2010–2019
Iankaikkisia päätöksiä
Lokakuuta 2013


Iankaikkisia päätöksiä

Se, että käytätte viisaasti vapauttanne tehdä omat päätöksenne, on äärimmäisen tärkeää hengelliselle kehityksellenne nyt ja iankaikkisuudessa.

Rakkaat veljeni ja sisareni, jokainen päivä on päätösten päivä. Presidentti Thomas S. Monson on opettanut meille, että ”päätökset ratkaisevat kohtalon”1. Se, että käytätte viisaasti vapauttanne tehdä omat päätöksenne, on äärimmäisen tärkeää hengelliselle kehityksellenne nyt ja iankaikkisuudessa. Ette koskaan ole liian nuoria oppimaan tai liian vanhoja muuttumaan. Halunne oppia ja muuttua juontuu Jumalan teihin juurruttamasta pyrkimyksestä iankaikkiseen edistymiseen.2 Jokainen päivä suo tilaisuuksia tehdä iankaikkisia päätöksiä.

Me olemme iankaikkisia olentoja – taivaallisten vanhempien henkilapsia. Raamatussa kerrotaan: ”Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, – – mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.”3 Kuulin äskettäin lasten kuoron laulavan rakastetun laulun ”Oon lapsi Jumalan”4. Ihmettelin: ”Miksi en ole kuullut äitien tai uskollisten isien esittävän tätä laulua useammin?” Emmekö me kaikki ole Jumalan lapsia? Itse asiassa kukaan meistä ei voi koskaan lakata olemasta Jumalan lapsi!

Meidän Jumalan lasten tulee rakastaa Jumalaa koko sydämestämme ja sielustamme, vieläkin enemmän kuin rakastamme maanpäällisiä vanhempiamme.5 Meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme veljinä ja sisarina. Mitkään muut käskyt eivät ole suurempia kuin nämä.6 Ja meidän tulee aina kunnioittaa ihmiselämän arvoa sen kaikissa eri vaiheissa.

Pyhissä kirjoituksissa opetetaan, että ruumis ja henki ovat ihmisen sielu.7 Kaksitahoisena olentona jokainen teistä voi kiittää Jumalaa Hänen antamastaan mittaamattoman arvokkaasta ruumiin ja hengen lahjasta.

Ihmisruumis

Lääkärin ammatissa toimimani vuodet antoivat minulle syvän kunnioituksen ihmisruumista kohtaan. Se on Jumalan luoma lahja teille, ja se on kertakaikkisen hämmästyttävä! Ajatelkaa silmiänne, jotka näkevät, ja korvia, jotka kuulevat, ja sormia, jotka voivat tunnustella kaikkia ympärillänne olevia ihmeellisiä asioita. Aivojenne ansiosta voitte oppia, ajatella ja tehdä päätelmiä. Sydämenne pumppaa verta yöt ja päivät väsymättä, melkeinpä huomaamattanne.8

Kehonne suojelee itseään. Kivun tunteminen varoittaa siitä, että jotakin on vialla ja se vaatii huomiota. Aika ajoin ilmaantuu tartuntatauteja, ja kun niin käy, muodostuu vasta-aineita, jotka lisäävät vastustuskykyänne tulevia tartuntoja vastaan.

Kehonne korjaa itseään. Haavat ja mustelmat paranevat. Murtuneista luista tulee jälleen vahvoja. Olen maininnut vain pienen pienen osan kehonne monista hämmästyttävistä Jumalan antamista ominaisuuksista.

Silti vaikuttaa siltä, että jos ei jokaisessa ihmisessä niin ainakin jokaisessa perheessä on jonkinlaista fyysistä vaivaa, joka vaatii erityistä hoitoa.9 Herra on antanut mallin, jonka mukaan voimme jaksaa sellaisen haasteen kanssa. Hän on sanonut: ”Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, – – sillä jos he nöyrtyvät – – ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi.”10

Epätäydellisessä kehossa asuu usein erinomainen henki.11 Sellaisen kehon saamisen lahja voi itse asiassa vahvistaa perhettä, kun vanhemmat ja sisarukset auliisti mukauttavat elämänsä tuon erityislapsen tarpeet huomioon ottavaksi.

Vanheneminen on myös lahja Jumalalta, samoin kuolema. Se, että kuolevainen ruumiinne lopulta kuolee, on olennainen osa Jumalan suurta onnensuunnitelmaa.12 Miksi? Koska kuolemassa henkenne voi palata kotiin Jumalan luokse.13 Iankaikkisesta näkökulmasta katsottuna kuolema on ennenaikainen vain niille, jotka eivät ole valmistautuneet kohtaamaan Jumalaa.

Koska teidän ruumiinne on niin äärimmäisen tärkeä osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa, ei ole ihme, että apostoli Paavali sanoi sitä Jumalan temppeliksi14. Aina kun katsotte peiliin, nähkää ruumiinne temppelinänne. Tuo totuus – kun se muistetaan kiitollisena päivittäin – voi vaikuttaa myönteisesti päätöksiinne siitä, kuinka huolehditte ruumiistanne ja kuinka käytätte sitä. Ja nuo päätökset ratkaisevat päämääränne. Miten se on mahdollista? Koska ruumiinne on henkenne temppeli. Ja se, kuinka käytätte ruumistanne, vaikuttaa teidän henkeenne. Iankaikkisen päämääränne ratkaisevia päätöksiä ovat mm. seuraavat:

  • Kuinka päätätte huolehtia ruumiistanne ja käyttää sitä?

  • Mitä hengellisiä ominaisuuksia päätätte saada itsellenne?

Ihmisen henki

Teidän henkenne on iankaikkinen kokonaisuus. Herra sanoi profeetalleen Abrahamille: ”Sinut valittiin ennen kuin sinä synnyit.”15 Herra sanoi jotakin samantapaista Jeremiasta16 ja monesta muusta17. Hän on jopa sanonut niin teistäkin.18

Teidän taivaallinen Isänne on tuntenut teidät hyvin kauan. Hän valitsi teidät, omat poikansa ja tyttärensä, tulemaan maan päälle juuri tänä aikana, olemaan Hänen suurenmoisen työnsä johtajia maan päällä.19 Teitä ei valittu fyysisten ominaispiirteidenne vaan hengellisten ominaisuuksienne – kuten urhoollisuuden, rohkeuden, sydämen vilpittömyyden, totuuden janon, viisauden kaipuun ja muiden palvelemisen halun – ansiosta.

Teissä ilmeni joitakin näistä ominaisuuksista jo kuolevaisuutta edeltävänä aikana. Toisia te voitte kehittää täällä maan päällä20, kun hellittämättä pyritte saamaan niitä.21

Eräs ratkaiseva hengellinen ominaisuus on itsehillintä – voima asettaa järki halun edelle. Itsehillintä muovaa voimakkaan omantunnon. Ja omatuntonne ratkaisee moraalisen valintanne vaikeissa, houkuttelevissa ja vaativissa tilanteissa. Paastoaminen auttaa henkeänne saamaan voimaa ruumiillisten halujen voittamiseen. Paastoaminen edistää myös taivaallisen avun saatavuutta, sillä se voimistaa rukouksianne. Miksi itsehillintää tarvitaan? Jumala on istuttanut sisimpäämme voimakkaita haluja, jotka kohdistuvat ravinnon saamiseen ja rakkauteen. Ne ovat elintärkeitä ihmissuvun jatkumiselle.22 Kun hallitsemme halujamme Jumalan lakien asettamissa rajoissa, voimme nauttia pidemmästä elämästä, suuremmasta rakkaudesta ja täydellisestä ilosta.23

Siksi on ymmärrettävää, että suurin osa kiusauksista poiketa Jumalan onnensuunnitelmasta johtuu näiden välttämättömien Jumalan antamien halujen väärinkäytöstä. Halujemme hallitseminen ei ole aina helppoa. Kukaan meistä ei onnistu siinä täydellisesti.24 Sattuu haksahduksia. Tapahtuu virheitä. Tehdään syntiä. Mitä me sen jälkeen voimme tehdä? Me voimme ottaa siitä oppia. Ja voimme tehdä todellisen parannuksen.25

Me voimme muuttaa käyttäytymistämme. Meidän halummekin voivat muuttua. Millä tavalla? On vain yksi keino. Todellinen muutos – pysyvä muutos – voi tapahtua ainoastaan Jeesuksen Kristuksen parantavan, puhdistavan ja kaiken mahdollistavan sovituksen voiman avulla.26 Hän rakastaa teitä – teitä jokaista!27 Hän antaa teidän saada voimaansa, kun pidätte Hänen käskynsä tarmokkaasti, tosissanne ja täsmällisesti. Niin yksinkertaista ja varmaa se on. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on muutoksen evankeliumi!28

Ihminen, joka voimallisella hengellään hallitsee lihallisia haluja, on tunteidensa ja intohimojensa hallitsija eikä niiden orja. Sellainen vapaus on yhtä elintärkeää hengelle kuin happi on keholle! Vapaus itsensä orjuuttamisesta on todellista vapautta!29

Me olemme ”vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän – – tai valitsemaan orjuuden ja kuoleman”30. Kun valitsemme ylevämmän polun kohti vapautta ja iankaikkista elämää, siihen polkuun kuuluu myös avioliitto.31 Myöhempien aikojen pyhät julistavat, ”että avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi”. Tiedämme myös, että ”sukupuoli on yksilön kuolevaisuutta edeltävän, kuolevaisuuden aikaisen ja iankaikkisen identiteetin ja tarkoituksen oleellinen ominaisuus”32.

Avioliitto miehen ja naisen välillä on perustavanlaatuinen osa Herran oppia ja ratkaisevan tärkeä Jumalan iankaikkisessa suunnitelmassa. Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan malli elämän täyteydelle maan päällä ja taivaassa. Jumalan mallia avioliitosta ei saa käyttää väärin, käsittää väärin eikä tulkita väärin.33 Ei, jos haluaa todellista iloa. Jumalan antama avioliiton malli suojelee pyhiä lisääntymisen voimia ja uskollisen, intiimin aviosuhteen tuomaa iloa.34 Tiedämme, että Jumala vihki Aadamin ja Eevan avioliittoon ennen kuin he saivat kokea aviomiehenä ja vaimona olemisen iloa.35

Meidän aikanamme hallitusvallalla on erityiset syynsä suojella avioliittoa, koska vahvat perheet muodostavat parhaan tavan tarjota nouseville sukupolville terveyttä, koulutusta, hyvinvointia ja vaurautta.36 Mutta yhteiskunnalliset suuntaukset ja maailmalliset filosofiat vaikuttavat voimakkaasti hallitusvaltaan lakeja säädettäessä, uudistettaessa ja pantaessa täytäntöön. Lainsäädännön toimista huolimatta Herran oppia avioliitosta ja siveellisyydestä ei voi muuttaa.37 Muistakaa: vaikka ihminen kuinka laillistaisi synnin, se on silti syntiä Jumalan silmissä!

Vaikka meidän tulee tavoitella Vapahtajamme ystävällisyyttä ja myötätuntoa, vaikka meidän tulee pitää arvossa kaikkien Jumalan lasten oikeuksia ja tunteita, me emme voi muuttaa Hänen oppiaan. Sen muuttaminen ei ole meidän tehtävämme. Meidän tehtävämme on tutkia ja ymmärtää Hänen oppiaan ja pitää se kunniassa.

Vapahtajan osoittama tapa elää on hyvä. Hänen tapaansa kuuluu siveys ennen avioliittoa ja täydellinen uskollisuus avioliitossa.38 Herran tapa on ainoa tapamme kokea pysyvää onnea. Hänen tapansa tuo kestävää lohtua sielullemme ja jatkuvaa rauhaa kotiimme. Ja mikä parasta, Hänen tapansa johdattaa meidät kotiin Hänen ja taivaallisen Isämme luokse iankaikkiseen elämään ja korotukseen.39 Juuri se on Jumalan työn ja kirkkauden40 syvin olemus.

Rakkaat veljeni ja sisareni, jokainen päivä on päätösten päivä, ja meidän päätöksemme ratkaisevat päämäärämme. Jonakin päivänä jokainen meistä seisoo Herran edessä tuomittavana.41 Kullakin meistä on henkilökohtainen puhuttelu Jeesuksen Kristuksen kanssa.42 Me teemme tiliä päätöksistämme, joita teimme ruumistamme ja hengellisiä ominaisuuksiamme koskevissa asioissa ja siinä, kuinka me kunnioitimme Jumalan antamaa avioliiton ja perheen mallia. Rukoilen vilpittömästi, että teemme joka päivä viisaita valintoja iankaikkisissa päätöksissämme. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. ”Päätökset ratkaisevat kohtalon”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta, 6. marraskuuta 2005, speeches.byu.edu

  2. Iankaikkisen edistymisen käsitettä kuvataan oivallisesti W. W. Phelpsin sanoittamassa kirkon laulussa ”If You Could Hie to Kolob” [Jos voisit rientää Kolobiin] (Hymns, nro 284). Neljännessä säkeistössä sanotaan: ”Hyveellä ei ole loppua, voimalla ei ole loppua, viisaudella ei ole loppua, valolla ei ole loppua. Yhdistymisellä ei ole loppua, nuoruudella ei ole loppua, pappeudella ei ole loppua, totuudella ei ole loppua.” Viides säkeistö päättyy: ”Kirkkaudella ei ole loppua, rakkaudella ei ole loppua, olemassaololla ei ole loppua, ylhäällä ei ole kuolemaa.”

  3. 1. Moos. 1:27; ks. myös Kol. 3:10; Alma 18:34; Et. 3:15; Moos. 6:9.

  4. MAP-lauluja, 187.

  5. Ks. Matt. 10:37.

  6. Ks. Mark. 12:30–31.

  7. Ks. OL 88:15.

  8. Ruumiissanne toimii myös muita Jumalan antamia järjestelmiä. Alkuaineet kuten natrium, kalium ja kalsium sekä yhdisteet kuten vesi, glukoosi ja proteiinit ovat välttämättömiä hengissä pysymiselle. Ruumis käsittelee kaasuja kuten happea ja hiilidioksidia. Se valmistaa hormoneja kuten insuliinia, adrenaliinia ja tyroksiinia. Kaikkien näiden ja monien muiden aineosien pitoisuudet kehossa säätyvät automaattisesti tiettyjen rajojen sisällä. Kehon rauhasten välistä toimintaa säädellään automaattisesti. Esimerkiksi aivojen tyvessä sijaitseva aivolisäke erittää hormonia, joka stimuloi lisämunuaisten kuorikerrosta ja saa sen tuottamaan adrenokortikaalisia hormoneja. Kortikaalisten hormonien määrän kohoaminen puolestaan ehkäisee aivolisäkkeen tuottaman stimuloivan hormonin määrää ja päinvastoin. Ruumiinlämpö pysyy normaalisti noin 37 celsiusasteessa niin päiväntasaajalla kuin pohjoisnavallakin.

  9. Jotkin sairaudet ovat silminnähtäviä, toiset ovat piileviä. Jotkin kulkevat suvussa, toiset eivät. Jotkut ihmiset altistuvat syövälle, toisilla on allergioita jne. Jokainen meistä voi kiinnittää huomiota omaan heikkouteensa ja ottaa nöyrästi selvää, mitä Herra haluaa opettaa, jotta tuosta heikkoudesta voisi tulla vahvuus.

  10. Et. 12:27.

  11. Jotkin vaivat voidaan korjata täysin vasta ylösnousemuksessa, kun ”kaikki palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa” (Alma 40:23).

  12. Ks. Alma 42:8.

  13. Psalminkirjoittaja kirjoitti: ”Kallis on Herran silmissä hänen uskollistensa henki” (Ps. 116:15). Kuolema on kallisarvoinen, sillä se on pyhien ”kotiinpaluu” Herran luokse.

  14. Ks. 1. Kor. 3:16; ks. myös 6:19.

  15. Abr. 3:23.

  16. Ks. Jer. 1:5.

  17. Ks. Alma 13:2–3.

  18. Ks. OL 138:55–56.

  19. Ks. Alma 13:2–3; OL 138:38–57.

  20. Hengellisiä lahjoja, joita meissä voi ilmetä ja joita meille voidaan antaa, ovat mm. ”usko, hyveellisyys, tieto, kohtuullisuus, kärsivällisyys, veljellinen ystävällisyys, jumalisuus, rakkaus, nöyryys [ja] uutteruus” (OL 4:6). Myös kiitollisuus on hengellinen ominaisuus, jota voi kehittää. Kiitollisuus muokkaa mielialaa ja tuotteliaisuutta. Ja kun olette hengellisesti ”syntyneet Jumalasta”, voitte kiitollisina saada Hänen kuvansa kasvoihinne (ks. Alma 5:14).

  21. Ks. 1. Kor. 12; 14:1–12; Moroni 10:8–19; OL 46:10–29.

  22. Jotkut tuntevat houkutusta syödä liikaa. ”Liikalihavuudesta on tullut maailmanlaajuinen epidemia. Ainakin 2,8 miljoonaa ihmistä kuolee vuosittain ylipainon seurauksiin.” (”10 Facts on Obesity” [10 tosiasiaa liikalihavuudesta], Maailman terveysjärjestö, maaliskuu 2013, www.who.int/features/factfiles/obesity/en.) Toiset tuntevat houkutusta syödä liian vähän. Anoreksia ja bulimia tuhoavat monen ihmisen elämän, avioliiton ja perheen. Ja joitakin koettelevat Luojamme kieltämät seksuaaliset himot. Asia selitetään julkaisussa Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa. Siinä sanotaan: ”Herran siveyslaki merkitsee pidättäytymistä sukupuolisuhteista laillisen avioliiton ulkopuolella ja uskollisuutta avioliitossa. – – Aviorikos, haureus, homoseksuaaliset ja lesbolaiset suhteet sekä kaikki muut epäpyhät, luonnottomat ja epäpuhtaat tavat ovat synnillisiä.” Käsikirjassa sanotaan edelleen: ”Homoseksuaalinen käyttäytyminen rikkoo Jumalan käskyjä, on vastoin ihmisen sukupuolisuuden tarkoituksia sekä riistää ihmisiltä perhe-elämän ja evankeliumin pelastavien toimitusten tuomia siunauksia. – – Vaikka kirkko vastustaakin homoseksuaalista käyttäytymistä, kirkko suhtautuu ymmärtävästi ja kunnioittavasti henkilöihin, jotka tuntevat viehtymystä samaan sukupuoleen.” (2010, 21.4.5; 21.4.6.)

  23. Ks. 1. Kor. 6:9–20; Jaak. 1:25–27; OL 130:20–21. Ja meidän tulee aina muistaa, että ”ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo” (2. Nefi 2:25).

  24. Kuolevaisuus on koettelemisen aikaa, kuten pyhissä kirjoituksissa selitetään: ”Ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25).

  25. Ks. Moosia 4:10; Alma 39:9; Hel. 15:7. Julkaisussa Käsikirja 2 on seuraava sanoma: ”Homoseksuaalisen käyttäytymisen voi saada anteeksi tekemällä vilpittömän parannuksen” (21.4.6).

  26. Koko ihmiskunta voi pelastua Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta ja olemalla kuuliainen evankeliumin periaatteille (ks. OL 138:4; UK 3).

  27. Ks. Et. 12:33–34; Moroni 8:17.

  28. Ks. Moosia 5:2; Alma 5:12–14.

  29. Ks. Room. 8:13–17; Gal. 5:13–25; OL 88:86.

  30. 2. Nefi 2:27.

  31. Ks. OL 131:1–4.

  32. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.

  33. Ks. Matt. 19:4–6; Moosia 29:26–27; Hel. 5:2.

  34. Jokaisella ihmisellä on syntyessään omanlaisensa identiteetti, kromosomit ja DNA (deoksiribonukleiinihappo). DNA on molekyyli, jossa on koodattuina geneettiset ohjeet elävien solujen kehitykselle ja toiminnalle. Jokaisen henkilön DNA syntyy isän ja äidin DNA:n yhdistyessä uuden ihmisruumiin DNA:ksi – muodostaen kumppanuuden isän, äidin ja lapsen välille.

  35. Ks. 1. Moos. 2:24–25; 3:20–21; 4:1–2, 25.

  36. Tohtori Patrick F. Fagan on kirjoittanut: ”Korvaamaton rakennuspalikka, josta talouselämän kohtalo riippuu, on avioliitossa olevien vanhempien talous – etenkin monilapsisen perheen, joka palvelee viikoittain Jumalaa. Jokainen avioliitto luo uuden talouden, riippumattoman taloudellisen yksikön, joka hankkii tuloja, kuluttaa, säästää ja sijoittaa.” (”The Family GDP: How Marriage and Fertility Drive the Economy”, The Family in America, vsk. 24, nro 2, kevät 2010, s. 136.)

  37. Ks. 2. Moos. 20:14; 3. Moos. 18:22; 20:13; 5. Moos. 5:18; Matt. 5:27–28; Mark. 10:19; Luuk. 18:20; Room. 1:26–27; 13:9; Moosia 13:22; 3. Nefi 12:27–28; OL 42:24; 59:6.

  38. Ks. Gordon B. Hinckley, ”Eihän tämä ole tapahtunut missään syrjäisessä kolkassa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 46.

  39. Ks. OL 14:7.

  40. Ks. Moos. 1:39.

  41. Ks. 2. Nefi 9:41, 46; Moosia 16:10.

  42. Meidät tuomitaan tekojemme ja sydämemme halun mukaan (ks. OL 137:9; ks. myös. Hepr. 4:12; Alma 18:32; OL 6:16; 88:109).