Seminar
Matteus 5:1–12


Matteus 5:1–12

Saligprisningene

Bilde
Jesus Christ sitting on a hillside preaching to a crowd of people. Mountains and sea are visible in the background. A reproduction by Grant Romney Clawson of the original “Sermon on the Mount” by Harry Anderson.

I begynnelsen av Bergprekenen forkynte Frelseren hvordan mennesker kan være lykkelige og salige. President Harold B. Lee (1899–1973) sa at disse læresetningene “inneholder faktisk en lovsamling for et fullkomment liv” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 200). Denne leksjonen vil hjelpe deg å identifisere Kristus-lignende egenskaper og legge en plan for å utvikle dem i din søken etter lykke og fullkommenhet.

Formålet med Seminar. Formålet med Seminar er å hjelpe ungdom å forstå og sette sin lit til læresetningene om Jesu Kristi forsoning, kvalifisere seg til tempelets velsignelser og forberede seg, sin familie og andre til evig liv sammen med sin Fader i himmelen. Når du forbereder leksjonene, bestem deg med bønnens hjelp for hvordan du kan bidra til å oppfylle dette formålet hver dag.

Elevforberedelse: Be elevene velge en av egenskapene i Matteus 5:1–12 som de ønsker å finne ut mer om. Be dem lære seg hva egenskapen betyr og tenke over hvordan den kan føre til lykke.

Mulige læringsaktiviteter

Finne større lykke

Du kan skrive følgende spørsmål på tavlen før leksjonen begynner.

Bilde
Tonga. Group of young men and young women eating.
  • Når var du lykkeligst?

  • Var lykken varig? Hvorfor tror du den var eller ikke var varig?

Da Frelseren innledet sitt virke, holdt han en preken i nærheten av Genesaretsjøen. Denne prekenen kalles ofte Bergprekenen, og er nedtegnet i Matteus 5–7 . Da Herren besøkte nephittene, ga han en lignende preken (se 3 Nephi 12–14).

Matteus 5:1–12 er kjent som saligprisningene, som kommer fra et latinsk ord som betyr “velsignet” eller “lykkelig” . I disse versene nevnte Jesus egenskapene som han og hans Fader har, som leder til sann lykke i dette liv og i det neste. Å utvikle disse egenskapene vil hjelpe deg å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Les Matteus 5:1–12 , og se etter og marker egenskapene Frelseren underviste om og velsignelsene som ble lovet for hver egenskap.

Vurder også å se videoen “Sermon on the Mount: The Beatitudes” fra tidskode 0:00 til 1:15, og lytt etter egenskapene som Frelseren underviste om. Denne video finnes på ChurchofJesusChrist.org.

Ett prinsipp vi kan identifisere fra disse versene, er at når vi utvikler Kristus-lignende egenskaper, vil vi finne større lykke.

  • Hvorfor tror du måten Frelseren lever på bidrar til hans lykke?

Hvis elevene ble bedt om å lære om en av egenskapene før klasseperioden, kan du be dem dele hva de har lært. Spør elevene hvilke kilder de brukte for å lære om egenskapen.

Lær om en eller flere av de følgende egenskapene. Tenk over hvordan det å utvikle egenskapen og motta den lovede velsignelsen kan hjelpe deg å bli lykkelig.

Gi elevene følgende spørsmål som et utdelingsark: Oppfordre elevene til å ha dette arket på et sted der de lett kan nå det for fremtidig bruk.

Saligprisningene

Henvisning

Egenskap

Matteus 5:3; 3 Nephi 12:3

Fattig i ånden. Å være ydmyk eller “å takknemlig erkjenne din avhengighet av Herren – å forstå at vi har et konstant behov for hans støtte. Ydmykhet er å erkjenne at våre evner og talenter er gaver fra Gud” (Gospel Topics, “Humility”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Matteus 5:4

Sørge. Å føle og uttrykke sorg på grunn av noe. Man kan sørge over jordelivets prøvelser som man selv og andre opplever. Man kan også sørge på grunn av synd.

Matteus 5:5

Saktmodig. Å være “’gudfryktig, rettferdig, ydmyk, lærevillig og tålmodig i lidelse’ [Veiledning til Skriftene, “Saktmodig, saktmodighet”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org]. De som har denne egenskapen, er villige til å følge Jesus Kristus, og deres væremåte er rolig, medgjørlig, tolerant og underdanig” (Ulisses Soares, “Vær saktmodig og ydmyk av hjertet”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 9).

Matteus 5:6; 3 Nephi 12:6

Hungre og tørste etter rettferdighet. Å ha et sterkt ønske om å kjenne og gjøre Guds vilje.

Matteus 5:7

Full av nåde. Å være “medfølende, respektfull, tilgivende, omsorgsfull og tålmodig, selv når vi er klar over andres mangler” (Gospel Topics, “Mercy”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Matteus 5:8

Rene av hjertet. Å regnes blant dem som “elsker Herren, som prøver å følge ham og holde hans bud, som gjør sitt beste for å leve et godt liv og holde trofast ut til enden. De rene av hjertet er de som kan styre sine tanker for å holde seg fri fra umoralske fantasier og gjerninger” (Sheldon F. Child, “Words of Jesus: Chastity”, Ensign , jan. 2003, 44).

Matteus 5:9

Fredsstifter. “Å hjelpe mennesker å finne en felles plattform når andre bare ser ulikheter” (Henry B. Eyring, “Lærdom i prestedømmet”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 63).

Matteus 5:10–12

Forfulgt for rettferdighets skyld. Å være villig til å adlyde og forsvare Jesus Kristus og hans læresetninger, selv om vi kanskje kan bli spottet eller dårlig behandlet fordi vi gjør det.

Bilde
The Beatitudes handout

Dere kan drøfte ulike måter som verden definerer lykke på. Sammenlign dette med lykke på Herrens måte. Drøft hvordan det å leve i henhold til saligprisningene kan være forskjellig fra å leve etter verdens levemåte, men vil føre til varig lykke på Guds måte.

  • Hvordan har Frelseren vært et eksempel for en eller flere av disse egenskapene i Skriftene eller i ditt liv?

  • Hvordan tror du at det å utvikle egenskapen eller egenskapene du valgte, vil øke din lykke? Hvorfor?

Identifisere Kristus-lignende egenskaper hos deg selv

Ta følgende spørreundersøkelse. Den er ment å hjelpe deg å gjenkjenne egenskapene du har, og de du kan utvikle mer.

Skriv et tall fra 1 til 5 ved siden av hver av de følgende Kristus-lignende egenskapene (1 betyr “ikke særlig utviklet” og 5 betyr “høyt utviklet”).

__ Jeg er fattig i ånden.__ Jeg føler sorg for andre når de sørger, og jeg føler guddommelig sorg når jeg synder.__ Jeg er saktmodig.__ Jeg hungrer og tørster etter rettferdighet.__ Jeg er full av nåde.__ Jeg er ren av hjertet.__ Jeg er en fredsstifter.__ Jeg er trofast når jeg blir forfulgt for min tro.

Identifiser egenskaper du er flink med å utvikle, og takk Gud for fremgangen du gjør for å bli mer lik ham og Jesus Kristus. Tenk over egenskapene du vil utvikle mer fullstendig, og be Gud om hjelp til å utvikle dem.

Gi elevene nok tid til å fylle ut undersøkelsen og tenke over sin fremgang med egenskapene. Det kan hjelpe dem å se seg selv mer nøyaktig og styrke deres forhold til vår himmelske Fader.

Hvis du har vansker med å identifisere hvilke egenskaper du gjør det bra med eller må arbeide med, kan det være nyttig å snakke med foreldrene eller andre du stoler på. Be dem identifisere hvilke Kristus-lignende egenskaper de gjenkjenner i deg og hvilke du kan utvikle mer.

Frelserens rolle i å utvikle Kristus-lignende egenskaper

Vi må ha Frelserens hjelp for å utvikle Kristus-lignende egenskaper. Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Kristus-lignende egenskaper er gaver fra Gud. De kan ikke utvikles uten hans hjelp. Den hjelpen vi alle trenger, mottar vi fritt gjennom Jesu Kristi forsoning. Å ha tro på Jesus Kristus og hans forsoning betyr at vi har full tillit til ham – at vi stoler på hans uendelige makt, intelligens og kjærlighet. Kristus-lignende egenskaper blir en del av oss når vi bruker handlefriheten rettferdig. Tro på Jesus Kristus fører til handling. Når vi har tro på Jesus Kristus, stoler vi nok på Herren til å følge hans bud – selv når vi ikke helt forstår grunnen til dem. Når vi søker å bli Frelseren mer lik, trenger vi å revurdere vårt liv regelmessig og, gjennom sann omvendelse, stole på Jesu Kristi fortjeneste og forsoningens velsignelser.

(Dieter F. Uchtdorf, “Kristus-lignende egenskaper – vinden under våre vinger”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 102–3)

  • Hva la du merke til i denne uttalelsen som kan hjelpe deg med å utvikle Kristus-lignende egenskaper?

Legg en plan

Utvikle en plan for å jobbe mot å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Inkluder konkrete handlinger du kan innarbeide daglig, som du føler vil hjelpe. Husk å søke Frelserens hjelp. Du kan be familie eller venner du stoler på, støtte innsatsen din. Du kan skrive ned handlingsplanen din i din Veiledningsbok for ungdom eller i en studiedagbok.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan lærte Frelseren oss om sin person i Bergprekenen?

President Harold B. Lee (1899–1973) forkynte:

Bilde
Head and shoulders portrait of LDS Church President Harold B. Lee.

Kristus kom til verden ikke bare for å sone for menneskenes synder, men for å være et eksempel for verden på normen for fullkommenhet i Guds lov og på lydighet mot Faderen. I sin bergpreken har Mesteren i noen grad gitt oss en åpenbaring av sin egen karakter, som var fullkommen … og ved å gjøre det har han gitt oss et mønster for vårt eget liv.

(Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 199–200)

Hva vil det si at de som hungrer og tørster etter rettferdighet, skal mettes?

Da Frelseren holdt Bergprekenen på det amerikanske kontinent, sa han at de som hungrer og tørster etter rettferdighet, “skal mettes med Den hellige ånd” ( 3 Nephi 12:6).

Kan du nevne noen andre Kristus-lignende egenskaper?

Dere kan se videoen “Kristus-lignende egenskaper” (2:53), som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Denne videoen identifiserer flere egenskaper som Frelseren har og var et eksempel på da han levde på jorden.

//media.ldscdn.org/webvtt/youth/2014-youth-activity-resources/2014-01-001-christlike-attributes-eng.vtt

Videre læringsaktiviteter

Oppfordre elevene til å undervise

Du kan be elevene forberede en tale om en av saligprisningene. (Dette kan gjøres med en klassekamerat.) Når elevene har forberedt talen, kan du be noen elever dele dem med klassen. Hvis elevene samarbeidet med en klassekamerat, kan de holde talen for klassen sammen.

Saligprisningene og fullkommenhet

Om saligprisningene forkynte President Harold B. Lee (1899–1973) at “disse uttalelsene fra Mesteren … inneholder faktisk en lovsamling for et fullkomment liv” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 200).

Oppfordre elevene til å drøfte forskjellige måter å leve i henhold til saligprisningene på kan hjelpe oss å bli fullkomne som vår himmelske Fader og Jesus Kristus (se Matteus 5:48 ; 3 Nephi 12:48).

Andre versjoner av saligprisningene

Be elevene lese Lukas 6:20–26 og 3 Nephi 12:1–12 og drøfte ny innsikt de har fått fra disse versene.

Dagbokøvelse

Be elevene lage en overskrift som den følgende i studiedagboken:

Matteus 5–7 : Jeg kan bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus ved å …”

Oppfordre elevene til å skrive tanker og inntrykk de får mens de studerer Bergprekenen, under denne oppføringen.