Seminar og Institutt
Undervis om Jesus Kristus uansett hva du underviser


“Undervis om Jesus Kristus uansett hva du underviser”, Undervisning på Frelserens måte: For alle som underviser i hjemmet og i Kirken (2022)

“Undervis om Jesus Kristus uansett hva du underviser”, Undervisning på Frelserens måte

Bilde
Jesus og hans disipler ved det siste måltid.

Peace I Leave with You [Fred etterlater jeg dere], av Walter Rane

Undervis om Jesus Kristus uansett hva du underviser

Det er mange ting å undervise om i Jesu Kristi gjengitte evangelium – prinsipper, bud, profetier og historier fra Skriftene. Men alle disse er grener av samme tre, for de har alle én hensikt. Å hjelpe alle mennesker å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham (se Jarom 1:11; Moroni 10:32). Så uansett hva du underviser, må du huske at du virkelig underviser om Jesus Kristus og hvordan vi kan bli ham lik. Den hellige ånd kan hjelpe deg å lære å gjenkjenne sannheter om Frelseren og hans forløsende kraft i hvert evangelieprinsipp, bud og profetisk undervisning (se Jakobs bok 7:10–11).

Underviser du om offer? Vurder å utforske sammen med elevene hvordan ofrene vi gjør, vender vår sjel til Frelserens “stor[e] og siste offer” (Alma 34:10). Underviser du om enhet? Vurder å drøfte den enhet Jesus Kristus oppnådde med sin Fader og hans innbydelse om at vi skal være ett med dem (se Johannes 17). Se hvert emne i evangeliet som en mulighet til å undervise og lære om Jesus Kristus.

Ethvert bud gir også denne muligheten. Ikke bare fokuser på evangeliets lover – lær også om lovgiveren. Hvis dere drøfter Visdomsordet og stopper opp ved hva vi må gjøre og ikke gjøre for å leve sunt, går dere glipp av muligheten til å grunne på hvor dypt Jesus Kristus må bry seg om oss – både vårt åndelige og fysiske velbefinnende – for å gi oss denne loven. Fokuser på hvor villig og ivrig Frelseren er til å velsigne oss med sin kraft for å hjelpe oss å etterleve hans lover. Ethvert bud han gir oss, åpenbarer noe om hans sinn og vilje og hjerte – finn glede i å oppdage dette sammen!

Understrek Jesu Kristi eksempel

Vi kan sette Jesus Kristus i sentrum for undervisning og læring ved å gjenkjenne og understreke at han er det fullkomne eksempel på alle evangeliets prinsipper. Som disipler følger vi ikke bare prinsipper – vi følger Jesus Kristus. Når vi fokuserer på Frelserens fullkomne eksempel, vil Den hellige ånd vitne om ham og inspirere oss til å følge ham.

Forestill deg et øyeblikk at du underviser prinsippet om å holde ut til enden. En drøfting om hvordan Frelseren er et eksempel på å holde ut til enden, kan gi en behagelig følelse av ærbødighet for ham. Hva kan de du underviser, lære og føle av hans eksempel?

Bilde
Frelseren helbreder en mann som ligger på bakken

Frelseren var et fullkomment eksempel for oss alle. He Healed Them All [Han helbredet dem alle], av Michael Malm

Undervis om Jesu Kristi titler, roller og egenskaper

Jesus Kristus har mange titler i Skriftene. Hver av dem gjenspeiler en av hans roller i Guds plan og underviser oss om hans guddommelige egenskaper. Du kan gjerne vurdere å utforske sammen med elevene hva titler som Guds lam, Talsmann, Fullender av vår tro og Verdens lys lærer oss om Jesus Kristus. Når du hjelper elevene å lære mer om Frelseren, kan du også gå lenger enn til det han sa og gjorde, og til hvem han er og hvilken rolle han ønsker å spille i vårt liv. ‘Når dere lærer sammen om Frelserens karakter og egenskaper, vil Den hellige ånd styrke deres forståelse av og kjærlighet til ham.

Se etter symboler som vitner om Jesus Kristus

“Alle ting er skapt og dannet for å bære vitnesbyrd om meg,” erklærte Herren (Moses 6:63, se også 2 Nephi 11:4). Med denne sannheten i tankene kan vi lære å se en rekke symboler i Skriftene som vitner om Frelseren. Disse symbolene omfatter ting som brød, vann og lys. Når vi forstår hvordan disse gjenstandene relaterer til Frelseren, kan de lære oss om hans kraft og egenskaper. Du kan til og med finne paralleller til Frelserens liv i livet til profeter og andre trofaste menn og kvinner i Skriftene. Å se etter symboler åpenbarer sannheter om Frelseren på steder du kanskje ellers kan overse.