Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 18: Valmistautukaa viimeiseen tuomiopäivään


Oppiaihe 18

Valmistautukaa viimeiseen tuomiopäivään

Johdanto

Elämä kuolevaisuudessa on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala. Mormonin kirjassa selitetään, mitä tapahtuu meidän hengellemme kuoleman ja ylösnousemuksen välisenä aikana. Kun henkemme on palautettu kuolemattomaan ruumiiseemme, me tulemme seisomaan Jumalan tuomioistuimen edessä, missä meidän tekomme ja sydämemme halut määräävät meidän iankaikkisen palkintomme.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Alma 34:32–34; 40:6–7, 11–14

Kuoleman jälkeen vanhurskaat menevät paratiisiin ja jumalattomat menevät henkivankilaan

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys:

Kuinka ihmiset, jotka eivät ymmärrä kuolevaisen elämänsä tarkoitusta eivätkä usko elämään kuoleman jälkeen, saattaisivat elää eri tavalla kuin ihmiset, jotka ymmärtävät näitä asioita?

Pyydä oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen. Muistuta heille sitten, että Mormonin kirja auttaa meitä ymmärtämään maanpäällisen elämän tarkoituksen ja opettaa meille, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 34:32–34 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mitä Amulek opetti Ammonihan kansalle elämän tarkoituksesta.

  • Mitä maanpäällisen elämän tarkoitusta koskevia tärkeitä oppeja Amulek opetti? (Oppilaiden tulisi huomata tästä kohdasta useita oppeja, kuten seuraava: Tämä elämä on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala.)

  • Millä tavoin tämä oppi auttaa teitä ymmärtämään, kuinka teidän tulisi elää päivittäin täällä kuolevaisuudessa?

Jotta voisit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän opin paremmin, voisit lukea presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
President Thomas S. Monson

”Me ymmärrämme, että olemme tulleet maan päälle oppimaan, elämään ja edistymään iankaikkisella matkallamme kohti täydellisyyttä. Jotkut ovat maan päällä vain hetken, kun taas toiset elävät maan päällä kauan. Mittana ei ole se, kuinka kauan me elämme vaan kuinka hyvin me elämme.” (Ks. ”Hän on noussut”, Valkeus, huhtikuu 1981, s. 32–33.)

  • Miksi Amulek kielsi meitä lykkäämästä parannuksemme päivää?

Laita näkyville ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, miksi lykkäämiseen liittyy vaara:

Kuva
President Henry B. Eyring

”Ilmaisu jonakin päivänä on vaarallinen, kun sillä tarkoitetaan ’ei tänä päivänä’. ’Jonakin päivänä aion tehdä parannuksen.’ ’Jonakin päivänä aion antaa hänelle anteeksi.’ ’Jonakin päivänä aion puhua ystävälleni kirkosta.’ ’Jonakin päivänä aion aloittaa kymmenysten maksamisen.’ ’Jonakin päivänä aion palata temppeliin.’ ’Jonakin päivänä…’ Pyhissä kirjoituksissa tehdään selväksi viivyttelemisen vaarallisuus [ks. Alma 34:33–34]. – – Tämä päivä on arvokas Jumalan lahja. Ajatus ’jonakin päivänä aion’ voi ryövätä ajan suomat tilaisuudet sekä iankaikkisuuden siunaukset.” (”Tänä päivänä”, Liahona, toukokuu 2007, s. 89.)

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 40:6–7, 11–14. Pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Alma opetti pojalleen Koriantonille siitä, mitä tapahtuu meidän hengellemme, kun olemme kuolleet. (Saattaa olla hyödyllistä tuoda esiin, että kun Alma käytti ilmausta ”ulkoinen pimeys”, hän ei viitannut Saatanan ja kirottujen lopulliseen olotilaan. Sen sijaan hän viittasi jumalattomien olotilaan heidän kuolemansa ja ylösnousemuksensa hetken välisenä aikana. Me käytämme tästä olotilasta yleensä nimitystä henkivankila.)

  • Mitä eroa on vanhurskaiden olotilan ja jumalattomien olotilan välillä kuoleman jälkeen? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi huomata seuraava oppi: Kuoleman ja ylösnousemuksen välisenä aikana vanhurskaiden henget asuvat paratiisissa ja jumalattomien henget asuvat henkivankilassa.)

  • Miksi on tärkeää ymmärtää, että meidän tekomme kuolevaisuudessa vaikuttavat siihen, mitä me koemme kuoleman jälkeen?

2. Nefi 9:12–13; Moosia 15:21–26; 16:6–11; Alma 11:40–45; 40:4–5, 19–24

Ylösnousemuksessa meidän henkemme palautetaan meidän ruumiiseemme

Muistuta oppilaille, että kun Abinadi opetti kuningas Nooaa ja tämän pappeja, hän kuvaili, mitä meille tapahtuu kuoleman jälkeen. Hänen opettamissaan opinkohdissa kuvaillaan, mitä meille tapahtuu sen jälkeen kun olemme olleet jonkin aikaa henkimaailmassa, joko paratiisissa tai henkivankilassa. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moosia 16:6–11 samalla kun luokan jäsenet katsovat, mitä Abinadi opetti.

  • Mitä opinkohtia Abinadi opetti siitä, mitä meille tapahtuu sen jälkeen kun olemme olleet jonkin aikaa henkimaailmassa? (Tähdennä seuraavia totuuksia: Koska Jeesus Kristus on katkaissut kuoleman siteet, meistä jokainen nousee kuolleista ja saa kuolemattoman ruumiin. Vanhurskaat perivät loputtoman onnen, ja jumalattomat joutuvat kohtaamaan loputtoman tuomion.)

Kerro oppilaille, että monet Mormonin kirjan profeetat ovat todistaneet ylösnousemuksesta ja selittäneet, millainen se tulee olemaan. Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet (ilman niihin liittyviä tiivistelmiä) ja pyydä jokaista oppilasta tutkimaan yhtä annetuista kohdista. Pidä huoli, että kaikki kohdat annetaan ainakin yhden oppilaan luettavaksi. Pyydä oppilaita lukemaan saamansa kohta itsekseen ja katsomaan, mitä muuta kerrotaan ylösnousemuksesta.

2. Nefi 9:12–13 (Paratiisi luovuttaa vanhurskaat henget, ja henkivankila luovuttaa jumalattomat henget. Henget yhdistetään ruumiiseensa, ja niistä tulee kuolemattomia sieluja.)

Moosia 15:21–26 (Vanhurskaat tulevat esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa, samoin ne, jotka ovat kuolleet tietämättömyydessä, ja pienet lapset. Jumalattomilla ei ole osaa ensimmäisessä ylösnousemuksessa.)

Alma 11:40–45 (Kaikkien ihmisten – jumalattomien ja vanhurskaiden – henki ja ruumis yhdistetään täydellisessä muodossaan, ja he seisovat Jumalan edessä ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan.)

Alma 40:4–5, 19–24 (Kuoleman ja ylösnousemuksen välillä on aika, jolloin henget menevät henkimaailmaan. Sen jälkeen on määrätty aika, jolloin kaikkien ihmisten henget palautetaan iankaikkisesti täydelliseen ruumiiseensa ja he seisovat Jumalan edessä tuomittavina.)

Anna oppilaille aikaa selittää, mitä he ovat oppineet ylösnousemuksesta lukemansa kohdan perusteella. Voisit kirjoittaa heidän oivalluksiaan taululle vastaavan kohdan viereen. Esitä tarvittaessa yksi tai useampia seuraavanlaisia kysymyksiä syventääksesi oppilaiden ymmärrystä näistä kohdista:

  • Kuinka nämä totuudet vahvistavat teidän uskoanne siihen, että ylösnousemus on todellinen ja tärkeä osa taivaallisen Isän suunnitelmaa?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraava lausuma. Pyydä luokkaa kuuntelemaan ja huomaamaan, kuinka ylösnousemusta koskeva todistus voi siunata meitä kuolevaisuudessa.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Apostoli Pietari viittasi siihen tosiasiaan, että Isä Jumala suuressa laupeudessaan ’on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista’ (1. Piet. 1:3; ks. myös 1. Tess. 4:13–18).

Ylösnousemuksen meille suoma ’elävä toivo’ on vakaumuksemme siitä, että kuolema ei ole yksilöllisen olemassaolomme päätös vaan pelkästään yksi välttämätön askel meille säädetyssä siirtymisessä kuolevaisuudesta kuolemattomuuteen. Tämä toivo muuttaa koko näkökulman kuolevaiseen elämään. – –

Varmuus ylösnousemuksesta antaa meille voimaa ja näkemystä kestää kuolevaisuuden haasteet, joita jokainen meistä ja rakkaamme kohtaavat. Sellaisia ovat fyysiset, henkiset tai emotionaaliset vammat, joita meillä on jo syntyessämme tai joita saamme kuolevaisen elämän aikana. Ylösnousemuksen ansiosta tiedämme, että nämä kuolevaisuuden vammat ovat vain väliaikaisia!

Varmuus ylösnousemuksesta antaa meille myös voimallisen vaikuttimen pitää Jumalan käskyt kuolevaisen elämämme aikana. – –

Varma tietomme ylösnousemuksesta kuolemattomuuteen antaa meille myös rohkeutta kohdata oma kuolemamme – jopa sellainen kuolema, jota saatamme sanoa ennenaikaiseksi. – –

Varmuus kuolemattomuudesta auttaa meitä kestämään myös rakkaittemme kuoleman aiheuttaman eron kuolevaisuudessa. – – Meidän kaikkien tulisi ylistää Jumalaa varmasta ylösnousemuksesta, joka tekee eromme kuolevaisuudessa väliaikaisiksi ja antaa meille toivoa ja voimaa jatkaa eteenpäin.” (Ks. ”Ylösnousemus”, Liahona, heinäkuu 2000, s. 18–19.)

  • Milloin varmuus ylösnousemuksesta on antanut teille voimaa tai motivoinut teitä elämään vanhurskaammin?

Lausu oma todistuksesi ylösnousemuksen todellisuudesta.

Alma 5:15–21; 7:21–25; 41:2–6

Viimeiseen tuomioon valmistautuminen

Selitä, että Alma kannusti kirkon jäseniä Sarahemlassa valmistautumaan viimeiseen tuomioon kehottamalla heitä kuvittelemaan itsensä seisomassa Jumalan edessä tuomittavana. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Alma 5:15–21. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Alma kehotti kuulijoitaan pohtimaan.

  • Mikä Alman kysymyksistä on teille merkityksellisin ja miksi?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Alman todistuksesta jakeessa 21 siitä, mitä meidän täytyy tehdä pelastuaksemme? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava periaate: Me emme voi pelastua, ellei meitä ole pesty puhtaiksi Jeesuksen Kristuksen lunastavalla verellä.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate paremmin laittamalla näkyville presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
President Joseph Fielding Smith

”En tiedä mitään tärkeämpää tai välttämättömämpää tänä aikana kuin huutaa parannusta, myös myöhempien aikojen pyhien keskuudessa, ja kutsun heitä – – ottamaan vaarin näistä Lunastajamme sanoista. Hän on julistanut ehdottomasti, ettei mikään epäpyhä voi päästä Hänen kasvojensa eteen. Jumalan valtakunnan löytävät vain ne, jotka osoittautuvat uskollisiksi ja ovat pesseet vaatteensa Hänen veressään osoittamalla uskonsa ja tekemällä parannuksen – eivät ketkään muut.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 95.)

Pyydä oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita Alma 7:21–25 ja kehota heitä etsimään ja merkitsemään ominaisuuksia, joita meidän tulisi pyrkiä omaksumaan, jotta meidän vaatteemme havaittaisiin tahrattomiksi.

  • Mitä sellaisia piirteitä ja ominaisuuksia huomasitte näistä jakeista, joita meidän on ehdottoman tärkeää omaksua, kun valmistaudumme tulemaan Herran tuomittaviksi?

Kannusta oppilaita miettimään, valmistavatko heidän tekonsa ja heidän sydämensä halut heitä kohtaamaan Jumalan viimeisellä tuomiolla. Kannusta heitä tekemään kaikki ne muutokset, jotka ovat välttämättömiä, jotta tuomiopäivästä voi tulla onnellinen.

Oppilaan lukutehtävät