Instituutti
Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi (Uskonto 250)


Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi (Uskonto 250)

Kuva
Jeesus Kristus

Kysymykset

  1. Mitä voin oppia Vapahtajalta taivaallisen Isän tahdon noudattamisesta?

    Sisällytä vastaukseesi seuraavat asiat:

    • Sellaisia opetuksia tai esimerkkejä Vapahtajan iankaikkisesta palvelutehtävästä, jotka valaisevat Hänen kuuliaisuuttaan taivaalliselle Isälle.

    • Kuinka Jeesuksen kuuliaisuus taivaalliselle Isälle liittyy omaan opetuslapseuteesi.

    • Miksi Vapahtajan esimerkki kuuliaisuudesta on tärkeä sinulle, ja kuinka Hän voi auttaa sinua ottamaan tarvittavat askeleet opetuslapseutesi vahvistamiseksi.

    • Kuinka Vapahtajan esimerkki kuuliaisuudesta auttaa sinua noudattamaan taivaallisen Isän tahtoa.

  2. Miksi tarvitsen Vapahtajaa?

    Sisällytä vastaukseesi seuraavat asiat:

    • Tärkeimmät esteet, jotka meidän täytyy voittaa langenneen tilamme vuoksi.

    • Kuinka Vapahtajan erilaiset roolit koko Hänen iankaikkisen palvelutyönsä aikana auttavat taivaallisen Isän lapsia voittamaan nämä esteet.

    • Mitä meidän täytyy tehdä pyytääksemme Vapahtajalta apua ja ottaaksemme sitä vastaan.

    • Ainakin yksi tapa, jolla olet tuntenut Vapahtajan jumalallista apua elämässäsi voittaessasi haasteita ja esteitä.

  3. Mitä sellaista olen oppinut tällä kurssilla Jeesuksesta Kristuksesta ja ikuisesta evankeliumista, mikä on siunannut elämääni?

    Voit vastata aiempien vastaustesi pohjalta tai yhdistellä niiden ajatuksia, tai voit kirjoittaa jostakin uudesta aiheesta.

    • Ilmaise oppimasi oppi lauseella tai parilla.

    • Selitä tätä oppia käyttämällä esimerkkejä pyhistä kirjoituksista tai profeettojen sanoista.

    • Kerro, kuinka Vapahtajan opetukset, esimerkki tai sovitus ovat siunanneet elämääsi.

    • Kirjoita todistuksesi siitä, mitä olet oppinut Jeesuksesta Kristuksesta ja ikuisesta evankeliumista.

Opin avainkohtia

Seuraavat tiedot on koottu tämän kurssin oppiaiheiden avainkohdista. Lainausten jäljessä sulkeissa olevat numerot viittaavat oppiaiheen numeroon julkaisussa Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi, opettajan kirja (2015), josta kyseinen lausuma on luettavissa. Vertaa vastaustasi alla oleviin tietoihin. Jos vastauksestasi puuttuu jokin tässä tarkistuksessa mainittu opin avainkohta, voisit muokata vastaustasi ennen sen palauttamista. Älä kopioi tätä tietoa vastaukseesi sanasta sanaan. Pidä vain huoli siitä, että ymmärrät nämä opit ja ilmaiset tämän ymmärryksen vastauksessasi. Koska kysymys 3 edellyttää henkilökohtaisempaa vastausta, siihen ei esitetä avainkohtia.

  1. Mitä voin oppia Vapahtajalta Isän tahdon noudattamisesta?

    Vapahtajan esittämiä opetuksia tai Hänen palvelutyönsä antamia esimerkkejä, jotka valaisevat Hänen kuuliaisuuttaan taivaalliselle Isälle:

    • ”Jehova oli valittu alusta asti. Yhtenä syynä Jehovan valintaan oli se, että Hän halusi tehdä Isän tahdon ja antaa kaiken kunnian Isälle.” (2.)

    • ”Vaikka [Jeesus Kristus] oli synnitön, Hänet kastettiin kaiken vanhurskauden täyttämiseksi” (8; ”Elävä Kristus – apostolien todistus, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2).

    • ”Pelastussuunnitelma edellytti sitä, että Jeesus olisi täydellisen kuuliainen voidakseen toteuttaa sovituksen” (9).

    • ”[En] tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut – –, koska minä teen kaiken hänen mielensä mukaan” (Joh. 8:28–29).

    Kuinka Jeesuksen kuuliaisuus Isälle liittyy omaan opetuslapseuteesi:

    • ”Vapahtajan tavoin me täytämme vanhurskauden, kun alistumme ikuisen evankeliumin toimitusten ja liittojen ehtoihin” (8).

    • ”Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen edellyttää kuuliaisuutta ja uhrauksia – –. Opetuslapseus edellyttää meidän jatkuvaa haluamme jättää kaikki ja seurata Jeesusta Kristusta.” (10.)

    • ”Voimme saada voimaa voittaa kiusaukset ja olla kuuliaisia, kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja pyrimme oman tahtomme sijaan tekemään Isän tahdon mukaan” (9).

  2. Miksi tarvitsen Vapahtajaa?

    Tärkeimmät esteet, jotka meidän täytyy voittaa langenneen tilamme vuoksi:

    • ”Me kaikki koemme hengellisen kuoleman jouduttuamme pois Jumalan edestä, ja me kaikki olemme ajallisen kuoleman alaisia, joka on fyysisen ruumiin kuolema (ks. Alma 42:6–9; OL 29:41–42)” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 42).

    • ”Langenneessa tilassamme me joudumme kokemaan vastoinkäymisiä ja kiusauksia. Kun me annamme periksi kiusaukselle, me loittonemme Jumalasta (ks. Room. 3:23).” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, s. 42.)

    Kuinka Vapahtajan erilaiset roolit koko Hänen iankaikkisen palvelutyönsä aikana auttavat taivaallisen Isän lapsia voittamaan nämä esteet:

    • ”Jehova loi maan paikaksi, jossa Jumalan lapset voisivat elää ja edistyä kohti iankaikkista elämää” (4).

    • ”Jumalan ainosyntyisenä Poikana lihassa Jeesus Kristus kykeni suorittamaan sovitusuhrin – mikä vaati Häneltä enemmän kuin kuolevainen ihminen voisi kestää – ja siten toteuttamaan tehtävänsä Isän suunnitelmassa” (7).

    • ”Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme Pyhän Hengen välityksellä saada lohtua ja voimaa kestääksemme ’kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia’ (Alma 7:11)” (16).

    • ”Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta kaikki kuolevaisuuteen syntyneet ihmiset nousevat kuolleista” ja heidät tuodaan tuomittaviksi takaisin Jumalan eteen (19).

    • ”Ollessaan henkimaailmassa Jeesus järjesti pelastuksen työn suoritettavaksi kuolleiden puolesta” (18).

    • ”Jeesus Kristus on puolustajamme Isän luona” (24).

    • ”Vapahtaja tuomitsee meidät sanojemme, ajatustemme ja tekojemme sekä sydämemme halujen mukaan” (26).

    Mitä meidän täytyy tehdä pyytääksemme Vapahtajalta apua ja ottaaksemme sitä vastaan:

    • ”Voimme voittaa Saatanan turvaamalla Jeesukseen Kristukseen, joka toteutti sovituksen, sekä todistamalla ja olemalla uskollisia todistuksessamme” (3).

    • ”Kun päätämme asettaa Vapahtajan elämämme keskipisteeksi ollessamme täällä maan päällä, me saamme suurempia siunauksia iankaikkisuudessa” (2).

    • ”Jos nautimme sakramentin rukoillen ja parannuksenteon hengessä, me voimme saada syntien anteeksiannon samalla tavoin kuin mennessämme kasteelle” (15).

    • ”Kun otamme vastaan Jeesuksen Kristuksen ja teemme liittoja noudattaa Jumalan käskyjä ja pidämme ne, meistä tulee Kristukselle syntyneitä poikia ja tyttäriä” (24).