Seminar
Matteus 21:1–11; Johannes 12:27–36


Matteus 21:1–11; Johannes 12:27–36

Frelserens seierrike inntog

Bilde
Jesus Christ’s triumphal entry into Jerusalem. altered version

Frelseren gjorde sitt seierrike inntog inn i Jerusalem, der folket hyllet og æret ham ved å rope “Hosianna” (se Matteus 21:9). Jesus underviste deretter folket om sin misjon for å frelse dem. Denne leksjonen omfatter en oversikt over Jesu Kristi siste uke i jordelivet, noe som kan hjelpe deg med å føle større respekt og ærefrykt for Jesus Kristus og hans misjon for å frelse oss.

Bruk av Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Elevene kan ha hatt en mulighet til å studere og drøfte leksjonens tildelte skriftsteder og relaterte ressurser i Kom og følg meg hjemme før de drøfter skriftstedene i Seminar. Tilpass leksjonen i henhold til tidligere opplevelser som elevene kan ha hatt med innholdet. Se etter muligheter til å bruke opplevelser elevene har hatt hjemme, som kan være til velsignelse i Seminar-klassene.

Elevforberedelse: Be elevene om å komme forberedt til å snakke om en gang da de trengte hjelp fra noen andre for å komme seg ut av en vanskelig situasjon. For å se et eksempel på denne typen situasjon, kan de se på “Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes” fra tidskode 0:00 til 5:01. Denne videoen viser talen fra generalkonferansen i april 2015 av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum og er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Mulige læringsaktiviteter

Et behov for frelse

Be elevene tenke på sitt personlige skriftstudium. De kan dele en personlig historie om en gang da de trengte hjelp fra noen andre, eller de kan dele en historie om noen de kjenner.

Tenk på en gang da du var i en vanskelig situasjon og hadde behov for hjelp eller bli reddet av noen andre.

  • Hvorfor trengte du hjelp eller å bli reddet?

  • Hva kunne ha skjedd hvis du ikke hadde fått hjelp?

  • Hvordan virket opplevelsen inn på dine følelser for personen som hjalp eller reddet deg?

Vi trenger alle Jesu Kristi frelsende kraft. Vi begår alle feil vi ikke kan gjøre godt igjen, opplever tap vi ikke kan gjenvinne, og møter smerter, forfølgelse, tragedier, byrder og skuffelser som vi ikke kan takle alene.Tenk på ditt behov for Jesus Kristus. Skriv ned hva du trenger Jesu Kristi frelsende kraft til å hjelpe deg med, i studiedagboken din.

I denne leksjonen kan du søke inspirasjon fra Den hellige ånd for å lære mer om hvorfor Frelseren Jesus Kristus kan frelse oss fra alle feilgrep, tap, smerter og situasjoner vi ikke kan fikse.

Jesu Kristi seierrike inntog

Du kan vise et bilde av Frelserens seierrike inntog.

Før han kom inn i Jerusalem den siste gangen, ba Jesus sine disipler om å ta med en eselfole. Disiplene dekket til eselet og folen med klærne sine, og satte Frelseren på folen (se Matteus 21:1–7; Johannes 12:14–15).

Les Matteus 21:8–11 og Johannes 12:12–13, og se etter hvordan folket reagerte på Jesus Kristus i det han kom inn i Jerusalem. Mens du leser kan du forestille deg at du er til stede.

Mange personer ropte “Hosianna”, som er et hebraisk ord “som betyr ‘frels oss’, og som brukes i lovprisning og tilbedelse” (Veiledning til Skriftene, “Hosianna,” scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum forklarte betydningen av folkets reaksjon på Frelserens inntog i Jerusalem:

Bilde
Head and shoulders portrait of Elder Bruce R. McConkie.

Bare konger og erobrere fikk et så usedvanlig tegn på respekt som dette … Midt i lovprisninger og inderlige bønner om frelse og befrielse kan vi se disiplene belegge vår Herres vei med palmegrener som tegn på seier og triumf. Hele dette dramatiske opptrinnet var et forvarsel på den fremtidige forsamlingen, da “en stor skare” … skal stå “for tronen og for Lammet, kledd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender”, rope med høy røst: “Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet”. ( Johannes’ åpenbaring 7:9–10 .)

(Doctrinal New Testament Commentary [1965], 1:578)

  • Hva kunne du ha sagt, gjort og følt hvis du hadde vært til stede under Frelserens seierrike inntog til Jerusalem? Hvorfor?

  • Når har du følt behov for å rope “Hosianna” (vise oppriktig lovprisning og takknemlighet) for Jesus Kristus?

  • Av hvilke grunner kunne du rope “Hosianna” for Frelseren nå? Og i fremtiden?

Hvis det passer, kan du snakke med elevene om når de deltok i et Hosianna-rop. De kan for eksempel ha deltatt i et som del av en tempelinnvielse.

Da Jesus red inn i Jerusalem på en eselfole, anså mange mennesker dette for å være en offentlig erklæring av at han ikke bare var den lovede Messias, men også den lovede kongen av Israel. Mange så på dette som en oppfyllelse av profetiene i Skriftene slik som den vi finner i Sakarja 9:9 .

Mange trodde at Messias ville være en sterk militærleder som skulle redde dem fra romernes undertrykkelse. De misforsto Frelserens frelsesmisjon.

  • Hva ville vår himmelske Fader at Jesus Kristus skulle frelse oss fra?

Frelserens formål og misjon

Etter Frelserens seierrike inntog, ba “noen grekere” som hadde kommet til Jerusalem for å delta i Pesach, om å få besøke ham (se Johannes 12:20–21). Da Jesus fikk vite om deres anmodning, underviste han om sin forestående lidelse, død og oppstandelse. Han forklarte at disse avsluttende hendelsene i Jerusalem, inkludert den kommende korsfestelsen, var hele formålet med hans komme til jorden (se Johannes 12:23–33).

Les Johannes 12:27–28, 32–33, og se etter hva Jesus sa hans formål og misjon var. (Merk at stemmen som taler fra himmelen, er vår himmelske Faders stemme som uttrykker tiltro til at Jesus Kristus ville utføre sin forsoning.)

  • Hva underviste Jesus om sitt formål og misjon?

  • Hvordan kan vår himmelske Faders tiltro til Jesus Kristus øke din tiltro til Frelserens evne og ønske om å frelse deg?

Én måte det Frelseren underviste i Johannes 12:27–28, 32–33 kan oppsummeres på, er at Jesus Kristus utførte sin forsoning slik at han kan dra alle til seg.

Frelseren vitnet om denne samme sannheten i 3 Nephi 27:13–15 . Les dette skriftstedet, og se etter hva disse versene legger til din forståelse av denne sannheten. Du kan gjerne bruke krysshenvisninger eller koble dette skriftstedet til Johannes 12:32 .

En oversikt over hendelsene i Frelserens siste uke

Flere hendelser i løpet av den siste uken av Frelserens jordiske liv var avgjørende for hans misjon og formål om å frelse oss ved å dra oss til seg.

Følgende infografikk kan hjelpe deg med å få en bedre forståelse av disse hendelsene.

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Gi elevene en kopi av infografikken, eller vis den nå.

Avhengig av elevenes behov, kan det være nyttig å bruke noen av forslagene i delen “Videre læringsaktiviteter” i denne leksjonen i tillegg til eller i stedet for infografikken.

Se over infografikken. Les noen av skriftstedene for å gjøre deg bedre kjent med hendelsene som er beskrevet. Tenk på hvordan hendelsene bidro til Jesu Kristi frelsesmisjon, og grunn på hvordan han kan hjelpe og frelse deg på grunn av hva han underviste og gjorde i løpet av denne uken.

Skriv ned spørsmål du måtte ha om disse hendelsene i studiedagboken din, og merk deg hvilke hendelser du vil lære mer om og hvorfor.

  • Hvilke spørsmål har du om disse hendelsene?

  • Hvilke vil du gjerne lære mer om? Hvorfor?

  • Hvordan tror du det å lære mer om disse hendelsene kan hjelpe deg med å få en bedre forståelse av Jesu Kristi evne og ønske om å frelse oss?

Be elevene om å dele sine svar på de foregående spørsmålene. Skriv ned kommentarene de deler, og se etter hvordan disse kommentarene kan brukes for å veilede klassen i fremtidige leksjoner.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva betydde det seierrike inntoget for jødene, og hva kan det bety for oss?

Frelserens seierrike inntog i Jerusalem, under høytiden Pesach, oppfylte profetien i Sakarja 9:9–10 direkte, og erklærte offentlig at Jesus var den lovede Messias og Israels konge. I oldtiden var eselet et symbol på jødisk kongelighet. Under kongedømmet i oldtidens Israel, etter kroningen av kong Saul, feiret jødene årlige kroningsritualer, der en konge red inn i Jerusalem på et esel. Rytteren nærmet seg Jerusalem fra øst og kom til tempelet. Disse ritualene forespeilte tidspunktet da Messias ville komme til sitt folk på samme måte. På tidspunktet da Jerusalem var fylt av jøder som feiret Pesach, kom derfor Jesus inn i Jerusalem på en måte som viste at han var Messias, Israels konge. At han red på et esel, viste også at Jesus kom som en fredelig og “ydmyk” Frelser, ikke som en erobrer på en stridshest (se Sakarja 9:9–10).

Ved sitt annet komme vil Jesus komme tilbake til jorden med stor makt og herlighet. Som et symbol på sin herlighet, vil han komme på en “hvit hest” heller enn på eselet han red inn i Jerusalem (se Åpenbaringen 19:11–16). Han vil også komme for å råde som “kongers konge og herrers herre” ( Åpenbaringen 17:14 ; se også Åpenbaringen 19:16).

Hva kan vi lære av bruken av palmeblader i det seierrike inntoget?

Eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official Portrait of Gerrit W. Gong. Photographed in 2018.

Tradisjonelt er palmer et hellig symbol for å uttrykke glede over vår Herre, som ved Kristi seierrike inntog i Jerusalem, hvor mange “tok … palmegrener og gikk ut for å møte ham”.[ Johannes 12:12–13 ; se også Matteus 21:8–9 ; Markus 11:8–10 ] … I Johannes’ åpenbaring gjør de som priser Gud og Lammet, det, “kledd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender”.[ Åpenbaringen 7:9 ]. Sammen med “rettferdighetens kapper” og “herlighetens kroner” er palmer tatt med i innvielsesbønnen for Kirtland tempel [se Lære og pakter 109:76 ] …

(Gerrit W. Gong, “Hosianna og halleluja – den levende Jesus Kristus – gjenopprettelsens og påskens midtpunkt”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 53)

Videre læringsaktiviteter

Easter.ComeuntoChrist.org-aktivitet

Be elevene om å bruke Skriftene og materiellet som er tilgjengelige på Easter.ComeuntoChrist.org, til å søke etter svar på spørsmålene sine, eller finne informasjon om en hendelse fra den siste uken i Jesu Kristi jordeliv som de vil vite mer om. Oppfordre dem til å beskrive hva denne hendelsen lærer dem om Jesus Kristus, og hvordan den bidro i hans misjon om å frelse oss.

Et annet alternativ ville være å se på én eller flere av følgende videoer, som viser flere av de avsluttende hendelsene i Frelserens jordiske liv:

“Til dette er jeg født” (fra tidskode 2:13 til 4:29)

“Mitt rike er ikke av denne verden” (Johannes 5:23).

“For så har Gud elsket verden” (fra tidskode 1:56 til 4:48)

Virtuell omvisning i Jerusalem

Brigham Young University har laget en app som gjør det mulig å få en virtuell omvisning i Jerusalem og se steder slik de kan ha sett ut på Frelserens tid. Du kan la elevene laste ned appen og bruke den i stedet for infografikken i denne leksjonen. Denne appen kan også brukes i andre leksjoner for å hjelpe elevene med å visualisere hendelser i det gamle Jerusalem, og utvikle en bedre forståelse av dem. Instruksjoner for å laste med appen er tilgjengelige på https://virtualscriptures.org/virtual-new-testament/.

Bilde-aktivitet

Vis følgende bilder i tilfeldig rekkefølge, og be elevene om å bruke Skriftene og infografikken som en hjelp til å plassere bildene i kronologisk rekkefølge. Be deretter elevene om å svare på de siste tre spørsmålene i leksjonen.

Bilde
Jesus is riding a colt into Jerusalem through a great multitude of people holding tree branches. Outtakes include Jesus barely seen in a throng of people, images of the crowd, some small children, and Jesus walking through the crowd.
Bilde
Jesus turning over a table of a money changer in the temple. Outtakes include images of Christ alone and with the crowd of merchants and buyers fleeing, people buying goods, and people looking.
Bilde
Jesus giving the sop to Judas Iscariot. Outtakes include just Jesus, all the disciples seated, Jesus passing the cup of wine, Jesus holding the bread, a servant woman bring a jar, Judas Iscariot eating the sop, Jesus taking a piece of bread wrapped in cloth, and Jesus raising a glass of wine.
Bilde
Christ kneeling in Gethsemane. Outtakes include the back of the savior shown kneeling in the tall grass, close-up of his face looking afraid, in a distance with blood on his face and hands near a river, an angel comforting him, profile portrait, and a glowing angel coming toward Christ who is huddled on the ground.
Bilde
Jesus is on the cross between two malefactors, there is a crowd below that are watching. Outtakes include a sponge on a stick lifted up to Jesus by a Roman soldier, different views of the three me on the crosses, soldiers gambling and parting his clothes, Jesus walking wearing crown of thorns and covered in blood, and Caiaphas.
Bilde
Mary Magdalene encountering the resurrected Christ.