Kom, følg med meg
Hva skjedde i det førjordiske liv?


Hva skjedde i det førjordiske liv?

Før vi ble født, levde vi hos vår himmelske Fader som hans åndebarn. I rådet i himmelen presenterte Faderen sin frelsesplan for oss, og Jesus Kristus ble valgt til å være vår Frelser. Satan forsøkte å endre planen ved å ta bort vår handlefrihet, og han og hans tilhengere ble kastet ut. Vi godtok vår Faders plan og valgte å følge Jesus Kristus.

Forbered deg åndelig

Tenk på valgene du har gjort i livet ditt. Hvilken innflytelse har din kunnskap om det førjordiske liv hatt på disse valgene? Hvordan vil dine valg påvirke din evige fremtid?

Hvilke valg gjør de unge mennene nå som vil være til velsignelse for dem i evigheten? Hvilke valg kan slå negativt ut for deres evige fremtid?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser. Hva føler du deg tilskyndet å dele med quorumet?

Jeremia 1:5; Alma 13:3 (Prestedømsbærere ble kalt og utvalgt før verden ble til)

Johannes’ åpenbaring 12:9-11; Moses 4:1-4 (Satan søker å ødelegge menneskets handlefrihet og blir kastet ut)

Abraham 3:22-26 (Våre valg i det førjordiske liv gjorde det mulig for oss å komme til jorden)

Frelsesplanen,” Tro mot pakten (2004), 54-56

Video: “Frelsesplanen”; se også Lære og pakter ressurs-DVD

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren delte enkle fortellinger, lignelser og virkelige eksempler som ga mening for hans disipler. Denne leksjonen gir deg en god anledning til å gi eksempler på valg du har gjort som forandret livet ditt. Hvilke opplevelser kan de unge mennene fortelle om?

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Oppfordre de unge mennene til å presentere et skriftsted de husker fra forrige ukes quorumsmøte. Be dem snakke om hva de har lært av det.

  • Be de unge mennene tenke på og fortelle om gode valg de har gjort i det siste, og hvordan disse beslutningene har vært til velsignelse for dem. Be dem så om å nevne et valg de gjorde før de ble født. Hvordan har dette valget påvirket deres liv?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å lære om det førjordiske liv. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be hver ung mann om å lese ett av følgende: Jeremia 1:5; Alma 13:3; Abraham 3:22-23. Be de unge mennene lete etter sannheter de lærer av disse skriftstedene om det førjordiske liv. Hvordan påvirker disse sannhetene om det førjordiske liv hvordan vi ser på vårt jordiske liv?

  • Be de unge mennene lage en liste over noen av de utfordringer folk møter i jordelivet. Be dem lese om det førjordiske liv i Tro mot pakten (side 115-16), på jakt etter sannheter som kan hjelpe oss å takle disse utfordringene. Be dem fortelle om det de finner ut. Be de unge mennene tenke på noen som kanskje trenger å vite om disse sannhetene, og oppfordre dem til å tenke over hvordan de kan dele sitt vitnesbyrd om frelsesplanen med dem.

  • Be de unge mennene lese Moses 4:1-2 og se etter ting de lærer om Frelseren og Satan i rådet i himmelen. Hva lærer vi om resultatene av Satans handlinger i vers 3-4? Hvordan fortsetter denne konflikten på jorden i dag? Hva er Frelserens rolle i denne konflikten? Hva er vår rolle? Be de unge mennene uttrykke sine følelser med hensyn til Frelseren og hans villighet til å følge sin Faders plan.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de det førjordiske liv bedre? Hvilke følelser eller tilskyndelser har de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Vær varsom med å stille spørsmål som fører til argumentering eller retter søkelyset på sensasjonstemaer. Still ikke spørsmål som skaper tvil eller som leder til diskusjoner som det ikke kommer noe godt ut av. Pass på at spørsmålene dine fører elevene til enhet i tro og kjærlighet” (Undervisning, intet større kall [1999], 69).

Oppfordre til å handle

Det medlem av quorumspresidentskapet som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Be quorumsmedlemmene uttrykke tanker eller følelser de fikk i løpet av leksjonen. Hva ble de inspirert til å gjøre som vil velsigne deres familier eller quorum?

  • Bære sitt vitnesbyrd om det som ble undervist.