Seminar
Lukas 2:1–14


Lukas 2:1–14

“I dag er det født dere … en Frelser”

Bilde
Nativity scene depicting Mary holding the infant Jesus Christ. Joseph is sitting next to Mary. A group of shepherds are gathered around Mary and Joseph. The shepherds are kneeling before the infant Christ.

Josef og Maria reiste til Betlehem, der Jesus ble født. En engel forkynte Frelserens fødsel til gjetere nær Betlehem (se Lukas 2:9–12), “Og med ett var det sammen med engelen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (Lukas 2:13–14). Denne leksjonen er ment å hjelpe deg med å gjennomgå hendelsene omkring Frelserens fødsel, og introdusere læren som undervises i Kjenn læren-skriftstedet Lukas 2:10–12. Du vil studere Jesu Kristi rolle som din Frelser og lære hva han frelser deg fra slik at du, i likhet med englene, også kan hylle og opphøye Gud for å ha gitt sin Sønn i gave.

Undervise Kjenn læren. To leksjoner er forbundet med hvert Kjenn læren-skriftsted: en leksjon fra kjernedokumentet som introduserer skriftstedet i sammenheng med skriftbolken, og en leksjon som oppfordrer elevene til å forklare læren, lære nøkkeluttrykket fra skriftstedet og skriftstedhenvisningen utenat, og øve seg på å bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Dette er en leksjon med obligatorisk innhold.

Elevforberedelse: Vi kaller Jesus Kristus vår Frelser. Hva frelser han oss fra?

Mulige læringsaktiviteter

Kristi fødsel

Ta med deg en liten julekrybbe, eller vis et bilde av Kristi fødsel.

  • Hvilke detaljer ved Kristi fødsel liker du best?

  • Hvorfor er disse detaljene viktige for deg?

Elevene kan lese følgende vers individuelt, parvis eller i små grupper, eller de kan følge med mens en enkeltperson leser.

Les Lukas 2:1–14 , og se etter detaljene som er viktige for deg, eller nye detaljer som du kanskje ikke har merket deg tidligere i beretningen om Kristi fødsel.

  • Hvilke detaljer i beretningen om Kristi fødsel la du merke til som er viktige for deg?

Hvis elevene så på en julekrybbe eller et bilde, kan det være nyttig å oppmuntre dem til å peke ut hva som er med i julekrybben/på bildet som ikke er en del av beretningen i Lukas 2:1–14 . Det kan være spesielt nyttig å peke ut at hverken stjernen eller de vise menn er inkludert i Lukas’ beretning av Kristi fødsel fordi disse hendelsene fant sted noen år etter at Frelseren ble født (se Matteus 2:1–12).

Les Lukas 2:10–12 på nytt, og se etter hvordan engelen forkynte Jesu fødsel.

Lukas 2:10–12 er et skriftsted i Kjenn læren. Denne leksjonen vil hjelpe elevene med å studere Kjenn læren-skriftstedet i sammenheng. Den neste leksjonen vil gi elevene muligheten til å utforske læren som undervises i dette skriftstedet. De vil kunne lære nøkkeluttrykket fra skriftstedet og skriftstedhenvisningen utenat, og øve seg på å bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

  • Hva var den første tittelen engelen brukte på Jesus Kristus da han forkynte Jesu fødsel til gjeterne?

  • Hvorfor er det viktig at engelen brukte denne tittelen av alle titlene Jesus Kristus har, da han forkynte Kristi fødsel?

Det kan være til hjelp å vite at i den opprinnelige greske oversettelsen av Bibelen, betyr ordet som benyttes for Frelser også forløser eller beskytter.

En av sannhetene som dette skriftstedet lærer oss er at Jesus Kristus er verdens Frelser.

Vi trenger en Frelser

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum delte følgende opplevelse:

Bilde
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

For en tid siden spurte en person som har vært medlem av Kirken i mange år, meg: “Hvorfor trenger jeg Jesus Kristus? Jeg holder budene. Jeg er et godt menneske. Hvorfor trenger jeg en Frelser?” Jeg må si at dette medlemmets manglende forståelse av denne mest grunnleggende delen av vår lære, dette grunnleggende elementet i frelsesplanen, tok pusten fra meg.

(D. Todd Christofferson, “Hvorfor vi trenger Jesus Kristus,” Liahona, des. 2020, 19–20)

Bruk noen minutter på å vurdere hvordan du ville reagere, basert på dine egne tanker og følelser, hvis du var i eldste Christoffersons sted.

Vi kan lære om vårt behov for en Frelser ved å studere Skriftene og profetenes ord (se Jakob 7:11).

Ved å hjelpe elevene med å lære hvordan de bruker krysshenvisninger bidrar du til å hjelpe dem med å fordype seg i studiene, identifisere sammenhengen i læren fra ulike skriftsteder og øke sin kunnskap om Skriftene. Vurder å spørre elevene hvordan de har brukt krysshenvisninger i studiene sine, og hvordan bruk av krysshenvisninger har hjulpet dem.

En skriftstudieferdighet som kan øke din forståelse av læren og prinsippene er å opprette krysshenvisninger i Skriftene dine. For å bruke krysshenvisninger oppretter du en kobling i Evangeliebibliotek-appen, eller kobler sammen relaterte skriftsteder ved å skrive ned en skriftstedhenvisning i nærheten av et annet skriftsted.

Studer tre til fire av følgende skriftsteder som en hjelp til å svare på spørsmålene “Hvorfor trenger jeg en Frelser?”og “Hva frelser han meg fra?” Vurder å opprette kryshenvisninger mellom disse skriftstedene ved å koble dem til Lukas 2:10–12 i Evangeliebibliotek-appen eller ved å skrive ned henvisningen Lukas 2:10–12 ved siden av versene du studerer.

Vurder å skrive spørsmålet “Hvorfor trenger jeg en Frelser?” og “Hva frelser han meg fra?” på tavlen. Det er ikke nødvendig å bruke eller vise alle følgende skriftstedhenvisninger. Avhengig av elevenes evner, kan følgende aktivitet med søk i Skriftene gjennomføres av elevene, enten parvis eller i små grupper, uten at de får henvisningene.

Når elevene er ferdige med å skrive ned svarene sine, kan du be noen få om å dele det de skrev ned, eller oppmuntre gruppene til å dele med gruppen ved siden av. Forsikre deg om at elevene forstår at Jesus Kristus frelser oss fra våre synder hvis vi omvender oss, og fra fysisk død gjennom en universell oppstandelse. Frelseren kan også trøste oss og støtte oss når vi står overfor vanskeligheter.

  • Hvilke skriftsteder valgte du?

  • Hvordan hjalp disse skriftstedene deg med å svare på spørsmålene “Hvorfor trenger jeg en Frelser?”og “Hva frelser han meg fra?”.

Avhengig av tilgjengelig tid og om elevene trenger mer hjelp til å forstå hvorfor vi trenger en Frelser, kan du vurdere å vise følgende video. Elevene kan også dele hvordan de personlig har blitt velsignet gjennom Frelseren.

Se videoen “Why We Need a Savior—A Christmas Message about Our Savior Jesus Christ” (2:15), og se etter hvorfor vi trenger en Frelser. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Eldste Christofferson vitnet om noen av velsignelsene vi mottar gjennom Jesus Kristus:

Bilde
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi komme oss etter dårlige valg. På grunn av Jesu Kristi forsoning blir virkningen av andres synder og feiltrinn og enhver annen urettferdighet på oss, rettet opp. For å bli helbredet og gjort hellige, trenger vi en Frelser.

(D. Todd Christofferson, “Hvorfor vi trenger Jesus Kristus,” Liahona, des. 2020, 22)

I Lukas 2:10 erklærte engelen, “For se, jeg forkynner dere en stor glede.”

Answer at least one of the following questions:

  • Hvordan har du funnet “stor glede” i din Frelser, Jesus Kristus?

  • Hva kan vi gjøre for å få større glede i Frelseren?

Oppmuntre elever som er villige til det til å vitne om gleden ved forløsning som de føler takket være Frelseren, Jesus Kristus. Vurder å bære vitnesbyrd selv også.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvorfor reiste Maria og Josef til Betlehem for å bli innskrevet?

Cæsar Augustus var en dyktig og energisk romersk hersker. Perioden han regjerte – fra 31 f.Kr til 14 e.Kr – var preget av orden og lovlydighet. “Innskrivingen” som er nevnt i Lukas 2:2 var faktisk en registrering [eller folketelling] av personer til fremtidige skatteformål, en registrering som krevde at skattebetaleren personlig leverte inn den påkrevde informasjonen. Fordi både Josef og Maria var etterkommere av kong David, var de pålagt å reise til Betlehem, som var kong Davids hjemby … Gamle profetier hadde vitnet om at Messias ville bli født i Betlehem, ved Jerusalem (se Mika 5:2 ; Alma 7:10).Betlehem lå omtrent 140–145 kilometer sør for Nasaret, minst fire til fem dager til fots, kanskje lenger, Marias tilstand tatt i betraktning.

(New Testament Student Manual [2014], 143)

Videre læringsaktiviteter

“A Savior Is Born” [En Frelser er født]

Vurder å vise videoen “A Savior Is Born—Christmas Video” (2:00), som finnes på ChurchofJesusChrist.org. Be elevene lytte etter hva bekjentgjørelsen av Frelserens fødsel betyr for hver enkelt av oss, og be dem deretter dele det de lærte og følte.

Finn glede i Frelseren

Vis den korte filmen The Christ Child: A Nativity Story [Jesusbarnet: En julefortelling] (17:57), som finnes på ChurchofJesusChrist.org. Vurder å vise følgende segmenter. La elevene få litt tid etter hvert segment til å drøfte hvordan de forskjellige personene viste sin glede over Frelserens fødsel.

Maria og Josef: tidskode 0:00 til 8:56

Hyrdene og englene: tidskode 8:56 til 11:30

De vise menn: tidskode 11:30 til 12:42 og 13:44 til 17:15

“La oss forene her vår sang”

Vurder å synge salmen “La oss forene her vår sang” (Salmer, nr. 124). Elevene kan også ha nytte av å drøfte følgende prinsipp: Fordi Jesus Kristus er min Frelser, kan jeg oppleve glede. Elevene kan snakke om hvordan Jesus Kristus er kilden til glede, og hvordan de har opplevd glede fordi han er deres Frelser.

Lukas 2:10 . “Jeg forkynner dere en stor glede”

I Lukas 2:10 erklærte engelen, “For se, jeg forkynner dere en stor glede.” Vurder å krysshenvise dette verset med engelens kunngjøring om Frelseren til kong Benjamin, angitt i Mosiah 3:3–5 .