Seminarie
Handelingen 8:1–3; 9:1–20


Handelingen 8:1–3; 9:1–20

‘Wat wilt U dat ik doen zal?’

Afbeelding
Saul on the road to Damascus having a vision.

In een tijd van ‘grote vervolging tegen de gemeente’ (Handelingen 8:1) drong Saulus veel huizen binnen om de mensen die in Jezus Christus geloofden te arresteren en gevangen te zetten (zie Handelingen 8:3). Toen Saulus naar Damascus reisde om ook de heiligen daar te vervolgen, openbaarde Jezus Christus Zich aan hem (zie Handelingen 9:3–5). Bevend en verbaasd vroeg Saulus aan de Heer: ‘Wat wilt U dat ik doen zal?’ (Handelingen 9:6.) In deze les ga je nadenken over alles wat de Heer doet om jou te helpen ten goede te veranderen, en verdiep je je in wat Hij van jou verlangt.

Meerdere Schriftverslagen gebruiken. Soms bevatten de Schriften meerdere verslagen van dezelfde gebeurtenis. Zoek naar gelegenheden om de cursisten te vragen elk verslag te bestuderen en te letten op nog meer waarheden die we daaruit kunnen leren. Moedig ze aan om dat ook in hun eigen Schriftstudie te doen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten met een familielid of vriend(in) praten over de manieren waarop Jezus Christus ons uitnodigt om te veranderen, en hoe Hij ons daarbij helpt.

Mogelijke leeractiviteiten

Verandering van richting

Afbeelding
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Laat de cursisten een knikker of bal over een vlak oppervlak rollen en kijken hoe die van richting verandert als hij iets raakt.

  • Wat zou er nodig zijn om de knikker of bal van richting te laten veranderen?

  • Als je de rollende knikker of bal met iemand vergelijkt, wat zijn dan enkele redenen waarom iemand ten goede kan veranderen en met zijn of haar leven een andere richting inslaan? Welke redenen zijn er zoal waarom mensen dat misschien niet doen?

Geef de cursisten de gelegenheid om hun eigen leven te beoordelen. De volgende alinea biedt één manier om dat te doen. De cursisten kunnen enkele van deze vragen in hun studiedagboek beantwoorden.

Denk na over de richting die jij uitgaat. Op welke manieren voel je de liefde en goedkeuring van de Heer? Zijn er dingen in je leven waarvan de Heer je kan vragen om die te veranderen? Let bij je studie van deze les op openbaring over deze vragen.

‘Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?’

De Heer hielp een man genaamd Saulus om zijn leven te veranderen. Aanvankelijk was Saulus een Farizeeër die de gemeente trachtte te verwoesten ( Handelingen 8:3). Hij keurde de dood van de discipel Stefanus goed (zie Handelingen 7:58 ; 8:1 ; 22:20) en wierp ‘hen die in [de Heer] geloofden, in de gevangenis en [liet hen geselen] in de synagogen’ ( Handelingen 22:19).

Deel een pagina in je dagboek in tweeën en schrijf bovenaan de ene kant: ‘Hoe de Heer Saulus hielp te veranderen’. Schrijf bovenaan de andere kant: ‘Saulus’ reactie op de Heer’.Lees een of meer verslagen over wat Saulus op de weg naar Damascus overkwam en vul de beide kanten in met je bevindingen.

U kunt de cursisten in groepjes verdelen waarin iedere cursist een ander verslag leest. Ze kunnen dan samen een lijst maken van wat ze in elk verslag hebben gevonden. Als u de klas in groepjes verdeelt, houd dan rekening met de behoeften en capaciteiten van de cursisten. Stel de groepjes zo samen dat ze ieders leerervaring ten goede komen.

Als de cursisten niet bekend zijn met de zinsnede ‘met de hielen tegen de prikkels slaan’ ( Handelingen 9:5), gebruikt u de uitleg in het gedeelte ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ van de les.

Handelingen 9:3–20 (Lukas schrijft over de bekering van Saulus)

Handelingen 22:6–16 (Saulus vertelt over zijn bekeringsverhaal)

Handelingen 26:12–20 (Saulus vertelt koning Agrippa over zijn bekeringsverhaal)

Je zou ook de video ‘The Road to Damascus’ (5:21) op ChurchofJesusChrist.org kunnen bekijken.

Afbeelding
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Laat een aantal cursisten vertellen wat ze hebben gevonden. Stel eventueel nog meer vragen, zoals: Wat wist de Heer over Saulus en over wie hij kon worden? Hoe zorgde de Heer ervoor dat Saulus zich verootmoedigde? Wie stuurde de Heer om Saulus te helpen? Waarom?

Bedenk op basis van wat je in je dagboek hebt opgeschreven welke waarheden of lessen je uit dit verslag hebt geleerd.

Laat een aantal cursisten vertellen welke waarheden zij hebben gevonden. Een waarheid waar we in meer detail naar kunnen kijken, is: Jezus Christus kan ons helpen om te veranderen en het potentieel te bereiken dat Hij in ons ziet.

De Heer verlangt dat wij veranderen

Denk even na over iemand die je kent, die door de invloed van Jezus Christus is veranderd.

Vertel eventueel een persoonlijke ervaring over bekering tot de Heer Jezus Christus. U kunt de cursisten ook vragen om te vertellen over hun voorbereiding op de les.

  • Op welke manier heeft Jezus Christus deze persoon tot verandering aangezet?

Bekijk de video ‘His Grace: Change Is Possible through Christ’ (3:29) om een voorbeeld te zien van iemand die veranderd is, en ga na hoe de Heer een man genaamd Kenny hielp om een nieuwe richting in te slaan. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Back of young woman on soccer field, with soccer ball in hand, contemplating goal. (horiz)

Doordat Saulus, die beter bekend is onder zijn Latijnse naam Paulus (zie Handelingen 13:9), de aanwijzingen van de Heer opvolgde, veranderde zijn leven volledig van richting. Paulus hield op de christenen te vervolgen en werd een krachtige discipel van Jezus Christus. Paulus reisde als zendeling naar veel landen en schreef bemoedigende en leerzame brieven aan de heiligen. Veertien van deze brieven zijn in het Nieuwe Testament opgenomen. (Zie Gids bij de Schriften, ‘ Paulus ’, op schriften.ChurchofJesusChrist.org.) Door zijn beslissing om Jezus Christus te volgen, is Paulus ook vandaag nog talloze mensen tot zegen.

U kunt de infographic over het leven van Paulus laten zien en de cursisten vragen die aandachtig te bekijken. Het kan nuttig zijn om zo nu en dan naar deze infographic te verwijzen terwijl de cursisten het leven en de brieven van Paulus bestuderen.

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

De Heer kent ons ook en nodigt ons uit om veranderingen in ons leven aan te brengen. Dat kunnen grote veranderingen zijn, maar ook kleine aanpassingen.

Deel een andere pagina in je dagboek in tweeën en schrijf bovenaan de ene kant; ‘Hoe de Heer mij vraagt te veranderen’ en bovenaan de andere kant: ‘Mijn reactie op de Heer’. Denk na over de volgende vragen om een antwoord in je studiedagboek te schrijven onder ‘Hoe de Heer mij vraagt te veranderen’.

  • De Heer is misschien niet in een visioen aan jou verschenen, maar wat heeft Hij wel gedaan, of wat is Hij aan het doen, om je te helpen positieve veranderingen in je leven aan te brengen?

  • Wie heeft Hij gestuurd om je te helpen op een positieve manier te veranderen?

Schrijf onder ‘Mijn reactie op de Heer’ hoe je zou willen reageren op alles wat de Heer doet om je te helpen positief te veranderen.

Vertel de cursisten dat ze in een volgende les de kans zullen krijgen om na te denken over hun reactie op alles wat de Heer doet, en dat ze hun persoonlijke groei zullen evalueren.

Geef uw getuigenis dat de Heer ons zal helpen om te veranderen en het potentieel te bereiken dat Hij in ons ziet als we nederig gehoor geven aan zijn uitnodiging.

Toelichting en achtergrondinformatie

Handelingen 9:5 . Wat betekent het om ‘met de hielen tegen de prikkels te slaan’?

Om dieren ertoe te bewegen vooruit te gaan, worden ze vaak met een scherpe speer of stok geprikt. Als dieren reageren door te schoppen in plaats van vooruit te gaan, doen ze zichzelf alleen maar meer pijn. Aan de hand van deze gelijkenis liet de Heer Saulus inzien dat verzet tegen Hem alleen maar tot meer pijn zou leiden.

Welke veranderingen kan de Heer van mij vragen?

Zuster Becky Craven, tweede raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Sister Rebecca L. Craven, second counselor, Young Women general presidency. Official Portrait as of October 2018.

Dat kan een andere denkwijze zijn, een andere gewoonte of een andere richting in ons leven. In ruil voor zijn onschatbare prijs voor ieder van ons vraagt de Heer van ons een verandering van hart. Bij de verandering die Hij van ons vraagt, heeft Hij geen baat, maar wij.

(Becky Craven, ‘Blijvende verandering’, Liahona, november 2020, 58.)

Wat moet ik over mijn keuzes en de richting van mijn leven begrijpen?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

God geeft minder om waar je vandaan komt dan waar je nu bent en waar je, met zijn hulp, gewillig bent om te gaan.

(Jeffrey R. Holland, ‘Het beste moet nog komen’, Liahona, januari 2010, 27.)

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Satan wil ons wijsmaken dat we de ‘keergrens’ voorbij zijn als we gezondigd hebben, dat het te laat is om onze koers te veranderen. […]

Christus is op aarde gekomen om ons te verlossen. Als wij het verkeerde pad hebben gekozen, kan de verzoening van Jezus Christus ons ervan verzekeren dat […] als we Gods plan voor ons heil volgen, we veilig [kunnen] terugkeren. […]

De gave van de verzoening van Jezus Christus verleent ons altijd en overal de zegeningen van bekering en vergiffenis. Door deze gave hebben wij allemaal de kans om veilig terug te keren van de rampzalige koers van zonde.

(Dieter F. Uchtdorf, ‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, 99, 101.)

Aanvullende leeractiviteiten

Renovatie en de uitnodiging van de Heer om te veranderen

Om de cursisten te laten zien hoe belangrijk het is om met de hulp van de Heer veranderingen in ons leven aan te brengen, kunt u een analogie gebruiken. U kunt bijvoorbeeld (een deel van) het ‘Welkomstwoord’ van president Nelson lezen, waarin hij de renovatie van de Salt Laketempel vergelijkt met de uitnodiging van de Heiland om ‘te blijven veranderen, te blijven groeien en reiner te worden’. (Zie Liahona, mei 2021, 6–7.) De volgende vragen kunnen de cursisten laten nadenken over de veranderingen die ze al hebben aangebracht of hoe ze dat nog zouden kunnen doen:

Op welke manier heeft de Heer je al gezegend terwijl je kleine stappen vooruit zet om Hem te volgen?

Hoe kun je volgens president Nelson zien hoe je veranderingen in je leven kunt aanbrengen?

Voorbeelden van verandering door Jezus Christus

Hieronder staan nog een aantal voorbeelden van mensen die door het aanvaarden van de uitnodiging om Jezus Christus te volgen, veranderd zijn.

Een jongeman liet zich dopen en toen ze zagen hoe hij veranderde, aanvaardde de rest van zijn familie ook de uitnodiging om Jezus Christus te volgen. (Zie Sam Lofgran en Annelise Gardiner, ‘His Example for Change’, New Era, augustus 2020.)

Juan Mendoza voelde een leegte die hij probeerde op te vullen door gehoor te geven aan de influisteringen van de Geest. Daardoor leerde Juan de Heer kennen en kreeg hij het verlangen om Hem te dienen. U kunt de video ‘Acting on Inspiration: Juan Mendoza’ (3:52) laten zien. Deze is beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org.

Dominic Still voelde de invloed van de Heer toen hij moeite deed om zijn leven te veranderen. Bedenk dat dit voorbeeld ook het gevoelige onderwerp zelfmoord omvat. U kunt de video ‘Finding Christ during Difficult Times’ (4:35) laten zien. Deze is beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org.