i oppføringen om bønn i Veiledning til Skriftene. Be dem undervise quorumet om det de lærer. Oppfordre de unge mennene til å gi personlige eksempler når de underviser.

  • Arbeid som quorum med den første læreaktiviteten på side 38 i Plikt overfor Gud-boken. Gi de unge mennene tid på quorumsmøtet til å skrive eller revidere sine planer om å etablere en vane med regelmessig bønn (se side 15, 39 eller 63).

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan gjøre sine bønner mer meningsfylte? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Når en person har svart på et spørsmål eller gitt innsikt i noe, kan du oppfordre andre til å tilføye noe eller gi uttrykk for en annen oppfatning. Når noen stiller et spørsmål, kan du omdirigere det til de andre istedenfor å svare på det selv. Spør for eksempel: ‘Har noen andre lyst til å svare på det spørsmålet?’” (Undervisning, intet større kall [1999], 67).

Oppfordre til å handle

Det medlem av quorumspresidentskapet som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Presentere sin plan for å etablere en vane med regelmessig bønn.

  • Fortelle om personlige erfaringer som har lært ham om bønnens kraft.