Seminar
1 Peter 3:18–22; 4:1–6


1 Peter 3:18–22, 4:1–6

Arbeidet med frelse for de døde

Bilde
Familiemedlemmer i Taiwan ser i gamle fotoalbum.

Hva vil skje med milliarder av vår himmelske Faders barn som levde og døde uten anledning til å høre om Jesus Kristus eller motta bemyndigede ordinanser i hans navn? Apostelen Peter forklarte at Jesus Kristus forkynte evangeliet i åndeverdenen etter sin død, og gjorde evangeliets velsignelser tilgjengelig for alle vår himmelske Faders barn. Denne leksjonen vil hjelpe deg å finne ut hvordan du kan hjelpe Frelseren i hans arbeid med å forløse de døde.

Et forvirrende spørsmål

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Portrett av eldste D. Todd Christofferson. Fotografert i mars 2020.

Kristne teologer [lærde] har lenge strevd med spørsmålet: Hva skjer med de utallige milliarder som har levd og dødd uten kunnskap om Jesus?

(D. Todd Christofferson, “De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, 10)

  • Hvordan ville du svare hvis noen stilte deg dette spørsmålet?

Eldste Christofferson fortsatte:

Bilde
Portrett av eldste D. Todd Christofferson. Fotografert i mars 2020.

Med gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium forstår vi nå hvordan de udøpte avdøde forløses og hvordan Gud kan være “en fullkommen og rettferdig Gud og også en barmhjertig Gud” [Alma 42:15].

(D. Todd Christofferson, “De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus”, 10)

Frelseren i åndeverdenen

Selv om kunnskapen om frelse for de døde ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith, inneholder Bibelen skriftsteder som viser oss at disse sannhetene ble forstått og undervist av de tidlige apostlene. Apostelen Peter forklarte for eksempel om hva Jesus Kristus gjorde for dem som døde uten kunnskap om evangeliet.

Les 1 Peter 3:18–20; 4:6 for å se hva Peter forklarte om hvordan Jesus Kristus fortsatte sitt arbeid for å frelse vår himmelske Faders barn, også etter sin død. Legg merke til hvordan disse versene er forskjellige i Joseph Smith oversettelse (se 1 Peter 3:20, fotnote a, og 1 Peter 4:6 fotnote a, i Kirkens engelske utgave av Bibelen).

1 Peter 4:6 er et Kjenn læren-skriftsted. Vurder å markere Kjenn læren-skriftsteder på en slik måte at du lett kan finne dem igjen.

  • Hva lærer disse versene deg om Frelserens tjenestegjerning i åndeverdenen?

  • Hva sier 1 Peter 4:6 om hvorfor evangeliet blir forkynt for de døde?

  • Hvordan viser læren om frelse for de døde Guds barmhjertighet og medlidenhet med sine barn?

Nyere åpenbaring om åndeverdenen

Nyere åpenbaring kan hjelpe oss å lære mer om hva Frelseren gjorde mens han var i åndeverdenen.

Bilde
Portrett av Joseph F. Smith

Da president Joseph F. Smith (1838–1918) leste og grunnet på de samme versene i 1 Peter, mottok han et syn om Frelserens tjenestegjerning blant de døde. Denne åpenbaringen er nedtegnet i Lære og pakter 138 og inneholder detaljer som tidligere var ukjent for Kirkens medlemmer. Vurder å skrive en krysshenvisning eller knytte 1 Peter 4:6 til Lære og pakter 138 i Skriftene dine.

Les Lære og pakter 138:29–34, 57–58, og se etter ytterligere innsikt om Frelserens tjenestegjerning i åndeverdenen.

1. Svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hva lærte du av ditt studium av Lære og pakter 138 som du følte var spesielt viktig? Hvorfor?

  • Hvordan kan det å forstå hva som foregår i åndeverdenen påvirke din opplevelse av å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Hvilke tegn på Jesu Kristi kjærlighet og nåde ser du i disse versene?

Vårt ansvar

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum talte om ansvaret vi har for å hjelpe Frelseren i hans arbeid med å forløse de døde. Dere kan gjerne se videoen “Family History and Temple Work: Sealing and Healing” [Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse], som finnes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:01 til 3:47, eller lese følgende uttalelse:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum, januar 2016.

Som medlemmer av Kirken har vi et guddommelig forordnet ansvar for å finne våre forfedre og utarbeide vår slektshistorie. Dette er noe langt mer enn en anbefalt hobby, fordi frelsens ordinanser er nødvendig for alle Guds barn. Det er vår oppgave å finne våre egne forfedre som døde uten å motta frelsens ordinanser. Vi kan utføre ordinansene stedfortredende i templer, og våre forfedre vil kunne velge å akseptere ordinansene. Vi oppfordres også til å hjelpe medlemmer i menigheten eller staven med deres familienavn. Det er helt fantastisk at vi gjennom slektshistorisk arbeid og tempelarbeid kan bidra til å forløse de døde.

(Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Liahona, mai 2018, 46–47)

  • Hvordan har det å delta i slektshistorie og tempelarbeid påvirket ditt liv eller andres liv? Hvis du ennå ikke har deltatt i det, hvordan tror du det kan påvirke ditt liv?

Ta deg litt tid akkurat nå til å delta i eller lære mer om arbeidet med å frelse de døde. Avhengig av tid og tilgjengelige ressurser i ditt område og på ditt språk, velg ett eller flere av følgende alternativer for denne aktiviteten:

  • Gå inn på FamilySearch.org eller bruk FamilySearch Slektstre-appen. Se om du kan finne navnene på forfedre som fortsatt trenger å motta prestedømsordinanser. Du kan enten reservere disse navnene og ta dem med til tempelet selv, eller sende navnene til tempelet slik at en annen kan utføre ordinansene for dem. Funksjonen Ordinanser er klare kan brukes slik at du raskt kan identifisere forfedre som har behov for prestedømsordinanser. (For instruksjoner om hvordan du bruker denne funksjonen, se “Family Tree App: Ordinances Ready”, New Era, jan. 2019, 45.)

  • Gå inn på delen “Slektshistorie” i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org) for å finne forklaringer, skriftsteder, generalkonferansetaler og videoer om slektshistorie.

  • Gå inn på videosamlingen “Slektshistorie” i Evangeliebibliotek (videos.ChurchofJesusChrist.org) for å finne inspirerende videoer om deltagelse i tempelarbeid og slektshistorie.

  • Lag en liste over spørsmål om dine forfedre som du kan stille dine foreldre eller andre slektninger. Still spørsmål på et beleilig tidspunkt og drøft hvordan familien kan delta i tempelarbeid og slektshistorie sammen.

Beskriv i feltet nedenfor hvilket alternativ du valgte, og hva du lærte eller følte da du gjorde denne aktiviteten.

2. Beskriv i studiedagboken hvilket alternativ du valgte, og hva du lærte eller følte da du gjorde denne aktiviteten.

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

Hva er mitt ansvar overfor mine avdøde forfedre?

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Quentin L. Cook. Kalt til De tolv apostlers quorum den 6. oktober 2007.

Læren om familien knyttet til slektshistorie og tempelarbeid er klar. I innledende åpenbaringsinstruksjoner henviste Herren til “dåp for deres døde” [Lære og pakter 127:5; uthevelse tilføyd]. Vår doktrinære forpliktelse er til våre egne forfedre. Dette er fordi himmelens celestiale organisasjon er basert på familier. Det første presidentskap har oppfordret medlemmene, spesielt ungdommer og unge enslige voksne, til å vektlegge slektshistorie og ordinanser for sine egne familienavn eller forfedrene til menighetens og stavens medlemmer. Vi må bli knyttet til våre røtter og grener.

(Quentin L. Cook, “Røtter og grener”, Liahona, mai 2014, 45)

President Thomas S. Monson (1927–2018) underviste:

Bilde
Offisielt portrett av president Thomas S. Monson, 2008.

Så vidt jeg vet, har Herren aldri antydet at hans arbeid er begrenset til jordelivet. Nei, hans arbeid omfatter evigheten. Jeg tror han fremskynder arbeidet i åndeverdenen. Jeg tror også at Herren, gjennom sine tjenere der, forbereder mange ånder til å motta evangeliet. Vår oppgave er å finne våre døde og deretter dra til tempelet og utføre hellige ordinanser som vil bringe dem som er bak sløret, de samme mulighetene som vi har …

Mine brødre og søstre, jeg vitner om at Herren vil velsigne oss hvis vi aksepterer og reagerer positivt på denne utfordringen.

(Thomas S. Monson, “Fremskynd arbeidet”, Liahona, juni 2014, 4–5)

Hvordan kan jeg engasjere meg i tempelarbeid og slektshistorie?

For å se hva eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviser om dette viktige arbeidet, kan du se “The Time Is Now” [Tiden er inne] (3:19), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

President Russell M. Nelson erklærte:

Bilde
Offisielt portrett av president Russell M. Nelson, tatt i januar 2018

Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling. Det er så enkelt som det.

(Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], supplement til New Era og Liahona, 15, ChurchofJesusChrist.org)

Hvordan kan tempelarbeid og slektshistorie velsigne meg?

I sin tale på generalkonferansen i april 2018 nevnte eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum mange av velsignelsene vi kan motta ved å delta i tempelarbeid og slektshistorie. Se dette utdraget eller les hele talen (Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Liahona, mai 2018, 46–49).

Se “Å forløse de døde forløste meg” (4:57), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, for å se hvordan én mann ble velsignet ved å engasjere seg i dette arbeidet.