Gamla testamentet 2022
26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”


”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ’Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Gamla testamentet 2022 (2021)

”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2022

Bild
Kristus bär en törnekrona och hånas av en soldat

Kristus hånas, av Carl Heinrich Bloch

26 september–2 oktober

Jesaja 50–57

”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”

Det viktigaste sättet att förbereda sig för att undervisa är att läsa och begrunda skrifterna. Vad känner du och lär du dig när du läser Jesaja 50–57?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att uppmuntra eleverna att dela med sig av upplevelser de fick när de läste Jesaja 50–57 kan du skriva en mening som den här på tavlan: Min tro på Jesus Kristus stärktes när jag läste … Låt klassdeltagarna berätta hur de skulle avsluta meningen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Jesaja 50–52

Framtiden är ljus för Herrens folk.

  • Vi har alla stunder då vi känner oss svaga. För att hjälpa klassdeltagarna förlita sig på Herrens styrka kan du ge dem i uppgift att läsa några verser var i Jesaja 51–52 och berätta om något de hittar som skulle kunna stärka någon som känner sig svag eller missmodig. Du kan också påpeka att den uppståndne Frälsaren upprepade en del av Jesajas ord för folket på den amerikanska kontinenten (se 3 Ne. 20:32–45). Vad tillför Frälsarens ord i 3 Nephi 20:30–34 till vår kunskap om när de här profetiorna ska uppfyllas?

  • I veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer föreslås det att man skriver en lista på allt i Jesaja 50–52 som Herren uppmanar sitt folk att göra. Klassdeltagarna kan kanske berätta vad de hittade och prata om vad de här uppmaningarna betyder för dem. Du kan förslagsvis fokusera på uppmaningarna i Jesaja 51:1–2, 6–8; 52:1–3, 9–11. Hur kan vi agera enligt de här uppmaningarna? Du kan gärna berätta att Läran och förbunden 113:7–10 ger en inspirerad förklaring av Jesaja 52:1–2. Vad tillför de här orden till vår insikt?

Bild
skulptur av Kristus som bär på korset

På grund av kärlek, av skulptören Angela Johnson

Jesaja 52:13–15; 53

Jesus Kristus tog på sig våra synder och sorger.

  • För att hjälpa klassdeltagarna visualisera Jesajas ord i Jesaja 53 kan du visa flera olika bilder av händelserna kring Jesu Kristi försoning (se Evangeliebilder, nr 56–60). Be sedan klassdeltagarna att hitta ord i Jesaja 53 som beskriver händelserna på bilderna. Vad lär oss Jesajas ord om Frälsarens lidande för vår skull? Vad säger de om varför han led för oss? Vad inspirerar de här lärdomarna oss att göra?

  • För att inbjuda den Helige Anden att vittna om sanningarna i Jesaja 52:13–15; 53 kan du be klassdeltagarna att läsa de här verserna tyst för sig själva medan du spelar upp en inspelning av en psalm om Jesu Kristi försoning. Be klassdeltagarna att leta efter ord och meningar i skrifterna som de tycker är särskilt viktiga. Låt dem sedan berätta vad de hittade och hur de känner för Frälsaren. Låt också gärna klassdeltagarna läsa Mosiah 15:10–12 där Abinadi förklarade vad som menas med orden ”sina avkomlingar”. Hur kan detta hjälpa oss att förstå Jesaja 53:10?

Jesaja 54

Jesus Kristus vill att vi ska återvända till honom.

  • Studierna av Jesaja 54 kan inspirera klassdeltagare som känner missmod på grund av sina synder eller svagheter. Du kan be klassdeltagarna att söka i kapitel 54 efter meningar eller verser som visar vad Frälsaren känner för oss. Vad vill han att vi ska känna för våra tidigare synder och våra svagheter? Vad vill han att vi ska känna för honom? Uppmuntra klassdeltagarna att berätta om de har lärt sig något mer om Jesus Kristus av det här kapitlet. Citatet av president Dieter F. Uchtdorf i ”Övriga resurser” kan bidra till er diskussion.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Genom Jesus Kristus kan vi ha hopp.

President Dieter F. Uchtdorf lärde följande:

”Det har ingen betydelse hur fullständigt förstörda våra liv verkar vara. Det har ingen betydelse hur blodröda våra synder är, hur djup bitterhet vi känner, hur ensamma, övergivna eller brustna våra hjärtan må vara. Till och med de som är utan hopp, som lever i förtvivlan, som har brutit förtroenden, som har övergivit sin redbarhet eller vänt sig bort från Gud, kan byggas upp på nytt. …

Evangeliets glädjebudskap är detta: Tack vare den eviga lycksalighetsplanen som vår kärleksfulle himmelske Fader gav och genom Jesu Kristi oändliga offer, kan vi inte bara förlossas från vårt fallna tillstånd och bli rena igen – vi kan också övervinna vår mänskliga föreställningsförmåga och bli arvtagare till evigt liv och få del av Guds obeskrivliga härlighet” (”Han lägger dig på sina axlar och bär dig hem”, Liahona, maj 2016, s. 102).

Förbättra vår undervisning

Lev så att du är värdig Andens vägledning. När du lever värdigt efter evangeliet är du värdig den Helige Anden, som är den bäste läraren. När du söker den Helige Andens vägledning, ger han dig tankar, intryck och kreativa idéer om hur du kan tillgodose behoven hos dem du undervisar. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5.)