Instituutti
Palautuksen perustukset (Uskonto 225)


Palautuksen perustukset (Uskonto 225)

Kuva

Kysymykset

  1. Kuinka voin erottaa totuuden erheestä?

    Sisällytä vastaukseesi seuraavat asiat:

    • Pyhien kirjoitusten, nykyajan profeettojen sanojen ja Pyhän Hengen merkitys totuuden vahvistamisessa.

    • Kuinka tutkiminen, usko ja rukous voivat auttaa sinua oppimaan totuutta.

    • Kuinka voi löytää, arvioida ja käyttää luotettavia kirkon historian lähteitä ja kirkon ilmoitettua oppia.

    • Kuinka voit toteuttaa oppimiasi periaatteita erottaaksesi totuuden erheestä, kun sinulla tai jollakulla tuntemallasi henkilöllä on edessään jokin ajankohtainen päätös, haaste tai ongelma.

  2. Miksi minun on tärkeä ymmärtää, että ”Joseph Smith – – on tehnyt enemmän ihmisten pelastamiseksi tässä maailmassa kuin kukaan toinen ihminen, joka koskaan on siinä elänyt – paitsi ainoastaan Jeesus” (OL 135:3)?

    Sisällytä vastaukseesi seuraavat asiat:

    • Ensimmäisen näyn merkitys evankeliumin palautuksessa ja aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden alkamisessa.

    • Kuinka jokin Joseph Smithin välityksellä palautettu totuus on siunannut elämääsi.

    • Kuinka Joseph Smithin välityksellä palautetut pappeuden avaimet tai pelastavat toimitukset ovat olleet siunauksena elämässäsi.

    • Kuinka Joseph Smithin tehtävä evankeliumin palautuksessa on tuonut sinut lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.

  3. Kuinka jokin seuraavista palautuksen keskeisistä tapahtumista tai opeista on ollut siunauksena elämässäsi?

    a) Mormonin kirjan esiintulo, b) Opin ja liittojen keskeiset kohdat ja oppi, c) kirkon ilmoitettu organisaatio, d) pappeuden palautus, e) temppelit ja temppelityö. Sisällytä vastaukseesi seuraavat asiat:

    • Mitä olet oppinut tästä tapahtumasta tai opista osallistuessasi tähän kurssiin.

    • Kuinka tämä tapahtuma tai oppi osoittaa, että taivaat ovat avoinna.

    • Kuinka tämä tapahtuma tai oppi on ollut siunauksena elämässäsi, ja miksi se on henkilökohtaisesti tärkeä sinulle.

    • Todistuksesi siitä, mitä olet oppinut palautetusta evankeliumista.

Opin avainkohtia

Seuraavat tiedot on koottu tämän kurssin oppiaiheiden avainkohdista. Lainausten jäljessä sulkeissa olevat numerot viittaavat oppiaiheen numeroon julkaisussa Palautuksen perustukset, opettajan kirja (2015), josta kyseinen lausuma on luettavissa. Vertaa vastaustasi alla oleviin tietoihin. Jos vastauksestasi puuttuu jokin tässä tarkistuksessa mainittu opin avainkohta, voisit muokata vastaustasi ennen sen palauttamista. Älä kopioi tätä tietoa vastaukseesi sanasta sanaan. Pidä vain huoli siitä, että ymmärrät nämä opit ja ilmaiset tämän ymmärryksen vastauksessasi. Koska kysymys 3 edellyttää henkilökohtaisempaa vastausta, siihen ei esitetä avainkohtia.

  1. Kuinka voin erottaa totuuden erheestä?

    Pyhien kirjoitusten, nykyajan profeettojen sanojen ja Pyhän Hengen merkitys totuuden vahvistamisessa:

    • Raamatun rinnakkaisteoksina ”Mormonin kirja sekä Oppi ja liitot tuotiin esiin maailman pelastukseksi” (22).

    • ”Pyhä Henki voi auttaa meitä tietämään, ovatko lukemamme asiat totta” (10).

    • ”Jos noudatamme profeetan sanoja, meitä suojellaan vastustajan vaikutukselta” (9).

    • ”Kun Herran palvelijat puhuvat Pyhän Hengen voimalla, heidän sanansa ilmaisevat Herran tahdon” (12).

    Kuinka tutkiminen, usko ja rukous voivat auttaa sinua oppimaan totuutta:

    • ”Kun otamme uskon mukaan oppimisprosessiin, olemme kelvollisia saamaan Herralta apua” (10).

    • ”Voimme löytää vastaukset suurimpiin kysymyksiimme, kun noudatamme käskyjä, tutkimme asianmukaisia tietolähteitä – etenkin elävien profeettojen sanoja – pyrimme saamaan johdatusta rukoillen sekä harjoitamme kärsivällisyyttä ja uskoa” (10).

    • ”Kun kohtaamme kysymyksiä tai epäilyksiä evankeliumista, meidän tulisi pitää lujasti kiinni siitä, minkä jo tiedämme, ja luottaa siihen, että joko löydämme vastauksen tutkimalla asiaa edelleen tai Jumala ilmoittaa vastauksen jonakin tulevana aikana” (4).

    Kuinka voi löytää, arvioida ja käyttää luotettavia lähteitä:

    • ”Voisimme muistuttaa vilpittömälle tiedustelijalle, ettei internetin sisältämissä tiedoissa ole ’totuussuodatinta’. Jotkin tiedot, vaikka olisivat kuinka vakuuttavia hyvänsä, eivät yksinkertaisesti ole totta.” (10; Neil L. Andersen, ”Joseph Smith”, Liahona, marraskuu 2014, s. 29.)

    • ”Välttääkseen väärän tai harhaanjohtavan tiedon ansan niiden, jotka etsivät totuutta, tulee etsiä tietoa kirkosta ja sen historiasta luotettavista lähteistä” (2).

    • ”Kun alamme verrata nykyisiä käytäntöjä ja ehdotuksia siihen, mitä tiedämme Jumalan suunnitelmasta ja Jumalan sanassa annetuista perusteista sekä Hänen elävien profeettojensa opetuksista, – – tiedämme, että sen ansiosta olemme iankaikkisesti turvallisella maaperällä” (10; Dallin H. Oaks, ”Sillä niin kuin hän mielessään laskee”, ilta vanhin Dallin H. Oaksin seurassa, 8. helmikuuta 2013; lds.org/broadcasts).

  2. Miksi minun on tärkeä ymmärtää, että ”Joseph Smith – – on tehnyt enemmän ihmisten pelastamiseksi tässä maailmassa kuin kukaan toinen ihminen, joka koskaan on siinä elänyt – paitsi ainoastaan Jeesus” (OL 135:3)?

    Ensimmäisen näyn merkitys evankeliumin palautuksessa ja aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden alkamisessa:

    • ”Iankaikkiset totuudet palautettiin maan päälle, kun taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ilmestyivät Joseph Smithille” (2).

    • ”Kun saamme todistuksen siitä, että Joseph Smith näki Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, voimme myös tulla tietämään evankeliumin palautuksen todenperäisyyden” (2).

    • ”Jumala kutsui Joseph Smithin palauttamaan evankeliumin meidän taloudenhoitokauttamme varten” (1).

    Kuinka jokin Joseph Smithin välityksellä palautettu totuus on siunannut elämääsi:

    • ”Jeesus Kristus on elävä, kirkastettu olento. Jeesus Kristus on Isän Ainosyntyinen. Jeesus Kristus on tämän maailman ja muiden maailmojen Luoja.” (13.)

    • ”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi ja elävä kirkko koko maan päällä” (6).

    • ”Taivaallisen Isämme lapsina meillä on mahdollisuus tulla Hänen kaltaisikseen” (17).

    • ”Herra on ilmoittanut profeetta Joseph Smithin kautta lisää pyhiä kirjoituksia, jotka vahvistavat, selventävät ja laajentavat tietämystämme totuudesta” (12).

    Joseph Smithin välityksellä palautetut pappeuden avaimet tai pelastavat toimitukset, ja kuinka ne ovat olleet siunauksena elämässäsi:

    • Joseph Smith sai ”lähetystyön, iankaikkisten perheiden ja temppelityön avaimet” (14).

    • ”Ennen kuin ihminen voidaan kastaa, hänen täytyy olla nöyrä, katuva, halukas ottamaan päälleen Jeesuksen Kristuksen nimi ja vakaa päätöksessään palvella Häntä loppuun asti” (6).

    • ”Saavuttaaksemme selestisen valtakunnan korkeimman asteen meidän täytyy astua avioliiton uuteen ja ikuiseen liittoon” (19).