Seminar
Matteus 6:19–34


Matteus 6:19–34

“Søk først Guds rike”

Bilde
Kristus lærer oss at alt skal tilkomme dem som søker Guds rike.

Som en del av Bergprekenen forklarte Jesus Kristus sine disipler at de måtte “først [søke å bygge opp] Guds rike” (Matteus 6:33). I denne leksjonen vil du ha muligheten til å grunne på og dele hva det betyr å sette Gud først i ditt liv.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å grunne på hvordan de kan dele med andre betydningen og velsignelsene av å sette Gud først i sitt liv.

Mulige læringsaktiviteter

Frelseren ber sine disipler om å “[søke] først Guds rike”

Les følgende scenarioer fra sanne hendelser:

  • En ung mann i California i USA er en talentfull surfer, men Seminar er planlagt samtidig som treningen til skolens surfeteam.

  • En ung kvinne i Brasil blir invitert som æresgjest i venninnens 15-årsfeiring, men vil bli bedt om å ha på seg en kjole som ikke svarer til normene hennes.

  • En ung mann i New Zealand er en talentfull rugbyspiller som sannsynligvis vil motta et tilbud om å spille profesjonelt, men som også er i en alder hvor han kan tjene en heltidsmisjon.

Dette er eksempler på situasjoner der ungdom kan velge å sette Gud først i sitt liv, selv om det ikke vil være enkelt.

  • Hvilke spørsmål eller bekymringer kan unge i slike situasjoner ha om å sette Gud først i livet?

  • Hvilke spørsmål eller bekymringer kan du og dine venner ha om å sette Gud først i livet?

Mens du studerer denne leksjonen, kan du be Herren om å hjelpe deg med å takle dine bekymringer og føle betydningen av å sette ham først. Studer en av følgende verssammenstillinger. Søk Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg med å finne og forstå sannheter Frelseren forklarte som kan hjelpe deg med å sette Gud først i ditt liv.

Elevene kan velge hvilken verssammenstilling de vil studere, eller de kan bli tildelt Alternativ A eller Alternativ B. Det kan være nyttig å vise følgende alternativer på tavlen.

Alternativ A: Matteus 6:19–24. I disse versene brukte Frelseren ordet skatter for å beskrive noe vi verdsetter høyt, og øye for å symbolisere vårt syn eller fokus i livet. Joseph Smiths oversettelse tydeliggjør hva Herren underviste i vers 22, “Hvis våre øyne er ene og alene rettet mot Guds ære, vil hele vårt legeme bli fullt av lys.” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:22, Tillegg; se også Lære og pakter 88:67). Det kan også være nyttig å merke seg at ordet mammon viser til verdslighet eller rikdom.

Alternativ B: Matteus 6:25–34. Joseph Smiths oversettelse av disse versene tydeliggjør at Herren talte til sine apostler om deres ansvar for å “gå … ut i verden … og undervise menneskene” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:25–26 Tillegg). Herrens instruksjon var konkret for de tolv apostlene på den tiden, men prinsippet han forklarte, gjelder også for oss. Merk deg eksemplene på hvordan Gud tar vare på sitt skaperverk, inkludert oss. Mens du studerer, kan du vie spesiell oppmerksomhet til vers 33: Joseph Smiths oversettelse av dette verset begynner slik, “Derfor, søk ikke denne verdens ting, men søk først å bygge opp Guds rike” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:38 [i Joseph Smiths oversettelse i the Bible Appendix]).

  • Mens du leste Frelserens ord og ba om veiledning fra Den hellige ånd, hva fant du som var betydningsfullt for deg? Hvorfor var det betydningsfullt?

Be flere elever om å dele hva de fant. Du kan skrive prinsipper de nevner på tavlen. Hvis elevene synes det er vanskelig å dele prinsipper, kan du spørre, “Hvordan ville du oppsummere én av sannhetene som Frelseren underviste?”

Herren underviste sanne prinsipper i disse versene, inkludert at vi kan ikke tjene både Gud og mammon (eller verdslighet) og at hvis vi først søker å bygge opp Guds rike, vil han velsigne oss med det han vet vi trenger.

  • Hva vet du om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som ville motivere deg til å sette dem først i ditt liv?

Unge mennesker som setter Gud først

Hvis mulig se en av følgende videoer av unge mennesker som setter Gud først. Videoene passer til situasjonene på begynnelsen av leksjonen. (Alle videoene er tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org.) (Kun på engelsk.)

No Regrets” (5:38): Den unge mannen som surfet.

Virtuous Young Women” (3:50): Den unge kvinnen som ble bedt om å ha på en usømmelig kjole. (Kun på engelsk.)

Your Day for a Mission” (3:31): Den unge mannen som spilte rugby. (Kun på engelsk.)

  • Hva likte du med videoen? Hva lærte du om å sette Gud først?

  • Når har du satt Gud først i livet ditt?

  • Hvilke velsignelser så du som et resultat av din avgjørelse?

Oppmuntre andre til å sette Gud først

Bruk litt tid til å tenke på hvordan Frelserens lære om å sette Gud først i ditt liv gjelder for deg. Fortsett å søke inspirasjon fra Den hellige ånd mens du fullfører denne leksjonen.

Forestill deg at ditt stavs- eller distriktspresidentskapet ba ditt quorum eller din klasse om å lage en video for å hjelpe ungdom i ditt område til å føle seg motivert til å sette Gud først i sitt liv. Presidentskapet planlegger å vise videoen ved en ungdomstilstelning.

Elevene kan planlegge videoen individuelt eller i små grupper. Hvis det å planlegge en video ikke vil være relevant for elevene dine, kan de planlegge en tale eller en leksjon om å sette Gud først i sitt liv.

Lag et detaljert utkast for videoen din. (Du trenger ikke å spille inn en video, du trenger bare å lage et utkast). Inkluder følgende i utkastet ditt:

  • Minst én sannhet Frelseren forklarte i Matteus 6, og en forklaring om hvordan den kan hjelpe ungdom med å sette Gud først i sitt liv.

  • Et eksempel fra vår tid på noen som setter Gud først i sitt liv. Dette eksempelet kan være en personlig erfaring eller av noen du kjenner. Skriv et enkelt sammendrag av eksempelet.

Ta også med ett eller flere av følgende i utkastet ditt:

  • En uttalelse fra en av Kirkens ledere

  • Bilder eller illustrasjoner du kan inkludere, og når du vil inkludere dem

  • Ditt personlige vitnesbyrd

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle klassen hva de ville inkludere i videoen sin. Mens de deler, kan du stille oppfølgingsspørsmål som: “Hvorfor bestemte dere dere for å fokusere på det uttrykket eller den sannheten?” “Hvorfor bestemte dere dere for å bruke den historien eller opplevelsen?” “Hvorfor tror dere at det kan hjelpe ungdom i dag?”

Du kan gjerne vise tilbake til bekymringer eller spørsmål elevene uttrykte i begynnelsen av leksjonen. Spør elevene, “Hvordan kan det dere har lært hjelpe dere med å takle disse bekymringene?”

Du kan gjerne dele din plan for en video med familie og venner. Et godt tidspunkt for å gjøre dette, kan være når du drøfter dette emnet med familien din under deres studium av Kom, følg meg.

Hvis du har mulighet til det, kan du vurdere å lage videoen din og dele den med andre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvilke velsignelser mottar vi når vi setter Gud først i livet?

President Ezra Taft Benson (1899–1994) underviste:

Bilde
Foto av president Ezra Taft Benson. Han sitter i en skinnstol foran et ildsted. Han har hendene foldet foran seg, og på den ene fingeren har han en stor, turkis ring. Offisielt portrett. 1986

Vi må sette Gud foran alt annet i vårt liv …

Når vi setter Gud først, faller alt annet inn på sin rette plass, eller det glir ut av vårt liv. Vår kjærlighet til Herren vil bestemme fordringene på vår kjærlighet, kravene på vår tid, interessene vi arbeider videre med, samt vår prioritering.

Ezra Taft Benson, “Det store bud – elsk Herren”, Lys over Norge, juli 1988, 3.

President Russell M. Nelson underviste:

Bilde
Offisielt portrett av president Russell M. Nelson, tatt i januar 2018

Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv?…

Overvei hvordan en slik villighet kan velsigne deg …

Hvis du har oppriktige spørsmål om evangeliet eller Kirken, og du velger å la Gud råde, vil du bli ledet til å finne og forstå de absolutte, evige sannheter som vil veilede ditt liv og hjelpe deg å holde deg trygt på paktens sti.

Når du står overfor fristelser – selv om fristelsen kommer når du er utmattet eller føler deg alene eller misforstått – kan du forestille deg hvilket mot du kan mønstre hvis du velger å la Gud råde i ditt liv og hvis du ber ham om å styrke deg …

Hvis dere velger å la Gud råde i deres liv, vil dere selv oppleve at vår Gud er “en Gud som gjør mirakler” [Mormon 9:11].

(Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 94, 95)

Hva mente Frelseren da han sa: “Vær ikke bekymret for livet” og “Vær da ikke bekymret for morgendagen”? (Matteus 6:25, 34).

“Den greske setningen som ble oversatt til ‘vær ikke bekymret’ [‘take no thought’ på engelsk] i Matteus 6:25, 34 i King James-utgaven, betyr at vi ikke må engste eller bekymre oss for mye” (New Testament Student Manual [Church Educational System manual, 2014], 29).

Hva mente Frelseren da han sa: “Hver dag har nok med sin egen plage”? (Matteus 6:34)

Denne setningen betyr “ikke ta morgendagens bekymringer på forskudd – du har nok å ta hånd om i dag” (New Testament Student Manual, 29).

Hva er en sluttsten? (Matteus 6:27)

En alen var “den vanlige lengdeenhet som ble brukt av hebreerne. Opprinnelig utgjorde den lengden fra albuen til fingertuppene … [omtrent 55 cm på vår Herres tid]” (Veiledning til Skriftene, “Alen”).

Videre læringsaktivitet

Vokt dere for falske profeter

Du kan be elevene om å dele eksempler på ideer som er generelt akseptert i verden, men som er i strid med vår himmelske Faders plan. Forklar at falske profeter er individer eller grupper som fremmer ideer som er i strid med vår himmelske Faders plan, og som forsøker å ødelegge troen på og vitnesbyrd om Jesus Kristus. Les Matteus 7:15–20 og drøft Frelserens læresetninger om å skjelne falske profeter og hvorfor disse læresetningene er viktige i vår tid. Følgende uttalelse fra President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap kan være nyttig:

Bilde
Offisielt portrett av president Dallin H. Oaks, tatt i mars 2018.

“Satan [er] ivrig etter å forvirre oss eller lede oss på villspor i viktige saker … [Frelseren] … ga oss denne prøven for å hjelpe oss å velge sannheten blant forskjellige læresetninger som kan forvirre oss: “På deres frukter skal dere kjenne dem,” sa han (3 Nephi 14:16) … Derfor skulle vi se på resultatene – “fruktene” – av prinsippene som undervises og personene som underviser dem. Dette er det beste svaret på mange av innvendingene vi hører mot Kirken og dens læresetninger, retningslinjer og lederskap. Følg prøven Frelseren underviste om. Se på fruktene – resultatene.

(Dallin H. Oaks, “Det melkisedekske prestedømme og nøklene”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 71).