Seminariet
Johannes 6:22–58


Johannes 6:22–58

”Jag är livets bröd”

Bild
Jesus Christ seated at a table. In one hand He is holding a piece of bread. With the other He is gesturing towards Himself. There is a plate of bread on the table in front of Him and a goblet.

Dagen efter underverket med att mätta de 5 000 sökte många Jesus, ”inte för att [de hade] sett tecken, utan för att [de] fick äta av bröden” och deras hunger återvände (Joh. 6:26). Frälsaren lärde: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra” (Joh. 6:35). Den här lektionen kan hjälpa er att identifiera sätt för er att komma till Frälsaren så att han kan fylla era andliga behov.

Skrivuppgifter. Att låta eleverna skriftligt besvara tankeväckande frågor kan hjälpa dem fördjupa och förtydliga sina tankar. När eleverna besvarar frågor skriftligt innan de delar med sig av sina tankar till klassen, får de tid att formulera sina egna uppfattningar och ta emot intryck från den Helige Anden.

Elevens förberedelse. Be eleverna att tänka på hur Jesus Kristus symboliskt är som bröd, och be dem komma förberedda att dela sina insikter.

Förslag på övningar

”Jag är livets bröd”

Ta gärna med bröd (och ett alternativ för glutenintoleranta elever om det behövs) som eleverna kan äta. Sätt upp följande frågor så att eleverna kan se dem när de kommer in. Be dem använda sina tankar från den förberedande övningen som hjälp under lektionen.

Bild
Bread
  • Hur mycket bröd tror du att du skulle kunna äta?

  • Oavsett hur mycket bröd du äter just nu, vad kommer så småningom att hända?

När Frälsaren mättade över 5 000 personer med fem bröd och två fiskar, var det vissa som sökte upp honom igen för att få mer mat i stället för av andliga skäl (se Joh. 6:5–14). Jesus tillrättavisade dem som sökte honom för att få mer bröd i stället för att söka honom för evigt liv. De ifrågasatte hans identitet och förmåga att ge dem evigt liv (se Joh. 6:30, 41–42).

Läs Johannes 6:32, 35 för att se hur Frälsaren tillrättavisade folket. Markera gärna Frälsarens titlar ”det sanna brödet från himlen” och ”livets bröd” i dina skrifter. Du kan lägga till dessa titlar i din studiedagbok under rubriken ”Jesu Kristi titlar och roller”. (Du började kanske göra det under lektionen om Johannes 1:1–51.)

  • Varför tror du att Frälsaren kallade sig ”brödet som kommit ner från himlen” eller ”livets bröd”?

  • Vad lär du dig om Jesus Kristus i vers 35 ?

Johannes 6:35 lär oss att om vi kommer till Jesus Kristus och tror på honom så mättar han vår andliga hunger och törst.

Visa eller skriv gärna följande frågor på tavlan.

Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Vilka är några av anledningarna till att du behöver Jesus Kristus varje dag? På vilka sätt är du för närvarande andligt ”hungrig”?

  • Vad gör du för närvarande för att söka Frälsarens hjälp för att mätta din hunger? Vad fungerar bra? Vad gör det inte?

När du fortsätter att studera kan du söka inspiration från den Helige Anden för att hjälpa dig att identifiera hur du kan komma till Frälsaren och låta honom stilla din andliga hunger.Läs Johannes 6:47–58 och se vad Frälsaren uppmanade oss att göra och vad han lovar i gengäld. Tänk på hur dessa uppmaningar och löften hjälper dig att förstå hur du kan ta emot Frälsarens gåva som stillar din andliga hunger och törst. Du kan också titta på ”Jag är livets bröd” [I Am the Bread of Life] på ChurchofJesusChrist.org från tidskod 3:20 till 5:08 och följa med i dina skrifter. Gör gärna en uppställning som följande som en hjälp för dig.

Bild
Bread

Visa gärna den här uppställningen på tavlan och fyll i den tillsammans som klass. En del av Frälsarens uppmaningar är att tro på honom ( Joh. 6:47) och att äta livets bröd ( v. 51). Några av hans löften är evigt liv ( v. 50) och att han förblir i oss ( v. 56).

Frälsarens uppmaningar

Frälsarens löften

  • Vad lär hans uppmaningar och löften oss om honom?

Enos berättelse i Mormons bok visar hur Frälsaren kan mätta vår andliga hunger. Låt gärna eleverna läsa Enos 1:1–8 och berätta vad de upptäcker. Eleverna kan diskutera vad Enos gjorde för att stilla sin hunger och hur Herren välsignade Enos. Eleverna kan också fundera över hur Enos exempel kan hjälpa dem att få andlig näring från livets bröd.

Att ta del av Frälsarens kött och blod

Många som hörde Frälsarens predikan hade frågor om vad det betydde att äta Frälsarens kött och dricka hans blod (se Joh. 6:52, 60).

Läs följande citat av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum för att förstå vad Frälsarens ord betyder och hur vi kan ta emot hans inbjudan.

Bild
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Att äta hans kött och dricka hans blod är ett slående sätt att uttrycka hur fullständigt vi måste ta in Frälsaren i vårt liv – in i vårt väsen – så att vi kan bli ett. …

Alltså äter vi hans kött och dricker hans blod när vi av honom tar emot hans försonings kraft och välsignelser.

Kristi lära säger oss vad vi måste göra för att ta emot försonande nåd. Vi måste ha tro och utöva tro på Kristus, omvända oss, bli döpta och ta emot den Helige Anden, och sedan ”kommer era synders förlåtelse genom eld och genom den Helige Anden” [ 2 Ne. 31:17 ]. …

Jag har talat om att ta emot Frälsarens försonande nåd som tar bort våra synder och befläckelsen av de här synderna inom oss. Men att symboliskt äta hans kött och dricka hans blod har ytterligare betydelse, nämligen att införliva Kristi egenskaper och natur i oss, att lägga av den naturliga människan och bli heliga ”genom Herren Kristi försoning” [ Mosiah 3:19 ]. …

Att äta Kristi kött och dricka Kristi blod innebär att eftersträva helighet.

(D. Todd Christofferson, ”Det livgivande brödet som har kommit ner från himlen”, Liahona, nov. 2017, s. 36–38)

  • Hur skulle ni förklara vad det innebär att äta köttet och dricka blodet från Guds Son?

  • När har ni eller andra följt äldste Christoffersons förmaning och känt att Frälsaren tillfredsställer andlig hunger? Vad gjorde ni under dessa upplevelser som ni tror inbjöd Frälsaren att tillfredsställa denna hunger?

Föreställ dig att du var med när Frälsaren predikade i Johannes 6:22–58 . Skriv något i din studiedagbok som om du hade varit där. Ta med följande i ditt inlägg:

  1. vad du lärde dig om Frälsaren och vad du lärde dig av honom

  2. eventuella upplevelser du har haft av hur Jesus Kristus har tillgodosett dina andliga behov (eller upplevelser som andra har haft)

  3. handlingar som den Helige Anden uppmanade dig till och varför.

Om det finns tid kan du uppmuntra eleverna att dela sina bidrag med klassen, i par eller små grupper. Avsluta gärna med ett vittnesbörd om Frälsaren som livets bröd och be eleverna vittna.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Varför riktade Jesus människornas uppmärksamhet på deras andliga behov i stället för på deras fysiska behov?

Under sin tid som medlem i de sjuttios kvorum förklarade äldste Carlos H. Amado:

Bild
Former official portrait of Elder Carlos H. Amado of the First Quorum of the Seventy, 2008. Retouched version done in March 2009.

Som kyrka bör vi ge hungriga att äta, bistå sjuka, kläda nakna och ge tak över huvudet till nödställda. Genom fasteoffer lindrar vi medlemmarnas grundläggande och trängande behov, och med välfärdsplanen kan vi hjälpa till med att tillgodose deras långsiktiga behov. När naturkatastrofer sker hjälper vi genom vårt humanitära arbete våra bröder och systrar som inte är av vår tro.

Utan att försumma dessa timliga behov fortsätter Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, enligt Herrens befallning, sitt ädlaste och mest upphöjda tjänandeverk, vilket är att välsigna alla människor genom att undervisa dem om Kristi lära och inbjuda dem att ta emot de frälsande förrättningarna, så att de kan uppnå ”odödlighet och evigt liv” ( Mose 1:39).

(Carlos H. Amado, ”Tjänande, en gudomlig egenskap”, Liahona, maj 2008, s. 35–36)

Johannes 6:56 . Vad menade Frälsaren när han lärde att han skulle förbli i oss?

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt:

Bild
Former official portrait of Elder Carlos H. Amado of the First Quorum of the Seventy, 2008. Retouched version done in March 2009.

Det är en sak att veta att Jesus Kristus kom till jorden för att för oss – detta är grundläggande i Kristi lära. Men vi behöver också inse att Herren, genom sin försoning och genom den Helige Andens kraft, vill leva inom oss – inte bara vägleda oss utan också ge oss kraft.

(David A. Bednar, ”Försoningen och jordelivets resa”, Liahona, apr. 2012, s. 14)

Kompletterande övningar

Fadern önskar att alla ska komma till hans Son för att bli frälsta

Be gärna eleverna studera Johannes 6:39–40 och korshänvisa verserna med Moses 1:39 och Johannes 3:16–17 . Be dem fundera över hur dessa verser hjälper dem att bättre förstå vår himmelske Faders önskan att frälsa alla sina barn. De kan fokusera på vad dessa verser och löftena i dem lär om vår himmelske Fader och Jesu Kristi uppdrag som livets bröd.

Johannes 6:24–27, 48–50 . Att välja det andliga eller eviga över det världsliga eller timliga

Be gärna eleverna att söka igenom verserna och fundera på varför vi väljer det världsliga eller timliga över andliga saker. De kan korshänvisa de här verserna med skriftställen som 2 Korintierbrevet 4:18 , Mosiah 2:41 , Läran och förbunden 25:10 med flera. Du kan be dem analysera sina egna dagliga beslut. Be dem fundera över vad de vet om Frälsaren och frälsningsplanen som kan hjälpa dem att fokusera mer på andliga saker. De kan identifiera sätt att ge högre prioritet åt andliga saker än de gör för närvarande.

Johannes 5:1–16 . ”Vill du bli frisk?”

Om eleverna har nytta av att studera hur Jesus Kristus botar en man vid dammen i Betesda kan du använda den övningen i stället för en av de andra lektionerna.

Be eleverna läsa Johannes 5:2–9 och leta efter frasen ”bli frisk”. Fråga vad de tror att frasen betyder. Ni kan också titta på videon ”Jesus botar en lam man på sabbaten” [Jesus Heals a Lame Man on the Sabbath] (2:23) på ChurchofJesusChrist.org. Diskutera med eleverna vad de kan lära sig om och av Frälsaren genom hans samröre med mannen.

Läs vers 14 och fråga hur det fördjupar deras förståelse av uttrycket ”bli frisk”. På vilka sätt är effekterna av synd som man inte omvänt sig ifrån värre än mannens dåliga hälsa under 38 år? Hjälp eleverna att förstå att Jesus Kristus, i sin vishet, inte alltid botade alla fysiska fel direkt, precis som han inte botade alla den dagen (se v. 3). Men vår kärleksfulle Frälsare kan och kommer att göra alla friska från syndens följder om de omvänder sig och utövar tro på honom.