Nya testamentet 2023
6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ”Dessa tolv sände Jesus ut”


”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ’Dessa tolv sände Jesus ut’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Jesus ordinerar Petrus

6–12 mars

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

”Dessa tolv sände Jesus ut”

När du läser Matteus 9–10; Markus 5; och Lukas 9, sök då inspiration från den Helige Anden om behoven hos dem du undervisar. Att skriva ner dina andliga intryck kan hjälpa dig förbereda dig för en upplevelse som blir till nytta och glädje för dig och din klass.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Du kan be klassens medlemmar att skriva en sanning som de lärt sig av skrifterna den här veckan, inklusive verserna i skrifterna, på ett papper. När du har samlat in papperen väljer du ut några som du läser upp för klassen. Hur kan vi tillämpa de här sanningarna i våra egna liv?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 9

Kristus har kraft att hela oss fysiskt och andligt.

  • Många av Frälsarens mirakulösa helanden lär också ut andliga sanningar. För att hjälpa klassdeltagarna att förstå detta kan du dela in klassen i fyra grupper och ge varje grupp ett av följande avsnitt: Matteus 9:2–8; Matteus 9:18–19, 23–26; Matteus 9:20–22; och Matteus 9:27–31. Be varje grupp att studera det underverk som beskrivs i deras avsnitt och sedan sammanfatta det för klassen. Vilka andliga sanningar kan vi lära oss av dessa underverk?

Bild
kvinna som sträcker sig för att röra vid Jesu kläder

Förtrösta på Herren, av Liz Lemon Swindle

Matteus 10

Herren ger sina tjänare kraft att utföra hans verk.

  • Frälsarens uppdrag till sina apostlar kan hjälpa oss i våra individuella ansvar. Klassdeltagarna kan ha fått insikter om det här ämnet genom sina personliga studier – det finns till exempel en aktivitet som berör det här ämnet i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be dem berätta för klassen om det de lärde sig eller låt klassdeltagarna arbeta i mindre grupper med att utföra den här aktiviteten under lektionen. Be klassdeltagarna berätta om upplevelser de har haft då de har känt Frälsarens kraft när de uppfyllde sina ämbeten.

  • Hur kan klassdeltagarna bättre förstå nutida profeters och apostlars roll genom att studera det uppdrag Kristus gav sina apostlar i Matteus 10? Det kan vara till hjälp att jämföra Frälsarens uppdrag till de tolv med det uppdrag som gavs till det första tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen, som återfinns i ”Övriga resurser”. Klassdeltagarna kan kanske berätta hur de har påverkats av de levande apostlarnas ledarskap. Bär ditt vittnesbörd om levande profeters och apostlars gudomliga kallelse, och ge klassdeltagarna möjlighet att bära sina vittnesbörd.

Matteus 10:17–20

När vi är i Herrens tjänst inspirerar han oss så att vi vet vad vi ska säga.

  • Ibland är människor nervösa när de undervisar eller pratar med andra om evangeliet. Men Herren lovade sina lärjungar att han skulle hjälpa dem veta vad de skulle säga. Vad behöver vi göra för att ta emot den hjälp Herren har lovat oss? Be klassdeltagarna läsa Matteus 10:19–20; Läran och förbunden 84:85; och Läran och förbunden 100:5–8 för att finna svar på den här frågan. När har den Helige Anden hjälpt er veta vad ni ska säga? Berätta om dina egna upplevelser och ge klassdeltagarna möjlighet att berätta om sina.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Ett uppdrag för vår tids apostlar.

När några av de första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen kallades, gav Oliver Cowdery dem ett uppdrag som liknar det Jesus Kristus gav i Matteus 10. Han sa:

”’Ni kommer att behöva strida mot alla nationers fördomar. … Jag uppmanar er därför att utveckla stor ödmjukhet, för jag känner det mänskliga hjärtats stolthet. Tag er i akt för att låta er upplyftas av världens smicker. Tag er till vara för att låta era känslor fångas av världsliga ting. Låt er kallelse komma i första rummet. … [Det] är nödvändigt att ni själva mottar ett vittnesbörd från himlen så att ni kan bära vittnesbörd om sanningen. …

Ni ska bära detta vittnesbörd för dem som själva betraktar sig som visa. Sådana människor kan komma att förfölja er – kanske till och med trakta efter era liv. Fienden har alltid sökt utsläcka Guds tjänares liv. Ni ska därför alltid vid alla tillfällen vara beredda på att offra livet, om Gud skulle kräva det, för att föra fram och uppbygga hans verk.’ …

Sedan tog han dem vid handen, var för sig, och sa: ’Tar ni med uppriktigt hjärta emot detta ämbete att förkunna evangeliet med all flit tillsammans med dessa era bröder, enligt villkoren och avsikterna med det uppdrag som ni har tagit emot?’ Var och en av dem svarade ja” (i ”Minutes and Blessings, 21 February 1835”, Minute Book 1, s. 159–161, 164, josephsmithpapers.org; stavning och interpunktion moderniserad).

Förbättra vår undervisning

Vittna om välsignelser. När du uppmanar till handling bör du vittna för dina elever att de får de välsignelser Gud har utlovat när de handlar med tro på hans lärdomar. Välsignelser bör inte vara vår främsta motivation för att lyda, men vår himmelske Fader vill välsigna alla sina barn. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35.)