Tehtävät lähetyskentällä
Apukeinoja selviytymiseen hengellisistä vaatimuksista


Apukeinoja selviytymiseen hengellisistä vaatimuksista

Lähetyssaarnaajien keskuudessa on yleistä reagoida liialliseen stressiin asettamalla kyseenalaiseksi oman todistuksensa voima tai evankeliumin totuudenmukaisuus. Nämä vaikeudet johtuvat usein pikemminkin siitä, että lähetyssaarnaajalta puuttuu apuvälineitä, joiden avulla voi selviytyä liiallisesta stressistä, ei niinkään todistuksen puutteesta. Jos sinulla on tämänkaltaisia vaikeuksia, kokeile seuraavista ehdotuksista niitä, jotka tuntuvat sopivan sinulle. Katso lisäideoita myös osiosta ”Yleisiä periaatteita stressin hallintaan”, s. 17–22.

Kuva
An elder missionary sitting at a desk or table with his hands clasped and eyes closed. There are scriptures laying on the desk.

A

Todistukseni vahvistamisen oppiminen

  • Ymmärrä, että on tervettä esittää kysymyksiä. Joseph Smith sai monia ilmoituksia vastauksina vilpittömiin kysymyksiin. Pyhät kirjoitukset, opettajat ja järkeileminen voivat auttaa joidenkin kysymysten kohdalla, mutta vain Henki voi vahvistaa, että Jumala on olemassa, että Jeesus on Kristus ja että kirkko on totta.

  • Ymmärrä, mitä usko on. Uskominen on sitä, että luottaa Herran täydelliseen hyvyyteen, rakkauteen, viisauteen ja oikeudenmukaisuuteen, vaikka meillä ei olekaan täydellistä ymmärrystä. Alma opettaa, että ”usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta” (Alma 32:21). Et tarvitse ”täydellistä tietoa” voidaksesi uskoa. Tutki lukua Alma 32 saadaksesi apua uskosi vahvistamiseen. (Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 120–121.)

  • Ole kärsivällinen. Aika ja kokemus auttavat sinua ymmärtämään asioita, jotka nyt ovat hämmentäviä. Muista Nefin vakuutus: ”Minä tiedän, että [Jumala] rakastaa lapsiaan, mutta en tiedä kaiken tarkoitusta” (1. Nefi 11:17). Rakenna sen tiedon pohjalle, mitä tiedät Jumalasta Hengen kautta. (Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 124.)

  • Pidä käskyt. Me alamme luottaa Herraan, kun opimme kokemuksen kautta Hänen opetustensa arvon. ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17).

B

Parannuksenteon oppiminen

  • Ole rehellinen lähetysjohtajallesi. Jos sinun täytyy tehdä parannus vakavista synneistä, joita et ole selvittänyt, puhu lähetysjohtajan kanssa avoimesti ja rehellisesti. Hän auttaa sinua selvittämään nämä asiat.

  • Anna itsellesi anteeksi, kun olet tehnyt parannuksen. Jos olet tehnyt parannuksen ja tunnet yhä syyllisyyttä ja häpeää, muista, että me kaikki kadumme menneitä syntejä ja virheitä. Luota siihen, että Kristuksen sovitus on riittävä – sinunkin kohdallasi. Muista, että parannus ei ole vain varasuunnitelma. Parannus on onnensuunnitelma jokaiselle ihmiselle. Pidä huoli siitä, että asiat, joista eniten kannat huolta, ovat niitä, joilla on todella merkitystä (esim. tutkijoidesi edistyminen), eivätkä vain henkilökohtaiseen ylpeyteen liittyviä asioita (esim. mitä muut ajattelevat sinusta).

    Kuva
    An elder missionary kneelining at his bed praying.
  • Ymmärrä tunnustamisen merkitys. Jos tunnet tarvetta tunnustaa vähäpätöisiä syntejä tai tunnustaa toistuvasti senkin jälkeen kun pappeusjohtajat ovat vakuuttaneet sinulle, että tunnustuksesi on riittävä, menet tunnustamisessa luultavasti liian pitkälle. Se, että tunnet jatkuvasti katumusta ja surua menneistä synneistä, on normaalia eikä tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi tunnustaa ne uudelleen. Käännä ajatuksesi muihin toimiin ja tee tietoinen päätös uskoa Herran anteeksiantoon. Älä piittaa houkutuksesta tuntea levottomuutta tai häpeää.

  • Puhu lähetysjohtajallesi, jos sinulla on edelleen vaikeuksia.

C

Merkityksellisen rukoilemisen oppiminen

  • Kokeile ääneen rukoilemista, vaikka vain kuiskaten. Kokeile sitä, että valmistaudut rukoukseen kirjoittamalla kysymyksiäsi tai huolenaiheitasi. Kuvittele Herran olevan lähellä. Kysy Jumalalta, mitä voit tehdä Hänen puolestaan tänään. Toimi sitten mieleesi tulevien ajatusten mukaisesti. Käytä rukouksesi toisinaan vain siihen, että kiität Jumalaa niistä monista hyvistä asioista, joilla Hän on sinua siunannut.

  • Tutki osiota ”Rukoile uskoen” julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani. Tässä osiossa, joka on sivuilla 93–95, annetaan ehdotuksia rukoilemiseen.

D

Pyhien kirjoitusten rakastamisen oppiminen

  • Rukoile apua nimenomaan pyhien kirjoitusten ymmärtämiseen ja niistä nauttimiseen. Käytä jonkin verran opiskeluajastasi siihen, että kirjoitat, mitä tunnet, miten suhtaudut, mitä opit tai mitä hengellisiä vaikutelmia saat.

  • Kertaa osio ”Tutki ideoita ja ehdotuksia” julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani. Tässä osiossa, joka on sivuilla 22–25, annetaan ehdotuksia antoisampaan pyhien kirjoitusten tutkimiseen.

E

Henkeen turvaamisen oppiminen

  • Harjoittele kärsivällisesti. Hengen äänen tuntemisen opetteleminen muistuttaa suuresti kielen opettelemista – se vaatii harjoittelua, kärsivällisyyttä, nöyryyttä ja halua oppia virheistä ilman että antaa periksi.

  • Opi yleiskonferenssipuheista. Saat lisää ajatuksia siitä, kuinka voit edistää henkilökohtaista ilmoitusta, tutkimalla yleiskonferenssipuheita tästä aiheesta.

  • Tutki julkaisua Saarnatkaa minun evankeliumiani. Sivuilla 96–99 on lisää ehdotuksia ja oivalluksia siitä, kuinka voi tuntea Hengen ja turvata Henkeen.