Aikaisemmat julkaisut
3: Ole kuuliainen


3

Ole kuuliainen

Pohtikaa:Mitä lakeja minun täytyy noudattaa tullakseni omavaraisemmaksi?

”Obedience Brings Blessings” [Kuuliaisuus tuo siunauksia] (Ei videota? Lukekaa seuraavalla sivulla oleva teksti.)

Keskustelkaa:Jumalan lakien ja periaatteiden noudattaminen johtaa hengellisiin ja ajallisiin siunauksiin. Mitkä omat kokemuksenne todistavat tästä?

Lukekaa:OL 130:20–21; Joseph Smithin lausunto (oikealla)

Toteuttakaa:Katso alla olevaa taulukkoa. Huomaa, kuinka kuuliaisuus tiettyjä lakeja kohtaan johtaa tiettyihin siunauksiin. Taulukkoon on merkitty joitakin esimerkkejä.

Käytä muutama minuutti seuraavasti:

  1. Kirjoita, mitä työnhakuun, itsenäiseen ammatinharjoittamiseen tai opiskeluun liittyviä siunauksia haluaisit saada. Kirjoita ne oikeanpuoleiseen sarakkeeseen.

  2. Kirjoita vasempaan sarakkeeseen luettelo laeista, joita voit noudattaa saadaksesi nuo siunaukset.

Noudata

Ota vastaan

Lakeja tai periaatteita

Siunauksia

Viisauden sana (OL 89)

Parempi terveys, suurta tietoa

Kymmenykset ja uhrilahjat (Mal. 3:10–12)

Ajallisia ja hengellisiä siunauksia, menestystä työssämme, suojaa

Mene töihin ajoissa joka päivä

Työn jatkuminen ja mahdollisuus saada rahaa säästöön

Syö terveellisesti ja harrasta liikuntaa säännöllisesti

Vähemmän sairauspoissaoloja

Toteuttakaa:Kirjoita kaksi tai kolme tapaa, joilla voit lisätä kuuliaisuuttasi valitsemiasi lakeja kohtaan:

Sitoutukaa:Sitoudu viikon aikana suorittamaan seuraavat tehtävät. Laita rasti ruutuun, kun olet suorittanut kyseisen tehtävän:

  • Ole kuuliainen joka päivä.

  • Opeta tätä periaatetta perheellesi.

  • Toteuta edelleen myös edellisiä perustuksen periaatteita.

Vinkki avustajalle

Kannusta kaikkia tekemään erityisiä sitoumuksia ja pitämään ne sekä opettamaan perhettään.

Kuuliaisuus tuo siunauksia

Ellette voi katsoa tätä videota, lukekaa oheinen teksti.

Kuva
President Thomas S. Monson

Mikä loistava lupaus! ”Se, joka pitää [Jumalan käskyt], saa totuutta ja valoa, kunnes hänet kirkastetaan totuudessa ja hän tietää kaiken” [OL 93:28]. – –

Veljeni ja sisareni, tämän elämän suuri koetus on kuuliaisuus. ”Koettelemme heitä näin”, Herra on sanonut, ”nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” [Abr. 3:25].

Vapahtaja julisti: ”Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista” [OL 132:5].

Suurempaa esimerkkiä kuuliaisuudesta ei ole kuin Vapahtajamme. Hänestä Paavali teki havainnon:

”Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus.

Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia.” [Hepr. 5:8–9.]

Vapahtaja osoitti aitoa Jumalan rakkautta elämällä täydellisen elämän ja pitämällä kunniassa pyhän palvelutehtävänsä. Hän ei ollut koskaan ylimielinen. Hän ei koskaan pöyhkeillyt ylpeänä. Hän ei ollut koskaan petollinen. Hän oli aina nöyrä. Hän oli aina vilpitön. Hän oli aina kuuliainen. – –

Kohdatessaan Getsemanen kärsimyksen, jolloin Hän kesti sellaista kipua, että Hänen hikensä oli kuin maahan putoilevia suuria veripisaroita [ks. Luuk. 22:44], Hän osoitti olevansa kuuliainen Poika sanomalla: ”Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun.” [Luuk. 22:42.]

Aivan kuten Vapahtaja käski varhaisia apostolejaan, Hän käskee myös teitä ja minua: ”Seuraa sinä minua” [Joh. 21:22]. Olemmeko me halukkaita tottelemaan?

Tieto, jota etsimme, vastaukset, joita kaipaamme, ja voima, jota haluamme tänään kohdataksemme monimutkaisen ja muuttuvan maailman haasteet, voivat olla meidän, kun olemme halukkaita tottelemaan Herran käskyjä. Lainaan jälleen kerran Herran sanoja: ”Se, joka pitää hänen käskynsä, saa totuutta ja valoa, kunnes hänet kirkastetaan totuudessa ja hän tietää kaiken” [OL 93:28].

Nöyrä rukoukseni on, että meitä siunataan niillä runsailla palkinnoilla, jotka kuuliaisille on luvattu. Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme ja Vapahtajamme nimessä. Aamen.

(Thomas S. Monson, ”Kuuliaisuus tuo siunauksia”, Liahona, toukokuu 2013, s. 89, 92.)