Seminar
Lærdom ved tro på Jesus Kristus


Lærdom ved tro på Jesus Kristus

Elevens rolle

Bilde
Youth studying the scriptures in their seminary class.

Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå betydningen av å handle med tro på Jesus Kristus når du studerer i Seminar. Når du studerer denne leksjonen, vil du lære hvordan du får mest mulig ut av Seminar.

Elevforberedelse: Be elevene grunne på dette spørsmålet: Hva har du gjort som hjelper deg mest med å lære om evangeliet?

Mulige læringsaktiviteter

Gi elevene en mulighet til å evaluere sin tilnærming til å lære om evangeliet, slik den er for øyeblikket. En situasjon som den følgende kan være til hjelp.

Les følgende situasjonsbeskrivelse:

To unge kvinner er i samme Seminar-klasse. Den ene unge kvinnen føler Den hellige ånds innflytelse og Herrens kjærlighet i Seminar. Hun finner svar på spørsmålene sine, hennes vitnesbyrd om Frelseren og hans Kirke øker, og livet hennes forbedres på vesentlige måter. Den andre unge kvinnen synes derimot ofte det er kjedelig i Seminar, og føler at hun ikke får noe særlig ut av det.

  • Hva er noen mulige grunner til at disse to unge kvinnene har så forskjellige opplevelser i Seminar?

Du kan be elevene skrive svar på de følgende spørsmålene.

  • Hva gjør du nå for å lære åndelig?

  • Føler du at du får resultatene du ønsker og trenger?

Når du studerer denne leksjonen, kan du tenke på måter du ønsker å lære og vokse på dette året i Seminar. Læring omfatter alle måter vi forbedrer oss på i livet. Du kan også tenke på bekymringer eller spørsmål du har. Søk gjennom oppriktig bønn Den hellige ånds veiledning for å hjelpe deg med å bruke denne leksjonen i ditt liv.

En av de viktigste faktorene i læringen vår er i hvor stor grad vi setter vår lit til og følger Jesus Kristus. Ett prinsipp denne leksjonen vil fokusere på, er at når vi arbeider med flid for å lære aktivt ved tro på Jesus Kristus, kan vi bli velsignet og forbedre oss personlig.Når du leser den følgende uttalelsen fra eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, kan du se etter innsikt om hva det betyr å lære ved tro på Jesus Kristus.

Du kan skrive prinsippet som er nevnt tidligere, på tavlen. Se etter måter å vektlegge hvor viktig det er å sette vår lit til Jesus Kristus i læringen vår.

Bilde
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Når vi ser fremover i tid og kan regne med en stadig mer forvirret og opprørt verden å leve i, tror jeg det vil bli avgjørende for oss alle at vi styrker vår evne til å søke lærdom ved tro … Virkelig tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører alltid til handling … Læring ved tro krever åndelig, mental og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottakelse. Det er ved våre oppriktige, konsekvente og trosinspirerte handlinger vi viser vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus vår villighet til å lære og motta instruksjoner fra Den hellige ånd.

(David A. Bednar, “Søk lærdom ved tro”, Ensign eller Liahona, sep. 2007, 61, 63–64.)

  • Hva lærte du av denne uttalelsen?

Elevene kan studere Skriftene i følgende aktivitet individuelt eller i små grupper. Du kan vise videoen som er mest relevant for elevene, eller forberede mer enn én video og la klassen velge hvilken de vil se.

Du vil få mest mulig ut av den åndelige læringen når du aktivt søker å lære om og fokusere innsatsen din på Jesus Kristus. De følgende skriftstedene og videoene viser enkeltpersoner som kom til Jesus Kristus og ble velsignet av ham. Les minst én beretning fra Skriftene og se minst én video, hvis det er mulig. Alle videoene er tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org. Mens du leser og ser videoen, kan du tenke på hvordan erfaringene til disse personene forholder seg til å lære om evangeliet.

  • Video: “Staying Spiritually Fit” [Hold deg åndelig i form] (3:30)

  • Video: “Ask of God (2017 Mutual Theme)” [Be til Gud (tema for GUF 2017)] (3:21)

  • Video: “Seminar kan forandre liv” (04:13)

  • Hva gjorde personen i disse versene eller videoen for å aktivt vise tro på Jesus Kristus? Hvordan viste handlingene deres troen deres?

  • Hvilke hindringer overvant personen?

  • Hvordan velsignet Herren dem?

  • Hva kan du lære fra erfaringen til denne personen som du kan bruke i din egen læring om evangeliet?

Del et ark i tre kolonner, og merk kolonnene Før leksjonen, Under leksjonen og Etter leksjonen. Tenk over hva du har gjort eller kan gjøre før leksjonen, under leksjonen og etter leksjonen for å lære ved tro på Jesus Kristus. Søk Den hellige ånds veiledning gjennom bønn, og tenk på eksempler, og skriv eller tegn eksemplene i hver kolonne.

Be elevene dele minst ett av eksemplene sine mens de svarer på følgende spørsmål.

  • Kan du nevne én ting du har gjort før, under eller etter en evangelieleksjon som har hjulpet deg med å lære og vokse nærmere Herren?

Det kan være effektivt å be flere elever svare på forrige spørsmål. Det kan gi en rekke forskjellige svar. Når elevene hører ideer fra andre, oppfordrer du dem til å legge disse ideene til på arket sitt under Før leksjonen, Under leksjonen eller Etter leksjonen. Det nedenfor er noen flere ideer for elevene.

Ditt personlige mål

Når du studerer i Seminar, får du mulighet til å:

  • Forberede deg til leksjonen. Å søke åpenbaring gjennom Den hellige ånd og å lese Skriftene daglig er noen av de beste måtene å forberede seg på. Du kan også bli bedt om å overveie spørsmål før klassen eller studere et kort segment fra Kom, følg med meg.

  • Utøv tro på Jesus Kristus under leksjonen. Du vil bli oppfordret til å utøve tro på Jesus Kristus og aktivt lære i henhold til hans lære, ved å studere Skriftene, gjøre aktiviteter, dele tankene dine og søke inspirasjon fra Den hellige ånd gjennom bønn for å bruke sannhetene du lærer i livet ditt.

  • Evaluer det du lærer. Du vil få mange muligheter til å sette dine egne mål og evaluere din egen læring og fremgang. Du vil også kunne stille spørsmål og søke veiledning for eventuelle problemer eller bekymringer.

  • Del. Du vil bli oppfordret til å dele det du lærer med andre, inkludert familien din.

I studiedagboken din eller på arket der du skrev ned eller tegnet aktiviteter som hjelper deg å lære og vokse nærmere Herren, skriver du ned hva du vil gjøre før, under og etter leksjonen for å lære ved tro. Dette kan være så enkelt som å tegne en sirkel rundt eller sette en stjerne ved forslagene du føler at Herren ønsker at du skal prøve. Plasser gjerne målet ditt et sted der du vil se det ofte og huske det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan jeg ta mer ansvar for min egen læring?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Hvert medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har et individuelt ansvar for å lære og etterleve Herrens læresetninger … Vi skulle ikke forvente at Kirken som organisasjon skal undervise oss om eller fortelle oss alt vi trenger å vite og gjøre for å bli trofaste disipler og tappert holde ut til enden. Vårt personlige ansvar er snarere å lære det vi burde lære, å leve slik vi vet vi burde leve og å bli den Mesteren ønsker at vi skal bli.

(David A. Bednar, “Forberedt til å motta alt som er nødvendig”,EnsignellerLiahona, mai 2019, 102)

Hvorfor bør jeg legge flid i å lære aktivt i Seminar?

President Russell M. Nelson har undervist:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Jo mer du følger Jesu Kristi eksempel, desto mer vil du lykkes.

Så hva kan hjelpe deg å bli slik en hengiven Jesu Kristi disippel? Ett svar er Seminar og Institutt – ikke bare ved å møte opp, men ved å delta aktivt i leksjonene og trofast følge opp enhver oppgave du blir gitt …

Å fullføre Seminar og Institutt vil øke din evne til å utmerke deg i de viktigste tingene du noensinne vil gjøre i livet. Sann glede vil bli din!

(Russell M. Nelson, “A Personal Invitation to Participate in Seminary and Institute” [En personlig invitasjon til å delta i Seminar og Institutt], 4. feb. 2019)

Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum sa følgende om å delta i læring av evangeliet:

Bilde
Final official portrait of Elder Richard G. Scott of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Passed away 22 September 2015.

[Elevenes] beslutning om å delta er en øvelse i handlefrihet som tillater Den hellige ånd å formidle et personlig budskap tilpasset [elevenes] individuelle behov. Å skape en atmosfære hvor alle kan delta, øker sannsynligheten for at Ånden vil formidle viktigere lærdommer enn [læreren] kan formidle.

Denne deltagelsen vil bidra til å bringe Åndens veiledning inn i [elevenes] hverdag. Når … elevene … rekker opp hånden for å svare på et spørsmål, gir de signal til Den hellige ånd om at de er villige til å lære, selv om de kanskje ikke er klar over det selv. Denne bruken av handlefriheten vil gjøre Ånden i stand til å motivere dem og gi dem sterkere veiledning i den tiden dere er sammen. Deltagelse gir enkeltpersoner mulighet til åoppleveå bli ledet av Ånden. De lærer å gjenkjenne og føle hva åndelig veiledning er.

(Richard G. Scott, “To Learn and Teach More Effectively” [Å lære og undervise mer effektivt] [andakt ved Brigham Young Universitys utdanningsuke, 21. aug. 2007], 4–5, speeches.byu.edu).

Videre læringsaktivitet

En alternativ studieaktivitet

Før du ber elevene tegne eller skrive måter de kan lære ved tro på Jesus Kristus før, under og etter leksjonen, kan du be dem svare på ett eller flere av følgende spørsmål og dele hvordan hvert enkelt kan hjelpe dem og andre å lære ved tro.