Nya testamentet 2023
5–11 juni. Johannes 14–17: ”Bli kvar i min kärlek”


”5–11 juni. Johannes 14–17: ’Bli kvar i min kärlek’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”5–11 juni. Johannes 14–17”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Den sista måltiden

Den sista måltiden, av William Henry Margetson

5–11 juni

Johannes 14–17

”Bli kvar i min kärlek”

Fundera på hur du bäst kan visa kärlek till dem du undervisar när du i en anda av bön studerar Johannes 14–17. Den Helige Anden ger dig tankar och idéer när du studerar skrifterna, Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv numren 14 till och med 17 på tavlan, numren på de kapitel i Johannesevangeliet klassdeltagarna har läst den här veckan. Be några klassdeltagare att bredvid varje kapitelnummer skriva en hänvisning till en vers de tyckte var meningsfull och vill prata om i klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 14:16–27; 15:26; 16:7–15

Den Helige Anden hjälper oss att uppfylla våra syften som Jesu Kristi lärjungar.

  • För att hjälpa klassdeltagarna lära sig om den Helige Andens olika roller kan du kanske dela in dem i grupper och ge varje grupp ett av följande skriftställen: Johannes 14:16–27; 15:26; och 16:7–15. De kan skriva på tavlan vad de lär sig om den Helige Anden i de här skriftställena. De kan också leta efter insikter om den Helige Anden i de skriftställen och tal som nämns i ”Övriga resurser”. Hur har den Helige Anden uppfyllt de här rollerna i era liv? Du kan också tänka på föremål eller visuella hjälpmedel som du kan ta med dig till klassen för att hjälpa klassdeltagarna att förstå några av dessa roller.

  • Fundera på att i förväg be några klassdeltagare studera ett av konferenstalen som nämns i ”Övriga resurser” (eller ett annat konferenstal de känner till) som handlar om den Helige Anden. Låt dem kort berätta för klassen vad de har lärt sig. Vad bidrar de här budskapen med till det vi redan har lärt oss om den Helige Anden i Johannes 14–16?

Bild
Jesus pratar med lärjungar

Den sista måltiden, av Clark Kelley Price

Johannes 15:1–12

När vi förblir i Kristus kommer vi att bära god frukt och ha glädje.

  • Ta gärna med en liten växt (eller en bild på en sådan) till klassen och använd den för att hjälpa klassdeltagarna att visualisera Frälsarens undervisning om vinstocken och grenarna. Efter att ha läst Johannes 15:1–12 tillsammans kan ni samtala om vad det innebär att ”förbli i [Kristus]” (Johannes 15:4). Några klassdeltagare kan berätta hur de har upptäckt att Johannes 15:5 är sant. (Se även äldste Jeffrey R. Hollands citat i ”Övriga resurser”.)

Johannes 17

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus är fullkomligt eniga.

  • Du kan troligtvis inte undervisa om alla viktiga sanningar i Johannes 17 under en enda lektion, men du kanske kan hjälpa klassdeltagarna att utforska flera av dem med följande förslag. Gör en lista på tavlan över ämnen i Johannes 17, som till exempel:

    • Vår relation till Jesus Kristus

    • Jesu Kristi relation till sin Fader

    • Vår relation till resten av världen

    • Vår relation till varandra som hans lärjungar

    Be varje klassdeltagare välja ett av de här ämnena, läsa Johannes 17 och leta efter verser som har med det ämnet att göra. Be flera klassdeltagare berätta vad de har lärt sig.

    Hur påverkar vår relation till Gud våra relationer till varandra? Hur påverkar våra relationer till varandra vår relation till Gud?

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Den Helige Anden.

Förbli i Kristus.

Efter att ha påpekat att ordet förbli visar på varaktighet och förpliktelse, lärde äldste Jeffrey R. Holland:

”Så detta betyder verkligen ’stanna – men stanna för alltid’. … Kom, men kom för att stanna. Kom med övertygelse och uthållighet. …

Jesus sa: ’Utan mig kan ni ingenting göra’ [Johannes 15:5]. Jag vittnar om att det är sant. Kristus är allt för oss och vi måste ’förbli’ i honom, för alltid, orubbligt, trofast och för evigt. För att evangeliets frukt ska blomstra och välsigna vårt liv måste vi vara säkert förankrade i honom, allas vår Frälsare, och i hans kyrka, som bär hans heliga namn. Han är vinstocken, vår sanna källa till styrka och den enda källan till evigt liv. Vi kommer inte endast att hålla ut i honom, utan vi kommer också att segra och triumfera i denna heliga sak som aldrig kommer att svika oss” (”Förbli i mig”, Liahona, maj 2004, s. 32).

Förbättra vår undervisning

Inbjud Anden. ”Vi kan vara redskap i Guds händer att hjälpa hans barn ta emot undervisning genom Anden. För att göra det inbjuder vi Andens inflytande i våra liv och uppmanar dem vi undervisar att göra detsamma. … Andlig musik, skrifterna, nutida profeters ord, uttryck av kärlek och vittnesbörd och stunder av stilla begrundan kan inbjuda Anden att närvara” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).