Presidenttien opetuksia
Pyhien kirjoitusten runsaat aarteet


Luku 12

Pyhien kirjoitusten runsaat aarteet

Kun me tutkimme pyhiä kirjoituksia samassa Hengessä, jossa ne on annettu, me opimme ymmärtämään paremmin Jumalan tahdon.

Wilford Woodruffin elämänvaiheita

Maaliskuun 1. päivänä 1845 vanhin Wilford Woodruff, joka palveli tuolloin kirkon johtavana virkailijana Brittein saarilla, sai kirjeen ystävältään Yhdysvalloista. Kirjeessä oli jäljennös toisesta kirjeestä, jossa eräs mies hahmotteli suunnitelmaa julkaista Oppi ja liitot Englannissa ja hankkia sen tekijänoikeudet siellä itselleen. Tuon miehen teko olisi estänyt kirkkoa julkaisemasta kirjaa Englannissa. Vanhin Woodruff kirjoitti päiväkirjaansa: ”On todella rohkea siirto, että luopio tai luopiot ryhtyvät painamaan kirkon kirjoja ja ryöstämään ne siltä. Pidän ennen kaikkea Jumalan armona sitä, että sain käsiini tiedon tästä asiasta. Käytin päivän tutkien lakia nähdäkseni, mitä voisin oppia tekijänoikeuksien hankkimisesta.”1 Hän palkkasi painajan latomaan ja painamaan kirjaa 3 000 kappaletta.2 Opittuaan sitten ymmärtämään brittiläisiä tekijänoikeuslakeja hän hankki tekijänoikeudet omiin nimiinsä 7. kesäkuuta 1845 ”48 tunnin kuluttua siitä, kun viimeiset arkit oli saatu painajilta”.3 Näin hän suojasi kirkon laillisen oikeuden painattaa kirjaa Englannissa.

Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun Wilford Woodruff teki työtä saadakseen pyhät kirjoitukset myöhempien aikojen pyhien käsiin. Ennen kuin Oppi ja liitot oli edes painettu, hän jäljensi monia ilmoituksia käsin ja otti ne mukaansa lähetystyömatkoilleen. Palvellessaan ensimmäisessä lähetystyössään Englannissa tammikuusta 1840 huhtikuuhun 1841 hän teki työtä presidentti Brigham Youngin ja muiden kanssa julkaistakseen ensimmäisen painoksen Mormonin kirjasta Yhdysvaltain ulkopuolella. Myöhemmin hän avusti profeetta Joseph Smithiä Nauvoossa Illinoisissa latomaan kirkon aikakauslehteä nimeltä Times and Seasons. Maaliskuun 1. päivän 1842 ja tammikuun 16. päivän 1843 välisenä aikana Times and Seasons -lehdessä ilmestyivät seuraavat asiakirjat monia vuosia ennen kuin ne julkaistiin Kallisarvoisessa helmessä: Abrahamin kirja, Joseph Smith – historia, Wentworth-kirje, joka sisälsi Uskonkappaleet, ja osa Mooseksen kirjaa.

Autettuaan pyhiä saamaan pyhät kirjoitukset käsiinsä presidentti Woodruff kehotti heitä ”painamaan ne sydämeensä”.4 Hän sanoi: ”Meidän tulee elää uskontomme mukaan. Meidän tulee harjoittaa käytännössä sitä mitä me saarnaamme. Meidän tulee koota mieleemme elämän sanoja. Meidän tulee tutkia jumalallisen totuuden aikakirjoja. Meidän tulee pyrkiä ymmärtämään sitä aikaa ja aikakautta, jona me elämme. Niin minä näen tämänhetkisen tilanteemme. En pidä näihin kirjoihin merkittyjä ilmoituksia, jotka koskettavat aikojen täyttymisen taloudenhoitokautta, jonakin sellaisena, mikä menee ohitse täyttymättä.”5

Wilford Woodruffin opetuksia

Meidän on tutkittava pyhissä kirjoituksissa olevia totuuksia, koottava niitä sydämeemme ja käytettävä niitä elämässämme.

Lukekaa Raamattua, Mormonin kirjaa, Oppia ja liittoja ja aikakirjoja, jotka Jumala on antanut meille, ja kootkaa mieleenne näitä ilmoituksia ja nähkää, mitä Herra on luvannut meille. Silloin me kokoamme mieleemme jotakin, millä on meille arvoa.6

Meidän velvollisuutemme – – myöhempien aikojen pyhinä on tarkastella, pohtia, lukea Jumalan sanaa ja yrittää ymmärtää tilamme, asemamme ja vastuumme Herran edessä.7

Maailma on kaukana Herrasta. Me itse kansana olemme aivan liian kaukana Herrasta. Meidän pitäisi päästä lähemmäs Herraa ja tehdä työtä saadaksemme Pyhän Hengen niin että kun me luemme Jumalan ilmoituksia, me voisimme lukea niitä samassa Hengessä missä ne on annettu. Silloin me voimme ymmärtää niiden [merkityksen], kun ne annetaan ihmislapsille.8

Paholainen on irrallaan maan päällä ja tuhoaa jokaisen ihmisen, jonka voi. Tutkikaa pyhiä kirjoituksia, jotka ovat tulleet suoraan meille, sekä niitä, jotka ovat Raamatussa, ja oppikaa käsittämään Jumalan mieli ja tahto. Voimme tehdä sen lukemalla niitä, kun Pyhän Hengen valo on kanssamme, ja siten valmistautua siihen, mitä elämässä tulee tapahtumaan.9

Nuo asiat [pyhissä kirjoituksissa opetetut periaatteet] ovat totta. Meidän tulee tutkia niitä, painaa ne sydämeemme ja harjoittaa niitä elämässämme.10

Profeetat, apostolit ja patriarkat ovat jättäneet innoitetut kirjoituksensa aikakirjoihin meidän käytettäväksemme ja hyödyksemme, ja meitä pidetään vastuussa tahdonvapautemme harjoittamisesta siinä, miten kohtelemme Jumalan sanaa, jonka olemme saaneet.11

Raamattu ja Mormonin kirja julistavat yhdessä evankeliumin täyteyttä.

En häpeä tunnustaa uskovani lujasti Raamatun kirjaimelliseen täyttymiseen sekä jokaisen muun Jumalan ihmiselle ilmoittaman asian täyttymiseen. – – Uskon, että pyhät miehet muinoin kirjoittivat ja puhuivat Pyhän Hengen johtamina ja että he tarkoittivat mitä sanoivat ja sanoivat mitä tarkoittivat ja ”etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä” [ks. 2. Piet. 1:20–21].12

Todistan, että kaikkivaltias Jumala nosti Joseph Smithin profeetaksi viimeisellä, aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella, että Joseph Smith toi esiin Mormonin kirjan ja käänsi sen Jumalan lahjan ja voiman avulla maailman hyödyksi myöhempinä aikoina. Tiedän, että Mormonin kirja on totta ja että se on jumalallisesti innoitettu aikakirja.13

Meillä on Raamattu – Juudan sauva – joka sisältää Jumalan lain, joka annettiin Mooseksen ja muinaisten profeettojen ja patriarkkojen kautta. Me olemme saaneet sen perinnöksi tuhansien vuosien takaa. Vaikka kirjastoja, kuten Alexandrian kirjasto – – on tuhoutunut, Raamattu on säilynyt meille, ja me voimme lukea sitä. Se antaa meille Jumalan lain, joka annettiin muinoin ihmisille. Mutta tuohon lakiin ei ole tullut muutoksia, mitä evankeliumiin tulee, siitä ajasta tähän aikaan. Raamattu – Vanha ja Uusi testamentti – antavat meille lain, jonka kautta me voimme saada korotuksen ja palata jälleen Jumalan eteen ja asua Hänen kanssaan aina ja ikuisesti. Se antaa meille suunnan, jolla meidän tulee pysyä päästäksemme osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta, että voimme tulla esiin puettuina kirkkauteen, kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään. Se kertoo meille myös historiaa, ei vain sitä, mitä on tapahtunut juutalaisten kanssa, vaan mitä tulee tapahtumaan. Sitten meillä on Mormonin kirja – Efraimin hallussa oleva Joosefin sauva – jonka apostolit ja profeetat ovat kirjoittaneet [Amerikan] mantereella. Se sisältää muun muassa Jeesuksen Kristuksen antamat opetukset, kun Hän ilmestyi ylösnousemuksensa jälkeen kuolemattomassa ja kirkastetussa ruumiissaan ja opetti evankeliumia täällä. Nuo ilmoitukset sisältävät todella monia periaatteita. Ne näyttävät meille lopun aikojen tapahtumat, suuren Babylonin tilanteen ja tuomiot, jotka käyvät toteen viimeisinä päivinä ennen Ihmisen Pojan tulemista.14

Hesekiel sanoo, että viimeisinä päivinä Efraimin hallussa oleva Joosefin sauva yhdistetään Juudan sauvaan kansojen silmien edessä Herran kädessä erityistä tarkoitusta varten – kokoamaan Israelin huone myöhempinä aikoina [ks. Hes. 37:15–28]. Näitä kahta aikakirjaa oli myös tarkoitus käyttää ikuisen evankeliumin täyteyden saarnaamiseen sekä juutalaisille että pakanoille, ja ne tulevat tuomitsemaan sen sukupolven, joka elää maan päällä silloin, kun ne tulevat esiin.15

Tässä on Raamattu, juutalaisten aikakirja, joka saatiin Herran innoituksesta Mooseksen ja muinaisten patriarkkojen ja profeettojen kautta. Onko se petosta ja, kuten epäuskoiset sanovat, ihmisen työtä? Ei, ei ole kenenkään ihmisen vallassa, jossa on elämän henkäys, tehdä tällaista kirjaa ilman Kaikkivaltiaan innoitusta. Aivan samoin on myös Mormonin kirjan laita – kaikkien ihmisten kaikki nerokkuus taivaan alla ei olisi voinut laatia ja esittää maailmalle Mormonin kirjan kaltaista kirjaa. Sen periaatteet ovat jumalallisia – ne ovat Jumalasta. Ne eivät voisi koskaan syntyä petkuttajan mielessä tai romaania kirjoittavan ihmisen mielessä. Miksi? Koska sen sisältämät lupaukset ja profetiat täyttyvät koko maailman silmien edessä.16

Sisältääkö Mormonin kirja eri evankeliumin kuin sen, joka sisältyy Raamattuun? Ei sisällä. Se kertoo kansan historian, joka asui muinoin [Amerikan] mantereella, kertoo, mistä he tulivat ja miten he tulivat tänne, kertoo Jumalan kanssakäymisestä heidän kanssaan ja Kristuksen kirkon perustamisesta heidän keskuuteensa. Jeesus kävi heidän luonaan ylösnousemuksensa jälkeen. Siksi Hän sanoi: ”Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.” [Joh. 10:16.] – – Molemmat kirjat sisältävät saman evankeliumin. Koskaan ei ole ollut kuin yksi evankeliumi eikä ihmiskunnalle koskaan tulla ilmoittamaan mitään toista evankeliumia.17

Oppi ja liitot on testamenttimme myöhempinä aikoina.

Meillä on myös Opin ja liittojen kirja, joka teillä on kodeissanne ja jota te voitte lukea. Tämä ilmoitusten kokoelma annettiin profeetta Joseph Smithin suun kautta, urimin ja tummimin kautta ja muulla tavoin. Tämä kirja sisältää joitakin suurenmoisimpia ja mahtavimpia ilmoituksia, mitä Jumala on koskaan ihmiselle antanut. Se osoittaa meille, mitä meillä on edessämme, mikä odottaa tätä kansakuntaa ja maan kansakuntia ja mitä maan asukkailla on ovellaan. Nämä asiat ovat selkeitä, ne ovat tarkoituksellisia, ne ovat voimakkaita ja ne ovat Jumalan ilmoituksia ja ne täyttyvät, uskoivatpa ihmiset sitä tai eivät.18

Pidän kädessäni Oppia ja liittoja, joka sisältää ilmoituksia, jotka annettiin profeetta Joseph Smithin kautta hänen ollessaan lihassa. Lukekaa noita ilmoituksia, ja ne yhdistävät alusta loppuun kaikki taloudenhoitokaudet, jotka Jumalalla on ollut maan päällä.19

Mielestäni Oppi ja liitot, meidän testamenttimme, sisältää juhlallisimman, jumalallisimman julistusten kokoelman, joka koskaan ihmissuvulle on annettu. Viittaan pelkästään ”Näkyyn” [luvussa 76] ilmoituksena, joka antaa enemmän valoa, enemmän totuutta ja enemmän periaatteita kuin mikään ilmoitus, joka sisältyy mihinkään muuhun kirjaan, jonka olemme ikinä lukeneet. Sen avulla meidän on helppo ymmärtää nykyinen tilamme, mistä tulimme, miksi olemme täällä ja minne olemme menossa. Kuka tahansa voi tietää tuon ilmoituksen avulla, mikä hänen osansa ja tilansa on oleva, sillä kaikki ihmiset tietävät, mitä lakeja he noudattavat, ja lait, joita ihmiset noudattavat täällä, ratkaisevat heidän asemansa tämän jälkeen; heitä varjellaan noiden lakien perusteella, ja he saavat siunaukset, jotka niihin kuuluvat.20

Oppi ja liitot [on] kokoelma ilmoituksia, jotka Herra antoi Joseph Smithille. Tuo kirja sisältää joitakin suurenmoisimmista ilmoituksista opista, periaatteesta, hallinnosta, Jumalan valtakunnasta ja eri kirkkauden asteista sekä monista muista asioista, jotka ulottuvat iankaikkisiin maailmoihin.21

Kallisarvoinen helmi sisältää suurenmoisia totuuksia, jotka ilmoitettiin profeetta Joseph Smithille.

Huom. Suuren osan aikaa Wilford Woodruffin elämästä Kallisarvoinen helmi ei kuulunut kirkon pyhiin kirjoituksiin. Pyhät lukivat kuitenkin laajalti sen opetuksia, ja otteita siitä julkaistiin ensin joissakin kirkon aikakauslehdissä. Lokakuun 10. päivänä 1880 Kallisarvoinen helmi hyväksyttiin ensimmäisen presidenttikunnan ehdotuksesta pyhäksi kirjoitukseksi yleiskonferenssissa pidetyssä äänestyksessä.

Seuraavissa päiväkirjamerkinnöissään vanhin Woodruff ilmaisee todistuksensa Abrahamin kirjasta, jonka profeetta Joseph Smith käänsi Jumalan voimasta ja joka myöhemmin sisällytettiin Kallisarvoiseen helmeen.

Herra siunaa Josephia voimalla ilmoittaa Jumalan valtakunnan salaisuudet, kääntää – – muinaisia aikakirjoja ja hieroglyfejä, jotka ovat yhtä vanhoja kuin Abraham tai Aadam, mikä saa sydämemme palamaan rinnassamme, kun katselemme niiden suurenmoisia totuuksia, jotka meille avataan. Joseph-näkijä on esitellyt meille jonkin verran Abrahamin kirjaa, jonka [Abraham] kirjoitti omalla kädellään mutta joka on ollut ihmisiltä kadoksissa viimeiset neljätuhatta vuotta mutta on nyt tullut valoon Jumalan armosta.22

Abrahamin kirjan totuudet ovat todella ylentäviä, suurenmoisia ja loistavia, ja ne ovat niiden runsaiden aarteiden joukossa, jotka meille ilmoitetaan viimeisinä päivinä.23

Pyhien kirjoitusten profetiat voivat auttaa meitä valmistautumaan viimeisten aikojen tapahtumiin.

Veljet ja sisaret, lukekaamme Jumalan ilmoituksia itseksemme, ja kun luemme niitä, uskokaamme niihin ja yrittäkäämme elää sillä tavoin, että voimme olla valmiita mihin tahansa koettelemuksiin, joita Herralla saattaa olla meitä varten varattuna, ja että voimme tunnustaa Hänen kätensä kuten Job ja olla arvostelematta Häntä Hänen sallimuksistaan kohdallamme. Ellemme voi käsittää niitä nyt, me tulemme käsittämään ne jonkin ajan kuluttua.24

”Mikä olen minä, joka tein ihmisen, sanoo Herra, että pitäisin syyttömänä sitä, joka ei noudata minun käskyjäni? Mikä olen minä, sanoo Herra, että olisin luvannut mutta en olisi täyttänyt?” [Ks. OL 58:30–31]. – – Olemme sanoneet kerta toisensa jälkeen ja vuosi toisensa jälkeen, että me elämme hyvin epätavallista aikaa, sukupolvea ja taloudenhoitokautta, ja se on totta. Aika vierii eteenpäin tuoden mukanaan tapahtumia ja täyttäen Jumalan ilmoituksia etenkin meille. Me elämme pimeyden aikaa; epäilys ja epäusko peittävät koko maan pinnan. – – Myöhempien aikojen pyhistä on hämmästyttävää nähdä se pimeyden ja epäuskon määrä, joka vallitsee maan päällä. Siksi meiltä myöhempien aikojen pyhiltä vaaditaan minun mielestäni enemmän uskollisuutta, että eläisimme uskontomme mukaan ja niiden Jumalan eri ilmoitusten mukaan, jotka sisältyvät Raamattuun, Mormonin kirjaan ja Opin ja liittojen kirjaan.

Näemme silmiemme edessä vuodesta toiseen taivaan ja maan merkit ja profetian täyttymisen, mutta kuinka paljon me kansana vahvistamme uskoamme Jumalaan? Vahvistummeko me siinä samassa suhteessa kuin epäusko lisääntyy maailmassa? Ehkä minä en ole tuomari, mutta minusta näyttää, ettemme me sitä käsitä. Työ, jossa olemme mukana, ja Raamattu, Mormonin kirja ja Opin ja liittojen kirja ovat aivan yhtä totta tänään kuin ne olivat 20, 30 tai 40 vuotta sitten. – – Sanon, että tämä työ on aivan yhtä totta nyt kuin silloin, ja niin on myös sanonta, jota lainasin: ”Mikä olen minä, joka tein ihmisen, sanoo Herra, että pitäisin syyttömänä sitä, joka ei noudata minun käskyjäni? Mikä olen minä, sanoo Herra, että olisin luvannut mutta en olisi täyttänyt?” Uskon, että Herra tekee sen mitä sanookin. Uskon, että Hän täyttää lupauksensa myöhempien aikojen pyhille ja maailmalle, Siionille ja Babylonille. Ja jos Hän niin tekee, niin meitä myöhempien aikojen pyhinä odottaa jokin, mikä meidän on tehtävä.25

Haluan sanoa myöhempien aikojen pyhille: Osoittakaa uskoa Jumalaan ja osoittakaa uskoa Hänen ilmoituksiinsa ja lukekaa niitä ja pohtikaa niitä ja rukoilkaa vilpittömästi, että ymmärtäisitte oikein kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, että kasvaisitte valossa ja Jumalan tuntemisessa ja näkisitte sen, miten tärkeää on elää uskontonne mukaan ja elää oikeamielisesti Hänen edessään.26

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua ja valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–X.

  • Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että lukee pyhiä kirjoituksia ”samassa Hengessä kuin missä ne on annettu” (s. 120)?

  • Kertaa ensimmäinen kappale sivulta 121. Kuinka pyhät kirjoitukset antavat suojaa Paholaisen vaikutusta vastaan?

  • Toisessa kappaleessa sivulla 121 presidentti Woodruff neuvoo meitä tekemään kolme asiaa pyhien kirjoitusten suhteen. Miksi nämä toimet ovat tärkeitä?

  • Miksi on tärkeää tutkia sekä Raamattua että Mormonin kirjaa? (Ks. s. 121–123; ks. myös 1. Nefi 13:40; 2. Nefi 3:12.)

  • Mikä tekee sinuun vaikutuksen presidentti Woodruffin todistuksessa Opista ja liitoista? (Ks. s. 123–124.) Millä tavoin Oppi ja liitot on ”meidän testamenttimme”?

  • Wilford Woodruff sanoi, että Abrahamin kirjassa olevat totuudet ovat ”runsaita aarteita” (s. 125). Mitä aarteita sinä olet löytänyt Kallisarvoisesta helmestä?

  • Kuinka pyhät kirjoitukset auttavat meitä valmistautumaan ”siihen, mitä elämässä tulee tapahtumaan”? (Ks. s. 121, 125–126.)

  • Mitä olet tehnyt, jotta pyhien kirjoitusten tutkimisesi olisi merkityksellistä? Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat ovat olleet sinulle erityisen hyödyllisiä? Kuinka nämä kohdat ovat auttaneet sinua?

  • Kuinka vanhemmat, isovanhemmat ja opettajat voivat auttaa lapsia ja nuoria tutkimaan pyhiä kirjoituksia ja soveltamaan niitä elämäänsä?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: 1. Tim. 4:13–16; 2. Tim. 3:16; 1. Nefi 15:24; Hel. 3:29–30; Moroni 10:3–5.

Viitteet

  1. Wilford Woodruffin päiväkirja, 1. maaliskuuta 1845, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon arkistot.

  2. Ks. Wilford Woodruffin päiväkirja, 7. kesäkuuta 1845.

  3. History of the Church, osa 7, s. 426; ks. myös Wilford Woodruffin päiväkirja, 7. kesäkuuta 1845.

  4. Millennial Star, 21. marraskuuta 1887, s. 742.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 6. heinäkuuta 1880, s. 1.

  6. Deseret Weekly, 17. elokuuta 1889, s. 226.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 7. syyskuuta 1880, s. 1.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 6. heinäkuuta 1880, s. 1.

  9. Contributor, elokuu 1895, s. 639.

  10. Millennial Star, 21. marraskuuta 1887, s. 742.

  11. Deseret Weekly, 21. syyskuuta 1889, s. 394.

  12. Deseret News: Semi-Weekly, 26. maaliskuuta 1878, s. 1.

  13. ”Mormonism Brought Prominently before the Public”, Millennial Star, 5. elokuuta 1897, s. 493.

  14. Deseret Weekly, 19. huhtikuuta 1890, s. 560.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 2. toukokuuta 1876, s. 4.

  16. Deseret News: Semi-Weekly, 20. toukokuuta 1873, s. 1.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 16. elokuuta 1881, s. 1.

  18. Deseret Weekly, 19. huhtikuuta 1890, s. 560.

  19. Millennial Star, 10. marraskuuta 1896, s. 741.

  20. Deseret News: Semi-Weekly, 26. heinäkuuta 1881, s. 1.

  21. ”The Keys of the Kingdom”, Millennial Star, 2. syyskuuta 1889, s. 548.

  22. Wilford Woodruffin päiväkirja, 19. helmikuuta 1842.

  23. Wilford Woodruffin päiväkirja, 19. maaliskuuta 1842.

  24. Deseret News: Semi-Weekly, 20. heinäkuuta 1875, s. 1.

  25. Deseret News: Semi-Weekly, 2. toukokuuta 1876, s. 4.

  26. Deseret News: Semi-Weekly, 30. heinäkuuta 1878, s. 1.