Nuoret
Totuus tekee sinut vapaaksi


”Totuus tekee sinut vapaaksi”, Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen, 2022

”Totuus tekee sinut vapaaksi”, Nuorten voimaksi

Kuva
Maalaus nuoresta naisesta, joka pitelee kynttilää ja katsoo kohti taivasta.

Totuus tekee sinut vapaaksi

Joh. 8:32

Taivaallinen Isäsi on totuuden Jumala. Hän on kaikkitietävä. Kaikki totuus tulee Häneltä ja johtaa Hänen luokseen. Osoitat arvostavasi totuutta, kun etsit oppimista, elät nuhteettomasti ja puolustat urheasti sitä, minkä tiedät olevan oikein – vaikka sinun olisi puolustettava sitä yksin.

Kuva
Hymyilevä nuori mies.

Iankaikkisia totuuksia

Taivaallinen Isä haluaa tyttäriensä ja poikiensa olevan aina oppimassa. Sinulla on sekä ajallisia että hengellisiä syitä tavoitella oppimista ja rakastaa sitä. Koulutuksessa ei ole kyse vain rahan ansaitsemisesta. Se on osa iankaikkista tavoitettasi tulla enemmän taivaallisen Isän kaltaiseksi.

Eläminen nuhteettomasti tarkoittaa sitä, että rakastat totuutta koko sydämestäsi – enemmän kuin rakastat henkilökohtaista mukavuutta, suosiota tai helppoutta. Se tarkoittaa sitä, että teet oikein yksinkertaisesti siksi, että se on oikein.

Sinulla on kallisarvoista annettavaa. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi sisältää vastaukset elämän kysymyksiin. Se on tie rauhaan ja onneen. Et ehkä tiedä kaikkea, mutta tiedät tarpeeksi auttaaksesi muita ymmärtämään ja arvostamaan tosia, iankaikkisia periaatteita.

Kehotuksia

Ole aina oppimassa. Etsi tilaisuuksia avartaa mieltäsi ja kehittää taitojasi. Näihin mahdollisuuksiin voi sisältyä sekä muodollista koulutusta jossakin oppilaitoksessa että epävirallista oppimista lähteistä, joihin luotat. Ota Herra mukaan pyrkimyksiisi, niin Hän opastaa sinua. Kun saat tietoa ympäröivästä maailmasta, opi myös Vapahtajasta, joka loi maailman. Tutki Hänen elämäänsä ja opetuksiaan. Tee seminaarista, instituutista ja henkilökohtaisesta evankeliumin tutkimisesta osa elinikäistä oppimistasi.

Rakasta totuutta niin paljon, ettet koskaan halua varastaa, valehdella, pettää tai huijata millään tavoin – koulussa, työssä, verkossa, kaikkialla. Ole sama Jeesuksen Kristuksen uskollinen seuraaja julkisesti ja yksityisesti.

Ole valona muille. Anna sanojesi ja tekojesi kuvastaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Valmistaudu nyt tuleviin mahdollisuuksiin kertoa Hänen loistavasta evankeliumistaan lähetyssaarnaajana ja koko elämäsi ajan. Ja ole valmis kertomaan kaikille, jotka kysyvät sinulta siitä toivosta ja onnesta, jota tunnet.

Luvattuja siunauksia

Koulutus lisää kykyäsi palvella Herraa. Se antaa sinulle mahdollisuuksia siunata muita, etenkin perhettäsi. Mitä enemmän opit, sitä paremmin voit auttaa Jumalan valtakunnan rakentamisessa ja vaikuttaa maailmaan hyvällä tavalla.

Rehellisyys tuo rauhaa ja itsekunnioitusta. Kun sanasi ja tekosi ovat sopusoinnussa totuuden kanssa, osoitat, että muut ihmiset ja Herra voivat luottaa sinuun.

Kun puolustat Jeesuksen Kristuksen opetuksia, Hän seisoo rinnallasi. Toiset eivät ehkä ole samaa mieltä kanssasi, mutta sinun rohkeutesi ja vilpittömyytesi huomataan. Noudattavatpa muut esimerkkiäsi tai eivät, sinun todistuksesi, luottamuksesi ja uskosi Kristukseen kasvavat.

Kuva
kysymyksiä ja vastauksia -kuvake

Kysymyksiä ja vastauksia

Saako meillä olla kysymyksiä kirkosta? Kuinka voin löytää vastauksia? Kysymysten esittäminen ei ole merkki heikkoudesta tai uskon puutteesta. Itse asiassa kysymysten esittäminen voi osaltaan vahvistaa uskoa. Evankeliumin palautus alkoi, kun 14-vuotias Joseph Smith esitti kysymyksiä uskossa. Etsi vastauksia pyhistä kirjoituksista, Jumalan profeettojen sanoista, johtajiltasi ja uskollisilta vanhemmiltasi sekä Jumalalta itseltään. Jos vastaukset eivät tule heti, luota siihen, että opit rivin rivin päälle. Elä edelleen sen mukaan, mitä jo tiedät, ja etsi edelleen totuutta.

Kuva
Maalaus Joseph Smithistä polvistuneena Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen edessä pyhässä lehdossa.

Kuinka voin puolustaa sitä, mikä on oikein, loukkaamatta niitä, joilla on erilaiset uskonkäsitykset? Aloita varmistamalla, että sanasi ja tekosi saavat innoitusta rakkaudesta Jumalaa ja Hänen lapsiaan kohtaan. Evankeliumista kertomista ei pidä tehdä kiistelyn hengessä vaan ennemminkin selkeästi, sävyisästi ja ystävällisesti. Voit olla rakastava muita kohtaan, vaikka et olisikaan samaa mieltä heidän näkemyksistään.

Ks. Matt. 5:14–16 (anna valosi loistaa); Joh. 14:6 (Jeesus on totuus); 1. Piet. 3:15 (ole aina valmis kertomaan toivostasi Kristuksessa); OL 88:77–80 (asioita, joita Herra haluaa meidän oppivan); 93:36 (Jumalan kirkkaus on äly); 124:15 (nuhteettomuus tarkoittaa sen rakastamista, mikä on oikein); 130:18 (meidän älymme nousee kanssamme, kun nousemme kuolleista).

Kuva
temppelikuvake

Temppelisuosituskysymyksiä

Pyritkö olemaan rehellinen kaikessa, mitä teet?