Seminar
Lukas 2:40–52


Lukas 2:40–52

Jesus “vokste og ble sterk, fylt av visdom”

Bilde
Jesus teaching in the temple as a young boy.

Som ung mann underviste Frelseren evangeliet så kraftfullt at selv lærerne i tempelet undret seg over hans “forstand og over de svar han ga” (Lukas 2:47). Denne leksjonen har som mål å styrke ditt ønske om å være som Jesus Kristus ved å søke etter å utvikle deg intellektuelt, fysisk, åndelig og sosialt. Du vil også få mulighet til å evaluere de aktuelle målene dine i Personlig utvikling ‒ veiledningsbok for ungdom (2019) eller lage nye.

Fokusere på elevenes erfaring. Elevene lærer mens de er aktive i læringsprosessen og etterlever evangeliet. Mens du underviser, kan du fokusere på hva en elev må oppleve og gjøre for å innby til personlig åpenbaring og dypere omvendelse. Når elevene øker sin kunnskap og lever i henhold til den, vil de bli mer omvendt til Frelseren og hans evangelium.

Elevforberedelse: Be elevene vurdere mål de har satt seg som en del av programmet Barn og ungdom. Be dem tenke over hvordan disse målene hjelper dem å bli mer lik Jesus Kristus. Hvis det er mulig, ber du dem ta med et eksemplar av Personlig utvikling - veiledningsbok for ungdom til klassen.

Mulige læringsaktiviteter

Jesus vokste og utviklet seg i sin ungdom

Vis de følgende bildene, og gi elevene et minutt eller to til å studere dem. Hvis disse bildene ikke er tilgjengelige, ber du elevene forestille seg Jesus da han vokste opp.

Studer disse bildene av Frelseren i hans ungdom. Tenk over hva detaljene i hvert av disse bildene antyder om Jesus.

Bilde
Jesus Christ depicted as a young boy in the carpenter shop of Joseph. Joseph is standing behind the young Christ. Christ is reading the scriptures from a scroll resting on a table. There are wood shavings on the table.
Bilde
Christ as a youth learning carpentry skills in a carpenter’s shop. Joseph, the husband of Mary, is watching him.
Bilde
Jesus Christ depicted as a child with his mother Mary. Christ is kneeling beside Mary and resting His clasped hands on Mary’s lap. Mary has her head bowed as she and the young Christ pray. There is an oil lamp burning on a table next to the mother and son.
Bilde
Jesus Christ at age twelve in the temple at Jerusalem during the Feast of the Passover. A group of learned Jewish doctors are gathered around Christ. The doctors are expressing astonishment at the wisdom and understanding of the young Christ. (Luke 2:41-50)

Oppmuntre elevene til å ha ærbødighet for Frelseren når de svarer på det følgende spørsmålet. Et annet spørsmål kan være “Hva ønsker du å lære om Frelseren i hans ungdom?”

  • Hvordan kan kunnskap om hvordan Jesus var da han var ung, hjelpe deg som ungdom?

Vi har få detaljer om Jesu ungdom, men de som er nedtegnet, kan være til stor velsignelse og veiledning for oss når vi ønsker å vokse og utvikle oss. Mens du lærer om Frelserens ungdom, kan du se etter sannheter som kan hjelpe deg å finne ut hvilke områder du bør fokusere på når du prøver å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Les Lukas 2:40–52 og Joseph Smiths oversettelse av Matteus 3:24–26 (i Veiledning til Skriftene) for å finne informasjon om hvordan Frelseren var i sin ungdom. Du kan gjerne markere det du finner.

Du kan også se “Young Jesus Teaches in the Temple” [Den unge Jesus underviser i tempelet] (2:30), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Merk deg at “fylt av visdom” ( Lukas 2:40 ; se også Joseph Smiths oversettelse, Matteus 3:24 [i Veiledning til Skriftene]) betyr at Jesu åndelige styrke økte og utviklet seg. Det kan være nyttig å vite at i henhold til Joseph Smiths oversettelse av Lukas 2:46 (i Veiledning til Skriftene) lyttet den unge Jesus ikke til de skriftlærde og stilte dem ikke spørsmål, men “de lyttet til ham og stilte ham spørsmål.”

  • Hva lærer denne beretningen deg om hvordan Jesus var da han var ung?

  • Hva lærer vers 52 deg om hvordan Jesus vokste og utviklet seg i sin ungdom?

Fra Lukas 2:52 lærer vi at vi følger eksempelet til Jesus Kristus når vi utvikler oss intellektuelt, fysisk, åndelig og sosialt.

Skriv de følgende ordene på tavlen, eller vis dem: Intellektuelt, Fysisk, Åndelig og Sosialt. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva er noen eksempler fra Skriftene der Jesus Kristus viste sine evner innen disse fire områdene?

  • Hva er noen årsaker til at du vil ønske å følge Frelserens eksempel innen disse fire områdene i livet?

Formålet med denne delen av leksjonen er å hjelpe elevene med å bruke Personlig utvikling - veiledningsbok for ungdom til å sette seg mål. Vær oppmerksom på behovene til elever som ikke er interessert i eller kjent med denne veiledningsboken. Elever som allerede arbeider med utviklingsmålene sine, kan være en god ressurs i drøftingen.

Du kan sende en melding til foreldre og ledere i Kirken for å informere dem om at elevene har drøftet disse målene i Seminar. Dette vil hjelpe foreldrene og lederne å følge opp ungdommene.

Profeter har utfordret Kirkens ungdom til å følge Frelserens eksempel som vist i Lukas 2:52 , og ledere i Kirken har introdusert Personlig utvikling ‒ veiledningsbok for ungdom for å hjelpe deg.

Se videoen “You Are Here to Discover Who You Are” [Du er her for å finne ut hvem du er] (2:59), og se etter måter du kan følge Frelserens eksempel på når du setter deg mål som en del av programmet Barn og ungdom. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Avhengig av klassens størrelse kan du dele elevene inn i fire grupper for å drøfte ett av de fire aspektene av utvikling. Oppmuntre elevene til å idemyldre ulike måter de kan vokse og utvikle seg på innen disse områdene og forskjellige mål de kan sette seg. På slutten av drøftingen ber du ett medlem av hver gruppe dele gruppens ideer.

Formålet med Personlig utvikling ‒ veiledningsbok for ungdom er å “styrke den oppvoksende generasjons tro på Jesus Kristus og hjelpe barn, ungdom og deres familie til å ha fremgang på paktens sti i møte med livets utfordringer” (“What is Children and Youth?” [Hva er Barn og ungdom?] ChurchofJesusChrist.org). I tillegg til papirversjonen av denne boken er en digital versjon tilgjengelig. Du finner den digitale versjonen i appene Evangeliebibliotek og Etterlevelse av evangeliet.

Ved å følge Frelserens eksempel kan du nå vokse på en balansert måte på disse fire områdene av livet ditt: åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt. Søk inspirasjon fra Den hellige ånd når du setter deg mål. Lytt etter tilskyndelser som kan hjelpe deg å se hvor Herren ønsker å hjelpe deg å fokusere utviklingen din for å bli ham lik. Du kan finne noen ideer på de følgende nettsidene:

Siden “For Youth” [For ungdom] på nettsiden Children and Youth [Barn og ungdom]

Inspiration-strømmen i Evangeliebibliotek-appen

I eksemplaret ditt av Personlig utvikling ‒ veiledningsbok for ungdom kan du sette deg mål innen disse fire områdene av livet ditt. Hvis du har begynt å arbeide med målene dine, kan du evaluere hvordan det går og gjøre endringer etter behov. Drøft målene dine regelmessig med foreldrene dine og ledere i Kirken. Du kan også dele målene dine og eventuelle erfaringer ved hjelp av #StrivetoBe.

Jesus Kristus vil hjelpe deg når du setter deg mål og arbeider med flid for å bli ham lik. Han har gitt løfte om at når du kommer til ham og ydmykt viser tro, vil han “la det svake bli til styrke” ( Ether 12:27).

Oppfordre elever som har hatt positive erfaringer med å arbeide med målene sine, til å dele sine erfaringer. Oppfordre også elevene til å dele sine erfaringer ved hjelp av #StrivetoBe.Hvis ingen av elevene dine deltar i dette programmet for øyeblikket, kan du invitere en ungdomsleder til klassen for å gi veiledning og rettledning.Velg noen av eller alle de følgende spørsmålene som elevene skal svare på i studiedagbøkene sine og, hvis tiden tillater det, drøfte i klassen.

  • Hva ønsker du å forbedre på dette området av ditt liv? Hvorfor?

  • Hvordan vil utvikling innen dette området hjelpe deg å bli mer lik Frelseren?

  • Hvilke hindringer kan du støte på?

  • Hvordan vil du søke vår himmelske Faders hjelp og veiledning?

Kommentar og bakgrunnsinformasjon