Seminariet
1 Petrusbrevet 3:18–22; 4:1–6


1 Petrusbrevet 3:18–22; 4:1–6

Frälsningsarbetet för de döda

Bild
Kvinna i Taiwan tittar på gamla fotoalbum.

Vad kommer att hända med de miljarder av vår himmelske Faders barn som levde och dog utan möjlighet att höra om Jesus Kristus eller ta emot förrättningar i hans namn? Aposteln Petrus lärde att Jesus Kristus predikade evangeliet i andevärlden efter sin död och gjorde evangeliets välsignelser tillgängliga för alla vår himmelske Faders barn. Den här lektionen hjälper dig utforska hur du kan hjälpa Frälsaren i hans verk att återlösa de döda.

En förbryllande fråga

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Porträtt av äldste D. Todd Christofferson. Fotograferad i mars 2020.

Kristna teologer har länga brottats med frågan: Vad blir de otaliga miljarder människors öde som har levt och dött utan någon kunskap om Jesus?

(D. Todd Christofferson, ”De dödas återlösning och vittnesbördet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, s. 10)

  • Hur skulle du svara om någon ställde den frågan till dig?

Äldste Christofferson fortsatte:

Bild
Porträtt av äldste D. Todd Christofferson. Fotograferad i mars 2020.

Med återställelsen av Jesu Kristi evangelium har vi fått kunskap om hur de odöpta döda blir återlösta och om hur Gud kan vara ”en fullkomlig och rättvis Gud och även en barmhärtig Gud” [Alma 42:15].

(D. Todd Christofferson, ”De dödas återlösning och vittnesbördet om Jesus”, s. 10)

Frälsaren i andevärlden

Kunskapen om frälsning för de döda återställdes genom profeten Joseph Smith, men Bibeln innehåller skriftställen som visar att de tidiga apostlarna förstod och undervisade om dessa sanningar. Aposteln Petrus undervisade till exempel om vad Jesus Kristus gjorde för dem som dog utan kunskap om evangeliet.

Läs 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6 och se vad Petrus lärde om hur Jesus Kristus fortsatte sitt verk att frälsa vår himmelske Faders barn, även efter sin död. Lägg märke till hur de här verserna skiljer sig åt i Joseph Smiths översättning (se Joseph Smiths översättning 1 Petr. 3:20, och 1 Petr. 4:6).

1 Petrusbrevet 4:6 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta.

  • Vad lär de här verserna dig om Frälsarens arbete i andevärlden?

  • Varför predikas evangeliet för dem som är döda, enligt 1 Petrusbrevet 4:6?

  • Hur visar läran om frälsning för de döda Guds kärlek och barmhärtighet mot sina barn?

Nutida uppenbarelse om andevärlden

Nutida uppenbarelse kan hjälpa oss lära oss mer om vad Frälsaren gjorde medan han var i andevärlden.

Bild
Målning som föreställer Joseph F. Smith.

När president Joseph F. Smith (1838–1918) läste och begrundade samma verser i 1 Petrusbrevet, fick han en syn om Frälsarens arbete bland de döda. Den här synen återges i Läran och förbunden 138 och innehåller detaljer som tidigare var okända för kyrkans medlemmar. Du kan skriva en korshänvisning eller länka 1 Petrusbrevet 4:6 till Läran och förbunden 138 i dina skrifter.

Läs Läran och förbunden 138:29–34, 57–58 och sök efter ytterligare insikter om Frälsarens arbete i andevärlden.

1. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Vad lärde du dig av dina studier i Läran och förbunden 138 som du tyckte var särskilt viktigt? Varför?

  • Hur kan insikten om vad som händer i andevärlden påverka dina upplevelser av att utföra tempeltjänst och släktforskning?

  • Vilka tecken på Jesu Kristi kärlek och nåd ser du i de där verserna?

Vårt ansvar

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har talat om det ansvar vi har att hjälpa Frälsaren i hans verk att återlösa de döda. Du kan titta på ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande” på ChurchofJesusChrist.org, från tidskod 3:01 till 3:47 eller läsa följande citat:

Bild
Officiellt porträtt av äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum, januari 2016.

Som medlemmar i kyrkan har vi ett gudomligt tilldelat ansvar att söka efter våra förfäder och sammanställa en släkthistoria. Det här är mycket mer än en rekommenderad hobby, för frälsningens förrättningar är nödvändiga för alla Guds barn. Vi ska hitta våra förfäder som dött utan att ha fått frälsningens förrättningar. Vi kan utföra de ställföreträdande förrättningarna i templet, och våra förfäder kan välja att ta emot förrättningarna. Vi har också uppmanats att hjälpa församlings- och stavsmedlemmar med deras släktnamn. Det är enastående förunderligt att vi genom släktforskning och tempeltjänst kan hjälpa till att återlösa de döda.

(Dale G. Renlund, ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande”, Liahona, maj 2018, s. 46–47)

  • Hur har ditt eller andras liv påverkats av att du eller andra har deltagit i släktforskning och tempeltjänst? Om du ännu inte har deltagit i det, hur tror du att det kan påverka ditt liv?

Ta dig tid just nu att delta i eller lära dig mer om frälsningsarbetet för de döda. Beroende på tid och tillgängliga resurser i ditt område och på ditt språk väljer du ett eller flera av följande alternativ för den här övningen:

  • Gå till FamilySearch.org eller använd appen FamilySearch Släktträdet. Se om du kan hitta namn på förfäder som fortfarande behöver ta emot prästadömsförrättningar. Du kan antingen reservera namnen och ta dem till templet själv eller skicka in namnen till templet så att någon annan kan utföra förrättningarna för dem. Funktionen Förrättningar redo kan användas för att snabbt identifiera förfäder som behöver prästadömsförrättningar. (För anvisningar om hur man använder den här funktionen, se ”Family Tree App: Ordinances Ready”, New Era, jan. 2019, s. 45.)

  • Gå till avsnittet ”Family History” [Släktforskning] i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org) för att hitta förklaringar, skriftställen, generalkonferenstal och videor om släktforskning.

  • Gå till videosamlingen ”Family History” i Media Library (videos.ChurchofJesusChrist.org) för att hitta inspirerande videor om att delta i tempeltjänst och släktforskning.

  • Gör en lista över frågor om dina förfäder som du kan ställa till föräldrar eller andra släktingar. Ställ vid ett bra tillfälle frågor och samtala om hur din familj kan arbeta med tempeltjänst och släktforskning tillsammans.

Beskriv i utrymmet nedan vilket alternativ du valde och vad du lärde dig eller kände när du gjorde den här övningen.

2. Beskriv i din studiedagbok vilket alternativ du valde och vad du lärde dig eller kände när du gjorde den här övningen.

Valfritt: Vill du veta mer?

Vilket ansvar har jag för mina avlidna förfäder?

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av äldste Quentin L. Cook. Kallades till de tolv apostlarnas kvorum den 6 oktober 2007.

Läran om familjen vad beträffar släkthistoria och tempeltjänst är tydlig. Herren talade i sina första uppenbarade anvisningar om ”dopet för era döda” [L&F 127:5, kursivering tillagd]. Vi har en doktrinär skyldighet mot våra egna förfäder. Det är för att himlens celestiala organisation är grundad på familjen. Första presidentskapet har uppmanat medlemmar, speciellt ungdomar och unga ensamstående vuxna, att betona släktforskning och förrättningar för egna släktnamn eller namn på förfäder till medlemmar i deras församlingar och stavar. Vi behöver anknyta till både våra rötter och grenar.

(Quentin L. Cook, ”Rötter och grenarLiahona, maj 2014, s. 45)

President Thomas S. Monson (1927–2018) lärde:

Bild
Officiellt porträtt av president Thomas S. Monson, 2008.

Herren har aldrig, vad jag vet, sagt att hans arbete är begränsat till jordelivet. Det är i stället ett evigt arbete. Jag tror att han påskyndar sitt arbete i andevärlden. Jag tror också att Herren genom sina tjänare där förbereder många andar att ta emot evangeliet. Vårt jobb är att forska efter våra döda och sedan besöka templet och utföra de heliga förrättningar som ger dem som befinner sig bortom slöjan samma möjligheter som vi har …

Mina bröder och systrar, jag vittnar om att Herren välsignar oss när vi antar och följer den här utmaningen.

(Thomas S. Monson, ”Påskynda arbetet”, Liahona, juni 2014, s. 4–5)

Hur engagerar jag mig i tempeltjänst och släktforskning?

För att se vad äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum lär oss om det här viktiga arbetet kan du titta på ”Tiden är nu” [The Time Is Now] (3:19) på ChurchofJesusChrist.org.

President Russell M. Nelson har förkunnat följande:

Bild
Officiellt porträtt av president Russell M. Nelson taget i januari 2018

Varje gång du gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ta ett steg mot att ingå viktiga förbund med Gud och få sina väsentliga dop- och tempelförrättningar, hjälper du till att samla Israel. Så enkelt är det.

(Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], tillägg till Liahona, s. 15, ChurchofJesusChrist.org)

Hur kan tempeltjänst och släktforskning välsigna mig?

I sitt tal från generalkonferensen i april 2018 nämnde äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum många av de välsignelser vi kan få genom att delta i tempeltjänst och släktforskning. Titta på det här utdraget eller läs hela budskapet (Dale G. Renlund, ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande”, Liahona, maj 2018, s. 46–49).

Se ”Genom att återlösa döda har jag själv blivit återlöst” [Redeeming the Dead Redeemed Me] (4:57) på ChurchofJesusChrist.org för att se hur en man välsignades av att engagera sig i detta arbete.