Nya testamentet 2023
6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ”Dessa tolv sände Jesus ut”


”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ’Dessa tolv sände Jesus ut’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus ordinerar Petrus

6–12 mars

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

”Dessa tolv sände Jesus ut”

De studieförslag som finns i den här översikten är avsedda att hjälpa dig att hitta personlig innebörd i skrifterna. De ska dock inte ersätta den personliga uppenbarelse som du kan få om vilka avsnitt du ska studera eller hur du ska studera dem.

Skriv ner dina intryck

Ryktet om Jesus helande underverk spreds snabbt. Många följde honom och hoppades på att bli fria från sina sjukdomar. Men när Frälsaren såg på mängden såg han mer än deras fysiska åkommor. Fylld av medkänsla såg han ”får utan herde” (Matteus 9:36). ”Skörden är stor”, sa han, ”men arbetarna är få” (Matteus 9:37). Så han kallade tolv apostlar, ”gav dem makt” och sände dem att undervisa och betjäna ”de förlorade fåren av Israels hus” (Matteus 10:1, 6). I dag är behovet av fler arbetare som betjänar vår himmelske Faders barn precis lika stort. Det finns fortfarande tolv apostlar, men det finns fler lärjungar till Jesus Kristus än någonsin – människor som förkunnar för hela världen: ”Himmelriket är nära” (Matteus 10:7).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 9:18–26; Markus 5:22–43

”Var inte rädd. Bara tro.”

När Jairus först bad Jesus att bota hans dotter, som var ”döende”, sa Jairus enträget men hoppfullt: ”Kom och lägg händerna på henne så att hon … får leva” (Markus 5:23). Men på vägen dit berättade en budbärare för Jairus att det var för sent: ”Din dotter är död. Varför besvära Mästaren mer” (v. 35)? På samma sätt kan det ha verkat för sent för den kvinna som beskrivs i Markus 5:25–34, som hade lidit av en sjukdom i tolv år.

När du läser dessa berättelser kanske du kommer att tänka på saker som behöver läkas i ditt eller din familjs liv – inklusive saker som kan tyckas vara ”döende” eller för sena att läka. Vad imponerar på dig när det gäller uttrycken för tro i dessa berättelser? Lägg också märke till vad Jesus säger till kvinnan och till Jairus. Vad känner du att han säger till dig?

Se även Lukas 8:41–56; Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 39–42; Kyrkans presidenters lärdomar: Gordon B. Hinckley (2016), s. 325–334.

Bild
kvinna som sträcker sig för att röra vid Jesu mantel

Förtrösta på Herren, av Liz Lemon Swindle

Matteus 10; Lukas 9:1–6

Herren ger sina tjänare kraft att utföra hans verk.

De instruktioner som Jesus gav sina apostlar i Matteus 10 kan också gälla oss, eftersom vi alla har del i Herrens verk. Vilken makt gav Kristus sina apostlar för att hjälpa dem utföra sitt uppdrag? Hur kan du få tillgång till hans kraft i det arbete som du har blivit kallad att utföra? (Se 2 Korintierbrevet 6:1–10; Läran och förbunden 121:34–46.)

När du läser det uppdrag Kristus gav sina apostlar kan du få inspiration om det verk Herren vill att du ska utföra. En uppställning som den här kan hjälpa till att organisera tankarna:

Matteus 10

Intryck jag får

Frälsaren gav sina lärjungar makt.

Gud ger mig den makt jag behöver för att utföra mitt arbete.

Se även Markus 6:7–13; Trosartiklarna 1:6; Handledning för skriftstudier, ”Apostel”; ”Jesus kallar tolv apostlar att predika och välsigna andra” [Jesus Calls Twelve Apostles to Preach and Bless Others] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 10:17–20

När jag är i Herrens tjänst inspirerar han mig i det jag ska säga.

Herren förutsåg att hans lärjungar skulle bli förföljda och få sin tro ifrågasatt – ungefär som lärjungar i dag kan få uppleva. Men han lovade lärjungarna att de skulle få veta genom Anden vad de skulle säga. Har du haft upplevelser när det här gudomliga löftet infriades i ditt liv, kanske när du bar vittnesbörd, gav en välsignelse eller hade ett samtal med någon? Du kan berätta om din upplevelse för en närstående eller skriva om den i en dagbok. Vad känner du dig inspirerad att göra för att få sådana upplevelser oftare?

Se även Lukas 12:11–12; Läran och förbunden 84:85.

Matteus 10:34–39

Vad menade Jesus med orden ”Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd”?

Äldste D. Todd Christofferson har lärt: ”Jag är övertygad om att flera av er har förkastas av far och mor, av bror och syster när ni tog emot Jesu Kristi evangelium och ingick förbund med honom. På ett eller annat sätt har er stora kärlek till Kristus krävt att ni uppoffrat relationer som var dyrbara för er, och ni har gjutit många tårar. Men med oförminskad kärlek har ni stått fast under detta kors och visat att ni inte skäms för Guds Son” (”Finn ditt liv”, Liahona, mars 2016, s. 20).

Villigheten att förlora dyrbara relationer för att följa Frälsaren åtföljs av löftet: ”Den som finner sitt liv ska mista det, och den som mister sitt liv för min skull ska finna det” (Matteus 10:39).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Markus 5:22–43.När ni läser den här berättelsen tillsammans med familjen kan ni stanna upp och fråga familjemedlemmarna hur de skulle känna sig om de var Jairus, kvinnan eller andra personer i berättelsen. Du kan också visa bilder av berättelsen, till exempel de som finns i det här studieförslaget. Hur skildrar de här bilderna tron hos människorna i berättelserna? (Se även videorna ”Jesus uppväcker Jairus dotter” [Jesus Raises the Daughter of Jairus] och ”Jesus botar en troende kvinna” [Jesus Heals a Woman of Faith] på ChurchofJesusChrist.org.) Ni kan också fundera på några utmaningar er familj står inför. Hur kan vi tillämpa hans ord: ”Var inte rädd. Bara tro” (Markus 5:36)?

Matteus 10:39; Lukas 9:23–26.Vad kan det betyda att ”mista” livet och att ”finna” det (Matteus 10:39)? Familjemedlemmarna kan kanske dela med sig av erfarenheter som illustrerar Jesu lära i dessa verser.

Matteus 10:40.Hur väl tar din familj emot och följer råden från våra nutida apostlar? Hur för vår lydnad mot deras råd oss närmare Jesus Kristus?

Lukas 9:61–62.Vad innebär det att blicka bakåt efter att ha satt handen till plogen? Hur kan vår inställning göra att vi inte är redo för Guds rike?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Sätt din hand till Herrens verk”, Psalmer, nr 174.

Förbättra våra personliga studier

Lyssna till Anden. Var uppmärksam på dina tankar och känslor när du studerar (se Läran och förbunden 8:2–3), även om de inte verkar ha något samband med det du läser. De här intrycken kan vara just det vår himmelske Fader vill att du ska veta och känna.

Bild
Jesus reser upp en flicka från en säng

Talitha koum! av Eva Koleva Timothy