Seminar
Kjenn læren: Vurdering 1


Kjenn læren: Vurdering 1

Matteus 5:14–16 til og med Johannes 17:3

I første halvdel av dette kurset studerte elevene 11 Kjenn læren-skriftsteder fra Matteus, Lukas og Johannes. Denne vurderingen har som hensikt å evaluere elevenes evne til å finne disse skriftstedene og bruke dem i virkelige situasjoner. Den vil også vurdere deres forståelse av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

Gjennomfør denne Kjenn læren-vurderingen når som helst etter at alle Kjenn læren-skriftstedene i Matteus, Lukas og Johannes har blitt undervist. Det kan være nødvendig å undervise i noen av Kjenn læren-leksjonene før de kommer opp i Skriftene, slik at vurderingen kan gjennomføres før semesteret er omme.

Gjennomfør om mulig denne vurderingen personlig slik at elevene kan korrigere vurderingen som klasse umiddelbart etter å ha fullført den.

I tillegg til å vurdere elevenes nåværende kunnskap, er opplevelsen av å ta og korrigere vurderingen ment å være en meningsfylt opplevelse for elevene som styrker deres vitnesbyrd. Mens de korrigerer spørsmål 7–12, kan du be elevene uttrykke hvorfor de valgte svaret de gjorde, og forklare hvordan skriftstedet de valgte kunne vært til hjelp i situasjonene som er beskrevet i vurderingen. Hjelp elevene med å forstå eventuelle spørsmål de har besvart feil. Ta deg tid til å besvare eventuelle andre spørsmål elevene måtte ha.

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manual - 2023

Kjenn læren for Det nye testamente: Vurdering 1

Kjenn læren-henvisninger

For spørsmål 1–3, skriv bokstaven for den tilsvarende henvisningen i det tomme feltet ved siden av hvert uttrykk. Vennligst ikke bruk Skriftene til denne delen av vurderingen.

1. ____ “Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike”.

a. Matteus 11:28–30

2. ____ Jesus Kristus befalte, ta del i nadverden “til minne om meg”.

b. Lukas 2:10–12

3. ____ “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!”

c. Lukas 22:19–20

d. Johannes 3:5

e. Johannes 3:16

Skriftstedets nøkkeluttrykk

For spørsmål 4–6, fyll ut de manglende ordene i Kjenn læren-nøkkeluttrykkene. Vennligst ikke bruk Skriftene til denne delen av vurderingen.

4. Jesus sa: “Jeg vil ________ deg _____ til himlenes _____” ( Matteus 16:15–19).5. “I dag er det __________ dere en __________, som er __________, Herren – i Davids by” ( Lukas 2:10–12).6. “For en __________ har ikke __________ og ________ slik dere ser at jeg har” ( Lukas 24:36–39).

Du kan bruke Skriftene til resten av vurderingen.

For spørsmål 7–9, finn ett eller flere Kjenn læren-skriftsteder som kan hjelpe noen i følgende situasjoner.

7. Du er sammen med misjonærene når noen spør om de virkelig trenger å bli døpt, eller om de ganske enkelt kan ta imot Jesus Kristus i sitt hjerte.

8. I Søndagsskolen spør et medlem av menigheten hvordan de kan vite at læren som undervises i Kirken er fra Gud.

9. Noen forbereder en leksjon til familiens hjemmeaften om hvordan vi kan bli bedre Jesu Kristi disipler.

I spørsmål 10–11, vis din kunnskap om og evne til å bruke prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap.

10. Hvordan vil du forklare følgende tre prinsipper for å tilegne seg åndelig kunnskap til en som ikke kjenner til dem?

  • Handle i tro.

  • Gransk begreper og spørsmål med et evig perspektiv.

  • Søk ytterligere forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder.

11. Du har en venn som har strevd med å tro at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker henne og ønsker et forhold til henne. Svar på følgende spørsmål:

  • Hva ville du spesielt oppfordre henne til å gjøre for å handle i tro?

  • Hvordan kan du hjelpe henne med å se sin situasjon i et evig perspektiv?

  • Kjenn læren-skriftsteder er eksempler på guddommelig utpekte kilder. Hvilke Kjenn læren-skriftsteder kan du dele med henne? Hvorfor?

12. Hvilket av de 11 Kjenn læren-skriftstedene du har studert så langt, har påvirket deg mest? Hva lærer dette skriftstedet deg om vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Gi elevene nok tid til å fullføre vurderingen. Når elevene er ferdige, gjennomgår dere den som klasse. Som lærer, avgjør om det ville være mer nyttig for elevene å rette sitt eget arbeid eller gi det til en klassekamerat for retting.

Fasit

1. d. Johannes 3:5

2. c. Lukas 22:19–20

3. a. Matteus 11:28–30

4. gi; nøklene; rike

5. født; Frelser; Messias

6. ånd; kjøtt; ben

7. Ett mulig svar er Johannes 3:5 , men elevene kan få poeng for å bruke et Kjenn læren-skriftsted som en hjelp til å forklare nødvendigheten av å inngå og holde pakter med Gud gjennom riktig prestedømsmyndighet.

8. Ett mulig svar er Johannes 7:17 , men elevene kan få poeng for å bruke et Kjenn læren-skriftsted til å forklare hvordan de kan oppnå et vitnesbyrd om sann lære.

9. Mange Kjenn læren-skriftsteder kan hjelpe elevene med å forklare hvordan de kan bli en bedre Jesu Kristi disippel. Noen av skriftstedene elevene kan ha brukt, omfatter Matteus 5:14–16 ; Matteus 22:36–39 ; Lukas 22:19–20 ; og Johannes 17:3 .

10. Elevene skal være i stand til å gi en kort forklaring av prinsippene for å tilegne seg åndelig kunnskap. La dem gjerne sammenligne svarene sine med avsnitt 5–12 under “Tilegne seg åndelig kunnskap” i Kjernedokument for Kjenn læren (2022).

11. Elevene skal kunne forklare handlinger knyttet til å handle i tro, og granske begreper og spørsmål med et evig perspektiv. De skal også finne et Kjenn læren-skriftsted som hjelper oss å forstå Guds kjærlighet og hans ønske om at vi skal ha et personlig forhold til ham. Noen av skriftstedene elevene kan ha brukt omfatter Matteus 11:28–30 ; Johannes 3:16 ; og Johannes 17:3 .

12. Så lenge elevene svarer oppriktig og fullstendig på dette spørsmålet, skal de få poeng. Det er et åpent spørsmål og skal overlates til dem.

For å hjelpe elevene med å forklare, dele og bære vitnesbyrd, kan du be dem snakke om Kjenn læren-skriftstedet de valgte, til spørsmål 12, og hvorfor de valgte det. Det kan være effektivt å la så mange elever som mulig dele i tiden som gjenstår. Be dem fortelle hva skriftstedet de valgte, lærer dem om vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Som lærer kan du vurdere å dele et meningsfylt Kjenn læren-skriftsted i tillegg.

Avslutt vurderingen ved å bære vitnesbyrd om kraften i å kjenne Jesu Kristi lære slik den finnes i Skriftene, og være forberedt på å anvende hans læresetninger i virkelige situasjoner.