Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg være misjonær nå?


Plikt overfor Gud

Hvordan kan jeg være misjonær nå?

Herren har gitt hver bærer av Det aronske prestedømme plikten å innby alle til å komme til Kristus (se L&p 20:59). Herrens profeter har også oppfordret enhver verdig, habil ung mann i Kirken til å tjene på heltidsmisjon. Når vi oppfyller vår plikt i Det aronske prestedømme med å innby alle til å komme til Kristus, forbereder vi oss til fremtidig tjeneste som heltidsmisjonærer. På denne måten bidrar vi til å bygge opp Guds rike.

Forbered deg åndelig

Hvilke erfaringer har du med å dele evangeliet med andre? Hvordan har andre delt evangeliet med deg? Hvis du har vært på heltidsmisjon, hvordan forberedte du deg til den? Når du ser tilbake nå, hva mer ville du gjort for å forberede deg?

Hvilken virkning vil det å dele evangeliet med andre ha på de unge mennene? Hvordan kan du hjelpe dem å forberede seg til misjonærarbeid nå og i fremtiden?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser. Hva føler du deg inspirert til å dele med de unge mennene?

Jeg oppfyller min plikt overfor Gud (2010), 28-29, 52-53, 76-77

Alma 17:2-3 (Mosiahs sønner forberedte seg til sin misjon ved å faste, be og søke flittig i Skriftene)

Apostlenes gjerninger 2, 16; Mosiah 18 (Peter, Paulus og Alma innbyr andre til å komme til Kristus)

M. Russell Ballard, “Sett din lit til Herren,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 43-45

David A. Bednar: “Bli misjonær”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 44-47.

David A. Bednar, “Kom og se,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 107–10

Video: “Oppfyll din plikt overfor Gud,” “Tenk som en misjonær,” “Prestedømsplikt: Å forkynne evangeliet”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret andre til å vitne om sannheter de lærte, slik at Ånden kunne påvirke dem. “Hvem sier dere at jeg er?” spurte han. Peters vitnesbyrd ble styrket da han sa: “Du er Messias, den levende Guds Sønn” (Matteus 16:15-16). Hvordan kan det å dele evangeliet med andre styrke vitnesbyrdet til de unge mennene i quorumet?

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet (eller en assistent til biskopen i prestenes quorum) leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken), oppfordrer dem til å fortelle om erfaringer med å oppfylle sin plikt overfor Gud, og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en leksjon i evangeliet. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene fortelle, undervise og bære vitnesbyrd om erfaringene de har hatt med å anvende det de har lært i tidligere leksjoner.

  • Be de unge mennene overveie, med bønnene hjelp, venner, familiemedlemmer eller mindre aktive quorumsmedlemmer som de kan innby til å komme til Kristus. Be dem skrive disse navnene i sine Plikt overfor Gud-bøker (se side 28-29, 52-53, 76-77). Be de unge mennene være oppmerksomme på tilskyndelser de kan få under leksjonen om hva de kan gjøre for å dele evangeliet med disse personene.

Lær sammen

Hensikten med denne leksjonen er å hjelpe hver ung mann å forberede seg til livslang tjeneste som misjonær. Gi de unge mennene tid under quorumsmøtet til å skrive planer i sine Plikt overfor Gud-bøker. Oppmuntre dem til å fortelle hverandre om planene sine, og på fremtidige quorumsmøter gir du dem anledning til å fortelle om erfaringer de har hatt med forberedelse til misjonærtjeneste og å innby andre til å komme til Kristus.

  • Vis de unge mennene en koffert, og be dem snakke om hva de trenger å ta med seg på misjon (som for eksempel hvite skjorter, dresser, sko og så videre). Be dem skrive ned ting de vil trenge å ta med seg på misjon som de ikke kan legge i en koffert. Be dem legge til svar de finner i Alma 17:2-3 og Lære og pakter 4. Spør de unge mennene hva de kan gjøre for å utvikle disse egenskapene når de forbereder seg til misjonærtjeneste.

  • Før quorumsmøtet kan du be de unge mennene ta med en gjenstand eller et bilde som representerer en måte evangeliet har vært til velsignelse for dem på. I løpet av quorumsmøtet kan dere lese sammen historien om eldste David A. Bednars sønner i hans tale “Kom og se”. Hvorfor var den yngste broren så ivrig etter å bandasjere sine venners armer? Be de unge mennene vise gjenstandene eller bildene de har tatt med seg, og beskrive velsignelsene disse gjenstandene representerer. Oppfordre dem til å tenke på personer de kjenner som ikke har mottatt disse velsignelsene, og be dem legge en plan for å dele evangeliet med dem.

  • Be de unge mennene lese som quorum oppfordringen fra eldste M. Russell Ballard i hans tale “Sett din lit til Herren” (i de to avsnittene som begynner med “Nøkkelen er at dere blir inspirert av Gud”). Fortell om en opplevelse du har hatt med å følge denne oppfordringen, og be de unge mennene fortelle om sine erfaringer. Gi dem tid til å tenke på noen de kan strekke seg ut til og innby til å komme til Kristus.

  • Skriv på tavlen: “Hva kan jeg gjøre for å forberede meg så effektivt som mulig til å tjene som heltidsmisjonær?” Be de unge mennene foreslå svar. Be dem finne ut hvordan eldste David A. Bednar besvarte spørsmålet i sin tale “Bli misjonær”. Be dem søke i talen etter måter de kan være misjonærer på før de reiser på misjon. Vis en av videoene som er foreslått i denne oversikten, og be quorumsmedlemmene fortelle hvordan slike erfaringer kan hjelpe dem å forberede seg til misjonærtjeneste.

  • Før quorumsmøtet ber du de unge mennene forberede seg til å fortelle om et eksempel på misjonærarbeid fra Skriftene (for eksempel noen av dem som er foreslått i denne oversikten). Når de forteller historiene sine, spør du dem hva de lærer om å dele evangeliet med andre. Hva gjorde menneskene i disse historiene for å dele evangeliet med andre? Hvordan ble andre påvirket av deres undervisning? Hva føler de unge mennene seg inspirert til å gjøre for å følge disse misjonærenes eksempel?

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hva de kan gjøre for å forberede seg nå til fremtidig misjonærarbeid? Hvilke andre følelser eller tilskyndelser får de? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Pass på at du ikke avslutter en god diskusjon for snart for å få lagt frem alt det materialet du har forberedt. Selv om det er viktig å dekke leksjonsmaterialet, er det viktigere å hjelpe elevene å føle Åndens innflytelse, finne løsninger på deres spørsmål, øke deres kunnskap om evangeliet og forsterke deres beslutning om å holde budene” (Undervisning, intet større kall [1999], 64).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Be hver ung mann skrive i sin Plikt overfor Gud-bok noe han vil gjøre for å innby noen å komme til Kristus (se side 28-29, 52-53, 76-77), og be så noen få quorumsmedlemmer fortelle hva de har skrevet.

  • Fortelle hva han planlegger å gjøre for å forberede seg til fremtidig misjonærtjeneste.