Kom, følg med meg
Hvem er jeg, og hvem kan jeg bli?


Hvem er jeg, og hvem kan jeg bli?

Vi er sønner av vår himmelske Fader, skapt i hans bilde, med mulighet for å bli som ham. Etter guddommelig forordning har vi unike gaver og talenter som vil hjelpe oss å oppfylle våre plikter som prestedømsbærere. Å vite hvem vi er gir vårt liv mening og hjelper oss å ta de riktige avgjørelsene.

Forbered deg åndelig

Hvordan påvirker kunnskapen om at du er en sønn av Gud, dine tanker og handlinger? Hva er noen av de gaver og talenter Gud har gitt deg? Hvordan kan du bruke dem til å velsigne de unge mennene du underviser?

Hvordan kan du hjelpe de unge mennene å bli klar over sitt guddommelige potensial? Hvordan kan denne forståelsen hjelpe dem til å ta riktige beslutninger? Hvilke unike gaver og talenter har de unge mennene du underviser? Hvordan kan du oppmuntre dem til å bruke disse gavene og talentene til å velsigne andre?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser. Hva føler du deg inspirert til å dele med de unge mennene?

Salmene 82:6; Apostlenes gjerninger 17:28-29; Hebreerne 12:9; L&p 76:24 (Vi er Guds barn)

Matteus 25:14-30 (Lignelsen om talentene)

Lukas 15:4-6, 11-32; Johannes 3:16; L&p 18:10-15 (Verdien av en sjel er stor)

Moses 1:4-22 (Moses finner ut at han er en sønn av Gud)

Donald L. Hallstrom, “Jeg er Guds kjære barn,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 26–28

Dale G. Renlund, “Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 56–58

Dieter F. Uchtdorf, “Fire titler,Ensign eller Liahona, mai 2013, 58-61

“Jeg er Guds kjære barn,” Salmer, nr. 187

Video: “Jeg er en Guds sønn”; “Vår sanne identitet,”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren kjente dem han underviste, og han visste hvem de kunne bli. Han fant unike måter å hjelpe dem å lære og vokse på. Når de slet, ga han dem ikke opp, men fortsatte å elske dem og tjene dem. Når du underviser de unge mennene, skulle du tenke på hvem de er og hvem de kan bli, og finne måter å hjelpe dem å oppfylle deres guddommelige potensial på.

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Invitere et par unge menn til å fortelle om det viktigste de lærte i forrige ukes leksjon og hvordan de anvendte det i sitt eget liv.

  • Skriv følgende spørsmål på tavlen: “Hva vet jeg om vår himmelske Fader?” “Hva lærer det meg om hvem jeg er og hvem jeg kan bli?” “Hvordan påvirker denne kunnskapen mine tanker og handlinger?” Gi de unge mennene tid til å grunne på disse spørsmålene, og be dem så komme frem til tavlen og skrive sitt svar.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å forstå sin guddommelige identitet og sitt potensial. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Tenk på en enkel aktivitet som vil hjelpe de unge mennene å forstå at det å bli som Gud, krever tålmodighet og utholdenhet. Flere forsøk må nok til for å gjennomføre denne aktiviteten med hell. Eksempelvis kan de unge mennene gjentatte ganger prøve å kaste en gjenstand i en papirkurv uten å se. Hva lærer denne aktiviteten oss om vedvarende innsats? Hvilken sammenheng har denne prosessen med å bli som vår himmelske Fader? Be de unge mennene se etter og dele utsagn med hverandre hentet fra eldste Dale G. Renlunds tale “Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve”, som uttrykker hva de har lært av aktiviteten.

  • Be de unge mennene granske Moses 1:4-7 og finne ut hva Moses lærte om seg selv. Be dem granske vers 12 for å finne ut hva Satan gjorde for å motsi det Moses lærte. Les vers 13-22 sammen. Be de unge mennene fortelle hva de lærer av denne historien om seg selv, vår himmelske Fader og Frelseren og om den onde. Hva er noen situasjoner de unge mennene står overfor, hvor denne kunnskapen vil være nyttig? Vurder å vise videoen “Jeg er en Guds sønn” som en del av denne diskusjonen.

  • Be de unge mennene nevne titler de har eller kan få i løpet av livet. Hva sier disse titlene om dem? Be dem velge en eller to titler som er viktigst for dem. Del quorumet i fire grupper, og be hver gruppe lese om en av titlene i president Dieter F. Uchtdorfs tale “Fire titler.” De kan også lese deler av eldste Donald L. Hallstroms tale “Jeg er Guds kjære barn.” Be så hver gruppe fortelle quorumet hva de lærte og hvordan det angår deres liv. Som en del av denne aktiviteten, kan de unge mennene synge “Jeg er Guds kjære barn” (Salmer, nr. 187).

  • Be quorumsmedlemmene se videoen “Vår sanne identitet” (eller lese noen av følgende skriftsteder: 1 Johannes 3:1-3; L&p 84:37-38; 88:107; 132:20) og skrive ned et utsagn som de finner meningsfylt. Be dem fortelle hva de skrev og forklare hvorfor de skrev det. Hva lærer de av denne videoen eller disse skriftstedene om hvem de er og hvem de kan bli? Hvordan kan denne kunnskapen påvirke valgene de gjør? Som en del av denne diskusjonen, kan du vurdere å dele følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley: “Hele hensikten med evangeliet er å lede oss videre og oppover til større prestasjoner, og til slutt til guddommelighet” (“Slipp ikke ballen,” Lys over Norge, jan. 1995, 45).

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvem de er og hvem de kan bli? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på dette emnet?

Undervisningstips

“Hvor mye stoff du dekker, er mindre viktig enn hvor stor påvirkning det øver på dem du underviser. Fordi for mange begreper på en gang kan gjøre elevene forvirret eller trette, er det som regel best å konsentrere seg om ett eller to hovedprinsipper” (Undervisning, intet større kall [1999], 99).

Bilde

Videoer: “Bruk kjente gjenstander til å undervise i evangeliets sannheter”

Se mer

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Bære sitt vitnesbyrd om at vi er Guds barn og beskrive hvordan dette vitnesbyrdet veileder handlingene hans.

  • Be de unge mennene tenke på en måte de vil bruke sine gaver og talenter til å velsigne vår himmelske Faders barn på.