Det Gamle Testamente 2022
4.-10.juli. 2 Kongebog 2-7: »Der er en profet i Israel«


»4.-10.juli. 2 Kongebog 2-7: ›Der er en profet i Israel‹, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»4.-10.juli. 2 Kongebog 2-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Elisa viser sin tjener ildvogne

Illustration af Elisa, der viser sin tjener ildvognene, © Review & Herald Publishing/med tilladelse fra goodsalt.com

4.-10. juli

2 Kongebog 2-7

»Der er en profet i Israel«

Når du forbereder dig på at undervise, så læs 2 Kongebog 2-7 og søg inspiration til dit eget liv. Lyt efter tilskyndelser om budskaber, der vil velsigne dine klassemedlemmer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Undertiden har klassemedlemmerne brug for tid til kort at gennemgå de kapitler, de læser, før de kan dele indsigt fra deres personlige skriftstudium. Prøv at afsætte et par minutter til det i begyndelsen af klassen. Tilskynd derefter klassemedlemmerne til at dele noget, de har lært.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Kongebog 2-6

Gud kan udføre mirakler i vores liv.

  • Når I diskuterer miraklerne i 2 Kongebog 2-6, kan det være nyttigt at bede klassemedlemmerne om at definere ordet mirakel. Du kan dele denne indsigt fra præsident Howard W. Hunter: »[Mirakler] er tilkendegivelser af Guds magt, som vi er ude af stand til at forklare eller fuldt ud forstå … Disse tegn og undere viste sig tydeligt i Jesu Kristi liv og gerninger, han som var selveste Guds Søn. Men hvor forbløffende og forunderlige Kristi mirakler end var, så var de dog kun en afspejling af de endnu større undere, som hans Fader havde udført før ham, og som han stadig udfører omkring os … Vi vil altid se masser af mirakler, dersom vi har øjne til at se og ører til at høre« (»Den Gud der gør undere«, Stjernen, juli 1989, s.13-14). Hvordan hjælper denne indsigt os med at se Guds kraft i vores liv?

  • Overvej at bede klassemedlemmerne om at nævne nogle af de mirakler, der er beskrevet i 2 Kongebog 2-6. Hvad lærer vi om Herren gennem disse mirakler? Klassemedlemmerne er måske også villige til at tale om mirakler – store eller små – som de selv eller deres familier har oplevet. Hvordan kan vi blive bedre til at indse Guds mirakler i vores liv – herunder dem, der adskiller sig fra det, vi håbede på?

  • Klassemedlemmerne kan måske finde det inspirerende at sammenligne nogle af de mirakler, som Elisa udførte, med nogle af dem, som Jesus Kristus udførte (se 2 Kong 4:8-37 og Luk 7:11-16; 2 Kong 4:42-44 og Joh 6:1-13; 2 Kong 5:1-15 og Luk 17:11-19). Hvad fortæller disse mirakler os om Frelseren og hans profeter?

2 Kongebog 5:1-19.

Hvis vi er ydmyge og lydige, kan Jesus Kristus helbrede os.

  • En lektie, vi kan lære af helbredelsen af Na’amans spedalskhed, er vigtigheden af ydmyghed. For at indlede en diskussion kan du på tavlen skrive Na’amans stolthed og Na’amans ydmyghed. Klassemedlemmerne kan søge i 2 Kongebog 5:1-19 og skrive sætninger på tavlen, der illustrerer Na’amans stolthed eller ydmyghed. Hvordan er vi nogle gange ligesom Na’aman? Hvordan er vi nogle gange ligesom hans tjenere? Hvordan har vi erfaret det, som Na’aman lærte?

  • En anden lektie, vi kan lære af denne beretning, er vigtigheden af at adlyde Gud i de små ting. I kan begynde med at læse 2 Kongebog 5:9-12, og du kan spørge til klassemedlemmernes tanker om, hvorfor Na’aman »gik væk i vrede« (v. 12). Hvorfor vil vi hellere gøre »nogle store ting«, som Gud beder os om, end enkle ting? (V. 13). Hvad er værdien af at gøre disse enkle ting?

2 Kongebog 6:8-23.

»Der er flere på vores side end på deres!«

  • Vi har alle haft stunder, hvor vi følte os alene eller bange. Overvej, hvordan en drøftelse af beretningen i 2 Kongebog 6:8-23 kan hjælpe de klassemedlemmer, der har oplevet dette. Du kan begynde med blot at spørge klassemedlemmerne, hvad der imponerer dem ved disse vers. De kan også fortælle om oplevelser, hvor »Herren åbnede [deres] øjne« (v. 17) og hjalp dem med at se, at de ikke var alene (se også »Yderligere ressourcer«). Hvordan kan vi hjælpe hinanden med »ikke at frygte«? (V. 16).

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

»Åbn vores åndelige øjne.«

Med henvisning til beretningen i 2 Kongebog 6:8-23 sagde ældste Ronald A. Rasband:

»Vi oplever muligvis ikke ildvogne, der er sendt ud for at mindske vores frygt og vinde over vores dæmoner, men lektien er enkel. Herren er med os, han er opmærksom på os og velsigner os på måder, som kun han kan gøre. Bøn kan hidkalde den styrke og åbenbaring, vi har brug for, så vi kan centrere vores tanker om Jesus Kristus og hans sonoffer. Herren vidste, at vi til tider ville føle frygt. Jeg har følt det, og det vil I også … Det kan godt være, at vi er få af antal i denne kirke i forhold til, hvad verden regner for noget, men når vi åbner vores åndelige øjne, ›er [der] flere på vores side end på deres‹ (2 Kongebog 6:16)« (se »Vær ikke foruroligede«, Liahona, nov. 2018, s.18-19).

Gør undervisningen bedre

Henvis eleverne til skrifterne. Når som helst du kan, så tilskynd klassemedlemmerne til at gå til skrifterne og de levende profeters ord for vejledning, svar på spørgsmål og støtte. Guds ord er den største kilde til sandhed. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).