Nuoret
Rakasta Jumalaa, rakasta lähimmäistäsi


”Rakasta Jumalaa, rakasta lähimmäistäsi”, Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen, 2022

”Rakasta Jumalaa, rakasta lähimmäistäsi”, Nuorten voimaksi

Kuva
Maalaus miehestä, joka pitelee maassa makaavan, riutuneen miehen siteisiin kiedottua päätä.

Rakasta Jumalaa, rakasta lähimmäistäsi

Matt. 22:37–40

Kuva
ihmisiä palvelemassa -kuvake

Jumala auttaa sinua tekemään hyviä valintoja antamalla käskyjä. Hän tekee sen, koska Hän rakastaa sinua. Ja paras syy noudattaa Jumalan käskyjä on se, että rakastat Häntä. Rakkaus on Jumalan käskyjen ytimessä.

Kuva
Nuori mies auttaa pyörätuolissa olevaa vanhempaa naista kadun yli.

Iankaikkisia totuuksia

Jumala rakastaa sinua. Hän on sinun Isäsi. Hänen täydellinen rakkautensa voi innoittaa sinua rakastamaan Häntä. Kun rakkautesi taivaallista Isää kohtaan on tärkein vaikuttaja elämässäsi, monista päätöksistä tulee helpompia.

Jeesuksen opetuksen mukaan kaksi suurinta käskyä ovat rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistämme. Kuka sitten on sinun lähimmäisesi? Jokainen! Kaikki muu, mitä pyhissä kirjoituksissa ja profeettojen sanoissa opetetaan, liittyy näihin kahteen käskyyn.

Kaikki ihmiset ovat veljiäsi ja sisariasi – tietysti myös ihmiset, jotka ovat erilaisia kuin sinä tai jotka ovat eri mieltä kanssasi. Taivaallinen Isä haluaa, että Hänen lapsensa rakastavat toisiaan. Kun palvelet Hänen lapsiaan, palvelet Häntä.

Kehotuksia

Ilmaise rakkautta Jumalaa kohtaan pitämällä Hänen käskynsä. Esimerkiksi pyhittämällä lepopäivän, kuten valmistautumalla uskollisesti sakramenttiin ja nauttimalla sen, osoitat Jumalalle olevasi halukas omistamaan Hänelle yhden päivän viikossa. Kun paastoat ja maksat kymmenykset ja uhrilahjat, osoitat Jumalalle, että Hänen työnsä on sinulle tärkeämpää kuin aineelliset asiat. Kun käytät Jumalan ja Kristuksen nimiä kunnioittavasti etkä koskaan turhaan tai välinpitämättömästi, osoitat olevasi kiitollinen kaikesta, mitä He ovat tehneet hyväksesi.

Kohtele jokaista Jumalan lapsena. Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena voit olla esimerkkinä ja kohdella kaikkiin rotuihin, uskontoihin ja mihin tahansa muihin ryhmiin kuuluvia ihmisiä rakkaudella ja kunnioituksella ja ottaa heidät mukaan – etenkin niitä, jotka toisinaan joutuvat loukkaavien sanojen ja tekojen uhreiksi. Huomioi niitä, jotka tuntevat olevansa yksinäisiä, eristyksissä tai avuttomia. Auta heitä tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta sinun kauttasi.

Kuva
Kaksi nuorta miestä pyhäpaidassa solmio ja rusetti kaulassaan.

Huolehdi siitä, että kielenkäyttösi kuvastaa rakkautta Jumalaa ja muita kohtaan – tapahtuipa kommunikointi kasvokkain tai virtuaalisesti. Sano sellaista, mikä kohottaa – älä mitään sellaista, mikä saattaisi aiheuttaa erimielisyyttä, olla loukkaavaa tai herättää pahennusta, edes vitsinä. Sanasi voivat olla voimallisia. Olkoot ne voimallisia hyvän aikaansaamiseksi.

Kaikkien Jumalan lasten rakastaminen alkaa kotoa. Tee oma osasi, jotta kodistanne tulisi paikka, jossa jokainen voi tuntea Vapahtajan rakkautta.

Luvattuja siunauksia

Suhteesi Jumalaan syvenee, kun ilmaiset rakkauttasi noudattamalla Hänen käskyjään ja pitämällä Hänen kanssaan solmimasi liitot.

Suhteesi muihin syvenee, kun ilmaiset rakkauttasi palvelemalla Kristuksen kaltaisella tavalla. Saat iloa tehdessäsi maailmasta rakastavamman paikan.

Kuva
kysymyksiä ja vastauksia -kuvake

Kysymyksiä ja vastauksia

Kuinka voin tuntea Jumalan rakkautta? Taivaallisen Isän rakkaus on aina ulottuvillasi. Puhu Hänen kanssaan usein rukouksessa. Kerro Hänelle tuntemuksistasi ja kuuntele Häneltä tulevia vaikutelmia. Lue Hänen sanojaan pyhistä kirjoituksista. Ajattele kaikkea sitä, mitä Hän on tehnyt hyväksesi. Vietä aikaa sellaisissa paikoissa ja toiminnoissa, joissa Hänen Henkensä on läsnä.

Odottaako Herra minun rakastavan kaikkia – myös niitä, jotka kohtelevat minua huonosti? Herra odottaa sinun rakastavan vihollisiasi ja rukoilevan niiden puolesta, jotka kohtelevat sinua väärin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinun pitäisi pysyä tilanteessa, joka aiheuttaa sinulle emotionaalista, fyysistä tai hengellistä vahinkoa. Aseta tervehenkiset rajat pitääksesi itsesi turvassa. Jos sinua kiusataan tai pahoinpidellään – tai jos tiedät, että näin tapahtuu jollekulle muulle – puhu luotettavan aikuisen kanssa.

Milloin ja kuinka minun pitäisi tutustua vastakkaisen sukupuolen edustajiin? Paras tapa tutustua muihin on aito ystävyys. Kun olet nuori, luo hyviä ystävyyssuhteita monien ihmisten kanssa. Joissakin kulttuureissa nuoret tutustuvat vastakkaisen sukupuolen edustajiin tervehenkisissä ryhmätoiminnoissa. Emotionaalisen ja hengellisen kehityksesi ja turvallisuutesi vuoksi kahdenkeskisiä toimintoja tulisi lykätä, kunnes olet kypsä – 16 vuoden ikä on hyvä ohje. Neuvottele vanhempiesi ja johtajiesi kanssa. Säästä vakavat suhteet siihen asti, kun olet vanhempi. Vietä aikaa niiden kanssa, jotka auttavat sinua pitämään Jeesukselle Kristukselle antamasi sitoumukset.

Mitä voin tehdä, ellei kotini ole rakastava paikka? Vapahtajasi tuntee tilanteesi, ja Hän rakastaa sinua. Ole kärsivällinen, pidä edelleen Jumalan käskyt ja ole hyvänä esimerkkinä perheellesi. Luo ihmissuhteita seurakuntaperheessäsi. Valmistaudu nyt rakentamaan omaa perhettäsi, jonka perustana ovat Jeesuksen Kristuksen opetukset.

Ks. Jes. 58:3–11 (paaston tarkoituksia); 58:13–14 (lepopäivän kunnioittamisen siunauksia); Mal. 3:8–10 (kymmenysten maksamisen siunauksia); Luuk. 6:27–28 (rakastakaa vihamiehiänne); 10:25–37 (kuka on lähimmäiseni?); Joh. 3:16–17 (Jumala rakasti meitä, joten Hän lähetti Poikansa); 14:15 (me pidämme käskyt, koska rakastamme Jumalaa); 1. Joh. 4:19 (me rakastamme Jumalaa, koska Hän rakastaa meitä); Moosia 2:17 (kun palvelemme muita, me palvelemme Jumalaa).

Kuva
temppelikuvake

Temppelisuosituskysymyksiä

Noudatatko Jeesuksen Kristuksen kirkon opetuksia yksityisesti ja julkisesti käytöksessäsi perheesi jäseniä ja muita kohtaan?

Pyritkö pyhittämään lepopäivän sekä kotona että kirkossa, osallistumaan sinulle kuuluviin kokouksiin, valmistautumaan sakramenttiin ja nauttimaan sen kelvollisena sekä elämään sopusoinnussa evankeliumin lakien ja käskyjen kanssa?

Maksatko täydet kymmenykset?