Seminar og Institutt
Leksjon 16: Omvendelse og tilgivelse


Leksjon 16

Omvendelse og tilgivelse

Innledning

For å bli renset fra synd, må vi utøve tro på Jesus Kristus til omvendelse. Når vi oppriktig omvender oss, kan vi motta en forlatelse for synder, noe som gir glede og fred i samvittigheten. Vi kan bevare en forlatelse for våre synder gjennom hele livet når vi trofast holder Guds bud og elsker og hjelper hverandre.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Alma 34:15–17; 3 Nephi 9:13–14, 19–22

Utøv tro på Kristus til omvendelse

Be elevene forestille seg at de har blitt bedt om å holde en tale om omvendelse på et nadverdsmøte. Be noen elever fortelle hva de kan si for å hjelpe Kirkens medlemmer å forstå denne læren. Når elevene har svart, kan du vise og lese følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Vi må ha sterk tro på Kristus for å være i stand til å omvende oss” (“Punktet for trygg retur,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 100).

  • Hvorfor er denne uttalelsen sann?

Be en elev lese høyt Alma 34:15–17, som forteller om Amuleks læresetninger til zoramittene om omvendelse. Be klassen følge med og se etter hva Amulek forkynte som kreves av oss for å bli tilgitt.

  • Hvilket prinsipp om å motta tilgivelse blir undervist i disse versene? (Mens elevene svarer, skriver du dette prinsippet på tavlen: For å motta tilgivelsens barmhjertige velsignelser, må vi utøve tro på Jesus Kristus til omvendelse. Forklar for elevene at uttrykket “tro til omvendelse” er nevnt fire ganger i disse versene. Dette er en mulighet til å legge vekt på skriftstudieteknikken å oppfatte ordrepetisjoner.)

  • Hvorfor må vi utøve tro på Jesus Kristus for å omvende oss og bli tilgitt? (Vi må ha tro på hans sonoffer for at dette offeret skal ha virkning i vårt liv. Bare ved hans forsoning kan vi bli tilgitt slik at vårt hjerte blir forandret og renset fra synd [se Mosiah 5:2].)

For å hjelpe elevene å forstå hvordan vi kommer til Frelseren og omvender oss, kan du forklare at etter omfattende ødeleggelser på det amerikanske kontinent som vitnet om hans korsfestelse, underviste Frelseren folket om hva de måtte gjøre for å omvende seg og få tilgivelse fra ham. Be elevene studere 3 Nephi 9:13–14, 19–22 sammen med en partner, og se etter setninger som beskriver hva Frelseren sa vi må gjøre for å komme til ham og omvende oss. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til.

  • Hvilket prinsipp lærer Herren oss i disse versene om hva vi må gjøre for å omvende oss? (Selv om elevene kan velge andre ord, bør de nevne følgende prinsipp: Hvis vi kommer til Kristus med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, vil han ta imot oss og forløse oss fra våre synder.)

  • Hvordan kan Frelserens innbydelse “[kom] til meg som et lite barn” (vers 22) og “[vend] tilbake til meg” (vers 13) hjelpe oss å forstå hva det vil si å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

  • Hvilke livserfaringer kan føre til at noen får et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce D. Porter i De sytti. Vurder å gi en kopi av uttalelsen til hver elev. Be elevene lytte etter innsikt i hvordan vi ofrer et sønderknust hjerte og en angrende ånd når vi omvender oss.

Bilde
Eldste Bruce D. Porter

“Hva er et sønderknust hjerte og en angrende ånd? … Frelserens fullkomne underkastelse for den evige Fader er selve kjernen i et sønderknust hjerte og en angrende ånd. Kristi eksempel lærer oss at et sønderknust hjerte er et evig kjennetegn på guddommelighet. Når vårt hjerte er sønderknust, er vi fullstendig åpne for Guds ånd, og erkjenner vår avhengighet av ham for alt vi har og alt vi er. På denne måten ofrer vi stolthet i alle dens former. I likhet med formbar leire i hendene på en dyktig keramiker, kan et sønderknust hjerte formes i Mesterens hender.

Et sønderknust hjerte og en angrende ånd er også forutsetninger for omvendelse [se 2 Nephi 2:6–7] … Når vi synder og ønsker tilgivelse, innebærer et sønderknust hjerte og en angrende ånd å oppleve ‘bedrøvelse etter Guds sinn [som] virker omvendelse’ (2 Korinterbrev 7:10). Dette skjer når vårt ønske om å bli renset fra synd er så altoppslukende at vårt hjerte verker av sorg, og vi lengter etter å føle fred med vår Fader i himmelen. De som har et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er villige til å gjøre hva som helst Gud ber dem om, uten å nøle og helt uten motvilje. Vi slutter å gjøre ting på vår måte og lærer isteden å gjøre dem på Guds måte. Når vi underkaster oss på denne måten, kan forsoningen tre i kraft og sann omvendelse finne sted” (“Et sønderknust hjerte og en angrende ånd,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 32).

  • Hva sier eldste Porter om hva det vil si å komme til Kristus med et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

Be elevene tenke over hva de kan gjøre for mer fullstendig å utøve sin tro på Jesus Kristus ved å gi ham et sønderknust hjerte og en angrende ånd. Du kan gjerne gi dem noen minutter til å skrive ned tilskyndelser som kommer til dem fra Ånden.

Bær vitnesbyrd om at Frelserens barmhjertige gave omvendelse er tilgjengelig for hver enkelt av oss. Be noen elever uttrykke sine følelser om Frelserens sonoffer og omvendelsens gave.

Enos 1:4–8; Mosiah 4:1–3; Alma 19:29–30, 33–36; 36:19–21

Tilgivelse for synder gir glede og fred

  • Hvordan kan du svare noen som ønsker å vite hvordan de kan vite om de har fått tilgivelse for en tidligere synd?

Be elevene granske Enos 1:4–8; Mosiah 4:1–3 og Alma 36:19–21, og finne ut hvordan man kan vite om man har mottatt tilgivelse for sine synder.

  • Hva sier disse versene om hvordan vi kan vite at vi får tilgivelse for våre synder? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Når vi oppriktig omvender oss og får tilgivelse for våre synder, blir vår skyld vasket bort, vi blir fylt med Herrens ånd, og vi føler glede og fred. Hvis Ånden tilskynder til det, kan du lese følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum: “Til de som virkelig har omvendt seg, men ikke synes å føle lindring, fortsett å holde budene. Jeg lover at lindringen vil komme i Herrens beleilige tid. Helbredelse tar også tid” [“Omvend dere så jeg kan helbrede dere,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 42].)

For ytterligere å illustrere dette prinsippet, kan du be noen elever lese høyt noen vers som beskriver kong Lamonis og hans folks omvendelse, som finnes i Alma 19:29–30, 33–36. Be klassen se etter velsignelser som folket fikk på grunn av sin omvendelse og tro.

  • Hvilke konkrete velsignelser fikk kong Lamoni, hans hustru og mange andre lamanitter på grunn av sin omvendelse og tro? (Deres hjerter ble forandret, engler betjente dem, de ble døpt, Kirken ble opprettet og Herren utøste sin Ånd over dem.)

  • Når har du sett andre oppleve noen av de samme velsignelsene når de har omvendt seg og kommet nærmere Herren?

For å hjelpe elevene å føle at prinsippet ovenfor er sant og viktig, kan du be en elev lese følgende vitnesbyrd av president Boyd K. Packer (1924-2015) i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Det kommer brev fra noen som har begått tragiske feil. De spør: ‘Kan jeg noen gang bli tilgitt?’

Svaret er ja!

Evangeliet lærer oss at lindring fra kvaler og skyldfølelse kan oppnås gjennom omvendelse. Med unntak av de få som hopper av til fortapelse etter å ha kjent en fylde, fins det ingen vane, ingen avhengighet, ikke noe opprør, ingen overtredelse, ingen lovbrudd som unntas fra løftet om fullstendig tilgivelse.

‘Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren. Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.’ Det vil si, fortsatte Jesaja, ‘dersom dere er villige og hører’ [Jesaja 1:18–19]” (“Tilgivelsens lyse morgen,” Lys over Norge, jan. 1996, 19).

Be elevene tenke over tilfeller da de har følt den glede og fred i samvittigheten som følger av fullstendig omvendelse.

Mosiah 4:11–12, 26

Hvordan bevare en forlatelse for våre synder

Be en elev lese Mosiah 4:11–12, 26 høyt. Be elevene se etter hva kong Benjamin underviste om hvordan vi kan bevare en forlatelse for våre synder.

  • Hva sier disse uttalelsene av kong Benjamin om hvordan kan vi bevare en forlatelse for våre synder gjennom hele livet? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Hvis vi husker Guds kjærlighet og godhet mot oss, står urokkelige i vår tro, og elsker og hjelper andre, kan vi bevare en forlatelse for våre synder.)

For å styrke elevenes forståelse av dette prinsippet, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Omvendelse innebærer å strebe etter forandring. Det ville være et hån mot Frelserens lidelse i Getsemane og på korset å forvente at han skal forvandle oss til engleaktige personer uten betydelig innsats fra vår side. Nei, vi søker hans nåde for å supplere og belønne vår beste innsats (se 2 Nephi 25:23). Kanskje skulle vi be like mye om tid og anledning til å arbeide og streve for å overvinne, som å be om nåde. Herren smiler visselig til den som ønsker å komme verdig til dommen, som besluttsomt arbeider dag for dag for å erstatte svakhet med styrke. Virkelig omvendelse, virkelig forandring, kan kreve gjentatte forsøk, men det er noe foredlende og hellig ved slike anstrengelser” (“Den guddommelige gave omvendelse,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 39).

  • Hva tenker og føler du når du overveier at Herren “smiler til” deg når du anstrenger deg for å overvinne synd og jordiske svakheter?

Bær ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning. Forsikre elevene om at når de omvender seg, vil de oppleve glede og fred i sin samvittighet. Oppfordre elevene til å granske sitt liv og utøve tro på Jesus Kristus til omvendelse.

Elevenes leseoppdrag