Seminar
Kjenn læren: Jakobs brev 2:17–18


Kjenn læren: Jakobs brev 2:17–18

“Tro uten gjerninger er død”

Bilde
two young men sharing Book of Mormon

I en tidligere leksjon lærte du at vi viser tro på Jesus Kristus ved våre rettferdige handlinger. Denne leksjonen kan hjelpe deg å lære denne Kjenn læren-henvisningen og tilhørende nøkkeluttrykk i Jakobs brev 2:17–18 utenat, forklare læren, og anvende prinsipper for å tilegne deg åndelig kunnskap i virkelige situasjoner.

Formidle til elevene at bidraget deres blir verdsatt og er viktig. Se etter måter å hjelpe hver elev til å føle seg verdsatt og godtatt på, og at bidraget deres velsigner klassen. Husk å takke elevene for at de deltar, og å fortelle dem at du setter pris på at de er villige til å bidra.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på et prinsipp i evangeliet de tror på, men som de kanskje strever med å handle ifølge. Be elevene tenke over hva som kan hindre dem i å handle ifølge dette prinsippet.

Mulige læringsaktiviteter

Denne Kjenn læren-leksjonen er lagt opp til å bli undervist etter “Jakobs brev 2”, som er en kontekstleksjon for Kjenn læren-skriftstedet Jakobs brev 02:17 –18. Hvis denne Kjenn læren-leksjonen må flyttes til en annen uke, må du sørge for å gjennomføre den tilhørende kontekstleksjonen også i løpet av samme uke.

Lær utenat og forklar

Hjelp elevene med å lære utenat skriftstedhenvisningen og nøkkeluttrykket for Jakobs brev 2:17–18 . Følgende aktivitet er en måte å gjøre dette på.

Skriv Jakobs brev 2:17–18: Tro uten gjerninger er død på et ark med litt mellomrom mellom hvert ord. Gjenta denne skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket høyt. Klipp deretter ut hvert ord og tall hver for seg, bland dem og sett dem tilbake i rekkefølge. Si skriftstedet og henvisningen igjen. Gjenta prosessen til du kan gjengi skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket fra hukommelsen uten å bruke papirlapper.

Hvis det fungerer bedre for klassen, kan du vurdere å klippe opp flere sett av disse arkene før leksjonen og legge hvert sett i en konvolutt som elevene kan bruke hver for seg, i grupper eller to og to.

Når du leser Jakobs brev 2:17–18 , kan du huske prinsippet fra forrige leksjon om at sann tro på Jesus Kristus krever gode gjerninger.

  • Hvordan kan du forklare denne sannheten på en måte som kan motivere andre til å handle ifølge sin tro?

Anvendelsesaktivitet

Se over de følgende tre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. Skriv deretter én setning som sammenfatter betydningen til hvert prinsipp med dine egne ord. Om nødvendig, les avsnitt 5–12 i delen “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022).

  1. Handle i tro.

  2. Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv.

  3. Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder.

Det kan være vanskelig å handle ifølge vår tro. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa: “Det vi vet, gjenspeiles ikke alltid i det vi gjør” (“Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 17). Når du leser følgende situasjonsbeskrivelser, kan du tenke på grunner til at vi kanskje ikke alltid handler ifølge evangeliets prinsipper som vi kjenner.

  • En ung kvinne ønsker å lese i Skriftene hver dag. Hun mister noen ganger motivasjonen når hun ikke forstår eller finner mening i det hun leser.

  • En ung kvinne betalte trofast tiende som barn. Nå som hun er eldre og har en stabil jobb, er tiendebeløpet som forventes av henne, mer enn hun noensinne har gitt, og det er vanskeligere å betale.

  • En ung mann har lært om Jesus Kristus og hans forsoning i mange år. Han tror at Jesus led for menneskehetens synder, og at hans synder kan bli tilgitt. Han hadde en meningsfylt opplevelse med omvendelse tidligere. Han opplever imidlertid at han går lange perioder uten å tenke på omvendelse.

Velg en av situasjonene ovenfor, eller tenk på et annet prinsipp i evangeliet du tror på, men som du strever med å følge i handling. Skriv hvordan du eller personen i situasjonen du har valgt, kan bruke de tre prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap til å håndtere situasjonen.

Hvis du ønsker litt hjelp med å anvende disse prinsippene i den situasjonen du valgte, kan du vurdere å besvare noen av eller alle de følgende spørsmålene.

Prinsipp 1: Handle i tro

  • Hvilket prinsipp i evangeliet har du tidligere handlet etter i tro?

  • Hva lærte du om Jesus Kristus av den opplevelsen, som kan hjelpe deg med denne situasjonen?

Prinsipp 2: Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv

  • Hvordan tror du vår himmelske Fader opplever denne situasjonen? På hvilke måter kan Han hjelpe?

  • Hvordan kan det å følge dette prinsippet i handling føre til velsignelser nå og for evig?

Prinsipp 3: Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder

  • Hvordan kan Jakobs brev 2:17-18 være til hjelp i denne situasjonen? Hvilke andre skriftsteder eller generalkonferansetaler kan gjøre det lettere for deg å forstå og føle deg motivert til å leve etter dette prinsippet? (Se for eksempel Alma 32:27-28 .)

  • Det kan ofte være nyttig å drøfte disse sakene med en betrodd venn, et familiemedlem eller en leder i Kirken. Hvem kan Herren ønske at du skal drøfte denne situasjonen med?

Prøv å skape et miljø der elevene føler seg trygge på å drøfte sine tanker og bekymringer. Be noen elever fortelle om én eller flere måter de ville brukt prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap på som hjelp i situasjonen deres, uten at de deler ting som er for personlig. Hvis det er nyttig, kan du stille oppfølgingsspørsmål som for eksempel, “Hvorfor kan dette prinsippet være til hjelp?” og “Har noen andre i klassen innsikt eller erfaringer som kan være nyttige i denne situasjonen?”

Bruk litt tid på å grunne på det du har lært i denne leksjonen. Hvis du har funnet en sannhet i evangeliet som du personlig strever med å følge i handling, vær ærlig og vurder om du planlegger å følge den i handling nå. Hvis du ikke har tenkt å handle nå, tenk på hva som hindrer deg og hvordan Herren kan hjelpe deg.

Det kan være nyttig å drøfte spørsmålene i avsnittet ovenfor i hele klassen. Bær vitnesbyrd om Herrens villighet til å hjelpe og velsignelsene som kommer når vi handler i tro på Jesus Kristus.

Kjenn læren – repetisjon

I en fremtidig leksjon kan du hjelpe elevene med å repetere dette Kjenn læren-skriftstedet og nøkkeluttrykket. Vurder å la elevene gå sammen to og to og be dem kort se på skriftstedshenvisningen og nøkkeluttrykket: “Jakobs brev 2:17-18: Tro uten gjerninger er død.” Be dem så bytte på å si ett ord eller tall om gangen. Den første eleven sier for eksempel “Jakob”, den andre eleven sier “to”, osv. De fortsetter etter tur til de har sagt hele henvisningen og nøkkeluttrykket. De kan deretter bytte på hvem som sier det første ordet og gjenta øvelsen.

Videre læringsaktivitet 

I tillegg til de to spørsmålene som følger “Prinsipp 3: Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder”, kan du vurdere å be elevene bruke noen minutter på å slå opp emner i Evangeliebibliotek på ChurchofJesusChrist.org knyttet til situasjonen de valgte å svare på (for eksempel skriftstudium, tiende eller omvendelse). Elevene kan bruke det de lærer til å respondere på sin valgte situasjon.