Det Gamle Testamente 2022
4.-10. april. 2 Mosebog 14-17: »Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«


»4.-10. april. 2 Mosebog 14-17: ›Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»4.-10. april. 2 Mosebog 14-17«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Det Røde Hav

Det Røde Hav

4.-10. april

2 Mosebog 14-17

»Stil jer op og se, hvordan Herren frelser jer«

Tænk på, hvordan Israels børns oplevelser gælder for din klasse. Hvilke oplevelser vil være mest gavnlige for dem at tale om?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

2 Mosebog 14-17 er fuld af mindeværdige beretninger. Et klassemedlem kan tegne en begivenhed fra disse fire kapitler, mens de andre gætter, hvad vedkommende tegner. Lad dem fortælle klassen, hvad de har lært af denne beretning.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Mosebog 14

Vor himmelske Fader udfrier os, når vi følger Ånden.

  • Det Røde Hav virkede som en blindgyde for israelitterne, men Gud vidste noget, de ikke gjorde. En gennemgang af beretningen om den mirakuløse krydsning af Det Røde Hav kan minde klassen om tidspunkter, hvor Gud har udfriet dem fra deres prøvelser. Du kan bede klassen om at gennemgå 2 Mosebog 14 og fortælle, hvad der inspirerer dem mest ved denne beretning. Tilskynd dem også til at dele deres erfaring med at blive udfriet fra prøvelser, tillige med vers i dette kapitel, der opbygger deres tro på, at Gud kan udfri os.

  • Det kan være interessant sammen at læse Lære og Pagter 8:2-3. Hvad lærer disse vers os om Moses? Hvordan påvirker disse vers den måde, hvorpå vi tænker på begivenhederne i 2 Mosebog 14? Hvad antyder de om, hvordan vi søger udfrielse fra vores prøvelser? Overvej, hvad udtalelsen i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til jeres samtale.

Billede
en kvinde samler manna

Manna fra Gud gav israelitterne fysisk mad, men vi har også brug for daglig åndelig næring. Kalkmaleri af Leopold Bruckner

2 Mosebog 15:23-27; 16:1-15; 17:1-7

Herren vil sørge for vores behov på livets rejse.

  • 2 Mosebog 15-17 indeholder flere beretninger, der kan opbygge klassens tro på Herrens kraft og villighed til at sørge for vores fysiske og åndelige behov. Alle klassens medlemmer kan eventuelt studere en af følgende skriftstedshenvisninger og se efter åndelige budskaber: 2 Mosebog 15:23-27; 16:1-15; 17:1-7. Giv flere mulighed for at dele det, de finder. Hvordan kan vi bruge disse beretninger til at opmuntre nogle, der har åndelige eller fysiske behov, der ikke bliver dækket?

  • Klassen kan også læse disse vers og finde eksempler på at murre. Hvordan kan vi forklare nogle, hvad det vil sige at murre? Hvad er nogle af konsekvenserne ved at murre, der gør det så farligt? Klassen kan dele råd om, hvordan man modstår fristelsen til at murre imod Herren, når vi har svære prøvelser.

  • Det kan være gavnligt at sammenligne den manna, der beskrives i 2 Mosebog 16 med den næring, vores ånd har brug for. Hvilke ligheder ser vi? Hvilke åndelige lektier kan Herren have ønsket at give israelitterne ved at sende manna på den måde, han gjorde det? (Se Joh 6:31-35, 48-58). Du kan også vise en eller flere af de videoer, der findes i »Yderligere ressourcer«.

2 Mosebog 17:8-16

Vi bliver velsignet, når vi opretholder vores ledere.

  • Beretningen om Aron og Hur, der holder Moses’ arme oppe, illustrerer vigtigheden af at opretholde dem, der er kaldet til at lede os. Du kan bede nogle få om at lave rollespil over oplevelsen, mens en anden læser den højt. Hvordan svarer Arons og Hurs indsats for at holde Moses’ arme oppe til vores indsats for at opretholde vores ledere? Hvordan viser vi, at vi opretholder vores ledere?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Du kan modtage personlig vejledning.

Søster Michelle Craig har sagt:

»Som Jesu Kristi trofaste disciple kan I i overensstemmelse med hans bud modtage personlig inspiration og åbenbaring, der er skræddersyet til jer. I har unikke missioner og roller at udføre i livet, og I vil få unik vejledning til at udføre dem.

Nefi, Jereds bror og selv Moses skulle krydse store vandmasser – og de gjorde det alle på forskellig vis. Nefi ›tilvirkede tømmer med kunstfærdig forarbejdning‹ (1 Ne 18:1). Jereds bror byggede fartøjer, der var ›tætte som et fad‹ (se Eter 6:5-8). Og Moses ›gik tørskoet gennem havet‹ (2 Mos 14:29).

De modtog alle personlig vejledning, der var skræddersyet til dem, og de viste tillid og handlede. Herren er opmærksom på dem, der adlyder, og som med Nefis ord ›bereder [han] en vej for [os], så [vi] kan udføre det, som han befaler [os]‹ (1 Ne 3:7). Læg mærke til, at Nefi siger: ›En vej‹ – ikke ›vejen‹.

Går vi glip af eller afviser personlige ærinder fra Herren, fordi han har beredt »en vej«, der er anderledes end den, vi forventer?« (»Åndelig evne«, Liahona, nov. 2019, s. 21).

Videoer

I videoerne »Dagligt brød: Mønster«, »Dagligt brød: Erfaring« og »Dagligt brød: Forandring« (ChurchofJesusChrist.org), delte ældste D. Todd Christofferson indsigt om mannaens mirakel.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd andre til at bære vidnesbyrd. Mange af dem, du underviser, har stærke personlige vidnesbyrd om sandhed, de kan dele. Bed dem om at dele deres vidnesbyrd ved at stille dem enkle spørgsmål, som »Hvordan er I blevet velsignet ved at følge profeten?« (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 11).