Det Gamle Testamente 2022
6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3: »Mit hjerte fryder sig over Herren«


»6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3: ›Mit hjerte fryder sig over Herren‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Ruth og No’omi

Hvor du går hen, af Sandy Freckleton Gagon

6.-12. juni

Ruth; 1 Samuel 1-3

»Mit hjerte fryder sig over Herren«

Det er vigtigt at være forberedt på at undervise, men sørg for, at dine planer inkluderer at give klassemedlemmerne mulighed for at dele det, de har lært.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at tilskynde klassemedlemmerne til at fortælle om det, de har lært i ugens løb, kan du opfordre dem til at skrive et ord eller en sætning på tavlen fra Ruth 1-4 eller 1 Samuel 1-3, der inspirerede dem under deres personlige studium eller familiestudium. Læs et par af dem højt, og bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvordan disse ord og sætninger inspirerede dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ruth; 1 Samuel 1-2

Kristus kan vende tragedie til sejr.

  • Selvom dine klassemedlemmer måske har individuelle prøvelser, der adskiller sig fra Ruths og Hannahs, kan de lære noget af, hvordan disse trofaste kvinder reagerede på tab og hjertesorg. For at hjælpe dem med det kan du opdele klassen i små grupper og bede hver gruppe om at læse et kapitel fra Ruth 1-4 eller 1 Samuel 1. På tavlen kan du skrive spørgsmål som disse: Hvilke prøvelser stod Ruth eller Hannah overfor? Hvordan viste de deres tillid til Herren under deres prøvelser? Grupperne kan lede efter svar på et eller flere af spørgsmålene og dele det, de finder. Hvad kan vi lære af disse beretninger om, hvordan Herren kan hjælpe os i vores prøvelser?

    Billede
    Hanna og Samuel

    Om dette barn bad jeg, af Elspeth Young

  • Ikke alle, der beder om at få et barn, får et, og ikke alle, hvis ægtefælle dør, gifter sig igen. Men vores personlige udfordringer kan, uanset hvad de består i, være muligheder for at vende os til Frelseren og få vores tro på ham styrket. Du kan bede klassen om at læse Ruth 2:11-12 og 1 Samuel 1:9-11 og tale om, hvordan Ruths og Hannahs prøvelser påvirkede deres forhold til Herren. Klassemedlemmer kunne også fortælle om, hvordan deres egen tro blev styrket, da de vendte sig til Jesus Kristus i prøvelsens stund.

    For at støtte denne drøftelse kan du bede et eller flere klassemedlemmer om at forberede sig på at dele indsigt fra en af følgende: Søster Reyna I. Aburtos tale »Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!« (Liahona, okt. 2019, s. 57-60); afsnittet »Glæden ved at overvinde gennem Kristus« i ældste D. Todd Christoffersons tale »De helliges glæde« (Liahona, okt. 2019, 16-17) eller præsident Elaine S. Daltons ord i »Yderligere ressourcer.« Bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvad de har lært om, hvordan vores prøvelser kan være muligheder for at opnå en større tro på Jesus Kristus.

1 Samuel 2:18-36; 3

Vi bør lytte til og adlyde Herrens stemme.

  • Der kan være medlemmer i din klasse, der ligesom Samuel har hørt Herrens stemme, men ikke genkender den som hans. Du kan måske bede klassemedlemmerne om at gennemgå 1 Samuel 3 og se efter, hvad Samuel gjorde, der kan hjælpe os i vores bestræbelser på at høre og adlyde Herrens stemme. Du kan også bede to klassemedlemmer om at recitere dialogen mellem Samuel og Eli.

  • Nogle gange befinder vi os i en situation som Elis – hvor vi har en mulighed for at hjælpe nogen med at genkende Herrens stemme. Måske kan klassemedlemmer fortælle, hvordan de har gjort dette i forhold til venner, familiemedlemmer eller andre. Hvilke skriftsteder eller oplevelser har vi delt for at hjælpe andre med at forstå, hvordan Herren kommunikerer med os? (Se f.eks. L&P 6:22-23; 8:2-3; 9:7-9).

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vi er aldrig alene.

Præsident Elaine S. Dalton har sagt:

»Livets rejse fører os nogle gange i uventede retninger. Vejen snor sig på måder, som ingen af os kan forudse. Men med hver af disse nye retninger er der også muligheder – muligheder for at vælge vores respons og handlingsplan. Vanskeligheder i livet kan hjælpe os med at komme nærmere Frelseren og stole mere på ham. I processen med at leve tæt på ham hver dag udvikler vi kristuslignende egenskaber og kvaliteter …

Ligesom Ruth og Hannah vil vi alle opleve modgang. Vi forstår måske ikke altid Herrens plan for vores liv, men det er mit vidnesbyrd, at vi aldrig er alene. Han er altid med os, og han lover os: ›I kan med jeres naturlige øjne ikke i øjeblikket se Guds forehavende med hensyn til det, som skal komme herefter, og den herlighed, der skal følge efter megen modgang‹ (L&P 58:3)« (»Lessons from Ruth and Hannah«, Ensign, apr. 2006, s. 35, 37).

Se også Joh 14:18; Alma 38:5.

Gør undervisningen bedre

Det er okay at sige: »Jeg ved det ikke.« Selvom du bør gøre dit bedste for at besvare de spørgsmål, som klassens medlemmer har, forventer Herren ikke, at du ved alt. Når du ikke ved, hvordan du skal svare på et spørgsmål, bør du indrømme det og bære oprigtigt vidnesbyrd om, hvad du ved. (Se 1 Ne 11:16-17; Undervisning på Frelserens måde, s. 24).