Seminar
Evaluer din læring 8


Evaluer din læring 8

Romerne 1–16; 1 Korinter 1–7

Bilde
Students talking in a seminary class.

Denne leksjonen skal hjelpe deg med å evaluere målene du har satt deg og den personlige veksten du har hatt i løpet av ditt studium av Det nye testamente i år. 

Evaluer elevenes læring. Å la elevene evaluere hva de lærer kan hjelpe dem med å tenke over hvordan Gud hjelper dem med å lære og vokse. Hjelp elevene med å gjenkjenne hva de har oppnådd i tillegg til måter de fremdeles kan forbedre seg på. Mens de tenker på egen fremgang og utfordringer de står overfor, kan de motta åpenbaring om det neste steget de kan ta for å bli mer lik Jesus Kristus.

Elevforberedelse: Be elevene om å grunne på egen fremgang i forbindelse med sine personlige åndelige mål. Be dem også om å tenke på hva de har lært eller mål de har satt seg mens de har studert Romerne og 1 Korinter 1–7.

Mulige læringsaktiviteter

Denne leksjonen skal hjelpe elevene å evaluere mål de har satt seg, deres evne til å forklare læresetninger i Det nye testamente, eller hvordan deres holdninger, ønsker og evne til å etterleve evangeliet forandrer seg. Klassens studium av Romerne 1–16 ; 1 Korinter 1–7 kan ha fremhevet andre sannheter enn de som er tatt med i følgende aktiviteter. I så fall kan aktivitetene tilpasses til å omfatte disse sannhetene.

Bli en Jesu Kristi disippel

  • Hvis du kunne reise et sted nå, hvor ville du gjerne dra?

  • Hvorfor ville det være viktig å evaluere om du fortsatt holdt riktig kurs underveis? Hva kunne skje hvis du ikke gjorde dette?

Det er også viktig å evaluere vår åndelige reise. President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum forklarte hvor viktig det er å arbeide mot åndelige mål og la deretter til:

Bilde
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Jeg har funnet ut at for å holde fokus … , må jeg jevnlig ta meg tid til å spørre meg selv: “Hvordan ligger jeg an?”

Det er omtrent som å ha et personlig intervju med deg selv …

I løpet av de kommende ukene håper jeg dere vil finne tid til å vurdere deres mål og planer og sørge for at de er i overensstemmelse med vår himmelske Faders store plan for vår lykke. Hvis dere trenger omvendelse og forandring, håper jeg dere vil vurdere å gjøre det nå …

Jeg vitner om at det ikke finnes noe større mål i jordelivet enn å leve evig sammen med våre himmelske foreldre og vår kjære Frelser, vår Herre Jesus Kristus. Men det er mer enn bare vårt mål – det er også deres mål. De har en fullkommen kjærlighet til oss, mer kraftfull enn vi har mulighet til å fatte. De er helt, fullstendig og for evig på linje med oss. Vi er deres verk. Vår herlighet er deres herlighet. Mer enn noe annet ønsker de at vi skal komme hjem.

(M. Russell Ballard, “Vende tilbake og motta”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 64–65)

Bruk noen minutter på å stille deg selv følgende spørsmål, som om du har et privat intervju med deg selv. Skriv gjerne ned svarene dine i studiedagboken din.

  • Hva har jeg gjort nylig for å oppnå et vitnesbyrd om konkrete sannheter ved Den hellige ånd? Hva lærer jeg om å motta åpenbaring ved Den hellige ånd? (Du kan ha brukt litt tid på å vurdere dette mens du studerte 1 Korinter 2 .)

  • Hvilke mål har jeg satt meg for å komme nærmere Frelseren og bli hans disippel? Hvilke suksesser opplever jeg? Hvilke hindringer støter jeg på? Hva må jeg gjøre for å søke Herrens hjelp og fortsette å gjøre fremgang på min åndelige reise?

Be elevene om å dele sine tanker om disse spørsmålene. Husk at noen mål og erfaringer kan være svært personlige eller private, så ikke krev at elevene deler. Gratuler elevene for det de har oppnådd. Hvis elevene står overfor hindringer som de strever med å overvinne, kan du stille resten av klassen spørsmål slik som følgende: Hva har vi lært i år gjennom vårt studium av Det nye testamente som kan være til hjelp? Hvilke erfaringer har du hatt som kunne være til hjelp? Oppmuntre elevene til å fortsette å jobbe mot sine mål, og uttrykk tillit til at vår himmelske Fader vil hjelpe dem når de streber for å bli ham lik.

Forklar Jesu Kristi nåde

For å hjelpe deg med å vurdere din forståelse av en viktig sannhet i evangeliet som du har studert nylig, kan du gjøre følgende aktivitet:

Forestill deg at du har blitt kontaktet av misjonærene. De underviser noen som er på din alder og som har vanskeligheter med å forstå Jesu Kristi nåde. Misjonærene har bedt deg om å bli med dem til den neste undervisningsavtalen slik at du kan dele hva du vet om Frelserens nåde og hvordan det å følge Jesus Kristus har velsignet ditt liv.

Bruk et øyeblikk på å søke i Skriftene for å finne vers og sannheter som kan være til hjelp. Det kan være nyttig å lese noen av følgende vers:

Romerne 3:10–12, 20–28

Romerne 4:16

Romerne 5:1–2, 21

  1. Skriv ned hvordan du vil forklare Frelserens nåde med dine egne ord.

  2. Bruk et skriftsted fra Romerne og del en sannhet om Frelserens nåde og hvordan vi kan motta den i vårt liv. Vurder å ta med hvordan det å vite disse sannhetene førte deg nærmere Frelseren.

Pass på å gi elevene tilstrekkelig tid til å forberede seg. Når elevene er ferdige, kan de jobbe sammen med en klassekamerat og bytte på å undervise hverandre som om de deler disse tingene med noen misjonærene underviser.

Stryk ditt ønske om å bli forent i Kristus

Enhet var et annet viktig begrep i Paulus’ brev til romerne og korinterne.

Be gjerne elevene om å velge ett eller to vers der Paulus underviste om enhet (for eksempel, Romerne 14:19 eller Romerne 15:1). Gjør deretter én av følgende aktiviteter:

  1. Si frem verset eller versene sammen som klasse.

  2. Del elevene inn i små grupper og be dem om å si frem verset eller versene ved å bytte på hvem som sier hver linje i skiftstedet. Hvis elevene ønsker en større utfordring, kan de bytte på å si hvert sitt ord.

  3. Si frem verset eller versene som klasse, ett ord av gangen, der elevene sier hvert sitt ord.

Be elevene om å evaluere hvor godt de fungerte sammen og å dele innsikt de fikk om enhet gjennom denne aktiviteten. Be elevene om å oppsummere hva Paulus underviste i verset eller versene.

a. Finn et vers som du studerte i Romerne eller 1 Korinter som har lært deg en meningsfylt sannhet om å være forent med andre i Kristus. Noen eksempler finnes i Romerne 12:10–21 ; 14:10–13, 19 ; 15:1–7 og i 1 Korinter 1:10–13 ; 3:3–9 . Hvilken sannhet underviser verset du valgte?

b. Tenk på en gang da du opplevde hva Paulus underviser i verset du valgte. Hva tror du bidro mest til dine bestrebelser på å bli forent i Kristus?

c. Svar på to av følgende spørsmål:

  • Hva er forskjellen mellom et enkelt godt samarbeid og å være forent gjennom Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hvorfor er sannheten du valgte i punkt a meningsfylt for deg?

  • I løpet av den siste måneden, hvordan har du økt din forståelse av enhet og ditt ønske om å bli forent med andre?

  • Hva har du gjort for å bli mer forent med andre i Kristus?

  • Hvilke utfordringer står du overfor mens du jobber for å blir bedre forent med andre?

Søk Den hellige ånds veiledning som en hjelp til å få vite på hvilke måter Herren skulle ønske at du ble mer forent med andre på i Kristus. Søk også åpenbaring om hvordan du kan overvinne utfordringer du måtte stå overfor.

Fortsett å bevege deg fremover på din åndelige reise for å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vit at de elsker deg og er klare til å hjelpe deg i din innsats.

Bær vitnesbyrd om vår himmelske Fader og Jesus Krist og deres ønske om å hjelpe.