Seminar
1 Peter 1–5


1 Peter 1–5

Mer kostbart enn gull

Bilde
Etter å ha blitt slått, fortsetter Peter og Johannes å forkynne for folket i Kristi navn.

Du husker kanskje at du lærte om apostelen Peters tro og flittighet da du studerte første halvdel av Det nye testamente. Peters første brev ble skrevet på slutten av Peters liv, mange år etter at han gikk og snakket med Jesus Kristus under Frelserens jordiske virke. I sitt første brev fokuserte Peter, som var seniorapostelen, på hvordan de hellige kunne bli styrket gjennom de intense prøvelsene de opplevde under romerne. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å forstå Guds hensikter med å la deg oppleve prøvelser og styrke din beslutning om trofast å utholde prøvelser.

Hvorfor opplever vi vanskeligheter i livet?

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan vi alle vil få opplevelser som virker urettferdige. Se videoen “Infuriating Unfairness”, [Urettferdighet som gjør oss rasende] på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:19 til 4:12, eller les følgende uttalelse:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum, januar 2016.

Noe urettferdighet kan ikke forklares, uforklarlig urettferdighet kan gjøre oss rasende. Urettferdighet kommer av å leve med legemer som er ufullkomne, skadet eller syke. Jordelivet er iboende urettferdig. Noen er født velstående, andre er det ikke. Noen har kjærlige foreldre, andre har det ikke. Noen lever i mange år, andre få. Og så videre, og så videre. Noen individer gjør skadelige feil selv når de prøver å gjøre godt. Noen velger å ikke lindre urettferdighet når de kan. Dessverre bruker noen sin gudgitte handlefrihet til å skade andre når de aldri skulle ha gjort det.

(Dale G. Renlund, “Urettferdighet som gjør oss rasende”, Liahona, mai 2021, 42)

  • Hvorfor tror du eldste Renlund brukte ordet “rasende” for å beskrive noen av de urettferdige tingene vi opplever i livet?

  • Hvem kjenner du som opplever eller har opplevd en prøvelse som føles så urettferdig at den gjør dem rasende? Hvorfor tror du Herren tillater at dette skjer?

I år 64 e.Kr. ble store deler av byen Roma ødelagt av brann. Fremtredende romere anklaget Kirkens medlemmer for å starte brannen, noe som førte til intens forfølgelse av kristne over hele Romerriket. Peter skrev sannsynligvis sitt første brev en gang etter denne hendelsen for å styrke de helliges tro, og minne dem på deres evige belønning for trofast å utholde prøvelser. Når du studerer, legg merke til Den hellige ånds tilskyndelser, som kan hjelpe deg med å forstå noen av grunnene til dine egne prøvelser, og hvordan du kan stole på at Jesus Kristus hjelper deg å trofast utholde dem.

Smelterens ild

Les 1 Peter 1:3–9 og se etter hva apostelen Peter forklarte om velsignelsene som venter dem som trofast utholder sine prøvelser. Ordet prøvelser i vers 6 sikter til fristelser og lidelser (se 1 Peter 1:6, fotnote b, i Kirkens engelske utgave av Bibelen).

  • Hvilke ord eller uttrykk fra disse versene tror du kan være nyttige å huske når du eller andre opplever prøvelser? Hvorfor?

  • Hvorfor tror du Peter sammenlignet de helliges trosprøve med gull som foredles med ild?

Det følgende er et bilde av en smeltedigel. En smeltedigel er en beholder for metaller som blir foredlet, for eksempel gull. Når metaller blir foredlet, blir de varmet opp og smeltet for å fjerne urenheter og forbedre sluttproduktet.

Bilde
Illustrasjon av en smeltedigel med flytende metall som strømmer inn i en form
  • På hvilke måter kan tro som prøves eller testes være “mer kostbar[t] enn … gull”? ( 1 Peter 1:7).

En sannhet som kan identifiseres fra versene du nettopp har studert, er at når vi trofast utholder prøvelser, styrkes og foredles vår tro på Jesus Kristus. Denne sannheten kan du skrive i Skriftene eller studiedagboken din.

  • Hva er det med å oppleve vanskelige prøvelser som kan styrke vår tro på Jesus Kristus?

Selv om det å oppleve motgang kan være åndelig foredlende for mange mennesker, finnes det andre som blir bitre eller som blir hårdhjertet etter en vanskelig prøvelse (se Alma 62:41).

  • Hva tror du kan hjelpe oss å vende våre prøvelser til velsignelser istedenfor opplevelser som reduserer vår tro?

  • Hvilke erfaringer har du hatt, eller hvilke erfaringer vet du om, der din tro eller en annens tro ble styrket ved trofast å utholde vanskelige prøvelser?

  • Hva lærer disse erfaringene deg om Herren?

Se videoen “The Refiner’s Fire” [Smelterens ild] (5:02), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, for å se ett eksempel på en person som ble styrket av Frelseren da hun trofast utholdt sine prøvelser.

Peter gir råd til de hellige

Et tema som går igjen i hele Peters første brev, er hvordan Jesu Kristi disipler trofast kan utholde lidelse og forfølgelse. Peters råd kan gi håp, oppmuntring og styrke til alle som opplever en prøvelse på jorden.

1. Utfør følgende aktivitet i studiedagboken din:

Lag en enkel tegning av en smeltedigel, som den du så tidligere i leksjonen. I smeltedigelen kan du liste opp noen av prøvelsene og lidelsene du opplever eller har opplevd tidligere.

Når du studerer flere av Peters ord, se etter læresetninger som kan hjelpe deg med prøvelsene du skrev på bildet ditt. Skriv disse læresetningene på utsiden av bildet av smeltedigelen.

Velg minst to av følgende sett med vers å studere mens du ser etter prinsipper du kan legge til på bildet. Mens du gjør det, kan du grunne på følgende spørsmål: Hvordan kan disse læresetningene hjelpe meg eller en annen når vi opplever en vanskelig prøvelse?

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

1 Peter 2:20. Hvorfor underviste Peter at vi skulle lide tålmodig i våre prøvelser?

Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum underviste følgende:

Bilde
Siste offisielle portrett av eldste Neal A. Maxwell, 1992.

Tålmodighet knyttes svært tett til tro på vår himmelske Fader. Når vi er urimelig utålmodige, antyder vi faktisk at vi vet hva som er best – bedre enn Gud. Eller vi hevder i det minste at vår tidsplan er bedre enn hans … Derfor, som allerede nevnt, er tålmodighet en viktig jordisk dyd med hensyn til vår tro, vår handlefrihet, vår holdning til livet, vår ydmykhet og vår lidelse … Ekte vekst kan faktisk ikke skje på noen annen måte.

(Neal A. Maxwell, “Patience” [andakt ved Brigham Young University, 27. nov. 1979], 1,. 4, speeches.byu.edu)

Hvordan kan jeg overvinne prøvelsene jeg står overfor?

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum underviste følgende:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum, august 2010.

I smeltedigelen med jordiske prøvelser, beveg deg tålmodig fremover, og Frelserens helbredende kraft vil gi deg lys, forståelse, fred og håp. Be av hele ditt hjerte. Styrk din tro på Jesus Kristus, på at han finnes, på hans nåde … Se fremover. Dine vanskeligheter og sorger er svært reelle, men de vil ikke vare evig. Din lange natt vil ta slutt, for Sønnen … [sto] frem med “legedom i sine vinger”.

(Neil L. Andersen, “Såret”, Liahona, nov. 2018, 85)

Hvordan kan jeg finne lykke mens jeg utholder prøvelser?

Eldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i De tolv apostlers quorum talte om å finne lykke i motgang og å huske sin mors råd om å si: “Ta det som det kommer, og nyt det.”

Bilde
Siste offisielle portrett av eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum, 2004. Døde 1. desember 2008.

Hvordan kan vi nyte dager som er fylt med sorg? Det kan vi ikke – iallfall ikke i øyeblikket. Jeg tror ikke mor mente at vi skulle undertrykke vår skuffelse eller late som om smerten ikke finnes. Jeg tror ikke hun mente at vi skulle gjemme ubehagelige sannheter under en kappe av påtatt lykke. Men jeg tror at måten vi reagerer på motgang på, kan være en viktig faktor for hvor lykkelige og fremgangsrike vi kan være i livet. Hvis vi møter motgang klokt, kan våre vanskeligste tider gi oss den største vekst, som i sin tur kan føre til tider med den største lykke …

Når vi ser etter humor, søker det evige perspektiv, forstår prinsippet kompensasjon og prøver å nærme oss vår himmelske Fader, kan vi utholde motgang og prøvelser. Vi kan si som min mor, “Ta det som det kommer, og nyt det”.

(Joseph B. Wirthlin, “Ta det som det kommer, og nyt det”, Liahona, nov. 2008, 26–28)