Kom, følg med meg
Hva er nåde?


Hva er nåde?

Nåde er guddommelig hjelp og styrke som vi får gjennom Jesu Kristi forsoning. Ved nåde blir vi frelst fra synd og død. I tillegg er nåde en kraft som styrker oss fra dag til dag og hjelper oss å holde ut til enden. Innsats er nødvendig fra vår side for å motta fylden av Herrens nåde.

Forbered deg åndelig

Hva betyr nåde for deg? Hvordan har du følt Jesu Kristi kraft hjelpe deg å endre ditt liv?

Hva vet de unge mennene om nåde? Hvordan kan du hjelpe dem å forstå nådens kraft i sitt liv? Hvordan kan nåde hjelpe de unge mennene når de gjør sitt beste for å oppfylle sine prestedømsplikter?

Hvilke skriftsteder og andre kilder har hjulpet deg å forstå nåde? Hva føler du deg tilskyndet til å dele med de unge mennene slik at de kan forstå nåde?

Efeserne 2:8-9; 2 Nephi 25:23 (Av nåde er vi frelst)

Filipperne 4:13; Jakobs bok 4:6-7 (Jesu Kristi nåde gir oss styrke)

Moroni 10:32-33 (Nåde kan gjøre oss fullkomne i Kristus)

Veiledning til Skriftene, “Nåde”

J. Devn Cornish, “Er jeg god nok? Kommer jeg til å klare det?”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 32–34

Dieter F. Uchtdorf, “Nådens gave”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 107–10

David A. Bednar, “Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Ensign eller Liahona, mai 2014

Nåde”, Tro mot pakten (2004), 107-108

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren underviste sine tilhengere ved å hjelpe dem å se eksempler på hans læresetninger i hverdagen. Han brukte enkle fortellinger, lignelser og virkelige eksempler som ga mening for dem. Hvordan kan du bruke eksempler for å lære de unge mennene om nåde og hvordan nåde virker i deres liv?

Bilde

Video: “Vi lærer”

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Ta med en gjenstand eller et bilde, og spør de unge mennene hvilken sammenheng det er mellom gjenstanden eller bildet og det de lærte i forrige ukes leksjon. Hva har de gjort i løpet av den siste uken som følge av det de lærte?

  • Spør de unge mennene hva de vet om nåde. Hva tror de nåde betyr? Hvordan ser de nåde i sitt eget liv? i sin prestedømstjeneste? Tror de at de blir frelst ved nåde? Hvilke spørsmål har de om nåde? Som en del av denne diskusjonen, kan det være lurt å gi dem definisjonen av nåde i begynnelsen av denne oversikten.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe quorumsmedlemmene å forstå læren om nåde. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be quorumsmedlemmene lese deler av eldste J. Devn Cornish’ tale “Er jeg god nok? Kommer jeg til å klare det?”. Be dem prøve å finne svar på  følgende spørsmål: “Hva er nåde? Hvordan kan jeg motta nåde i mitt liv? Hvordan kan jeg bli mer verdig til Frelserens nåde?  Vil jeg klare å komme meg tilbake til himmelen?” Etter at de unge mennene har hatt tid til å overveie disse spørsmålene, be dem tenke på en venn som kanskje strever med hans eller hennes tro og tillit til evangeliet. Hvordan kan denne talen hjelpe deres venner? 

  • Vurder å tegne en åpen port og åpne vinduer på tavlen, og be de unge mennene granske begynnelsen av president Dieter F. Uchtdorfs tale “Nådens gave” for å finne sammenligningen han gjør mellom nåde og disse gjenstandene. Fordel de gjenværende delene av talen på de unge mennene, og be dem skrive og dele én setning som sammenfatter hva de lærer om nåde av sin del. Hva vil de gjøre for å kunne motta vår himmelske Faders og hans Sønns nåde?

  • Noen dager i forveien kan du be et medlem av quorumet finne ut hva det vil si å påta oss Frelserens åk, fra Matteus 11:28-30 og eldste David A. Bednars tale “Så de kunne bære sine byrder med letthet”. Be ham komme til klassen forberedt på å lede en diskusjon om hva han har lært og hvordan et åk kan symbolisere vårt forhold til Jesus Kristus. Oppmuntre ham til å dele uttalelser fra eldste Bednars tale som han føler vil hjelpe quorumsmedlemmene å forstå Frelserens nåde.

  • Skriv korte sammendrag av skriftstedene fra denne oversikten, og heng ett sammendrag på hver vegg i rommet. Be hver ung mann lese ett av skriftstedene og deretter finne og stå ved sammendraget som samsvarer med hans skriftsted. Be de unge mennene fortelle hva de lærer av sine skriftsteder om nåde. Hvilke tegn på nåde ser de i sitt liv? Hvilke eksempler kan de komme på fra Skriftene?

  • Be hvert quorumsmedlem om å lage en liste over ting han lærer mens han leser om nåde i Veiledning til Skriftene og i Tro mot pakten. Be de unge mennene dele noe fra sine lister, og forklare hvorfor det er meningsfylt for dem. Be dem finne bilder (i Kunst inspirert av evangeliet eller et av Kirkens tidsskrifter) som viser noen som har mottatt nåde eller hjelp fra Gud, og be dem fortelle hva de lærer om disse menneskene, i par eller små grupper. Hvilke lignende erfaringer kan de fortelle om fra sitt eget liv?

  • Ta med deg en gren fra et tre til quorumsmøtet, og be de unge mennene finne ut hvordan Frelseren brukte grener til å undervise om nåde i Johannes 15:1-10. Hva lærer de om nåde i disse versene? Be et quorumsmedlem bruke grenen du hadde med deg, til å oppsummere for resten av quorumet hva han har lært om nåde.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de læren om nåde? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Det kan… forekomme at du ikke vet svaret på et spørsmål. Hvis det skjer, sier du bare at du ikke vet det. Du kan gjerne si at du vil forsøke å finne svaret, eller du kan oppfordre elevene til å finne svaret og gi dem tid under en annen leksjon til å rapportere det de finner” (Undervisning, intet større kall [1999] 64).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Bære vitnesbyrd om nådens kraft.

  • Lede en diskusjon om hvordan Frelserens nåde kan hjelpe quorumsmedlemmene å utføre sine prestedømsplikter mer effektivt.