Seminaari
1. Korinttilaiskirje 6


1. Korinttilaiskirje 6

”Teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli”

Kuva
Paraguay. Nuori nainen ja kaksi nuorta miestä Asuncionin temppelin pihalla Paraguayssa.

Joskus saattaa vaikuttaa siltä, että laajalle levinnyt moraalittomuus ja sukupuolisynti ovat vain nykypäivän ongelmia. Paavali kuitenkin opetti ja varoitti näistä samoista synneistä lähes 2 000 vuotta sitten kirjoittamassaan kirjeessä. Paavalin voimalliset opetukset vahvistivat ja oikaisivat Korintissa asuvia pyhiä ja ohjasivat heidät takaisin liittopolulle. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua ymmärtämään paremmin fyysisen ruumiisi tärkeyttä ja sitä, kuinka tärkeää on pysyä sukupuolisesti puhtaana.

Sukupuolinen puhtaus

Lue seuraavat sukupuolista puhtautta koskevat väittämät. Arvioi, mitä mieltä olet jokaisesta väittämästä asteikolla 1–5 (1 = täysin eri mieltä, 2 = eri mieltä, 3 = ei samaa eikä eri mieltä, 4 = samaa mieltä, 5 = täysin samaa mieltä).

  • Nykymaailmassa ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitkä sukupuoliasenteet ja seksuaaliset teot ovat hyväksyttäviä.

  • Ymmärrän sukupuolista puhtautta koskevan Herran mittapuun (joka tunnetaan myös siveyden lakina).

  • Haluan elää sukupuolista puhtautta koskevan Herran mittapuun mukaisesti.

  • Ymmärrän, kuinka sukupuolista puhtautta koskeva Herran mittapuu siunaa elämääni.

  • Minulla on kysymyksiä sukupuolista puhtautta koskevasta Herran mittapuusta.

Voisit kirjoittaa opiskelupäiväkirjaasi, mitä tiedät ja uskot sukupuolista puhtautta koskevasta Herran mittapuusta, sekä mahdollisia sitä koskevia kysymyksiä. Kun tutkit tätä oppiaihetta, pyri saamaan johdatusta taivaalliselta Isältä Pyhän Hengen välityksellä. Pyri huomaamaan ja oppimaan totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin sukupuolista puhtautta koskevan Herran mittapuun ja tuntemaan halua elää sen mukaan ja jotka vastaavat kysymyksiisi ja huolenaiheisiisi.

Paavali opettaa Herran antamaa siveyden lakia

Korintin kaupunki oli suuri, vauras ja monimuotoinen kaupunki, jossa sukupuolisynti oli laajalle levinnyttä. Paavalin mukaan haureus (avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet), aviorikokset ja homoseksuaalisuus olivat korinttilaisten keskuudessa yleisiä syntejä (ks. 1. Kor. 6:9–10).

Lue Paavalin opetukset jakeista 1. Kor. 6:18–20. Voisit merkitä sanoja ja ilmauksia, jotka sisältävät Jumalan opetuksia sukupuolisesta puhtaudesta tai ihmisruumiin pyhyydestä.

1. Kor. 6:19–20 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti. Saat tietää lisää tästä oppien hallinnan kohdasta seuraavassa oppiaiheessa.

  • Mitä totuuksia koet, että Herra haluaa sinun ymmärtävän näistä jakeista? Mistähän syystä Herra haluaa sinun ymmärtävän nämä totuudet?

  • Kuinka nämä totuudet voivat vaikuttaa siihen, kuinka suhtaudut Herran antamaan siveyden lakiin?

Yksi totuus, jonka opimme näistä jakeista, on se, että ruumiimme on Jumalan temppeli, jossa Henki voi asua.

1. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Tee opiskelupäiväkirjasi sivun keskelle yksinkertainen piirros, jossa ihminen seisoo temppelin vieressä. Kirjoita piirroksen ympärille fyysisen ruumiin ja temppelin välisiä yhtäläisyyksiä. Mieti, mistä syistä tämä rinnastaminen voi auttaa sinua ymmärtämään siveyden lakia. Seuraavat kysymykset voivat auttaa sinua tämän rinnastuksen tekemisessä:

  • Kuinka se, että ajattelemme ruumistamme temppelinä, voi vaikuttaa siihen, miten kohtelemme ruumistamme?

  • Kuinka ruumiimme vertaaminen temppeliin voi vaikuttaa ajatuksiimme ja tekoihimme sukupuolisen puhtauden suhteen?

  • Mitkä näiden jakeiden Pyhää Henkeä koskevat totuudet on tärkeä ymmärtää? Miksi?

  • Mistähän syistä kannattaa pyrkiä siihen, että Pyhä Henki asuisi sinussa?

Entä jos joku ei noudata siveyden lakia? Opettaessaan korinttilaisia Paavali huomautti, että jotkut korinttilaisista kirkon jäsenistä olivat syyllistyneet sukupuolisynteihin aiemmin elämässään (ks. 1. Kor. 6:9–11). Mutta kun he tekivät parannuksen ja menivät kasteelle, he puhdistuivat Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ansiosta.

Lue 1. Kor. 6:11. Voisit merkitä sanoja ja ilmauksia, joita Paavali käytti auttaakseen korinttilaisia ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen sovituksen puhdistavaa voimaa, joka on kaikkien ulottuvilla.

  • Miksi on ehdottoman tärkeää tietää, että Jeesus Kristus voi puhdistaa meidät sukupuolisynnistä?

Muista, että ”seksuaalisen väkivallan uhrit eivät ole syyllistyneet syntiin, eikä heidän tarvitse tehdä parannusta. Jos olet joutunut väkivallan uhriksi, tiedä, että olet viaton ja että Jumala rakastaa sinua. Puhu vanhemmillesi tai jollekulle muulle luotettavalle aikuiselle ja pyydä heti neuvoa piispaltasi. He voivat tukea sinua hengellisesti ja auttaa sinua saamaan tarvitsemaasi suojelua ja apua.” (”Sukupuolinen puhtaus”, Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 36–37.)

Lue 1. Kor. 6:19–20 uudelleen ja pane merkille, mitä muuta Paavali opetti Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan.

  • Mitähän Paavali tarkoitti, kun hän sanoi, että ”te ette itse omista itseänne” ja että ”Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta”?

  • Kuinka Vapahtajan uhri vaikuttaa siihen, mitä ajattelet fyysisestä ruumiistasi ja miten kohtelet sitä?

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on korostanut siveyden ja Jeesuksen Kristuksen uhrin välistä yhteyttä.

Kuva
Virallinen valokuva vanhin Jeffrey R. Hollandista. Kuva tammikuulta 2018.

Ruumis on olennainen osa sielua. Tämä selväpiirteinen ja erittäin tärkeä myöhempien aikojen pyhien oppi korostaa sitä, miksi sukupuolisynti on niin vakava. – – Toisen ihmisen ruumiin hyväksikäytössä – mikä tarkoittaa hänen sielunsa hyväksikäyttöä – ihminen häpäisee Kristuksen sovituksen, joka pelasti tuon sielun ja joka tekee mahdolliseksi iankaikkisen elämän lahjan. – –

Älkää koskaan sanoko: ”Ketä se loukkaa? Miksi ei saisi olla hieman vapautta? Voin rikkoa nyt ja tehdä myöhemmin parannuksen.” Pyydän, älkää olko niin mielettömiä ja niin julmia. Te ette voi rankaisematta ristiinnaulita Kristusta toistamiseen [ks. Hepr. 6:6]. ”Pysykää erossa haureudesta!” [1. Kor. 6:18] kehottaa Paavali, ja pysykää erossa kaikesta sen kaltaisesta [ks. OL 59:6], lisätään Opissa ja liitoissa. Miksi? No ensinnäkin sen äärettömän kärsimyksen tähden sekä ruumiissa että hengessä, jonka maailman Vapahtaja kesti, niin että me voisimme pysyä siitä erossa [ks. etenkin OL 19:15–20]. Me olemme jonkin verran Hänelle velkaa siitä. Me olemme todellakin kaiken Hänelle velkaa siitä.

(Ks. Jeffrey R. Holland, ”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 90–91)

2. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tieto siitä, että Vapahtaja kärsi vuodattaen vertaan sinun puolestasi, auttaa sinua ymmärtämään Hänestä? Kuinka tämän ymmärtäminen voi lisätä haluasi ja kykyäsi olla kuuliainen Hänelle?

Samoin kuin Paavali opetti korinttilaisia pyhiä, myös Herran palvelijat meidän aikanamme ovat antaneet hyödyllisiä neuvoja, jotka käsittelevät sukupuolista puhtautta koskevaa Herran mittapuuta ja sitä voimaa, joka Vapahtajalla on antaa anteeksi ja puhdistaa meidät. Lue ”Sukupuolinen puhtausNuorten voimaksi -kirjasesta (2011, s. 34–37), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org ja Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksessa, ja pane merkille totuuksia, jotka voivat vahvistaa sinua ja vastata kysymyksiisi.

Jos haluat saada lisää tietoa siveyden laista tai nähdä esimerkkejä nykypäivän nuorista, jotka elävät sen mukaan, voisit katsoa videon ”Päätän olla siveellisesti puhdas” (4.19) tai videon ”Siveys: mitkä ovat rajat?” (3.59). Videot ovat sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

3. Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä sellaisia periaatteita opit luvusta 1. Kor. 6 ja nykypäivän profeettojen sanoista, jotka ovat auttaneet sinua ymmärtämään paremmin sukupuolista puhtautta koskevaa Herran mittapuuta?

  • Jos sinulla on sukupuoliseen puhtauteen liittyviä kysymyksiä tai huolia, joihin et saanut vastausta tästä oppiaiheesta, kenen tai minkä puoleen voit kääntyä?

Pohdi hetken aikaa mahdollisesti saamiasi Pyhän Hengen kehotuksia siitä, mitä Herra haluaisi sinun tekevän tämänpäiväisten kokemustesi pohjalta.

Valinnainen: Haluatko oppia lisää?

1. Kor. 6:19. Miksi sillä on merkitystä, että näen ruumiini ”Pyhän Hengen temppelinä”?

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, kuinka se, että näemme ruumiimme Jumalan temppelinä, voi vaikuttaa elämäämme.

Kuva
Virallinen valokuva presidentti Russell M. Nelsonista, tammikuu 2018.

Koska teidän ruumiinne on niin äärimmäisen tärkeä osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa, ei ole ihme, että apostoli Paavali sanoi sitä Jumalan temppeliksi [1. Kor. 3:16; ks. myös 6:19]. Aina kun katsotte peiliin, nähkää ruumiinne temppelinänne. Tuo totuus – kun se muistetaan kiitollisena päivittäin – voi vaikuttaa myönteisesti päätöksiinne siitä, kuinka huolehditte ruumiistanne ja kuinka käytätte sitä.

(Russell M. Nelson, ”Iankaikkisia päätöksiä”, Liahona, marraskuu 2013, s. 107)

Kuinka Saatana houkuttelee meitä käyttämään ruumistamme väärin?

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut Saatanan aikaansaamista vääristelmistä ja ruumiin merkityksestä:

Kuva
Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista, virallinen valokuva, 2020.

Koska fyysinen ruumis on niin keskeinen Isän onnensuunnitelmassa ja hengellisessä kehityksessämme, Lusifer pyrkii estämään edistymisemme houkuttelemalla meitä käyttämään ruumistamme sopimattomalla tavalla. – –

Siveyden lain rikkominen on vakavaa syntiä ja fyysisen ruumiimme väärinkäyttöä. Niille meistä, jotka tuntevat ja ymmärtävät pelastussuunnitelman, ruumiin väärinkäyttö on kapinointia (ks. Moosia 2:36–37; OL 64:34–35) ja todellisen identiteettimme kieltämistä Jumalan poikina ja tyttärinä. Kun katsomme ohi kuolevaisuuden iankaikkisuuteen, on helppoa huomata, että vastustajan markkinoima väärä kumppanuus on väliaikaista ja tyhjää.

(David A. Bednar, ”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, Liahona, toukokuu 2013, s. 43)

Susan W. Tanner, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, on puhunut muutamista tavoista, joilla vastustaja houkuttelee meitä käyttämään fyysistä ruumistamme väärin.

Kuva
Aiempi virallinen valokuva Susan W. Tannerista, Nuorten Naisten ylijohtajasta, 2003. Julkaistu huhtikuussa 2008.

[Saatana] viettelee monia turmelemaan tämän suuren lahjan – ruumiin – siveettömyydellä, säädyttömyydellä, himojen tyydyttämisellä ja riippuvuuksilla. Hän harhauttaa jotkut väheksymään ruumistaan, toisia hän houkuttelee palvomaan ruumistaan. Kummassakin tapauksessa hän houkuttelee maailmaa pitämään ruumista pelkkänä objektina. Koska ruumiista on olemassa niin monia saatanallisia valheita, haluan korottaa tänään ääneni ruumiin pyhyyden puolesta. Todistan, että ruumis on lahja, jota tulee kohdella kiitollisena ja kunnioittaen.

(Susan W. Tanner, ”Ruumiin pyhyys”, Liahona, marraskuu 2005, s. 13)