Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus?


Plikt overfor Gud

Hvordan kan jeg innby alle til å komme til Kristus?

På dagen den gjenopprettede kirke ble organisert, ga Herren bærere av Det aronske prestedømme plikt til å innby alle til å komme til Kristus (se L&p 20:59). Når bærere av Det aronske prestedømme oppfyller denne plikten, bringer de det gjengitte evangeliums velsignelser til vår himmelske Faders barn. De styrker også sitt eget vitnesbyrd og forbereder seg til et liv med misjonærtjeneste.

Forbered deg åndelig

Hvilke erfaringer har du hatt med å invitere andre til å lære om evangeliet? Hvordan har andre hjulpet deg å komme til Kristus?

Mange unge menn vet ikke at som bærere av Det aronske prestedømme har de en prestedømsplikt til å innby alle til å komme til Kristus. Hva kan du gjøre for å hjelpe dem å forstå og oppfylle denne hellige plikten? Hva kan inspirere dem til å dele evangeliet med sine venner og familiemedlemmer?

Studer disse skriftstedene og ressursene ydmykt. Hvilke tilskyndelser får du mens du studerer?

Jeg oppfyller min plikt overfor Gud (2010), 28-29, 52-53, 76-77

1 Timoteus 4:12 (Vær et forbilde for de troende)

Alma 17:2-3 (Mosiahs sønner forberedte seg til å forkynne evangeliet)

Moroni 10:32-33 (Moronis oppfordring om å komme til Kristus)

L&p 4 (Egenskaper som gjør oss kvalifisert til å tjene Herren)

L&p 20:46-59 (Bærere av Det aronske prestedømme har plikt til å innby alle til å komme til Kristus)

L&p 42:6 (Forkynn evangeliet ved Åndens kraft)

M. Russell Ballard, “Følg opp,” Ensign eller Liahona, mai 2014

Richard G. Scott, “Jeg har gitt dere et forbilde,” Ensign eller Liahona, mai 2014

Hva er mitt mål som misjonær?Forkynn mitt evangelium (2005), 1-15

Video: “Innby alle til å komme til Kristus”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret andre til å vitne om sannheter de lærte, slik at Ånden kunne røre ved deres hjerter. “Hvem sier dere at jeg er?” spurte han. Da Peter svarte, ble hans vitnesbyrd styrket: “Du er Messias, den levende Guds sønn” (Matteus 16:15-16). Hvordan kan det å dele evangeliet med andre styrke vitnesbyrdet til de unge mennene i quorumet?

Beslektede ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge mennene å anvende det de har lært i denne leksjonen.

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene fortelle om noe de husker fra forrige ukes diskusjon. Hvorfor var dette minneverdig for dem?

  • Be de unge mennene granske Lære og pakter 20:59 og finne de prestedømsplikter som er nevnt der. Be noen unge menn fortelle om en erfaring de har hatt med å dele evangeliet med et familiemedlem, en mindre aktiv venn eller en venn av en annen tro. Hva ble resultatet?

Lær sammen

Formålet med denne leksjonen er å hjelpe hver ung mann å legge en plan for å oppfylle sin prestedømsplikt til å dele Jesu Kristi gjengitte evangelium med noen. Gi de unge mennene tid under quorumsmøtet til å skrive planer i sitt Plikt overfor Gud-hefte. Oppfordre dem til å dele sine planer med hverandre, og på fremtidige quorumsmøter kan du be dem fortelle om erfaringer de har med å innby andre til å komme til Kristus.

  • Be de unge mennene finne skriftsteder som bruker uttrykk som “komme til Kristus” eller “kom til meg” (se Matteus 11:28; Moroni 10:32; L&p 20:59). Hva vil det si å “komme til Kristus”? Hva lærer de av disse versene som inspirerer dem til å innby andre til å komme til Kristus? (Se Plikt overfor Gud,28). Be de unge mennene slå opp “Handling”-delen i sitt Plikt overfor Gud-hefte (side 29, 55 eller 77) og legge planer for å innby noen til å komme til Kristus.

  • Les Lære og pakter 20:53 sammen, og lag en liste over hvordan hjemmelærere kan “våke over kirken, være til hjelp for medlemmene og styrke dem”. Hvordan kan de unge mennene bli bedre hjemmelærere? Vurder å invitere eldstenes quorumspresident til å snakke med quorumet om hvordan de kan være en god hjemmelærer. (Se Plikt overfor Gud,52, 76.) Be de unge mennene slå opp “Handling”-delen i sitt Plikt overfor Gud-hefte (side 55 eller 77) og legge planer for å bli bedre hjemmelærere.

  • Vis et bilde av Ammon, og be quorumet sammenfatte historien om Ammon som underviser lamanittene (se Alma 17-19). Sammenlign denne historien med Coriantons erfaring (se Alma 39:1-11). Hvordan påvirker vårt eksempel vår evne til å undervise andre i evangeliet? (Se Plikt overfor Gud,28). Be de unge mennene slå opp på side 29 i sitt Plikt overfor Gud-hefte og legge planer for å dele evangeliet med andre ved å være et godt eksempel.

  • Skriv følgende på tavlen: “Å fremsette en invitasjon uten å følge opp er som å _______.” Be quorumsmedlemmene granske eldste M. Russell Ballards tale “Følg opp”, og se etter et sitat som fullfører denne setningen. Hvilke andre sammenligninger kan quorumsmedlemmene komme på for å fullføre setningen? Hva annet finner de i denne talen som hjelper dem å forstå viktigheten av å følge opp når de innbyr andre til å komme til Kristus?

  • Vis videoen “Innby alle til å komme til Kristus”, og be quorumsmedlemmene se etter hva bærerne av Det aronske prestedømme i denne videoen gjorde for å hjelpe quorumet å vokse. Drøft hva de kan gjøre for å få lignende opplevelser i sitt quorum. Gi hvert quorumsmedlem en del av eldste Richard G. Scotts tale “Jeg har gitt dere et forbilde.” Be quorumsmedlemmene finne prinsipper eller råd fra talen som kan hjelpe dem i deres anstrengelser for å innby andre til å komme til Kristus. Be dem fortelle om det de finner ut.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de sin prestedømsplikt til å innby alle til å komme til Kristus? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Anstreng deg for å lytte oppmerksomt til elevenes kommentarer. Ditt eksempel vil anspore dem til å lytte nøye til hverandre. Hvis du ikke forstår en kommentar, kan du stille et spørsmål. Du kan si: ‘Jeg er ikke sikker på om jeg forstår, kan du forklare det en gang til?’ eller ‘Kan du gi meg et eksempel på hva du mener?’” (Undervisning, intet større kall [1999], 64).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Oppfordre de unge mennene til å skrive planer i “Handle”-delen av sine Plikt overfor Gud-bøker (side 29, 53 eller 77).

  • Snakke med quorumet om hvordan de kan oppmuntre et mindre aktivt medlem til å delta i quorumet og komme tilbake til kirken.