Seminar
Matteus 5:48


Matteus 5:48

“Vær da fullkomne”

Bilde
Head and shoulder image of Jesus Christ. Christ is depicted with one arm raised as He participates in the creation of the earth. Galaxies and stars are depicted in the background.

Etter å ha undervist om saligprisningene og den høyere lov, ga Frelseren et bud om karakteren til hans Fader i himmelen. Formålet med denne leksjonen er å hjelpe deg å forstå Frelserens bud “Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen” (Matteus 5:48).

Søk Herrens hjelp gjennom bønn når du underviser. Å undervise om evangeliet er Herrens arbeid, og han ønsker at du skal lykkes med den oppgaven. Når du påkaller ham daglig, vil du føle og gjenkjenne hans hjelp (se Lære og pakter 100:5–8).

Elevforberedelse: I forkant av denne leksjonen kan du be elevene ta med bilder av seg selv da de var små barn, hvis det er mulig. Det kan være mer effektivt å gjøre dette minst en uke i forkant med hjelp av foreldrene.

Mulige læringsaktiviteter

Hvordan har du forandret deg?

Du kan bruke noen av følgende eller lignende spørsmål for å hjelpe elevene å se hvordan de har vokst og forandret seg siden de var små barn.

Finn et bilde av deg selv da du var yngre, eller tenk på hvordan du var da du var et lite barn.

  • Hvordan har du vokst eller forandret deg fysisk eller åndelig siden da?

  • Hvorfor tror du forandring er en naturlig og viktig del av vår himmelske Faders plan?

  • På hvilke måter har du vokst i løpet av de siste årene til å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvis du føler at din åndelige vekst ikke har vært tilstrekkelig, hva har holdt deg tilbake, og hva kan du gjøre for å endre dette mønsteret?

Les Matteus 5:48 , og se etter hvordan Frelseren avsluttet forkynnelsen fra kapittel 5 . Vær oppmerksom på at det greske ordet for fullkommen som er brukt i dette verset, også kan oversettes med “hel, fullstendig [eller] fullt utviklet” [Veiledning til Skriftene, “Fullkommen”].

Av Frelserens læresetninger i Matteus 5:48 lærer vi at Jesus Kristus ga oss bud om å være fullkomne som vår himmelske Fader.

  • Hvilke av Frelserens læresetninger fra Matteus 5 føler du deg inspirert til å arbeide med nå for å bli mer som vår himmelske Fader? Hvordan da?

Elevene kan ha nytte av å ta seg litt tid til å gå gjennom læresetningene fra Matteus 5 , inkludert eventuelle notater de har gjort i skrift- eller studiedagbøkene sine.

  • Hva føler du med hensyn til Frelserens bud om å være fullkommen?

  • Hvordan kan en misforståelse av dette budet ha en negativ påvirkning på vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Forstå hva det vil si å være “fullkommen”

Du kan plassere elevene i små grupper for å studere følgende uttalelser av president Russell M. Nelson, eldste Jeffrey R. Holland og eldste Gerrit W. Gong. Du kan skrive ut flere kopier av disse uttalelsene og plassere dem rundt om i rommet eller vise dem på en annen måte.

Les følgende uttalelser av president Russell M. Nelson, eldste Jeffrey R. Holland fra De tolv apostlers quorum og eldste Gerrit W. Gong fra De tolv apostlers quorum og se etter det som gir hjelp eller trøst på vår vei for å bli fullkomne som vår himmelske Fader.

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

I Matteus 5:48 er ordet fullkommen oversatt fra det greske ordet teleios, som betyr “fullstendig.’” … Infinitivsformen av verbet er teleiono, som betyr å nå et fjernt mål, å bli fullt utviklet, å fullbyrde eller avslutte. Legg merke til at ordet ikke betyr “frihet fra feil”. Det betyr å “nå et fjernt mål” …

Vi trenger ikke å bli motløse fordi om våre oppriktige anstrengelser for å bli fullkomne nå virker [vanskelige] og endeløse. Fullkommenhet kommer etter hvert. Fullt ut kan den først komme etter oppstandelsen, og kun ved Herren. Den venter alle som elsker ham og holder hans bud.

(Russell M. Nelson, “Fullkommenhet kommer etter hvert”, Ensign, nov. 1995, 86, 88)

Bilde
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Brødre og søstre, vi ønsker alle å leve et mer Kristus-lignende liv enn vi ofte lykkes med å leve … Hvis vi holder ut, vil vår foredling, et eller annet sted i evigheten, bli ferdig og fullstendig – og det er Det nye testamentes betydning av fullkommenhet.

Jeg vitner om den strålende fremtiden som er gjort tilgjengelig for oss ved vår Herre Jesu Kristi forsoning, som selv fortsatte “fra nåde til nåde” [ Lære og pakter 93:13 ] inntil han i sin udødelighet mottok en fullkommen fylde av celestial herlighet.

(Jeffrey R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 42)

Bilde
Official Portrait of Gerrit W. Gong. Photographed in 2018.

Ordet fullkommenhet … misforstås noen ganger dithen at man aldri gjør en feil. Kanskje du eller noen du kjenner prøver hardt å være fullkommen på denne måten. Fordi den slags fullkommenhet alltid synes utenfor rekkevidde, kan selv vår beste innsats etterlate oss engstelige, motløse eller utmattet. Vi mislykkes med å kontrollere våre omstendigheter og menneskene rundt oss. Vi ergrer oss over svakheter og feil. Det er faktisk slik at jo hardere vi prøver, jo lenger unna føler vi oss kanskje fra den fullkommenhet vi søker …

Å misforstå hva det vil si å være fullkommen kan resultere i perfeksjonisme – en holdning eller adferd som tar et beundringsverdig ønske om å være god, og gjør det til en urealistisk forventning om å være fullkommen . Perfeksjonisme oppstår noen ganger fordi man tror at bare de som er fullkomne, fortjener å bli elsket, eller at vi ikke fortjener å være lykkelige med mindre vi er fullkomne.

(Gerrit W. Gong, “Bli fullkomne i Kristus”, Liahona, juli 2014, 42–43, 45)

Husk at all vår innsats for å følge budene og omvende oss, aldri ville vært nok hvis det ikke var for renselsen fra synd og oppstandelsen fra døden som vi mottar fra Frelseren Jesus Kristus gjennom hans forsoning. (Se 2 Nephi 25:23 ; Alma 34:9–10 .)

Hvis elevene trenger mer hjelp til å forstå budet om å bli fullkommen, eller har vanskeligheter med begrepet perfeksjonisme, kan videoen “Perfectionism: Will I Ever Be Good Enough?” i delen “Videre læringsaktiviteter” være til hjelp.

Be elevene dele med klassen hva de drøftet i gruppene sine.

For å hjelpe elevene å bedre forstå Frelserens rolle i å hjelpe oss å bli mer fullkomne, kan du lese og drøfte Moroni 10:32 .

Mulige drøftingsspørsmål

Vurder å velge ett eller flere av følgende spørsmål som elevene kan drøfte. Eller det kan være nyttig å vise disse eller lignende spørsmål og be elevene besvare to eller flere i studiedagboken. Etterpå kan elevene drøfte som klasse hva de skrev.

  • Hva lærer disse profetenes ord oss om hva “vær da fullkomne” betyr?

  • Hva lærer profetene oss om hva disse ordene ikke betyr?

  • Hva gjør Frelseren for å hjelpe oss å bli fullkomne?

  • Hva vet du om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som gir deg håp om at du en dag kan bli fullkommen som dem?

  • Hvilken innsats gjør du på nåværende tidspunkt åndelig, fysisk, sosialt og intellektuelt for å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Vurder å bære vitnesbyrd om Frelseren, hans læresetninger i Matteus 5 og hans rolle i å hjelpe oss å bli fullkomne som vår himmelske Fader.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan jeg bli fullkommen?

Eldste Scott D. Whiting i De sytti underviste:

Bilde
Official Portrait of Elder Scott D Whiting. Photographed in March 2017.

Befalingen om å bli som Ham, er ikke ment å få deg til å føle deg skyldig, uverdig eller uelsket. Hele vår jordiske erfaring handler om fremgang, prøving, feiling og å lykkes …

Du er god nok, du er elsket, men det betyr ikke at du er fullkommen ennå. Det er arbeid å gjøre i dette livet og i det neste. Bare med Hans guddommelige hjelp kan vi alle utvikle oss mot å bli som ham.

I disse tider, når “alle ting skal være i forvirring, og … frykt [tilsynelatende er] over alle folk,” [ Lære og pakter 88:91 ] er den eneste motgift, det eneste botemiddel, å strebe etter å bli som Frelseren, hele menneskehetens gjenløser, Verdens lys, og å søke etter Ham som erklærte: “Jeg er veien” [ Johannes 14:6 ].

Jeg vet at det å bli som ham gjennom hans guddommelige hjelp og styrke, er oppnåelig skritt for skritt. Hvis ikke, ville han ikke ha gitt oss denne befalingen [se 1 Nephi 3:7 ].

(Scott D. Whiting, “Bli som Ham”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 14)

Videre læringsaktiviteter

Alternativ måte å begynne denne leksjonen på: gjøre noe som virker umulig

Hjelp elevene å innse at med riktig perspektiv, instruksjoner og hjelp, kan man gjøre ting som virker umulig. Du kan øve under forberedelsen til leksjonen før du har denne aktiviteten i klassen.

Gå gjennom papir: Gi elevene et helt papirark og en saks. Be dem klippe et hull i arket som er stort nok til at de kan gå gjennom det. Når du har latt dem prøve seg (og mislykkes), gir du dem de følgende instruksjonene og et nytt papirark:

Trinn 1: Brett arket i to på langs.

Trinn 2: Med bretten mot deg klipper du åtte hull med jevne mellomrom, men stopper ca. 1 cm fra den motsatte kanten slik at du ikke klipper hele veien gjennom arket.

Trinn 3: Snu arket slik at bretten vender bort fra deg. Lag syv hull mellom hullene du lagde tidligere, og stopp enda en gang ca. 1 cm fra bretten slik at du ikke klipper hele veien gjennom.

Trinn 4: Gå tilbake til den brettede kanten. De åtte hullene du lagde i den brettede kanten lager ni sløyfer. Klipp langs kanten til hver sløyfe unntatt den første og siste kanten.

Trinn 5: Brett arket forsiktig ut slik at du ikke river det. Nå skal det være en stor sløyfe som du kan gå gjennom.

Forstå fullkommenhet

Hvis det er til nytte og tiden tillater det, kan du vise videoen “Perfectionism: Will I Ever Be Good Enough?” (4:33), som finnes på ChurchofJesusChrist.org.

Frelseren underviste nephittene om fullkommenhet

Sammenlign det Frelseren underviste før oppstandelsen om å bli fullkommen (se Matteus 5:48) med hvordan han underviste om det etter oppstandelsen til nephittene (se 3 Nephi 12:48). Be elevene vurdere å knytte sammen eller krysshenvise disse versene i Skriftene sine. Forklar om nødvendig at Frelseren inkluderte seg selv i beskrivelsen av fullkommenhet til nephittene. Drøft hva det lærer oss.

Dagbokaktivitet om Bergprekenen

Hvis elevene ble bedt om å starte en oppføring i studiedagboken i leksjonen “Matteus 5:1–12”, kan du be dem legge til tankene og inntrykkene sine fra dagens leksjon i denne oppføringen.