Vanha testamentti 2022
3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66: ”Siioniin Herra tulee vapauttajana”


”3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66: ’Siioniin Herra tulee vapauttajana’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Vanha testamentti 2022, 2021

”3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2022

Kuva
Jeesus opettaa synagogassa

Jeesus synagogassa Nasaretissa, Greg K. Olsen

3.–9. lokakuuta

Jesaja 58–66

”Siioniin Herra tulee vapauttajana”

Kun tutkit näiden lukujen kaunista oppia, kutsu Henkeä ohjaamaan sinua löytämään ne sanomat, jotka ovat luokkasi jäsenille merkityksellisimpiä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit pyytää luokan jäseniä kirjoittamaan taululle niiden jakeiden viitteet, jotka innoittivat heitä heidän tutkiessaan pyhiä kirjoituksia tällä viikolla. Voisitte sitten yhdessä etsiä ne jakeet ja keskustella niistä löytyvistä totuuksista. Nämä oivallukset voivat johtaa syvällisempään keskusteluun yhdestä tai useammasta jäljempänä mainitusta periaatteesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Jes. 58:3–12

Paasto tuo siunauksia.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä keskustelemaan siitä, miksi ja miten Herra on käskenyt meitä paastoamaan, piirtämällä taululle kaksi saraketta, joiden otsikoina on ”Te ette enää pidä sellaista paastoa” ja ”Toisenlaista paastoa minä odotan”. Sitten luokan jäsenet voivat lukea Jes. 58:3–7 ja täyttää ensimmäisen sarakkeen kuvauksilla siitä, miten israelilaiset paastosivat, ja toisen sarakkeen kuvauksilla siitä, miten paastotaan Herran tarkoittamalla tavalla. Kuinka nämä kuvaukset vaikuttavat siihen, miten me suhtaudumme paastoon? Luokan jäsenet voisivat myös kertoa, miten heidän kokemuksensa mukaan paastoaminen johtaa siunauksiin, joita Herra lupasi jakeissa 8–12.

  • Joillakin luokan jäsenillä on saattanut olla kokemuksia siitä, kun he ovat selittäneet muille, miksi me paastoamme. Pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat sanoneet. Voisit myös kutsua piispakunnan jäsenen kertomaan, mihin paastouhreja käytetään. Tai voisit kertoa yhden esimerkin presidentti Henry B. Eyringin puheesta ”Toisenlaista paastoa minä odotan” (Liahona, toukokuu 2015, s. 22–25). Millä tavoin paastoaminen ja paastouhrien maksaminen auttavat meitä ”irrottamaan ikeen hihnat” (ks. Jes. 58:6) itseltämme ja muilta?

Jes. 61:1–3; 63:7–9

Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme.

  • Kun Jeesus Kristus ilmoitti nasaretilaisille olevansa Messias, Hän lainasi jakeita Jes. 61:1–3 (ks. Luuk. 4:16–21; ks. myös video ”Jesus Declares He Is the Messiah” [Jeesus julistaa olevansa Messias], churchofjesuschrist.org). Luokan jäsenet voisivat lukea Jes. 61:1–3 ja keskustella siitä, miksi nämä jakeet ovat hyvä kuvaus Vapahtajan tehtävästä. Voisit kirjoittaa taululle kunkin asian, jota Vapahtaja voideltiin tekemään, ja keskustella siitä, mitä kukin tarkoittaa. Miten Vapahtaja täytti nämä tehtävänsä osa-alueet kuolevaisen elämänsä aikana? Kuinka Hän on täyttänyt niitä meidän elämässämme?

  • Luokan jäsenet voisivat lukea myös Jes. 63:7–9 ja kertoa, kuinka Jeesus Kristus on siunannut heitä näillä tavoin.

  • Jakeissa Jes. 61:1–3 käytetään kaunista ja runollista kieltä kuvaamaan Jeesuksen Kristuksen voimaa lunastaa se, mikä näyttää tuhoutuneelta. Voisit havainnollistaa näitä jakeita kertomalla jostakin, jota luultiin menetetyksi tai jonka luultiin tuhoutuneen, mutta joka muuttui vieläkin paremmaksi. Katso esimerkiksi video ”Provo City Center Temple” [Provon keskustan temppeli] (churchofjesuschrist.org; ks. myös ”Lisäaineistoa”) tai kertomus presidentti Dieter F. Uchtdorfin puheen ”Hän nostaa teidät hartioilleen ja kantaa teidät kotiin” (Liahona, toukokuu 2016, s. 101–104) alussa. Luokan jäsenet voisivat kertoa, miten he ovat nähneet Herran antavan ihmisille jotakin kaunista, kun he ovat luulleet elämänsä olevan murskana.

Jes. 65:17–25

Toisen tulemisensa yhteydessä Herra ”[luo] uuden taivaan ja uuden maan”.

  • Jes. 65:17–25 kuvaa olosuhteita maan päällä Vapahtajan toisen tulemisen jälkeen. Voisit pyytää luokan jäseniä tarkastelemaan näitä jakeita etsien vastauksia tällaisiin kysymyksiin: Miten elämä ”uuden maan” päällä tulee olemaan erilaista kuin elämä maan päällä nykyään? Mitä sellaista huomaatte näistä jakeista, mikä saa teidät riemuitsemaan?

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Herra ”ei jätä meitä tuhkan sekaan”.

Kerrottuaan, kuinka tulipalo miltei tuhosi Provon tabernaakkelin, minkä jälkeen se voitiin rakentaa Provon keskustan temppeliksi, sisar Linda S. Reeves sanoi: ”Herra sallii sen, että meitä koetellaan ja testataan, joskus äärirajoillemme asti. Olemme nähneet rakkaiden elämän – ja kenties omammekin – kuvaannollisesti palavan poroksi, ja olemme miettineet, miksi rakastava ja armelias taivaallinen Isä sallii sellaisen tapahtua. Mutta Hän ei jätä meitä tuhkan sekaan. Hän seisoo syli avoinna, innokkaana kutsuen meitä tulemaan luokseen. Hän rakentaa elämäämme upeaksi temppeliksi, jossa Hänen Henkensä voi asua iankaikkisesti.” (”Vaatikaa itsellenne liittojenne siunauksia”, Liahona, marraskuu 2013, s. 119.)

Näin kehitymme opettamisessa

Tutustu niihin, joita opetat. Jokaisella henkilöllä, jota opetat, on ainutlaatuinen tausta, näkökulma ja joukko lahjoja. Ota nämä erot huomioon, kun pyrit auttamaan kaikkia oppimaan merkityksellisin ja mieleenpainuvin tavoin. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 7.)