Presidenttien opetuksia
Aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi


Luku 3

Aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi

Myöhempien aikojen pyhinä meillä on pyhä velvollisuus auttaa rakentamaan Jumalan valtakuntaa tällä viimeisellä taloudenhoitokaudella.

Wilford Woodruffin elämänvaiheita

Herra on perustanut evankeliumin taloudenhoitokausia eri aikoina kautta maailman historian. Jokaisella taloudenhoitokaudella Hän on ilmoittanut evankeliuminsa yhden tai useamman valtuutetun palvelijan kautta. Profeetta Joseph Smith oli Herran välikappale perustettaessa nykyistä taloudenhoitokautta, josta käytetään pyhissä kirjoituksissa nimitystä aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi (ks. OL 128:20).

Keväällä 1834 Wilford Woodruff osallistui erääseen pappeuskokoukseen Ohion Kirtlandissa. Tuossa kokouksessa hän alkoi ymmärtää kirkon kohtaloa tällä taloudenhoitokaudella. Myöhemmin hän kertoi:

”Profeetta kutsui kaikki pappeudenhaltijat koolle paikkakunnan pieneen hirsiseen koulurakennukseen. Se oli pieni rakennus, mitoiltaan arviolta 14 x 14 jalkaa [18 m2]. Mutta sinne mahtuivat kaikki Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon pappeudenhaltijat, jotka olivat tuolloin Kirtlandin kaupungissa – –. Se oli ensimmäinen kerta, kun näin Oliver Cowderyn tai kuulin hänen puhuvan, ensimmäinen kerta, kun näin Brigham Youngin ja Heber C. Kimballin ja kaksi Prattia [Orsonin ja Parleyn] sekä Orson Hyden ja monet muut. Siihen aikaan kirkossa ei ollut muita apostoleja kuin Joseph Smith ja Oliver Cowdery. Tultuamme yhteen profeetta pyysi kanssaan olevia Israelin vanhimpia todistamaan tästä työstä. Ne, jotka olen maininnut, puhuivat, ja hyvin monet muut, joita en ole maininnut, lausuivat todistuksensa. Kun he olivat todistaneet, profeetta sanoi: ’Veljet, teidän tämäniltaiset todistuksenne ovat ylentäneet mieltäni ja opettaneet minua hyvin paljon. Mutta haluan sanoa teille Herran edessä, että te ette tiedä yhtään enempää tämän kirkon ja valtakunnan kohtaloista kuin äitinsä sylissä oleva lapsi. Te ette ymmärrä sitä.’ Olin varsin yllättynyt. Hän sanoi: ’Te näette täällä tänään vain pienen kourallisen pappeutta, mutta tämä kirkko täyttää vielä Pohjois- ja Etelä-Amerikan – se täyttää maailman.’”1

Wilford Woodruff omisti elämänsä Jumalan valtakunnan rakentamiseen ja sai jatkuvasti opetusta Joseph Smithiltä, jopa profeetan kuoleman jälkeenkin. Hän kertoi saamastaan näystä, jossa hän oli puhunut Joseph Smithin kanssa: ”Näin hänet temppelin ovella taivaassa. Hän tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi, ettei voisi jäädä puhumaan kanssani, koska hänellä oli kiire. Seuraava mies, jonka tapasin, oli isä Smith [Joseph Smith vanhempi]; hän ei voinut puhua kanssani, koska hänellä oli kiire. Tapasin puoli tusinaa veljiä, jotka olivat maan päällä ollessaan toimineet korkeissa asemissa, eikä kukaan heistä voinut jäädä puhumaan kanssani, koska heillä oli kiire. Olin hyvin hämmästynyt. Ennen pitkää näin profeetan uudelleen ja sain etuoikeuden kysyä asiaa häneltä.

’Kuulehan’, minä sanoin, ’haluaisin tietää, miksi sinulla on kiire. Olen ollut kiireinen koko ikäni, mutta oletin kiireitteni olevan ohi kun pääsen taivaan valtakuntaan, jos sinne koskaan pääsen.’

Joseph vastasi: ’Kerronpa sinulle, veli Woodruff. Jokaisella [taloudenhoitokaudella], jolla on ollut pappeus maan päällä ja joka on mennyt selestiseen valtakuntaan, on ollut tietty määrä työtä tehtävänä valmistautuakseen tulemaan maan päälle Vapahtajan kanssa, kun Hän tulee hallitsemaan maailmaa. Jokaisella [taloudenhoitokaudella] on ollut runsaasti aikaa tämän työn tekemiseen. Meillä ei ole. Me olemme viimeinen [taloudenhoitokausi], ja on niin paljon työtä tehtävänä, ja meillä on kiire saada se tehdyksi.’”2

Wilford Woodruffin opetuksia

Herra ja Hänen profeettansa ovat odottaneet tätä taloudenhoitokautta jo ennen maailman luomista.

Kaikilla innoitetuilla ihmisillä aina isä Aadamin päivistä Jeesuksen päiviin on ollut enemmän tai vähemmän selkeä näkemys aikojen täyttymisen suuresta ja viimeisestä taloudenhoitokaudesta, jolloin Herra alkaisi valmistaa maata ja kansaa Ihmisen Pojan ja vanhurskauden hallituskauden tulemista varten.3

Mielestäni työ – – jota on tehty siitä ajasta asti, kun tämä kirkko perustettiin, toteuttaa vain taivaallisen Isämme suurta suunnitelmaa, suunnitelmaa, joka valmistettiin jo ennen maailman perustamista. Itse asiassa Jumalan profeetat ja innoitetut ihmiset kaikkinensa eivät ole odottaneet mitään muuta taloudenhoitokautta yhtä suurella mielenkiinnolla – –.

Katsoessaan profeetallisessa näyssään tähän päivään Jesaja käyttää hyvin voimakasta kieltä pyrkiessään ilmaisemaan sitä koskevat tunteensa. Yhdessä kohdassa hän sanoo: ”Riemuitkaa, taivaat! Iloitse, maa! Ratketkaa riemuun, te vuoret! Herra lohduttaa kansaansa, hän hoivaa köyhiä lapsiaan. Siion sanoo: ’Herra on minut hylännyt, Jumalani on minut unohtanut!’ Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää?” ”Kyllä”, Herra sanoo, ”vaikka hän unohtaisikin, minä en sinua unohda.” Hän sanoo: ”Käsieni ihoon minä olen [Siionin] piirtänyt, ja niin sinun muurisi ovat aina silmieni edessä.” [Ks. Jes. 49:13–16.]

Tuo Jumalan Siion on ollut Hänen kasvojensa edessä jo ennen maailman perustamista.4

Herra ei luonut tätä maailmaa sattumalta; hän ei ole tehnyt koskaan mitään työtään sattumalta. Maa luotiin tiettyjä tarkoituksia varten, ja yksi noista tarkoituksista oli sen lopullinen lunastus ja Hänen hallintonsa ja valtakuntansa perustaminen sen päälle myöhempinä aikoina valmistamaan se Herran Jeesuksen Kristuksen hallintokautta varten, Hänen, jonka oikeutena on hallita. Tuo määräaika on tullut, tuo taloudenhoitokausi on edessämme, me elämme keskellä sitä.5

Mikään ei voi estää kirkkoa täyttämästä kohtaloaan.

Tämä kirkko on jatkanut esiinmarssiaan. Se on ainoa tosi kirkko koko maan päällä. Sen historia alkaa ennen maailmaa. Se on jatkanut kasvuaan ja etenemistään perustamispäivästään aina tähän aikaan asti. – – Sen on korkein Jumala suunnitellut pysymään maan päällä voimassa ja kirkkaudessa ja vallassa, kuten Jumalan profeetat näkivät sen omana aikanaan omassa sukupolvessaan. Se on valtakunta, jonka Daniel näki, ja se jatkaa vierimistään eteenpäin, kunnes se täyttää koko maan [ks. Dan. 2:34–35, 44–45; OL 65:2].6

Me uskomme, että tämä kirkko valmistaa tietä Kristuksen tulemiselle hallitsemaan kuninkaana, ja että tämä kirkko kehittyy silloin Jumalan valtakunnaksi, jonka tuloa kaikki kristityt rukoilevat; että Jumalan tahto toteutuisi niin maan päällä kuin taivaassa [ks. Matt. 6:10].7

Täällä maan päällä ei ole sellaista voimaa, joka voi murtaa tämän kirkon. Miksi? Koska Jumala pitää sitä käsissään. Hän on sen Aikaansaaja, ja Hän on luvannut lukemattomien profeettojen suulla, että se on pysyvä.8

Kun Joseph ja Hyrum surmattiin, ”mormonismia” ei surmattu, uskoa Jumalaan ei surmattu, toivoa ja rakkautta ei surmattu, Jumalan huoneen toimituksia ei hävitetty eikä pyhän pappeuden voimaa. Taivaan Jumala on säätänyt nämä asiat.9

Jumalan valtakunta etenee; se ei taannu.10

Missä on se myöhempien aikojen pyhä tai joku muu, joka on joskus nähnyt tämän kirkon tai valtakunnan taantuvan? – – Olipa tilanteemme ollut millainen tahansa, tämä valtakunta on mennyt eteenpäin ja ylöspäin jatkuvasti aina tähän hetkeen saakka. Meneekö se koskaan taaksepäin? Ei, sitä se ei tee. Tämä Herran Siion kaikessa kauneudessaan, voimassaan ja kirkkaudessaan on kaiverrettu kaikkivaltiaan Jumalan kämmeniin, ja se on Hänen kasvojensa edessä alati. Hänen käskynsä ovat vakaat, eikä yksikään ihminen voi syrjäyttää niitä.11

Vaikka kaikki pimeyden voimat sotisivat meitä vastaan, Herra on ystävämme, ja Hän tukee meitä ja antaa meille voimaa rakentaa Siionia ja viedä eteenpäin tätä työtä Ihmisen Pojan tulemiseen asti. Olkoon siis sydämenne lohdutettu. – – Meidän kaikkien pitäisi olla yhtä asiassa, jossa olemme mukana. Siinä määrin kuin sen teemme, me tulemme voittamaan.12

Emme ole millään muotoa levänneet laakereillamme, meillä on ollut sodankäyntiä ja vastustusta alusta aina tähän päivään saakka, mutta me ja maailma voimme rauhoittaa sydämemme ”mormonismin” suhteen, sillä se ei lopu ennen kuin Herra Jeesus Kristus tulee taivaan pilvissä.13

Kulta ja hopea voivat hävitä, talot ja maat kadota, kaikki ajalliset asiat hävitä, mutta pappeus, pelastus, Jumalan valtakunta ja profetia eivät koskaan, koskaan jää täyttymättä.14

Meidät on pidetty henkimaailmassa odottamassa aikaa, jolloin tulisimme rakentamaan Jumalan valtakuntaa tällä taloudenhoitokaudella.

Jouduimme odottamaan henkimaailmassa tuhansia vuosia päästäksemme lihaan myöhempinä aikoina ja ottaaksemme vastaan Jumalan valtakunnan ja rakentaaksemme sitä. Mitä meidän sitten myöhempien aikojen pyhinä pitäisi ajatella ymmärrettyämme nämä asiat? Meillä on suuri sota käytävänä. Lusifer, sarastuksen poika, ja kaikki hänen joukkonsa ovat yhdistyneet meitä vastaan. Meitä on vain pieni kourallinen verrattuna maailman asukkaisiin. Minään aikakautena maailmassa ei ole ollut kuin muutama mies ja nainen, jotka ovat olleet riittävän riippumattomia hylätäkseen pahan ja palvellakseen Herraa. Mutta meitä on pidetty kelvollisina laskettaviksi kuulumaan Hänen kansaansa. On siis aika, että me nousemme, että me heräämme ja että me Jumalan ja pyhän pappeuden voimaan puettuina pidämme tuota pappeutta kunniassa ja osoittaudumme kelvollisiksi siihen kuuluviin siunauksiin.15

Koskaan ei ole ollut tällaista kansaa. Koskaan sen jälkeen kun Jumala loi maailman, ei ole ollut tällaista työtä. On toki ollut ihmisiä, jotka ovat saarnanneet evankeliumia, mutta aikojen täyttyessä Herra on ojentanut kätensä perustaakseen valtakuntansa. Tämä on viimeinen taloudenhoitokausi. Hän on nostanut miehiä ja naisia viemään työtään eteenpäin, ja kuten olen usein sanonut, monia meistä on pidetty henkimaailmassa tämän maailman perustamisesta lähtien tähän sukupolveen asti, jonka aikana nyt elämme.16

Jumalan ilmoitukset Raamatussa, Mormonin kirjassa ja Opissa ja liitoissa ovat täyttymässä. Me olemme täyttämässä niitä. Ja ollessamme täällä olkaamme uskollisia Jumalalle, suurelle Elohimille, niin juutalaisten kuin pakanoidenkin Jumalalle. Hän katsoo meihin eikä kehenkään muuhun. Hän katsoo myöhempien aikojen pyhiin. Miksi? Koska kukaan muu ei ole saanut ikuisen evankeliumin täyteyttä, kukaan muu ei ole ottanut tehtäväkseen rakentaa tätä valtakuntaa. Uskoni ja tuntemukseni tästä asiasta on, että meidät nimitettiin ennen kuin maailmaa oli – aivan samoin kuin muinaiset apostolit – tulemaan esiin lihassa ja liittymään tähän valtakuntaan, ja meidän on tehtävä se tai meidät tuomitaan. Se on asemamme tällä hetkellä. Taivaan joukkojen katseet ovat kiinnittyneet meihin; itse Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ja kaikki apostolit ja profeetat, jotka ovat sinetöineet todistuksensa verellään, seuraavat katseillaan tätä kansaa. He käyvät luonanne, he tarkastelevat työtänne, sillä he tietävät erittäin hyvin, että kohtalonanne on rakentaa tätä valtakuntaa, rakentaa Siionia, pyhittää se, pyhittää maa ja valmistaa maailma Ihmisen Pojan tulemista varten.17

Myöhempien aikojen pyhinä meillä on suuri työ tehtävänä.

Joseph Smith – – tuli profetian täyttymyksenä suorittamaan sen, mitä häneltä vaadittiin, laskemaan työn perustuksen, saamaan pappeuden ja apostolinviran avaimet ja jokaisen kirkon organisaatioon kuuluvan lahjan ja hyveen, jota tarvitaan viemään sitä eteenpäin. Meidät on kutsuttu rakentamaan hänen laskemalleen perustukselle.18

Jos voisimme avata mielemme näkemään ja antaisimme sen laajentua tulevaisuuteen ja nähdä tämän valtakunnan ja mitä se tulee saavuttamaan ja mitä meidän on tehtävä ja sen sodan, josta meidän on selviydyttävä, niin me epäilemättä näkisimme, että meillä on suuri työ käsissämme.19

Erityinen kutsumuksemme on rakentaa Siionia ja valmistaa ihmisiä seisomaan pyhissä paikoissa, kun Herran tuomiot langetetaan jumalattomien ylle.20

Jumalan mieli ja tahto on, että myöhempien aikojen pyhien tulee itse ymmärtää täysin, että he ovat keskellä Jumalan ihmisille tarkoittamaa suurta ja viimeistä taloudenhoitokautta, ja että heidän pitäisi myös ymmärtää täysin velvollisuudet, jotka heille siinä toimijoina kuuluvat. Eikä heidän pitäisi koskaan menettää näkyvistään sitä tosiasiaa, etteivät kaikki pimeyden voimat yhdessäkään kykene koskaan saamaan Jumalan tarkoituksia raukeamaan sen työn suhteen, jonka Hän on päättänyt suorittaa sinä aikana ja siinä sukupolvessa, jota me elämme. Myöhempien aikojen pyhien tulee elää Herran edessä sellaisella tavalla, että me ymmärrämme aseman, joka meillä on, ja velvollisuudet, jotka käsistämme vaaditaan, sillä Herra vaatii meiltä tiettyjä asioita meidän aikanamme ja tässä sukupolvessa, kuten Hän on vaatinut kansaltaan jokaisena aikana, jolloin Hän on antanut heille ikuisen evankeliumin täyteyden ja pyhän pappeuden voiman ja valtuuden. – –

On myös Jumalan tahto, että meidän tulee maksaa kymmenyksemme ja uhrimme; on Hänen tahtonsa, että meidän tulee noudattaa viisauden sanaa; on Hänen tahtonsa, että meidän tulee pitää käskyt ja opettaa niitä muille. Meitä pidetään vastuussa kaikesta siitä, mitä meidän pitäisi tehdä emmekä me tee, aivan kuten siitäkin, mitä teemme. Meillä tulee olla yksi sydän ja yksi mieli, emmekä saa antaa minkään luonteeltaan ajallisen tai hengellisen erottaa meitä rakkaudesta Jumalaa ja ihmistä kohtaan.

– – Meidän pitäisi olla yhtä ja meidän pitäisi tavoitella toinen toisemme hyvinvointia. Meidän pitäisi opettaa Kristuksen evankeliumin periaatteita pojillemme ja tyttärillemme sekä myös maailmalle ja valmistautua tuleviin tapahtumiin, joista puhutaan Herran meille antamissa ilmoituksissa. Hän on jo aloittanut maan asukkaiden keskuudessa työnsä, ihmeellisen, hämmästyttävän ihmetekonsa, josta Jesaja puhuu [ks. Jes. 29:14]. Hänen kätensä ei raukea, ennen kuin Hänen tarkoituksensa ovat täyttyneet.21

Meillä on edessämme suuri työ, ja sen tekeminen vaatii kaiken vaivannäkömme ja kaikki lahjamme ja kykymme. Meidän on etsittävä Jumalan Henkeä avuksemme, sillä ilman tuota Henkeä me voimme saada aikaan vain hyvin vähän.22

Kerron teille, että kun katselette ympärillenne ja näette toisaalta maailman tilan ja toisaalta sen, mitä meidän on saatava aikaan ja mihin Jumalan valtakunnan on yllettävä täyttääkseen kohtalonsa ja Jeesuksen Kristuksen ilmoitukset, suurimpana tavoitteenamme pitäisi olla Jumalan valtakunnan rakentaminen ja sen eteenpäin vieminen. – –

– – Meidän tulee odottaa ilolla valtakunnan rakentamista eikä varmistaa siunauksia vain itsellemme vaan myös pyrkiä tulemaan ihmisten pelastajiksi Siionin vuorella ja yrittää tehdä mahdollisimman paljon hyvää uurastaen Siionin asian ja vaikutusvallan edistämiseksi sen joka saralla, jossa meidät kutsutaan toimimaan.

Kun etenemme tällä tavoin, me menestymme ja mielessämme on jatkuva rauha, ja kuten Herra on sanonut, mitään ei pidätetä keneltäkään, joka etsii vanhurskautta ja Jumalan valtakunnan siunauksia. – –

– – Monet suuret asiat odottavat meitä, maan päällä tapahtuu hyvin monia muutoksia ja valtakunta kasvaa, ja kehotan tässä kaikkia myöhempien aikojen pyhiä, jotka kuulevat minua tänä päivänä, tutkimaan tarkoin asemaa, jossa olette, ja tutkimaan sydäntänne ja ottamaan selville, olemmeko me Herran Jumalamme suosiossa, ja vahvistukaamme jatkuvasti uskossa, toivossa, vanhurskaudessa ja jokaisessa hyveen periaatteessa, jota me tarvitsemme tukemaan meitä jokaisessa koettelemuksessa, joka meitä ehkä kutsutaan kestämään, jotta voimme osoittaa olevamme Jumalan ystäviä, pysyimmepä liitossa tai emme. Meitä koetellaan tästä ajasta aina Messiaan tulemiseen saakka, toisin sanoen eläessämme maan päällä.23

Myöhempien aikojen pyhien ei tarvitse pelätä, jos he vain pysyvät uskollisina liitoille, joita he ovat solmineet Jumalansa kanssa, ja noudattavat tarkoin periaatteita, joiden Hän on käskenyt hallita meitä Hänen Siioninsa rakentamisessa.

Jos me kuitenkin unohdamme liittomme ja poikkeamme niistä opetuksista, jotka Hän on antanut meille, tai emme välitä niistä, niin te myöhempien aikojen pyhät voitte olla varmoja siitä, että asemamme on meille täynnä vaaroja. Jumalan tarkoituksia ei tehdä tyhjiksi, mutta meitä ruoskitaan, ja ne, jotka pysyvät tällä tiellä, hylätään ja he jäävät vaille kaikkia Siionille luvattuja siunauksia.24

Herra on tämän kansan kanssa, mutta en usko meidän myöhempien aikojen pyhinä aina arvostavan etuoikeuksiamme. Meidät on kutsuttu tekemään työtä; Herra on antanut tämän työn käsiimme ja meitä pidetään vastuullisina taivaan ja maan edessä lahjojen käyttämisestä – valosta ja totuudesta, jotka on annettu käsiimme.25

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua ja valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–X.

  • Kertaa sivut 25–26. Kuinka Joseph Smithin profetia on täyttymässä? Mitä me voimme oppia presidentti Woodruffin näyn perusteella?

  • Miksi profeetat ovat odottaneet tätä taloudenhoitokautta? Miksi meidän on tärkeää ymmärtää, että me elämme keskellä viimeistä taloudenhoitokautta? (Ks. s. 26–27.)

  • Mitä me tarkoitamme todistaessamme, että me kuulumme ainoaan tosi kirkkoon koko maan päällä? (Ks. s. 27); ks. myös OL 1:30.) Kuinka me voimme nöyrästi välittää tämän totuuden muille?

  • Mikä tekee sinuun vaikutuksen, kun tutkit presidentti Woodruffin opetuksia kirkon kohtalosta? (Ks. s. 27–29.)

  • Silmäile sivuja 28–29 ja etsi asioita, jotka katoavat, ja asioita, jotka kestävät ikuisesti. Mitä eroa on asioilla, jotka katoavat, ja asioilla, jotka kestävät?

  • Lue presidentti Woodruffin opetukset siitä, kuinka meitä on pidetty henkimaailmassa, jotta saimme syntyä tällä taloudenhoitokaudella (ks. s. 29–30. Miltä sinusta tuntuu, kun pohdit näitä opetuksia?

  • Katso valokuvaa sivulla 33. Miten kuva liittyy Jumalan valtakunnan rakentamiseen? Mitä velvollisuuksia meillä presidentti Woodruffin mukaan on, kun autamme rakentamaan Jumalan valtakuntaa? (Ks. s. 30–33.)

  • Lue viimeinen kappale sivulta 33. Mitä etuoikeuksia meillä on tällä taloudenhoitokaudella? Mitä mielestäsi tarkoittaa etuoikeuksiemme arvostaminen?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: OL 6:32–34; 64:33–34; 121:26–32; 138:53–56.

Viitteet

  1. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1898, s. 57; ks. myös M. Russell Ballard, ”Ankkurina usko ja omistautuminen”, Liahona, elokuu 2001, s. 33.

  2. The Discourses of Wilford Woodruff, toim. G. Homer Durham, 1946, s. 288–289; ks. myös M. Russell Ballard, ”Pysymmekö vauhdissa?”, Liahona, tammikuu 1999, s. 6.

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 12. tammikuuta 1875, s. 1.

  4. Deseret News: Semi-Weekly, 20. syyskuuta 1870, s. 2.

  5. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 174.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 6. heinäkuuta 1880, s. 1.

  7. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 193.

  8. Deseret Weekly, 6. elokuuta 1892, s. 194.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 31. tammikuuta 1882, s. 1.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 21. joulukuuta 1880, s. 1.

  11. Deseret News, 24. huhtikuuta 1872, s. 152.

  12. ”Discourse by President Wilford Woodruff”, Millennial Star, 6. kesäkuuta 1895, s. 354.

  13. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 110.

  14. The Discourses of Wilford Woodruff, s. 131.

  15. Deseret Weekly, 22. kesäkuuta 1889, s. 824.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 14. joulukuuta 1880, s. 1.

  17. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1880, s. 84–85.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 10. tammikuuta 1871, s. 2.

  19. Deseret News, 4. maaliskuuta 1857, s. 411.

  20. Deseret Weekly, 26. lokakuuta 1889, s. 562.

  21. Salt Lake Herald Church and Farm, 15. kesäkuuta 1895, s. 385, 386.

  22. Deseret Weekly, 22. kesäkuuta 1889, s. 823.

  23. Deseret News, 4. maaliskuuta 1857, s. 411.

  24. ”Epistle”, Woman’s Exponent, 15. huhtikuuta 1888, s. 174.

  25. Deseret News, 23. joulukuuta 1874, s. 741.