Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 8: Pelastus tulee Jeesuksen Kristuksen ansiosta


Oppiaihe 8

Pelastus tulee Jeesuksen Kristuksen ansiosta

Johdanto

Pyrkimyksemme seurata Jeesusta Kristusta ja pitää Hänen käskynsä ovat välttämättömiä, mutta ne eivät riitä tekemään meistä kelvollisia pelastukseen. Meidän pelastuksemme tulee mahdolliseksi ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansioiden, laupeuden ja armon kautta. Kristuksen oppi auttaa meitä ymmärtämään, että Hänen armostaan me voimme oppia evankeliumia, saada toimituksia ja ponnistella eteenpäin sillä polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

2. Nefi 2:6–9; 25:23; Moosia 4:6–8

Pelastus on mahdollinen Jeesuksen Kristuksen ansiosta

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin L. Tom Perryn (1922–2015) seuraavat sanat ja lue ne:

Kuva
Elder L. Tom Perry

”Monet ihmiset ihmettelevät: ’Mistä me tulemme? Miksi me olemme täällä? Minne me olemme menossa?’ Iankaikkinen Isämme ei lähettänyt meitä maan päälle päämäärättömälle, tarkoituksettomalle matkalle. Hän antoi meille suunnitelman, jota noudattaa. Hän on tuon suunnitelman tekijä. Se on suunniteltu ihmisen edistymistä sekä lopullista pelastusta ja korotusta varten.” (”Pelastussuunnitelma”, Liahona, marraskuu 2006, s. 69–70.)

  • Kun ihmiset käsittävät, ettei Jumala ole jättänyt heitä harhailemaan yksin läpi kuolevaisen elämän vaan on laatinut suunnitelman heidän pelastuksekseen, miltä arvelette heistä mahtavan tuntua?

Kehota oppilaita lukemaan 2. Nefi 2:6–9 ja ottamaan selville, minkä profeetta Lehi sanoi tekevän pelastuksen mahdolliseksi.

  • Mikä Lehin mukaan tekee pelastuksen mahdolliseksi Jumalan suunnitelmassa? (Oppilaiden tulisi mainita seuraava asia: Me voimme pelastua ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansioiden, laupeuden ja armon kautta. Voisit lukea seuraavan määritelmän siitä, mitä tarkoittaa se, että pelastuu eli saa pelastuksen: ”Pelastus todellisessa ja täydessä merkityksessään tarkoittaa samaa kuin korotus eli iankaikkinen elämä ja on sitä, että saa perintöosan korkeimmassa selestisen valtakunnan kolmesta taivaasta. Muutamin poikkeuksin tämä on se pelastus, josta pyhissä kirjoituksissa puhutaan.” [Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 670.])

  • Mitä tarkoitetaan Jeesuksen Kristuksen ansioilla, laupeudella ja armolla? (Jeesuksen Kristuksen ansioita ovat Hänen vanhurskaat tekonsa, varsinkin Hänen sovituksensa. Laupeus viittaa siihen myötätuntoon ja pitkämielisyyteen, jota Hän osoittaa meitä kohtaan meidän synneistämme huolimatta. Armo viittaa siihen apuun, jota Hän antaa meille laupeuden, rakkauden, hyvyyden ja kaiken mahdolliseksi tekevän voiman muodossa ja jonka avulla me saamme iankaikkisen elämän ja korotuksen sen jälkeen kun olemme itse tehneet parhaamme. Ks. myös Bible Dictionary, ”Grace”.)

Syvennä oppilaiden ymmärrystä tästä opista laittamalla näkyville presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Me emme pysty ansaitsemaan pääsyämme taivaaseen. Esteenä ovat oikeudenmukaisuuden vaatimukset, joita me emme pysty voittamaan omin voimin.

Mutta kaikkea ei ole menetetty.

Jumalan armo on meidän suuri ja ikuinen toivomme.

Jeesuksen Kristuksen uhrin kautta armon suunnitelma tyydyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset [ks. Alma 42:15].” (”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 108.)

  • Miksi ihmisen oma vanhurskaus ei riitä ”oikeudenmukaisuuden vaatimusten” täyttämiseen ja iankaikkisen elämän saavuttamiseen? (Vaikka me saatamme ajan mittaan oppia elämään käskyjen mukaan täydellisesti, niin kukaan ei ole elänyt täydellistä elämää paitsi Vapahtaja [ks. Room. 3:23]. Vaikka me saatamme lopettaa synnin tekemisen, me emme voi pyyhkiä pois aiempien tekojemme aiheuttamaa vahinkoa tai syyllisyyttä. Tästä syystä sovitus ja armo ovat välttämättömiä.)

Muistuta oppilaille, että vaikka meidät pelastetaan ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansioiden, laupeuden ja armon kautta, niin Mormonin kirjan profeetat ovat opettaneet, mitä meidän täytyy tehdä päästäksemme osallisiksi Vapahtajan lunastavasta voimasta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 4:6–8 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä meidän täytyy kuningas Benjaminin opetuksen mukaan tehdä saadaksemme pelastuksen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

  • Mitä meidän kuningas Benjaminin mukaan täytyy tehdä, jotta saisimme pelastuksen sovituksen kautta? (Tulla tuntemaan Jumala ja sovitus, panna turvamme Jumalaan, pitää käskyt tarkoin ja pysyä uskossa elämämme loppuun asti.)

Pyydä oppilaita lukemaan 2. Nefi 25:23.

  • Minkä pelastukseemme liittyvän opin Nefi opetti? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava oppi: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme pelastua armosta kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä. Auta oppilaita ymmärtämään, että ainoastaan Jeesuksen Kristuksen avulla meistä voi tulla pyhiä ja taivaallisen Isämme kaltaisia.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä oppi paremmin kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”’Kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’ tarkoittaa sitä, että ponnistamme kaikki voimamme. Se tarkoittaa Hänen käskyjensä noudattamista.

’Kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’ tarkoittaa sitä, että rakastamme lähimmäisiämme ja rukoilemme niiden puolesta, jotka pitävät meitä vastustajinaan. Se tarkoittaa sitä, että vaatetamme alastomia, ruokimme nälkäisiä, käymme katsomassa sairaita ja annamme omaisuudestamme sille, joka tarvitsee (ks. Moosia 4:16) muistaen, että kaiken, mitä me teemme yhdelle vähimmistä Jumalan lapsista, sen me teemme Hänelle.

’Kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’ tarkoittaa siveellistä ja puhdasta elämää, tunnontarkkaa rehellisyyttä kaikissa tekemisissämme ja muiden kohtelemista siten kuin haluaisimme itseämme kohdeltavan.” (Ks. ”Lunastus Jeesuksen Kristuksen kautta parhaammekin tehtyämme”, Valkeus, joulukuu 1988, s. 6.)

  • Millä tavoin te olette kokeneet Vapahtajan armon auttavan teitä yli omien kykyjenne, kun olette tehneet parhaanne tullaksenne Hänen luokseen?

Lue seuraava lainaus, joka myös on presidentti Ezra Taft Bensonilta, auttaaksesi oppilaita pohtimaan tätä kysymystä ennen kuin he vastaavat:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Kirkkona me olemme samaa mieltä kuin Nefi, joka sanoi: ’Armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’ (2. Nefi 25:23). – –

Armosta Vapahtaja antoi sovitusuhrinsa, niin että koko ihmiskunta tulee saamaan kuolemattomuuden.

Hänen armostaan ja uskomalla Hänen sovitukseensa ja tekemällä parannuksen synneistämme me saamme voimaa tehdä sellaisia välttämättömiä tekoja, joihin me emme muuten pystyisi omin voimin.

Hänen armostaan me saamme endaumentin siunauksen ja hengellisen voiman, joka voi lopulta viedä meidät iankaikkiseen elämään, jos kestämme loppuun asti.

Hänen armostaan meistä tulee enemmän Hänen jumalallisen persoonallisuutensa kaltaisia.” (Ks. ”Lunastus Jeesuksen Kristuksen kautta parhaammekin tehtyämme”, s. 6.)

  • Mitä me voimme teidän mielestänne tehdä osoittaaksemme kiitollisuutemme siitä, minkä Jeesus Kristus tekee mahdolliseksi?

Todista, että ainoastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen mahdollistaman armon avulla me voimme voittaa Aadamin ja Eevan lankeemuksen seuraukset, saada syntien anteeksiannon, voittaa heikkoudet ja edistyä kohti täydellisyyttä. Kannusta oppilaita pohtimaan, tekevätkö he tällä hetkellä kaiken, mitä voivat, saadakseen Herran armon siunaukset.

2. Nefi 31:2, 10–21; 3. Nefi 11:31–40; 27:13–22

Kristuksen oppi

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet:

2. Nefi 31:2, 10–21

3. Nefi 11:31–40

3. Nefi 27:13–22

Jaa luokka kolmeen ryhmään. Pyydä yhtä ryhmää tutkimaan jakeita 2. Nefi 31:2, 10–21, toista ryhmää tutkimaan jakeita 3. Nefi 11:31–40 ja kolmatta ryhmää tutkimaan jakeita 3. Nefi 27:13–22. Ennen kuin oppilaat aloittavat, tuo esiin, että näissä kohdissa käytetään ilmauksia ”Kristuksen oppi”, ”minun oppini” ja ”minun evankeliumini”. Selitä, että Kristuksen oppi eli evankeliumi muodostuu siitä, mitä Jeesus Kristus on tehnyt ja tekee edelleen tuodakseen meitä Isän luo. Se muodostuu myös siitä, mitä meidän täytyy tehdä päästäksemme osallisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista. Kehota kutakin ryhmää ottamaan selville ja merkitsemään, mitä heille annetuissa jakeissa opetetaan Kristuksen opista – mitä Kristus on tehnyt ja mitä meidän täytyy tehdä.

Kun oppilaat ovat ehtineet muutaman minuutin tutkia heille annettuja kohtia, pyydä heitä kirjoittamaan taululle kunkin viitteen viereen, mitä he ovat löytäneet. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä Jeesus Kristus on tehnyt tuodakseen meitä Isän luo?

  • Mitä asioita meidän täytyy tehdä päästäksemme osallisiksi Kristuksen sovituksen siunauksista? (Meillä täytyy olla uskoa, meidän täytyy tehdä parannus, mennä kasteelle, vastaanottaa Pyhän Hengen lahja, kestää loppuun asti sekä vastaanottaa henkilökohtaista ilmoitusta ja noudattaa sitä.)

  • Kuinka voisitte tiivistää sen, miten tärkeää on elää Jeesuksen Kristuksen opin eli evankeliumin mukaan? (Oppilaiden tulisi huomata seuraavanlainen periaate: Kun elämme Kristuksen opin mukaan, me voimme päästä osallisiksi sovituksen siunauksista ja saada iankaikkisen elämän.)

Oppilaidesi tarpeiden mukaan voisit esittää heille seuraavanlaisia kysymyksiä auttaaksesi heitä jatkamaan lukemiensa pyhien kirjoitusten kohtien tarkastelemista:

  • Mikä ilmaus jakeessa 2. Nefi 31:20 on teille erityisen merkityksellinen ja kuinka se auttaa teitä pääsemään osallisiksi sovituksen siunauksista?

  • Mitä jakeissa 2. Nefi 31:13–14, 17 olevan opetuksen mukaan tarkoittaa se, että tulee kastetuksi ”tulella”? (Ihminen saa syntien anteeksiannon ja puhdistumisen, joka tulee Pyhän Hengen kautta.)

  • Miksi jokaisen ihmisen on jakeiden 3. Nefi 11:39–40 mukaan tärkeää vastaanottaa Kristuksen oppi? (Voisit kehottaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan rinnakkaisviitteeksi jakeeseen Hel. 5:12.)

  • Mitä meille jakeiden 3. Nefi 27:14–16 mukaan tapahtuu, kun elämme Jeesuksen Kristuksen opin eli evankeliumin mukaan?

Laita lopuksi näkyville seuraava lausuma julkaisusta Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas. Kehota oppilaita lukemaan se ja panemaan merkille, millä tavoilla Kristuksen opin mukaan eläminen voi siunata heitä läpi heidän elämänsä.

”Yksilöt ja perheet alkavat seurata Kristusta, kun he uskovat Häneen ja tekevät parannuksen synneistään. He saavat syntinsä anteeksi kasteessa ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen lahjan henkilöltä, jolla on Jumalalta saatu valtuus suorittaa nämä toimitukset. Sitten he kestävät loppuun asti, eli toisin sanoen he osoittavat koko elämänsä ajan uskoa Jeesukseen Kristukseen, tekevät parannusta ja uudistavat solmimansa liitot. Ne eivät ole vain askelia, jotka he ottavat kerran elämässään, vaan kun näitä periaatteita toistetaan koko elämän ajan, niistä tulee yhä palkitsevampi elämäntapa. Itse asiassa ne ovat ainoa elämäntapa, joka tuo omantunnonrauhaa ja tekee taivaallisen Isän lapsista kelvollisia palaamaan elämään Hänen luonaan.” (Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 6.)

  • Millä tavoin Kristuksen opin mukaan elämisestä on tullut teille ”yhä palkitsevampi elämäntapa”?

Kannusta oppilaita pohtimaan, kuinka hyvin he elävät Kristuksen opin mukaan. Pyydä heitä miettimään, mitä he voisivat tehdä paremmin päästäkseen osallisiksi Kristuksen opin mukaan elämisen siunauksista.

Oppilaan lukutehtävät