Seminar
Apostlenes gjerninger 19:1–7


Apostlenes gjerninger 19:1–7

Motta Den hellige ånds gave

Bilde
En jente som blir bekreftet.

En av de største gavene vår himmelske Fader tilbyr Jesu Kristi paktdisipler, er Den hellige ånds gave. Derfor ble Paulus overrasket da han møtte disipler i Efesus som sa at de hadde blitt døpt, men aldri hadde hørt om Den hellige ånd. Det viste seg at de hadde blitt døpt, men ikke i Jesu Kristi navn. Etter at de ble døpt i “Herren Jesu navn”, la Paulus sine hender på dem og ga dem Den hellige ånds gave (Apostlenes gjerninger 19:5). Denne leksjonen kan hjelpe deg å motta velsignelsene som vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker å gi deg gjennom Den hellige ånds gave.

Joseph Smiths råd til Kirken

Etter Joseph Smiths martyrdød hadde Brigham Young mange spørsmål og bekymringer som Kirkens neste profet. Ved en anledning viste Joseph Smith seg for Brigham Young i en drøm og ga ham følgende råd: “Be folket å passe på å ” (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 2, No Unhallowed Hand, 1846–1893 [2020], 49).

  • Hvilket råd tror du Joseph Smith kunne ha gitt for å hjelpe Kirkens medlemmer?

Bilde
Brigham Young ser Joseph Smith i et syn.

Igjen rådet Joseph Smith Brigham Young til å “si til folket at de må passe på å bevare Herrens Ånd og følge den, og den vil lede dem på rett vei” (Saints, 2:49).

  • Av alle rådene Joseph kunne ha gitt Brigham Young, hvorfor tror du han la vekt på å søke Den hellige ånds veiledning?

Skriv i dagboken din grunner til at du tror Joseph Smiths budskap til Kirken fortsatt er nødvendig i vår tid og i ditt liv. Når du studerer denne leksjonen, kan du tenke på hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan velsigne deg gjennom Den hellige ånds gave.

Den hellige ånds gave

Da Paulus begynte sin tredje misjonsreise, reiste han gjennom Galatia og Frygia. Han reiste så til Efesus (se Bibelkart nr.13, “Apostelen Paulus’ misjonsreiser”). Der møtte og underviste han disipler som aldri hadde hørt om Den hellige ånd. Disse menneskene hadde tidligere blitt døpt av en som ikke hadde riktig myndighet (se Joseph Smith, “Baptism”, Times and Seasons, 1. sept. 1842, 904, josephsmithpapers.org).

Les Apostlenes gjerninger 19:1–7, og se etter hvordan Paulus hjalp disse disiplene.

  • Hvorfor tror du Paulus fokuserte sin undervisning på Jesus Kristus før han døpte disiplene på nytt?

  • Hvordan kan du beskrive for disse personene hvor viktig det er å motta Den hellige ånds gave etter dåpen?

  • Hvilke sannheter fra denne beretningen kan du dele med noen som tidligere hadde blitt døpt i en annen religion?

Én av sannhetene vi kan lære av denne beretningen, er at for at dåpen skal være fullstendig, må den ledsages av bekreftelse og mottagelse av Den hellige ånd.

Bruk noen minutter på å tenke på hvorfor du tror vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker at du skal ha Den hellige ånd som din ledsager. Grunn på dette mens du leser følgende skriftsteder:

1. Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hvorfor tror du vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker at Den hellige ånd skal være din konstante ledsager?

  • På hvilke måter har Den hellige ånd vært spesielt nyttig for deg i ditt liv? Hvorfor?

For å hjelpe deg å visualisere og forstå behovet for å forberede deg til å motta veiledning fra Den hellige ånd, kan du fullføre eller forestille deg følgende aktivitet.

Legg tre tomme kopper i en vask eller på et brett som er vanntett. Dekk over toppen av én kopp med et ark eller et lokk. Legg en gjenstand (for eksempel en sten) i en annen kopp som tar opp mesteparten av plassen i koppen. Prøv så å fylle hver av de tre koppene med vann.

  • Hvis koppen representerer oss, og vannet representerer Den hellige ånd, hva kan papiret (eller lokket) og steinen (eller en annen gjenstand) representere?

Les følgende to uttalelser av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum om Den hellige ånd.

Bilde
Eldste David A. Bednar, De tolv apostlers quorum, offisielt portrett. 2020.

Den hellige ånd blir ikke virksom i vårt liv bare fordi hender blir lagt på vårt hode og disse fire viktige ordene [“motta Den hellige ånd”] blir uttalt.

(David A. Bednar, “Motta Den hellige ånd”, Liahona, nov. 2010, 95)

Bilde
Eldste David A. Bednar, De tolv apostlers quorum, offisielt portrett. 2020.

Hvis noe vi tenker, ser, hører eller gjør, fjerner oss fra Den hellige ånd, skulle vi ganske enkelt slutte å tenke, se, høre eller gjøre dette. Hvis det som for eksempel er ment som underholdning, støter Den hellige ånd bort, da er visselig ikke den slags underholdning noe for oss. Fordi Ånden ikke kan tåle noe som er vulgært, grovt eller upassende, er det fullstendig klart at slikt ikke er noe for oss.

(David A. Bednar, “Så Hans ånd alltid kan være hos oss”, Liahona, mai 2006, 30)

2. Svar på minst ett av følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hva underviste eldste Bednar som du tror det er spesielt viktig at ungdom forstår i dag? Hvorfor?

  • Hvordan kan du gjenkjenne Den hellige ånds ledsagelse i ditt liv? Når har du nylig sett hans innflytelse?

  • Hvilke avgjørelser har du tatt som har hjulpet deg å ha Den hellige ånd med deg oftere? Hvordan har vår himmelske Fader velsignet deg gjennom denne gaven?

Legg en plan for å motta Den hellige ånds innflytelse mer fullstendig og oftere i ditt liv. Be vår himmelske Fader hjelpe deg med din plan og velsigne deg med å gjenkjenne hans innflytelse gjennom Den hellige ånd når du arbeider for å utføre den.

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

Hvorfor er det viktig at jeg mottar Den hellige ånds innflytelse i mitt liv?

President Russell M. Nelson ga følgende oppfordring til hver enkelt av oss.

Bilde
Offisielt portrett av president Russell M. Nelson, tatt i januar 2018

I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.

Mine kjære brødre og søstre, jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring. La denne [dagen] være et avgjørende øyeblikk i ditt liv. Velg å gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere.

(Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv,” Liahona, mai 2018, 96)

I videoen “Enemy Territory” (3:38), delte President Boyd K. Packer (1924–2015) i De tolv apostlers quorum en opplevelse fra sin ungdom som ytterligere illustrerer hvor viktig det er å lytte til Ånden. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Hvordan kan jeg komme nærmere Den hellige ånds konstante veiledning?

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap sa:

Bilde
Offisielt portrett av president Henry B. Eyring, tatt i mars 2018.

Det er mange grunner til at vi trenger Den hellige ånds konstante veiledning. Vi ønsker den, men likevel vet vi av erfaring at den ikke er lett å opprettholde. Alle tenker, sier og gjør ting i vårt daglige liv som kan krenke Ånden. Herren lærte oss at Den hellige ånd vil være vår konstante ledsager når vårt hjerte er fylt av kjærlighet, og når våre tanker alltid er prydet med dyd [se Lære og pakter 121:45] …

Den mest verdifulle inspirasjonen vil være å vite hva Gud ønsker at dere skal gjøre. Hvis det er å betale tiende eller besøke en sørgende venn, skulle dere gjøre det. Uansett hva det er, så gjør det! Når dere viser deres villighet til å adlyde, vil Ånden sende dere flere tilskyndelser om hva Gud vil at dere skal gjøre for ham.

Når dere adlyder, vil tilskyndelser fra Ånden komme oftere, og komme nærmere og nærmere å være konstant veiledning.

(Henry B. Eyring, “Den hellige ånd som din ledsager”, Liahona, nov. 2015, 105)

I sin tale “Motta Den hellige ånd” (Liahona, nov. 2010, 95–97) delte eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum også sin innsikt om hvordan vi innbyr Den hellige ånds ledsagelse.