Det Gamle Testamente 2022
3.-9. oktober. Esajas 58-66: »Forløseren skal komme til Zion«


»3.-9. oktober. Esajas 58-66: ›En løskøber skal komme til Zion««, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»3.-9. oktober. Esajas 58-66«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesus underviser i synagogen

Jesus i synagogen i Nazaret, af Greg K. Olsen

3.-9. oktober

Esajas 58-66

»En løskøber skal komme til Zion«

Når du studerer den smukke lære i disse kapitler, bør du indbyde Ånden til at vejlede dig til de budskaber, der vil være mest meningsfulde for dine klassemedlemmer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan lade klassemedlemmerne skrive de skriftsteder på tavlen, der inspirerede dem under deres skriftstudium i denne uge. Hele klassen kan derefter sammen slå disse skriftsteder op og tale om de sandheder, der findes der. Denne forståelse kan føre til en dybere drøftelse af et eller flere af de principper, der er anført nedenfor.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Esajas 58:3-12

Faste bringer velsignelser.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne med at drøfte, hvorfor og hvordan Herren har befalet os at faste, ved at oprette to kolonner på tavlen med titlerne »Når I faster, som I nu gør« og »Den faste, jeg ønsker.« Klassemedlemmerne kan derefter læse Esajas 58:3-7 og udfylde den første kolonne med beskrivelser af, hvordan israelitterne fastede og den anden kolonne med beskrivelser af fasten, sådan som Herren ønsker den. Hvordan påvirker disse beskrivelser den måde, vi ser faste på? Klassemedlemmerne kan også fortælle, hvordan de selv har oplevet, at faste fører til de velsignelser, Herren lovede i vers 8-12.

  • Nogle i klassen har måske prøvet at forklare andre, hvorfor vi faster. Tilskynd dem til at fortælle, hvad de sagde. Du kan også invitere et medlem af biskoprådet til at tale om, hvordan fasteofre bruges. Eller du kan dele et af eksemplerne fra præsident Henry B. Eyrings budskab »Den faste, jeg ønsker« (Liahona, maj 2015, s 22-25). Hvordan hjælper faste og bøn med at »sprænge ågets bånd« for os selv og andre? (Es 58:6).

Esajas 61:1-3; 63:7-9

Jesus Kristus er vor Frelser og Forløser.

  • Da Jesus fortalte folket i Nazaret, at han var Messias, citerede han fra Esajas 61:1-3 (se Luk 4:16-21). Måske kan klassemedlemmerne læse Esajas 61:1-3 og snakke om, hvorfor disse vers er en god beskrivelse af Frelserens mission. Du kan lave en liste på tavlen over de ting, Frelseren blev salvet til at gøre, og drøfte, hvad de hver især betyder. Hvordan opfyldte Frelseren disse aspekter af sin mission i løbet af sit jordiske liv? Hvordan har han opfyldt dem i vores liv?

  • Klassemedlemmerne kan også læse Esajas 63:7-9 og tale om, hvordan Jesus Kristus har velsignet dem på disse måder.

  • Esajas 61:1-3 bruger smukt og poetisk sprog til at beskrive Jesu Kristi magt til at genopbygge det, som virker ødelagt. Som en hjælp til at illustrere disse vers kan du overveje at fortælle en historie om noget, der lod til at være mistet eller ødelagt, men som blev til noget endnu smukkere. Se for eksempel historien i begyndelsen af præsident Dieter F. Uchtdorfs budskab »Han vil lægge jer på sine skuldre og bære jer hjem (Liahona, maj 2016, s. 101-104). Klassemedlemmerne kan snakke om, hvordan de har set Herren give nogen noget smukt, når de har troet, at deres liv var ødelagt.

Esajas 65:17-25

Ved hans andet komme vil Herren »[skabe] en ny himmel og en ny jord«.

  • Esajas 65:17-25 beskriver forholdene på jorden efter Frelserens andet komme. Du kan lade klassemedlemmerne gennemgå disse vers og lede efter svar på spørgsmål som disse: Hvordan vil livet på den »nye jord« være anderledes end det nuværende liv på jorden? Hvad finder I i disse vers, der får jer til at glæde jer?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Herren »efterlader os ikke i asken«.

Efter at have fortalt, hvordan en brand næsten ødelagde tabernaklet i Provo, hvilket derefter gav mulighed for at genopbygge det som templet i Provo City Center, sagde søster Linda S. Reeves: »Herren tillader os at blive prøvet og udfordret, nogle gange til vores yderste grænse. Vi har set kære – og måske selv oplevet det – der billedligt talt blev brændt ned til grunden, og undret os over, hvorfor en kærlig og omsorgsfuld himmelsk Fader lader sådanne ting ske. Men han efterlader os ikke i asken; han står med åbne arme og opfordrer os ivrigt til at komme til sig. Han bygger os om til storslåede templer, hvor hans Ånd kan dvæle for evigt« (»Gør krav på velsignelserne ved jeres pagter«, Liahona, nov. 2013, s. 119).

Gør undervisningen bedre

Lær dem, du underviser, at kende. Hver person, du underviser, er med sin baggrund, sit perspektiv og sine evner unik. Overvej disse forskelle, når du prøver at hjælpe dem alle med at lære på en meningsfuld og mindeværdig måde. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).