Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 3: Kuuliaisuus tuo siunauksia


Oppiaihe 3

Kuuliaisuus tuo siunauksia

Johdanto

Kuuliaisuutemme Jumalan käskyille on yksi tapa, jolla voimme osoittaa kiitollisuutemme Hänen suurenmoisista siunauksistaan. Vapahtaja on täydellinen esimerkki kuuliaisuudesta. Halumme olla kuuliaisia kasvaa, kun rakkautemme Jumalaa kohtaan vahvistuu. Kuuliaisuus käskyille mahdollistaa sen, että Jumala voi antaa tarvitsemaamme apua, kun pyrimme tekemään jotakin vaikeaa.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

1. Nefi 2:2–4, 9–13, 16, 19–20; Moosia 2:20–24, 41

Olemalla kuuliaisia me osoitamme kiitollisuutemme Jumalaa kohtaan ja saamme Hänen suurimmat siunauksensa

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Joseph B. Wirthlinin (1917–2008) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder Joseph B. Wirthlin

”Kuinka me voimme koskaan maksaa velkamme Vapahtajalle? Hän maksoi velan, jota Hän ei ollut ottanut, vapauttaakseen meidät velasta, jota me emme voi koskaan maksaa takaisin. Hänen ansiostaan me elämme ikuisesti. Hänen äärettömän sovituksensa ansiosta syntimme voidaan pyyhkiä pois, ja me voimme saada suurimman kaikista Jumalan lahjoista: iankaikkisen elämän.

Voiko sellaisella lahjalla olla hintaa? Voimmeko me koskaan korvata sellaista lahjaa?” (”Maallisia velkoja, taivaallisia velkoja”, Liahona, toukokuu 2004, s. 43.)

Anna oppilaille hetki aikaa keskustella siitä, mitä vanhin Wirthlinin esittämään viimeiseen kysymykseen voisi vastata. Kannusta oppilaita panemaan oppitunnin aikana merkille periaatteita ja oppeja, jotka ovat avuksi tähän kysymykseen vastaamisessa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 2:20–24. Pyydä heitä katsomaan, mitä kuningas Benjamin opetti siitä, kuinka meidän tulee nähdä itsemme suhteessa Jumalaan.

  • Mistähän syystä kuningas Benjamin opetti, että riippumatta siitä, mitä me teemme, olemme silti ”hyödyttömiä palvelijoita” Jumalalle?

  • Vaikka emme pysty koskaan maksamaan takaisin velkaamme Jumalalle, niin mitä me voimme näiden jakeiden mukaan tehdä osoittaaksemme kiitollisuutemme kaikesta, mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava periaate: Kun käsitämme iankaikkisen velkamme Jumalalle, me haluamme palvella Häntä ja pitää Hänen käskynsä.)

Kerro oppilaille, että yksi suurista pyhien kirjoitusten kertomuksista kuuliaisuudesta Jumalalle on Mormonin kirjan alussa, jossa kerrotaan, kuinka profeetta Lehi ja hänen perheensä vastasivat, kun Jumala käski heitä tekemään jotakin hyvin vaikeaa. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 2:2–4.

  • Miksi Lehin perheen oli varmaankin vaikeaa noudattaa Jumalan käskyä lähteä Jerusalemista?

Kehota oppilaita tutkimaan jakeita 1. Nefi 2:9–13, 16 ja panemaan merkille eroja Lamanin ja Lemuelin sekä Nefin asenteissa ja käytöksessä heidän vastatessaan tähän käskyyn. (Huom. Tämä toiminta kannustaa oppilaita harjoittelemaan vertailemista, joka on tärkeä pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito.)

  • Mitkä sanat ja ilmaukset kuvailevat Lamanin ja Lemuelin suhtautumista? (He olivat uppiniskaisia, he nurisivat, eivätkä he tunteneet Jumalan tekoja.)

  • Kuinka Nefi suhtautui käskyyn lähteä Jerusalemista? (Hän oli nöyrä, hän halusi tuntea sen, mikä on Jumalan, hän uskoi profeetta-isänsä sanoihin, ja hän rukoili.)

  • Miksi Nefi suhtautui isänsä sanoihin eri tavalla kuin veljensä?

Anna oppilaille hetki aikaa pohtia, ovatko he enemmän Lamanin ja Lemuelin kaltaisia vai Nefin kaltaisia, kun Herra tai Hänen kirkkonsa johtajat pyytävät heitä tekemään jotakin vaikeaa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 2:19–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään Herran lupaus Nefille.

  • Mikä lausuma näissä jakeissa tiivistää sen, mitä Herra lupasi Nefille? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät seuraavan periaatteen: Jos me pidämme käskyt, me menestymme maassa. Voisit tuoda esiin, että tämä on yksi useimmin toistetuista teemoista Mormonin kirjassa. Voisit kannustaa oppilaita Mormonin kirjaa tutkiessaan panemaan merkille, miten monin tavoin tätä teemaa toistetaan.)

  • Mitä ominaisuuksia Herra kiittelee Nefissä? Mistähän syystä on tärkeää, että meillä jokaisella on näitä ominaisuuksia omassa suhteessamme Herraan?

  • Vaikka kuuliaisuus ei ehkä aina johda ajalliseen vaurauteen, niin mitä siunauksia me voimme odottaa sen seurauksena, että olemme kuuliaisia Herralle? (Voisit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen lukemalla Moosia 2:41.)

2. Nefi 31:6–10, 15–16; Moosia 15:7; 3. Nefi 11:11; 12:19–20, 48

Se, että noudatamme Vapahtajan esimerkkiä kuuliaisuudesta, auttaa meitä tulemaan Hänen ja Isän luokse

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Robert D. Hales

”Kaikista niistä opetuksista, joita voimme saada Vapahtajan elämästä, mikään ei ole selkeämpi ja vaikuttavampi kuin opetus kuuliaisuudesta” (”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni”, Liahona, toukokuu 2014, s. 35).

  • Mitkä esimerkit Vapahtajan elämästä havainnollistavat Hänen kuuliaisuuttaan?

Auta oppilaita edelleen keskustelemaan tästä kysymyksestä pyytämällä heitä lukemaan kohdat Moosia 15:7 ja 3. Nefi 11:11 ja huomaamaan, mitä Jeesus oli halukas tekemään totellakseen Isäänsä.

Kehota oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 2. Nefi 31:6–10, 15–16 samalla kun luokan muut jäsenet panevat merkille, mitä Vapahtajan esimerkki voi opettaa meille kuuliaisuuden tärkeydestä ja kuuliaisuudesta koituvista siunauksista.

  • Mitä Vapahtajan esimerkki voi opettaa meille kuuliaisuuden tärkeydestä? Mitä Vapahtajan esimerkki voi opettaa meille kuuliaisuudesta koituvista siunauksista? (Varmista, että oppilaat huomaavat tämän periaatteen: Kun me noudatamme Vapahtajan esimerkkiä kuuliaisuudesta Isälleen, me pysymme sillä kapealla polulla, joka johtaa pelastukseen.)

Laita näkyville vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Elder Robert D. Hales

”Hengellisesti kypsä kuuliaisuus on ’Vapahtajan kuuliaisuutta’. Siihen motivoi todellinen rakkaus taivaallista Isää ja Hänen Poikaansa kohtaan. – – Rakkautemme Vapahtajaa kohtaan on avain Vapahtajan kaltaiseen kuuliaisuuteen.” (”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni”, s. 36–37.)

  • Miksi rakkaus taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan on ”avain” käskyjen noudattamiseen?

Tuo esiin, että ylösnoussut Jeesus Kristus puhui nefiläisille käskyjen noudattamisen tarkoituksista. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 12:19–20, 48 löytääkseen nämä tarkoitukset.

  • Mitä syitä Vapahtaja antoi näissä jakeissa sille, että meille on annettu käskyt? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Kun tulemme Kristuksen luokse ja pidämme käskyt, me tulemme enemmän Hänen ja taivaallisen Isämme kaltaisiksi, ja me pelastumme.)

  • Millä tavoin teidän kuuliaisuutenne on auttanut teitä tulemaan Vapahtajan luokse?

Anna oppilaille hetki aikaa pohtia, mitä he voisivat tehdä ollakseen kuuliaisempia taivaallisen Isän käskyille, jotta heistä voi tulla enemmän Hänen ja Hänen Poikansa kaltaisia.

1. Nefi 3:4–7, 15–16; 4:1–2; 7:12; 17:1–31; 18:1–4

Herra auttaa niitä, jotka ovat kuuliaisia

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin Jumalan jonkin tietyn käskyn pitäminen on tuntunut vaikealta tai kun kirkon jonkin tehtävän täyttäminen on tuntunut haasteelliselta. Muistuta oppilaille, että Nefi ja hänen veljensä joutuivat silmätysten vaarojen ja mahdollisen kuoleman kanssa, kun Jumala käski heitä palaamaan Jerusalemiin hakemaan pronssilevyt. Pyydä oppilaita lukemaan 1. Nefi 3:4–7 ja mainitsemaan periaate, jonka he oppivat Nefin esimerkistä ja joka voi lisätä heidän omaa kykyään olla kuuliaisia.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Nefin suhtautumisesta Jumalan antamaan vaikeaan käskyyn? (Kun oppilaat huomaavat seuraavan periaatteen, kirjoita se taululle: Jos me pyrimme tekemään, mitä Herra käskee, niin Hän valmistaa meille keinon toteuttaa sen.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate kirjoittamalla seuraavat viitteet taululle ja antamalla oppilaille aikaa tutkia niitä ja katsoa, kuinka Nefi vastasi pyrkiessään suorittamaan ne vaikeat asiat, joita hänen käskettiin tehdä: 1. Nefi 3:15–16; 4:1–2; 7:12. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, selitä, että myöhemmin Nefi kuvaili tapoja, joilla Herra auttaa niitä, jotka pitävät Hänen käskynsä. Pyydä oppilaita lukemaan 1. Nefi 17:1–4 ja mainitsemaan tapoja, joilla Herra auttaa meitä. Pyydä oppilaita myös korostamaan Nefin käyttämä ilmaus ”ja tästä me näemme”, jota käytetään läpi koko Mormonin kirjan valmistamaan lukijaa kiinnittämään erityistä huomiota sen jälkeen tuleviin sanoihin.

Kun oppilaat kertovat vastauksiaan, kirjoita taululle seuraavat sanat:

ravitsee

vahvistaa

järjestää keinot

Kehota oppilaita muutaman minuutin ajan silmäilemään kertomusta kohdissa 1. Nefi 17:5–31; 18:1–4 ja panemaan merkille esimerkkejä siitä, kuinka Herra ravitsi tai vahvisti Lehin perhettä tai järjesti heille keinot.

  • Millä tavoin Herra ravitsi tai vahvisti Lehin perhettä? Kuinka Hän järjesti heille keinot heidän avukseen?

  • Mitkä Herran Lehin perheelle antamat siunaukset muistuttavat siunauksia, joita tarvitsemme nykyään?

  • Milloin olette kokeneet Herran auttavan teitä jollakin näistä tavoista, kun olette pyrkineet tottelemaan Häntä?

Muistuta oppilaille, että Herra pyytää meiltä kuuliaisuutta, jotta Hän voi antaa meille runsaita siunauksia meidän pyrkiessämme tulemaan Hänen kaltaisikseen. Lue presidentti Harold B. Leen (1899–1973) seuraavat sanat:

Kuva
President Harold B. Lee

”Tärkein kaikista Jumalan käskyistä on se, jonka noudattamisessa teillä on eniten vaikeuksia tänä päivänä. – – Laittakaa asia kuntoon ja jatkakaa sitten seuraavaksi vaikeimmasta käskystä. Tällä tavoin pyhitätte itsenne pitämällä Jumalan käskyt.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 30).

Kehota oppilaita miettimään jotakin käskyä, jota heidän mielestään on vaikea noudattaa. Kannusta heitä laatimaan suunnitelma siitä, miten he voivat tulla kuuliaisemmiksi ja siten kelvollisemmiksi vastaanottamaan apua Herralta.

Oppilaan lukutehtävät