Seminariet
Apostlagärningarna 8:1–3; 9:1–20


Apostlagärningarna 8:1–3; 9:1–20

”Du ska få veta vad du måste göra”

Bild
Saul on the road to Damascus having a vision.

I en tid av ”svår förföljelse mot församlingen” (Apg. 8:1) gick Saulus med våld in i många hem och arresterade och fängslade dem som trodde på Jesus Kristus (se Apg. 8:3). När Saulus reste till Damaskus för att fortsätta förfölja de heliga uppenbarade sig Jesus Kristus för honom (se Apg. 9:3–5). Med stor förvåning frågade Saulus Herren: ”Vem är du, Herre?” (Apg. 9:6). Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig begrunda vad Herren gör för att hjälpa dig förändras till det bättre och ta reda på vad han vill att du ska göra.

Använd flera redogörelser i skrifterna. Ibland innehåller skrifterna flera redogörelser om samma händelse. Sök tillfällen att be eleverna studera var och en av redogörelserna och hitta fler sanningar som de kan lära sig genom att göra det. Uppmuntra dem att även göra det under sina personliga skriftstudier.

Elevens förberedelse: Be eleverna prata med en familjemedlem eller vän om hur Jesus Kristus bjuder in och hjälper oss att förändras.

Förslag på övningar

En ändring i riktning

Bild
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Be eleverna rulla en kula eller boll över en plan yta och se hur den ändrar riktning när den träffar något.

  • Vad krävs för att kulan eller bollen ska ändra riktning?

  • När du jämför det rullande föremålet med en person, vad finns det för anledningar till att människor kan förändras till det bättre och ändra riktning i sitt liv? Vad finns det för anledningar till att de inte gör det?

Ge eleverna möjlighet att utvärdera sina egna liv. I följande stycke beskrivs ett sätt att göra detta. Eleverna kan besvara några av följande frågor i sina studiedagböcker.

Tänk på riktningen i ditt eget liv. På vilka sätt känner du Herrens kärlek och godkännande? Finns det några förändringar av riktningen i ditt liv som Herren kanske uppmanar dig att göra? Sök uppenbarelse för dessa frågor när du studerar den här lektionen.

”Saul! Saul! Varför förföljer du mig?”

Herren hjälpte en man som hette Saulus att förändra sitt liv. Till en början var Saulus en farisé som ”försökte utplåna församlingen” ( Apg. 8:3). Han godkände lärjungen Stefanus död (se Apg. 7:58 ; 8:1 ; 22:20) och ”i den ena synagogan efter den andra lät [han] fängsla och piska dem som trodde” på Herren ( Apg. 22:19).

Dela en sida i din studiedagbok på mitten och ge ena delen rubriken ”Hur Herren hjälpte Saulus att förändras”. Ge den andra delen rubriken ”Saulus svar till Herren”.Läs minst en redogörelse om Saulus upplevelse på vägen till Damaskus och fyll i uppställningen utifrån det du hittar.

Eleverna kan delas upp i små grupper där varje elev får i uppgift att läsa en av flera olika redogörelser. Tillsammans kan de göra en lista över det de hittar i redogörelserna om Saulus upplevelse. Tänk på elevernas behov och förmågor när du delar upp klassen i små grupper. Sätt ihop eleverna i grupper som kan berika lärandet för alla.

Apostlagärningarna 9:3–20 (Lukas skrev om Saulus omvändelse)

Apostlagärningarna 22:6–16 (Saulus berättade för andra om sin omvändelse)

Apostlagärningarna 26:12–20 (Saulus berättade om sin omvändelse för kung Agrippa)

Du kan också titta på videon ”Vägen till Damaskus” [The Road to Damascus] (5:21) på ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Be flera elever berätta vad de hittade. Ställ gärna ytterligare frågor som följande: Vad visste Herren om Saulus och vem han kunde bli? Vad gjorde Herren för göra Saulus ödmjuk? Vem sände Herren för att hjälpa Saulus? Varför?

Fundera, utifrån det du skrev i din studiedagbok, över vilka sanningar eller lärdomar du lärde dig av den här redogörelsen.

Be eleverna berätta om några sanningar som de lärde sig. En sanning som ni kan fokusera på mer i detalj är att Jesus Kristus kan hjälpa oss förändras och nå den potential han ser i oss.

Herren vill att vi förändras

Ta en stund till att tänka på en person du känner som har förändrats på grund av Jesu Kristi inflytande i sitt liv.

Berätta gärna om en personlig upplevelse om omvändelse till Herren Jesus Kristus. Du kan också be eleverna berätta om den förberedande övningen inför lektionen.

  • Hur tror du att Jesus Kristus påverkade den här personen att förändras?

Om du vill se ett exempel på någon som har förändrats kan du titta på videon ”Hans nåd: Förändring är möjlig genom Kristus” [His Grace: Change Is Possible through Christ] (3:29) och se hur Herren hjälpte en man som hette Kenny att ändra riktning i livet. Den här videon finns på ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

För Saulus, som är mer känd som Paulus, hans latinska namn (se Apg. 13:9), förändrades livet fullständigt när han följde Herrens anvisningar. Paulus slutade förfölja kristna och blev i stället en mäktig lärjunge till Jesus Kristus. Paulus reste till många länder som missionär och skrev uppmuntrande och lärorika brev till de heliga. Fjorton av dessa brev finns med i Nya testamentet (se HFS, ” Paulus ”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Paulus beslut att följa Jesus Kristus fortsätter att vara till välsignelse för oräkneliga människor i dag.

Du kan visa den illustrativa uppställningen över Paulus liv och be eleverna gå igenom den. Det kan vara bra att använda den här uppställningen då och då när eleverna studerar Paulus liv och skrifter.

Bild
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Herren är också medveten om oss och uppmanar oss att göra förändringar i våra liv. Det kan vara stora förändringar, men det kan också vara små förändringar.

Dela en annan sida i din studiedagbok på mitten och ge den ena sidan rubriken ”Så här uppmanar Herren mig att förändras” och den andra sidan ”Mitt svar till Herren”. Begrunda följande frågor när du skriver svaren i din studiedagbok under ”Så här uppmanar mig Herren att förändras”.

  • Även om Herren troligen inte har visat sig för dig i en syn – vad har han gjort eller vad gör han för att hjälpa dig göra positiva förändringar i ditt liv?

  • Vem har han sänt för att hjälpa dig förändras till det bättre?

Under ”Mitt svar till Herren” skriver du hur du vill svara på Herrens ansträngningar att hjälpa dig förändras till det bättre.

Det kan vara bra att berätta för eleverna att de i en kommande lektion får möjlighet att reflektera över sina ansträngningar att svara Herren och utvärdera sin personliga tillväxt.

Vittna för eleverna om att Herren hjälper oss att förändras och nå den potential han ser i oss om vi ödmjukt följer hans maningar.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Vilka förändringar kan Herren be mig göra?

Syster Becky Craven, andra rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, har sagt:

Bild
Sister Rebecca L. Craven, second counselor, Young Women general presidency. Official Portrait as of October 2018.

Det kan vara ett förändrat tankesätt, en förändrad vana eller en förändring av den riktning vi går i. I gengäld för hans ovärderliga lösen för var och en av oss ber Herren oss om ett förändrat hjärta. Den förändring han ber oss om är inte för hans egen skull utan för vår.

(Becky Craven, ”Behåll växeln”, Liahona, nov. 2020, s. 58)

Vad bör jag förstå om mina val och min riktning i livet?

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Gud bryr sig inte på långa vägar så mycket om var du har varit som han gör om var du befinner dig och, med hans hjälp, vart du är villig att gå.

(Jeffrey R. Holland, ”Det bästa ligger framför oss”, Liahona, jan. 2010, s. 21)

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Satan vill att vi ska tro att vi när vi syndar passerar en ”punkt utan återvändo” – att det är för sent att ändra kurs. …

Kristus kom för att rädda oss. Om vi valt fel kurs kan Jesu Kristi försoning ge oss förvissningen att … det är möjligt att återvända i säkerhet om vi följer Guds plan för vår frälsning. …

Försoningens gåva som Jesus Kristus skänkt oss ger oss alltid och överallt tillgång till omvändelsens och förlåtelsens välsignelser. Tack vare denna gåva står möjligheten att återvända i säkerhet från syndens katastrofala väg öppen för oss alla.

(Dieter F. Uchtdorf, ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 99, s. 101)

Kompletterande övningar

Förnyelse och Herrens uppmaning att förändras

För att hjälpa eleverna inse behovet av att göra förändringar i våra liv med Herrens hjälp kan du använda dig av en jämförelse. Ett förslag är att läsa en del av eller hela president Nelsons tal ”Välkomstbudskap”, där han jämför renoveringarna kring Salt Lake-templet med Frälsarens uppmaning till oss att ”fortsätta förändras, växa och bli renare” (se Liahona, maj 2021, s. 6–7). Följande frågor kan hjälpa eleverna tänka på hur de har gjort eller kan göra förändringar:

Hur har Herren redan välsignat dig när du har tagit små steg framåt för att följa honom?

Vad sa president Nelson som hjälper dig att se hur du ska göra förändringar i ditt liv?

Exempel på förändring genom Jesus Kristus

Här följer fler exempel på personer som förändrades genom att svara på uppmaningen att följa Jesus Kristus.

En ung man döptes och när resten av familjen bevittnade hans förändring tackade de ja till inbjudan att följa Jesus Kristus (se Sam Lofgran och Annelise Gardiner, ”His Example for Change”, New Era, aug. 2020).

Juan Mendoza kände en tomhet inombords som han försökte fylla genom att följa Andens maningar. Detta hjälpte Juan att lära känna Herren och känna en önskan att tjäna honom. Du kan visa videon ”Inspirerade handlingar: Juan Mendoza” [Acting on Inspiration: Juan Mendoza] (3:52) som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Dominic Still kände att Herrens inflytande hjälpte honom att förändra sitt liv. Var medveten om att det här exemplet handlar om det känsliga ämnet självmord. Du kan visa videon ”Hitta Kristus i svåra stunder” [Finding Christ during Difficult Times] (4:35) som finns på ChurchofJesusChrist.org.