2023
Fire sandheder, der hjælper jer til at navigere som unge voksne
maj 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Fire sandheder, der hjælper jer til at navigere som unge voksne

Jeg kæmpede med at blive ung voksen, men jeg lærte fire sandheder, der hjalp mig igennem.

Billede
en collage med skrifterne, mønter, hænder og Jesus Kristus

Få en uddannelse. Tjen som missionær. Bliv gift. Rejs rundt i verden. Få en karriere. Vær økonomisk stabil. Få et barn. Med så mange vigtige beslutninger i livet og stemmer, der fortæller os, hvordan man skal være voksen, hvordan i alverden skal vi så indsnævre vores prioritetsliste?

Med disse utallige muligheder og den almindelige frygt for at lave rod eller gå glip af noget er det forståeligt, at så mange unge voksne kæmper. Alligevel er svaret på at prioritere livets beslutninger altid det samme: Vend jer til Jesus Kristus. Når vi navigerer i det uforudsigelige liv som ung voksen, kan vi bruge følgende fire forslag til at holde vores liv centreret om Kristus.

Studer skrifterne dagligt

Der er forskel på at studere og læse – og den gør hele forskellen! For mig indebærer studium bønsomt at læse med et formål og søge efter vejledning og kundskab.

Præsident Thomas S. Monson centrerede sin sidste tale som profet om kraften i Mormons Bog. Blandt andre velsignelser lovede han, at når vi læser Mormons Bog, vil vi være »i stand til at høre Åndens røst, til at modstå fristelse, til at overvinde tvivl og frygt og til at modtage himlens hjælp i vores liv.«1

Ved at studere skrifterne viser man Gud, at han er vigtig. Akkurat som vi fodrer vores krop hver morgen for at få fysisk styrke, har vores ånd også brug for daglig åndelig styrke. At skabe en vane med dagligt skriftstudium vil give os den åndelige næring, vi har brug for til at holde os fast forankret i Kristus og åbne vores sind og hjerte for Ånden.

Betal tiende

Selvom det forkerte perspektiv kan gøre det verdsligt, så er penge en af livets realiteter. Det er en bekymring for mange unge voksne. Ville det ikke være vidunderligt, hvis vi blev garanteret velsignelser, hvis vi ofrede lidt af det, vi har fået?

Åh, vent – det bliver vi!

Malakias i Det Gamle Testamente og Jesus Kristus selv i Amerika lovede begge, at hvis vi betaler vores tiende, vil himlens vinduer blive åbnet, og velsignelserne vil blive udøst (se Mal 3:10, se også 3 Ne 24:8-10). Gud kender til vores økonomiske bekymringer og er opmærksom på, at det kan føles som en masse at bede om en del af alt det, vi tjener. Men alt andet, vi kan gøre med de 10 procents bidrag, kan ikke sammenlignes med de velsignelser, Gud har i vente til os, og vi styrker vores tro, hver gang vi helliger vores tiende til Herren.

Udøv taknemmelighed

At være taknemmelig både, når det går godt og dårligt er en færdighed, der kræver indsats og øvelse. Men taknemmelighed har potentialet til at gøre livet uendeligt meget bedre! At udtrykke taknemmelighed er ikke blot at ignorere alle livets negative aspekter og lade som om alt er i orden. I stedet indebærer det at finde ting at være taknemmelig for på trods af alt det negative.

Undersøgelser viser, at nogle af de positive virkninger af taknemmelighed omfatter et større velbefindende, dybere forhold, øget optimisme og lykke, stærkere selvkontrol, mindre stress, bedre fysisk og mentalt helbred og et generelt bedre liv! Præsident Nelson har sagt, at taknemmelighed »giver os et større perspektiv på selve formålet med og glæden ved livet«.2

Næste gang I har et par minutter, så reflektér over, hvad I er taknemmelige for. Uanset om I beder eller tænker over noget, vil taknemmelighed berige jeres liv og holde jer fokuseret på Frelseren.

Lære mere om Jesus Kristus

Min sidste tanke har at gøre med den mest virkningsfulde og evigtvarende begivenhed, der nogensinde har fundet sted: Jesu Kristi forsoning.

Jeg kan pege på ét øjeblik under min mission, der ændrede den måde, jeg så Frelserens forsoning på. Det var under et skriftstudium om morgenen, da nødvendigheden af og storheden i Kristi forsoning pludselig ramte mig. Jeg kan ikke huske, hvad jeg læste, men jeg forstod pludselig på et dybere niveau, hvor meningsløst alt i livet ville være uden Jesus Kristus og hans forsoning.

I kan begynde i dag med at læse og lytte til skrifterne og profeternes ord om Kristus og hans sonoffer. Prøv at bede om en dybere forståelse. Kombinationen af studium og bøn medfører mirakler og vil indbyde til større kraft i jeres liv. Præsident Nelson har gentagne gange rådet os til at overvinde verden, som han har defineret som at »udvikle sig til at elske Gud og hans elskede Søn mere, end I elsker nogen eller noget andet.«3

At lære mere om vor Frelser og hans uendelige forsoning vil hjælpe os til at overvinde verden, genskærpe vores prioriteter og ændre den måde, vi tænker og handler på hver dag. Det vil bringe os tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, og vi vil være bedre rustet til at håndtere livets mange udfordringer.