Seminariet
Nyckelläror: 1 Petrusbrevet 4:6


Nyckelläror: 1 Petrusbrevet 4:6

”Evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda”

Bild
Den uppståndne Jesus Kristus predikar för andarna i andevärlden.

När du studerade 1 Petrusbrevet 4 lärde du dig att Frälsaren utförde missionsarbete i andevärlden så att alla vår himmelske Faders barn kunde få möjlighet att ta emot frälsning. Den här lektionen hjälper dig att memorera nyckelskriftstället och nyckelfrasen för 1 Petrusbrevet 4:6. Den kan också hjälpa dig förklara läran som lärs ut i skriftstället. Sedan får du möjlighet att tillämpa lärosatsen och principerna för att förvärva andlig insikt på ett realistiskt scenario.

Memorera och förklara

Ta en stund till att rita en uppställning över frälsningsplanen.

1. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Alla Guds barn undervisades om evangeliet i det förjordiska livet. Vad hände med dem som tog emot evangeliet genom att välja Guds plan? Vad hände dem som förkastade den?

  • Hur undervisas evangeliet här på jorden?

  • Vad händer med dem som aldrig fick möjlighet att lära sig om Jesus Kristus eller ta emot bemyndigade prästadömsförrättningar i jordelivet?

  • Var kan vi läsa om det i Nya testamentet?

Skriv nyckelskriftstället och nyckelfrasen ”1 Petrusbrevet 4:6: ’Evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda’” på ett papper. Sudda ut eller täck över tre till fyra ord eller siffror och försök läsa upp hänvisningen och frasen med de delar som saknas. Fortsätt tills du kan läsa upp hänvisningen och nyckelfrasen ur minnet.

Öva på tillämpning

I förra lektionen lärde du dig följande sanning i 1 Petrusbrevet 4:6: Evangeliet förkunnas för de döda så att de kan få samma möjligheter som de som hör evangeliet under jordelivet.

Använd följande scenario för att öva på att tillämpa den här sanningen och principerna för att förvärva andlig insikt.

Scenario: del 1

Föreställ dig att du har en vän som heter Jakob som ska träffa missionärerna. Jakob ber att få följa med dig till seminariet för att lära sig mer om evangeliet. Första dagen i seminariet ber din lärare klassen att tillsammans med en partner gå igenom principerna för att förvärva andlig insikt. Jakob vänder sig till dig och frågar: ”Vilka är principerna för att förvärva andlig insikt?”

  • Hur skulle du beskriva principerna för att förvärva andlig insikt för Jakob? (Du kan gå igenom stycke 5–12 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022) om du behöver hjälp att besvara frågan.)

Scenario: del 2

Senare den veckan träffas Jakob och missionärerna hemma hos dig. Du hjälper missionärerna att undervisa om evangeliets första principer och förrättningar, däribland tro på Jesus Kristus och dop genom nedsänkning för syndernas förlåtelse. Missionärerna använder Johannes 3:5 för att undervisa om att dop med rätt prästadömsmyndighet är nödvändigt för att man ska bli frälst i himmelriket. Jakob tänker på det en stund och ser lite ledsen ut. En av missionärerna frågar varför han är ledsen, och Jakob svarar: ”Min farfar döptes aldrig, men han var en god man som alltid sa att han ville leva ett bra liv så att han kunde komma till himlen. Kommer han att göra det?” Du ber en tyst bön och frågar vår himmelske Fader hur du kan hjälpa Jakob. Du kommer på tanken att använda principerna för att förvärva andlig insikt och läran i 1 Petrusbrevet 4:6.

2. Gör följande i din studiedagbok:

Berätta hur du kan använda de tre principerna för att förvärva andlig insikt och läran i 1 Petrusbrevet 4:6 för att hjälpa Jakob hitta svar på sin fråga och känna sig lugn för sin farfar. När du har gjort ett utkast förbereder du ett svar till Jakob. Fundera över vilka frågor du skulle ställa för att hjälpa honom upptäcka och känna sanningen i läran. Se till att ta med alla tre principerna för att förvärva andlig insikt och läran i 1 Petrusbrevet 4:6 i ditt svar.

Om det behövs kan du använda några av eller alla följande frågor som vägledning.

  • Hur kan du hjälpa Jakob att få ett evigt perspektiv? Vad skulle du säga till Jakob om vår himmelske Fader och Jesus Kristus som kan få honom att känna sig lugn för sin farfar?

  • Förutom 1 Petrusbrevet 4:6, vilka andra gudagivna källor kan du dela med Jakob som kan hjälpa honom att känna hopp genom Jesus Kristus? Hur skulle du använda dessa skriftställen för att hjälpa Jakob upptäcka sanningen?

  • Hur kan det se ut att handla i tro i Jakobs situation? Vad skulle du uppmana honom att göra?

  • Vilka upplevelser har du haft av att utföra tempeltjänst eller släktforskning för dina förfäder som du kan berätta om för Jakob?

  • Vad skulle du vittna om för att hjälpa din vän?