2023
I kontakt med dem på den anden side af sløret
Oktober 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

I kontakt med dem på den anden side af sløret

Da jeg tog til templet for anden gang, fik jeg en bekræftelse på, at profetens ord var sande.

Billede
Templet i Cordoba i Argentina

Der var gået to år siden mit første besøg i templet, og jeg så frem til at komme dertil igen sammen med en gruppe unge voksne. Mit fokus var på at styrke mig selv, få venner og opleve privilegiet ved at udføre hellige ordinancer.

Da jeg var i templets dåbsværelse, sad jeg lidt i mine egne i tanker, fordi jeg var nervøs. Det var kun anden gang, jeg var i templet, og jeg var bange for at gøre noget forkert, når jeg udførte ordinancer. Men så sagde et medlem af tempelpræsidentskabet, der hjalp med dåbshandlingerne, til de af os, der ventede i kø, at hvis vi bare kunne løfte sløret et øjeblik, ville vi kunne se, hvor mange mennesker i åndeverdenen der ventede på at blive hjulpet.

Den tanke gennemborede mit hjerte, og pludselig indså jeg, hvor vigtige disse ordinancer var.

At føle glæden ved tempeltjeneste

Mens jeg tænkte over, hvad han sagde, kom jeg i tanke om en teknik, som jeg havde lært i en teaterklasse, hvor skuespillere sætter sig selv i samme situation som de karakterer, de spiller, for at portrættere dem bedre. Jeg spekulerede på, om vor himmelske Fader kunne hjælpe mig, mens jeg prøvede at sætte mig selv i de menneskers sted, som jeg udførte tempelordinancer for.

Hvordan ville jeg have det, hvis jeg efter at have ventet i årtier eller måske endda århundreder endelig kunne modtage de frelsende ordinancer, som jeg havde længtes sådan efter?

Mens jeg prøvede at tænke mere på dem, jeg udførte arbejdet for, lod Helligånden mig føle en overvældende glæde. Jeg kunne ikke holde tårene tilbage. Jeg kunne mærke lykken hos dem, jeg lige var blevet døbt for. Jeg fik et stærkt indtryk af, hvordan de havde ventet så længe på deres frelsende ordinancer.

Jeg havde været nervøs over at skulle til templet, men jeg indså, at hvis jeg glemte mine egne bekymringer og følelser og i stedet fokuserede på fuldt ud at repræsentere hver eneste person, jeg blev døbt for, kunne jeg føle deres glæde gennem sløret.

Jeg var så taknemmelig for at være i stand til at tjene hele dagen i templet og hjælpe dem, der havde brug for mig, så de kunne blive klar til at vende tilbage til Faderens nærhed. Jeg forstod bedre den åbenbaring, Gud gav profeten Joseph Smith i templet i Kirtland: »Alle, som er døde uden kundskab om dette evangelium, og som ville have antaget det, hvis de havde fået lov til at blive, skal blive arvinger til Guds celestiale rige« (L&P 137:7).

Tempeltjeneste forandrer en

Inden de tog hjem fra templet, samledes alle de unge voksne for at dele deres vidnesbyrd og oplevelser. Helligånden rørte alles hjerte, og vi vidste, at noget var ændret ved os fra vi ankom til templet på grund af vores nye fokus på tempeltjeneste og slægtshistorie.

Vi må huske, hvad vores elskede profet Russell M. Nelson har sagt: »Selvom tempeltjeneste og slægtsforskning har kraften til at velsigne dem, der er gået hinsides, har det en tilsvarende kraft til at velsigne de levende. Det har en forædlende virkning på dem, som beskæftiger sig med det.«1

Jeg tjener for tiden som rådgiver i ældsternes kvorum, der er udpeget til tempeltjeneste og slægtshistorie. Vi arbejder hen imod målet om at få et Herrens hus i vores område. I vores stræben har jeg personligt været i stand til at føle den forædlende indflydelse, som præsident Nelson nævnte.

Jeg ved, at når vi udfører dette værk, bliver vi meget velsignet af Herren. Alle de løfter, som han har givet os gennem sine profeter og apostle, vil blive opfyldt, hvad enten det er i dette liv eller i det kommende. Som ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Gud vil styrke, hjælpe og opløfte os [se Es 41:10] og han vil løfte os fra den dybeste afgrund [se Salmer og sange, nr. 38]. Når vi indsamler vores families historie og tager til templet på vegne af vores forfædre, gengiver Gud mange af de lovede velsignelser på samme tid på begge sider af sløret.«2

Jeg vidner om den kraft, som tempeltjeneste og slægtshistorie har i vores liv. At udføre det arbejde kan være med til at styrke vores tro og vores grundvold i Jesu Kristi evangelium. Vi kan være dem, der hjælper folk på den anden side af sløret – og når vi gør det, vil vi føle den glæde, der kommer ved disse hellige oplevelser.